Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Maxglanstest

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 28 jul 2009 18:20

Trodde att alla bilderna från poleringen hade försvunnit (billigt skitminneskort) men jag lyckas nog rädda en del. Här är ett par stycken


Bild
Bild
Huven nypolerad o väntar på att bli blank. Kul att tänka sig denna bilen nästan rosavit så oxiderad var den när jag köpte den. Synd att jag inte tog några bilder då.......då såg den verkligen ut att vara 25 år gammal.
Behöver jag förtälja vad jag polerade bort oxiden med? ;) ;)


Bild
Bild

Ni ser var maskeringstejpen suttit, va?
8 olika glansvaxer/högglansskydd applicerade. Där tejpen suttit är det bara polerat o inget skydd.
På den översta bilden (huven) är det:
Överst vänster: Smartabs Högglansvax High gloss.
Överst höger: Meguiars NXT Tech wax
Nederst vänster: Meguiars MG21
Nederst höger: Fire Glaze Plus

Medlen på nedre bilden är:
Överst vänster: Insta Finish Glaze HD
Överst höger: Insta Finish Premium vax
Nederst vänster: Opti Seal
Nederst höger: Platinum

Fire Glaze, som påstås ge extremt hög glans, funkar uppenbarligen inte alls på denna bilen.
Efter mycket om o men så fick jag reda på att Fire Glaze inte funkar på alla lacker utan klarlack. Hmm...
Bilderna talar f ö för sig själva......ska försöka rädda flera när jag får tid. Det tar ju en stund.........


EDIT:
Jag tog bort nedre bilden, då det var samma som mittre o redigerade texten till mer lättläst (hoppas jag).
Jag trodde jag hade Ultima o kinavaxet med också på denna bilen, men jag hade inte fått dem då.
De ligger dock på metallicen........

Efteråt ser man ju vilka medel man skulle passat ihop med vilka för att kunna skilja de som var mest lika i st f att lägga dem på varsin lucka. De var mer olika än jag anade.
Det är rättat på metallicen..... :oops:

Ev. rättar jag till det på denna också o inkluderar då Ultiman o kinavaxet...
Som jag gjort på metallicen.... :oops:
Senast redigerad av 5 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Re: Maxglanstest

Inlägg av MAX » 29 jul 2009 10:38

Alltid intressant med lack-skydds-tester av det här slaget
är det här det gamla omtalade testet eller ett nytt undrar då det enligt datumen på bilderna verkar vara gjort nyligen men att det samtidigt ser ut att gått fort utför med fire-glasen fast ser precis lika ut med den som det blev efter en kort tid på min corsa som var lackad med biltemas båt-lack.

Verkar ju lite lurt men har ju själv bara lagt det på två solida lacker och den andra bilen skoda pickisen som jag gjorde i julas verkar inte all råkat ut för det här fenomenet förutom flak-skyddet som är precis lika dåligt som tidigare och troligtvis bara fick oxiden upp-polerad samt bara skyddat med biltemas supervax.

men ska ta den under en extra koll framöver då den fortfarande vad jag vet inte blivit tvättad av sin ägare :evil:

vilket av dina nu lagda skydd tycker du verkar funka bäst på just den här lacken och även andra lacker som har det här oxiderings-problemet.

Förövrigt ett bra namn på testet Maxglanstest. 8-)
mvh max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 29 jul 2009 12:29

Detta startades vecka 26 o inriktar sig enbart på de medel som sägs ge bästa glansen.
Just därför lägger jag de bredvid varandra, annars är det omöjligt att bedöma det ena framför det andra.
Testet jag hade innan på denna bilen under ett år var enbart konserveringar, förseglingar o allt vad de långtidsverkande skydden kallas.

Fire Glaze passar in i bägge grupperna, efter vad som skrivs om den, så därför fick den vara med nu också. Tyvärr med samma resultat.
Det är inte att den oxiderat eller annat utan det är bara att den blir så matt o reflekterar inte ljuset likadant som de andra. Väldigt skumt.
Kan vara att den innehåller lite slipmedel o att just min bil är känslig för det.
Långsökt, men jag har ingen förklaring......

