Perra83 skrev:Blybatterier mår bäst av att alltid vara full laddade.
Ständig tillförsel av laddning så mycket det går lär ta död på batteriet i förtid. Folk som lever på att lära ut i ämnet påstår det, flera av av varandra oberoende, så det borde stämma tycker jag? Eller har de fel? Jag kan inte säga säkert men skulle förvåna mig.
Det har inte skrivits att det inte är bra att ladda upp batteriet nån gång ibland om det behövs. Mer att en strävan att alltid ha det maxladdat hela tiden inte är något generellt positivt som det kan framstå.
Snabbladdning är extra skadligt. En hyfsad lagom urladdning, inte till tom dock, är bara bra. Därför är jag skeptisk till överdriven underhållsladdning och tror man kan lurar sig lite på det ibland.
Sedan kan man ha dieselbilar med speciella värmare med olika behov och avancerade laddare och så vidare med mera och hi techbatterier hit och dit. Jag talar om "vanliga" bröd o smörgrejer generellt. Old school kanske...
Livslängden beror också på hur man handhar batteriet i övrigt. Ett trick som rekommenderats, det kanske är känt vad vet jag, är att inte låta batteriet ansträngas på en gång, särskilt när man misstänker det kan vara ansträngt.
Peta till på nyckeln och låt starten snurra ett eller ett halvt varv. Låt den vara stilla ett par minuter så batteriet får börja komma igång. Sedan starta på vanligt sätt. Så kan man alltid göra. Lär spara batteri och öka livslängden för batteriet. Hade en lärare i elektronik och mekaniker som alltid gjorde så och propagerade för det. Han menade att ett batteri skall hålla bilens livslängd om det sköts rätt och det var ett sätt.
Själv har jag sällan tålamod att väcka batteriet med såna lämpor.
--
Sedan så skulle jag personligen om jag var tvungen att ladda batteriet extra titt och tätt, om det inte är -25 eller så och kör enbart korta sträckor, fundera varför. Ofta kan det vara andra fel endera på batteriet, för klent batteri eller skadat, eller en hårdstartad motor. Kör man bilen någotsånär regelbundet ska det inte vara något problem om allt är som det ska annat än i undantagsfall, i synnerhet om man har motorvärmare.
Återigen, dieslar vet jag knappt nåt om eller om värmare som tar batteri. Detta sagt för de som får intrycket det är standard att ha batteriet i en bensinbil stå på underhållsladdning och dra energi för att det ska gå att starta bilen när det kanske är andra åtgärder som behövs.