Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Inlägg av Ante_Bmw » 25 jul 2009 17:49

Vi har en tryckande värme och kvav luft i Haparanda idag men ändå blev det att polera en bil i Garaget...


Men fick stora problem, Brukar alltid lägga på Menzerna`s vax på hela bilen sen utan trubbel få bort det, Nu satt det som berget och jag fick ej lös det från lacken, På vissa ytor fick jag lös det genom att köra på nytt medel i trissan och kör över en gång till men på taket & huven hjälpte inte ens det, fick tillslut tvätta bort det , blöta bilen och ta med vaxschampo....


Nån annan som haft problem med detta?
Måste nog vaxa om hela bilen en svalare dag.... Poleringen gick hur fint som hellst med PF men det var vaxet som skar sig...
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Inlägg av bustorp » 25 jul 2009 18:01

Hög luftfuktighet............
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Inlägg av Ante_Bmw » 25 jul 2009 18:09

Men om det nu hade varit en polerfirma hur hade dom löst det? Stängt för dagen eller :P
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Inlägg av Tantrum » 26 jul 2009 09:26

Har aldrig haft såna problem med lackskydd. Men jag är lite otålig av mig, så jag torkar gärna av så snabbt som möjligt. Med just Sealing Wax tycker jag att det mest är att lägga på och sedan torka av för varje panel. Och det är lite tungtorkat jämfört med andra medel även om man kör sparsamt.

En grej man kan testa, och som du redan testat, är ju att polera bort medlet med nytt medel. Annars brukar ett par sprut quick detailer funka bra. Har man inget hemma kan man använda vatten. Antingen i duken eller direkt på lacken.
Att tvätta av bilen är väl också ett mycket bra och säkert alternativ om man har möjlighet. Sen får man väl välja ett annat lackskydd helt enkelt :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Inlägg av Ante_Bmw » 26 jul 2009 13:11

Tantrum skrev:Har aldrig haft såna problem med lackskydd. Men jag är lite otålig av mig, så jag torkar gärna av så snabbt som möjligt. Med just Sealing Wax tycker jag att det mest är att lägga på och sedan torka av för varje panel. Och det är lite tungtorkat jämfört med andra medel även om man kör sparsamt.

En grej man kan testa, och som du redan testat, är ju att polera bort medlet med nytt medel. Annars brukar ett par sprut quick detailer funka bra. Har man inget hemma kan man använda vatten. Antingen i duken eller direkt på lacken.
Att tvätta av bilen är väl också ett mycket bra och säkert alternativ om man har möjlighet. Sen får man väl välja ett annat lackskydd helt enkelt :)
Vad för Quick detailer? Har aldrig trott att ja ska behöva det så finns inte hos mig :P

Jag har aldrig haft problem med att få av SW men nu tänker jag göra som du att bara ta en panel i taget, Men funderar om detta hade något med mitt val av MF duk igår, Jag brukar alltid torka av lackskydd med en mjukare "luddigare" duk typ WT36 & extra soft för den brukar ta allt direkt, igår använde jag mig av SP80 som jag vanligtvis bara torkar av polermedel med
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vax + kvavt i garaget = Trubbel

Inlägg av Tantrum » 26 jul 2009 16:19

Det går säkert bra med vilken Quick Detailer som helst. Jag har använt Meguiars Quik Detailer som kommer med deras clay. Det finns dock flera andra bra alternativ som dessutom är spädbara :)

Mikrofiberduken spelar nog mindre roll. Jag kör oftast med billigast tänkbara och det funkar fint. SP80 var väl den mest "exklusiva" hos Jarre, innan de tog in Pro Tex Extra Soft?
...like a boss.

Skriv svar