Jag har ett Maxglanstest på en metallic också på skoj o där beter sig Fire Glaze som den ska.
Men där överglänses den av andra........i a f vad mina ögon kan bedöma.
Det går tyvärr inte att fånga på bild då skillnaderna är hårfina......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Maxglanstest

Inlägg av Ante_Bmw » 30 jul 2009 02:22

bustorp skrev:Detta startades vecka 26 o inriktar sig enbart på de medel som sägs ge bästa glansen.
Just därför lägger jag de bredvid varandra, annars är det omöjligt att bedöma det ena framför det andra.
Testet jag hade innan på denna bilen under ett år var enbart konserveringar, förseglingar o allt vad de långtidsverkande skydden kallas.

Fire Glaze passar in i bägge grupperna, efter vad som skrivs om den, så därför fick den vara med nu också. Tyvärr med samma resultat.
Det är inte att den oxiderat eller annat utan det är bara att den blir så matt o reflekterar inte ljuset likadant som de andra. Väldigt skumt.
Kan vara att den innehåller lite slipmedel o att just min bil är känslig för det.
Långsökt, men jag har ingen förklaring......

Jag har ett Maxglanstest på en metallic också på skoj o där beter sig Fire Glaze som den ska.
Men där överglänses den av andra........i a f vad mina ögon kan bedöma.
Det går tyvärr inte att fånga på bild då skillnaderna är hårfina......

Nu blev jag lite nyfiken på vilket skydd som enligt ditt öga hade bättre glans :O :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Funk » 30 jul 2009 08:03

Hur applicerades de olika produkterna och spritade du innan ?
Skumt med FG, jag har själv bara lagt den på solid vit nyligen, där verkar den i alla fall fungera.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 08:53

Eftersom jag bara haft medlen på i några veckor så vill jag inte dra för stora växlar på vilken som är blankast idag. Om en vecka kan det ha skiftat........sist jag tittade så var det Smartabs Högglansvax. Men det är så hårfint på metallicen att det lika gärna kan vara något annat, så ta inte det för givet.

Ytan under polerades med 3M 09639 Finesse-it Finishing Compound eftersom den var hyfsat bra bevarad efter förra testet.
Spritade inte eftersom polermedlet inte var av den feta typen o inget av medlen kräver heller spritning, då skulle det stått i beskrivningen.
Torkade med fuktad MF-duk istället. Då får alla medel samma förutsättningar.
Spritningen har haussats upp till ett absolut måste, men det är det inte.
Det har en tendens att överdrivas ibland, även i proffsens rådgivning.
Vissa medel kan behöva torkas av ordentligt för att de är så feta, men långt ifrån alla.
Det är min bestämda uppfattning.

Ultiman o Opti-Seal lades för hand eftersom de dunstar, medan de andra lades med dubbeltrissa o svarta alt. vita mjuka trissor.
Avtorkning efter cirka en timme o första tvätt efter en vecka.
Sen gör jag en avspolning då o då med enbart vatten, men det är dags för en tvätt o avsyning igen i helgen.

Fire Glazen är skum på lacker utan klarlack o det säger Jarre på Prorecond också. Funkar på vissa men inte på alla.
Han är den enda som berättat för mig att det finns lacktyper som Fire Glaze inte funkar på, alla andra hävdar eller antyder att det är jag som gör fel.
Jag har lagt Fire Glaze på några metallic också o där har det inte varit några som helst problem.
Riktigt bra glans o ganska hyfsad hållbarhet som lackskydd, men ingen direkt hit som polermedel tycker jag.
Enligt mig så är det som skrivs ibland aningen överdrift.......finns ingen anledning att överdriva o göra saker märkvärdigare än de är. Då gör man bara folk besvikna o det skapar inget förtroende.
T ex att bedöma glansskillnad på lackskydd utan att lägga dem intill varandra på samma bil är en omöjlighet idag när skydden är så lika.
Men det finns de som säger sig kunna...... :nicka

