Den blev ingen storsäljare i Sverige eller övriga Europa, mycket pga av att det är en liten sportig bil utan egentlig prestanda. Att prislappen initialt hamnade runt 255.000:- gjorde inte saken bättre. Hur som helst så har begagnatpriset rasat ner mot 100.000:- för en 2011 med relativt få mil på mätaren.
Den snyggaste jag hittade var väl dokumenterad med en massa foton. På bilderna så såg den ut att vara väldigt välvårdad. Sonen och jag valde dock att åka och titta och provköra en annan CR-Z som stod hos en handlare i Stockholm.
Bilen såg hyfsad ut lackmässigt vid en snabbtitt i lokalen.
Väl ute i solljuset så visades drösvis med tvättrepor över i princip hela bilen.
Den såg ut att vara tvättad med en svamp fylld med grus
Visst blev man sugen att ge den en polering, och det skulle troligtvis gå att få till ett riktigt hyggligt resultat. Det konstiga är väl att man kan ha repat en relativt ny bil så pass snabbt...den hade gått cirka 2500 mil. Det verkar heller inte som om detta bekommer eller ens påverkar bilhandlaren. Anledningen är väl att den normala kunden inte ser eller egentligen bryr sig
Invändigt var det relativt snyggt och rent, men det luktade mycket cigarettrök...tragiskt.
Hur som haver, det blev en provkörning på 20-30 minuter. Den var trevlig att köra och den hade en väldigt häftig instrumentering med lampor och finesser överallt. Den var 6-växlad manuell och kändes överhuvudtaget att vara väl hopskruvad. En prislapp på dryga 100.000:- verkar rimlig, men kanske inte för det exemplar som vi testade.
Hur som helst så var den för liten för vårt behov. Baksätet kan kanske användas av någon på max en meter...eller möjligtvis i nödfall för en kortare tur. Vi skulle nog vilja ha/behöva en 5-dörrars bil med låg bränsleförbrukning. Manuell växellåda är också ett önskemål från sonen.
Har ni något bra tips i prisklassen 100.000:-? Kanske Honda Civic, Suzuki Swift eller något åt det hållet? Jag har t.o.m tittat på Citroën Cactus och Fiat 500L, men de känns mer som design än en bra/hållbar bil. Förnuftet säger japanskt eller koreanskt i denna prisklass, jag har inte kommit på något annat.