Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Invändig rekond, lädervård
-
roxpace
- Ny Medlem
Hej,
Är det någon som har tips att ge mig ang. ett bekymmer jag har med min Kärcher SE 4002?
När jag slår på vattenfunktionen för att få ut vatten (som ska sugas upp senare) så kommer inget in i slangen (kan se det i översta delen av slängen på röret då denna är transparent just där. Jag trycker in knappen på röret som man ska göra och vattentanken sitter i med fungerande vattenslang och ventil i tanken. Motorn låter mycket, ungefär som en kompressor som laddas upp men får inget vatten att passera genom motorn för att kunna spruta ut den senare på klädeln.
Ingen som känner igen detta eller har misstankar?

Senast redigerad av 1
roxpace, redigerad totalt 14 gånger.
-
Logan
- Entusiast

-
Kontakt:
Har du testa det självklaraste som ta loss slangar och blåsa igenom så slangen är felfri ?
du kan även testa och köra med slangen i luften någon sekund och sätta fingret före slangen
lyssna om motorn ändrar ljud.
Om den inte gör det är det något inne i maskinen
Senast redigerad av 1
Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
roxpace
- Ny Medlem
Jag har testat sätta för fingret som du sa, ingen skillnad och provar jag blåsa i slangen så är det ett väldigt stort motstånd, men provat blåsa i slangen med filter i vattenbehållaren och där det går det fint och det går bra att blåsa i slangdelen på röret och ned till munstycken men inte övre delen med kröken och som går in i motorn.
Senast redigerad av 1
-
davve
- Medlem
Kolla så systemet är tätt hela vägen, den suger förmodligen luft någonstans.
Locket på vattentanken har bråkat lite för mig, det måste man skruva fast en kvarts varv eller så.
Senast redigerad av 1
davve, redigerad totalt 14 gånger.
-
Crille
- Entusiast

Är din maskin precis likadan uppbyggd som puzzi maskinen, så
kan jag näst intill garantera att pumpen fastnat och går inte runt.
Har du motorn under maskinen? Eller sitter den i locket?.
Du behöver komma åt pumpen och sedan knackar du lite på den med baksidan av en mejsel. Testa sen att fylla på med vatten bara å kolla om den sprutar.
Min puzzi betedde sig precis som din och jag hittade felet ganska omgående.
Senast redigerad av 1
Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
roxpace
- Ny Medlem
Crille skrev:Är din maskin precis likadan uppbyggd som puzzi maskinen, så
kan jag näst intill garantera att pumpen fastnat och går inte runt.
Har du motorn under maskinen? Eller sitter den i locket?.
Du behöver komma åt pumpen och sedan knackar du lite på den med baksidan av en mejsel. Testa sen att fylla på med vatten bara å kolla om den sprutar.
Min puzzi betedde sig precis som din och jag hittade felet ganska omgående.
Tack davve, ska kolla det.
Hej Crille, motorn sitter i locket som sitter ovanpå maskinen och vattenbehållaren är en lös sådan man trycker dit på baksidan, se denna bild:
Med pumpen menar du inte motorn utan det lilla med filter som sitter på slangen nedsänkt i vattenbehållaren? Jag kan utan vidare blåsa i den utan minsta motstånd.
Senast redigerad av 1
-
Crille
- Entusiast

Pumpen menar jag den som suger vattnet + kemet från tanken, snurrar inte pumpen så får du inte upp vattnet. Min motor lät men inge vatten kom för pumpen hade "fastnat" i ett läge.
Senast redigerad av 1
-
roxpace
- Ny Medlem
Kan inte hitta något som är fel utom motorn, för delen som går ner i vattnet verkar vara felfri efter flera tester. Troligtvis aldrig mer en Kärcher känner jag nu efter enbart tre användningar av denna maskin, trist resultat.
Senast redigerad av 1
-
davve
- Medlem
Oj, garanti? Haft min i 1.5 år och säkert tvättat 20 inredningar.
Senast redigerad av 1
davve, redigerad totalt 14 gånger.
-
Crille
- Entusiast

roxpace skrev:Kan inte hitta något som är fel utom motorn, för delen som går ner i vattnet verkar vara felfri efter flera tester. Troligtvis aldrig mer en Kärcher känner jag nu efter enbart tre användningar av denna maskin, trist resultat.
Har du plockat isär locket där motorn sitter? I maskinen har du 2 motorer, en för vatten samt en motor som suger upp smutsvattnet ur tyget.
Du har väl inte motorn i vatten tanken? Frågar eftersom jag inte vet hur din maskin är uppbyggd.
Senast redigerad av 1
-
roxpace
- Ny Medlem
Crille skrev:roxpace skrev:Kan inte hitta något som är fel utom motorn, för delen som går ner i vattnet verkar vara felfri efter flera tester. Troligtvis aldrig mer en Kärcher känner jag nu efter enbart tre användningar av denna maskin, trist resultat.
Har du plockat isär locket där motorn sitter? I maskinen har du 2 motorer, en för vatten samt en motor som suger upp smutsvattnet ur tyget.
Du har väl inte motorn i vatten tanken? Frågar eftersom jag inte vet hur din maskin är uppbyggd.
Jag har inte skruvat sönder själva locket, vill inte äventyra garantin om det finns sån kvar, den är runt ett år gammal men vill helst undvika lämna in den då det kan ta så lång tid.
Om jag ska skruva upp locket (beroende på om garantin gått ut) så behöver jag torxskruv tror jag, om jag hittar motorn inuti, vad ska jag titta på när det gäller den? Det du tipsade om tidigare ifall pumpen hade fastnat?
Vatten har jag givetvis i tanken varje gång jag försöker använda pumpen

Senast redigerad av 1
-
Crille
- Entusiast

roxpace skrev:Crille skrev:roxpace skrev:Kan inte hitta något som är fel utom motorn, för delen som går ner i vattnet verkar vara felfri efter flera tester. Troligtvis aldrig mer en Kärcher känner jag nu efter enbart tre användningar av denna maskin, trist resultat.
Jag har inte skruvat sönder själva locket, vill inte äventyra garantin om det finns sån kvar, den är runt ett år gammal men vill helst undvika lämna in den då det kan ta så lång tid.
Om jag ska skruva upp locket (beroende på om garantin gått ut) så behöver jag torxskruv tror jag, om jag hittar motorn inuti, vad ska jag titta på när det gäller den? Det du tipsade om tidigare ifall pumpen hade fastnat?
Vatten har jag givetvis i tanken varje gång jag försöker använda pumpen

Har du inte garanti så är det bara att plocka isär och leta på pumpmotorn, dom har tendens att fastna.
Pumpen ser nog ut som på bilden nedan.

Senast redigerad av 1
-
WaxDog
- Sponsor

Du har som privatperson 2 års garanti så leta på en serviceverkstad i närheten och ring och prata med dom. Kanske kan dom lösa det under tiden du väntar med lite tur.