OBS!! EDIT:
Polermedlet till underarbetet tillagt........3M 09639 Finesse-it Finishing Compound
Senast redigerad av 7 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Maxglanstest

Inlägg av Jiiins » 30 jul 2009 18:04

Undrar vilka skydd ligger på bild tre? uppifrån räknat

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 19:14

Jiiins skrev:Undrar vilka skydd ligger på bild tre? uppifrån räknat

/Jiiins :jeps
Jag redigerade bildtexten o plockade bort en bild i det inlägget så alla vaxerna finns med där.
Hoppas det blir lättare att förstå då.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Maxglanstest

Inlägg av Ante_Bmw » 30 jul 2009 19:31

Alltså var det en klarlackad bil som hade Autosmart högglansvax somd en du tyckte glänste mest?

Jag har nästan fått känslan av att vax får bilen att glänsa mer än lackskydd... Vet ej varför men fått den bilden av dom bilar jag gjort

Nu så ingen kommenterar jag vet att UNDERARBETET är viktigast ! ;)

Men jag menar vilken topping som "ger mest"

I såfall är det inte alls konstigt att den glänste mer än Fireglaze eftersom firewglaze som sagt ej innehåller vax
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Maxglanstest

Inlägg av Jiiins » 30 jul 2009 20:05

bustorp skrev:
Jiiins skrev:Undrar vilka skydd ligger på bild tre? uppifrån räknat

/Jiiins :jeps
Jag redigerade bildtexten o plockade bort en bild i det inlägget så alla vaxerna finns med där.
Hoppas det blir lättare att förstå då.
:jeps Bra!

Om jag nu fattar rätt så är ju Fireglaze jätte dålig i glans aspekt så dålig så ytan ser ju nästan opolerad ut!
Rent ut sagt repig o matt Fireglaze kan inte tycka om din lack på Jettan! Tack för att vi fick se bilder på det omtalande Fireglaze o Jettan.

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 20:12

Yes, o det ser inte så illa ut på den röda heller........
Bra vax ger oftast bättre glans än lackskydd, men håller klart sämre.

Fire Glaze innehåller ju Temperaflex o det ska visst vara som att lägga flytande glas, står det på amerikanska sidor.
Det finns väl inget annat ställe på jorden där de vet hur flytande glas ser ut på en bil......... :lol: :lol:
Är det verkligen någon som går på något sånt?
Verkar det trovärdigt?
Jag är tveksam.........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 20:19

Jiiins skrev: :jeps Bra!

Om jag nu fattar rätt så är ju Fireglaze jätte dålig i glans aspekt så dålig så ytan ser ju nästan opolerad ut!
Rent ut sagt repig o matt Fireglaze kan inte tycka om din lack på Jettan! Tack för att vi fick se bilder på det omtalande Fireglaze o Jettan.

/Jiiins :jeps
Jag vill likna den vid en yta så full av "osynliga" mikrorepor så att den blir matt, precis som du säger......
Jag har två olika Fire Glaze - "vanlig" o "PLUS" (mängden Temperaflex skiljer markant) o bägge blir likadana.
Jag har tre olika flaskor av den "vanliga" o det är ingen skillnad där heller.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Funk » 30 jul 2009 20:52

Jag har hittat en möjlig källa till att FireGlaze inte trivs så bra på vissa solida lacker..
TemperaFlex är ett glasplexin, vilket är en silikatförening inte helt olika glas i sin kemiska sammansättning, därav namnet..

Problemet kan bero på att vissa silikatföreningar kan vara eller bli ganska alkaliska i kombination med andra ämnen, och det vet vi ju kan ge oxideringsliknande effekter på framförallt röda och blå pigment.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 20:57

Men vilka ämnen finns i min röda lack som gör Temperaflex alkalisk?
Du kan ha kommit på något där......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Funk » 30 jul 2009 21:12

bustorp skrev:Men vilka ämnen finns i min röda lack som gör Temperaflex alkalisk?
Du kan ha kommit på något där......
Den kan vara alkalisk redan i flaskan, vi vet ju inte vilket silikat den innehåller.. Vissa pigment är ju väldigt känsliga för alkalier så det kanske inte behövs så mycket när det ligger på "permanent" så att säga.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 31 jul 2009 08:04

Det låter helt klart logiskt, men samtidigt så är det skumt att det inte händer på alla röda........eller kanske inte.
Sen vet jag inte om jag upplever det som oxid direkt utan kanske mer som mikrorepor.
Men jag ska försöka kolla ordentligt på det efter nästa tvätt innan jag säger mer.
Är det oxidliknande så kan det definitivt vara som du säger.

F-n, du är klurig, du..... :jeps
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Funk » 31 jul 2009 09:26

Jag skall kolla lite närmare vad den egentligen innehåller, om det är möjligt.
Men efter flitigt googlande och ett par telefonsamtal så verkar väldigt många silikatföreningar vara basiska/alkaliska där t.ex vattenglas är en vanligt förekommande. Jag tror dock inte att FG innehåller vattenglas i ren form, det funkar knappast även om en del beskrivningar av Temperaflex närmast får en att tro det.

Vad det gäller de olika resultaten så är det ju grym skillnad på röda lackers oxidationskänslighet, vem kommer inte ihåg Renault och Citroens 70-80-tals lacker som oxiderade totalt på några månader i värsta fall. Skulle tro att deras röda pigment var av den känsligaste sorten.

Gamla röda och gula lacker innehöll bly och krom i pigmentet och oxiderade friskt utöver att dom dessutom självklart var farliga. Vi som har några år på nacken kommer väl ihåg Televerkets bilar och även Postens, dom var inte snygga länge...I
dag är väl de flesta pigment i större utsträckning syntetiska än förr men fortfarande är rött och gult, och vissa blå rejält känsliga mot oxidering och blekning. De blå färgerna innehåller ofta ganska mycket rött pigment vilket inte direkt hjälper...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 31 jul 2009 09:45

Du fick inte fram fler medel med detta eller liknande i?
I s f kan man ju prova dem o se om det stämmer med dina aningar......då är ju saken klar s a s.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Maxglanstest

Inlägg av Jiiins » 31 jul 2009 10:36

bustorp skrev:Det låter helt klart logiskt, men samtidigt så är det skumt att det inte händer på alla röda........eller kanske inte.
Sen vet jag inte om jag upplever det som oxid direkt utan kanske mer som mikrorepor.
Men jag ska försöka kolla ordentligt på det efter nästa tvätt innan jag säger mer.
Är det oxidliknande så kan det definitivt vara som du säger.

F-n, du är klurig, du..... :jeps


Tycker det verkar väldigt skumt om Fireglaze ska......(Göra eller Ge) Microrepor efter sig :?
Men att det kan vara funks oxid teori det kan jag köpa! Men enligt dina kort så ser det mera ut som Repor tvättrepor ist :? och genom att dessa finns så blir ytan direkt mindre glansig ju. Kan det vara så att du inte fick bort all oxid på Jettan med buffern B2k och när Fireglaze kom på ytan som är ett mer riktigt lackskydd mot smartabs högglanswax så framträdde oxiden fortare på den testrutan!!?? Hoppas ni kan lösa denna gåta känns väldigt konstigt detta fenomen tycker jag. Nästan så man tror att du inte har polerat Fireglaze rutan. Men funk har ju hittat en liten ledtråd på detta kanske!

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Maxglanstest

Inlägg av Jiiins » 31 jul 2009 10:53

bustorp skrev:Du fick inte fram fler medel med detta eller liknande i?
I s f kan man ju prova dem o se om det stämmer med dina aningar......då är ju saken klar s a s.

Här kommer en med glassplexin!
http://www.glare.se/


/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Skriv svar