Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

värma garage med kamin bra eller dåligt

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: värma garage med kamin bra eller dåligt

Inlägg av Perra83 » 06 nov 2014 20:46

Norrhyttan skrev:Baksidan av att bo i tätbebyggt. Min pump ska sitta på baksidan av logen, med 800 meter till närmsta granne. [emoji1]

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Ja då behöver du inte tänka på dB :mrgreen:
800m har ja typ in till centrum, 10 minuters promenad till jobbet och 12 min till Volvo.
Mitt garage gränsar till grannens trädgård och åt det hållet har ja tänkt ha min utomhusdel fast innanför ett avskärmnings staket och sen tänkte ja bygga för utomhusdelen mot regn. Låter den förjävligt är det troligtvis något som är fel.

s60r
Medlem

Inlägg av s60r » 06 nov 2014 21:06

Perra83 skrev:
s60r skrev:Jag har också beställt mig en Luftvärmepump istället för El-element som jag tidigare haft. Får mycket skönare värme med den och drar 1/3 av elen som elementen drog. Så Luftvärmepump rekomenderar jag.
Något speciellt märke och modell?
Jag köpte mig en Panasonic Pump nu, efter att först köpt en China pump på Jula för 4995:- som inte fungerade alls.
Var väldigt mycket krångel med att få tillbaka pengarna, var tvungen att kontakta Danmark själv för att få returnera den.

Så denna blir det nu istället, kostar en hel del mer men låter mindre och kvaliten är så mycket bättre.
5 års garanti pumpen + installation. 11900:- monterat och klart.

http://e-klok.se/Värmepumpen/Panasonic- ... epump.aspx

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jensa » 06 nov 2014 21:08

Kör med luft luft värmepump i mitt hus och en i garaget o de e super :)
Byte min jag hade till huset o satte den i garaget så fick man ny fin inner o ytterdel till själva huset och de blev LG i garaget o Mitsubishi till husdelen
Har värme slingor i hela garaget o förrådet med som stöd för att slippa ha klinkersgolvet iskallt på vintern :D

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 06 nov 2014 21:34

Jensa skrev: Har värme slingor i hela garaget o förrådet med som stöd för att slippa ha klinkersgolvet iskallt på vintern :D
Vilket svin!!! :D

Ja har en betongplatta från 1985 att ligga på i garaget :cry:

Har faktiskt kollat på Panasonic men det va nog ett år sedan men 12000kr tyckte ja inte va så farligt.

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 06 nov 2014 22:47

Jg beställde och fick inmonterat en sån här för ett år sen i garaget:
http://www.polarpumpen.se/luft-luft-var ... 5000-aa-50
pris idag: 13900 med installation (efter rot)
Välj en pump som har underhållsvärme, inte alla som har det. Denna kan värma till 10 grader.
Kör fn på 18 grader men sänker nog till 10 när den riktiga kylan kommer. Är nöjd så här långt inget strul alls.
En till faktor att tänka på är garantierna. Där skiljer det en del mellan olika pumpar och leverantörer.
Berga

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 nov 2014 00:25

Det var rejäla doningar. 25 kvadrat är mitt garage på och räcker det med något mindre. En mindre pump får jobba mer så det är kanske dumsnålt att köpa smått.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 07 nov 2014 11:46

Samtidigt så är det viktigt att välja en inverterpump så man inte har en on/off som är för stor. Nu vet jag inte hur många on/off det finns som luft/luft längre, men undvik sånna!
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 07 nov 2014 18:15

Jag satte själv in en on/off-pump köpt för många år sedan (Appliance för 3500 kr) i mitt förråd förra året.
Har monterat ett motstånd parallellt med innerdelens temperaturgivare som lurar pumpen att tro det är högre temperatur = "10-graderspump". :jeps
Ställer in 17 grader och pumpen håller ca 10 grader, har fungerat över förväntan! :nicka
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 nov 2014 18:58

Vad är on/off pump? Kompressor start/stopp?

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 07 nov 2014 19:14

Perra83 skrev:Vad är on/off pump? Kompressor start/stopp?
:nicka :jeps

On/off stannar kompressorn när den uppnått inställd temperatur, inverterpump går kontinuerligt och varierar effektuttaget efter inställd temperatur.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 nov 2014 20:06

Bananen skrev:
Perra83 skrev:Vad är on/off pump? Kompressor start/stopp?
:nicka :jeps

On/off stannar kompressorn när den uppnått inställd temperatur, inverterpump går kontinuerligt och varierar effektuttaget efter inställd temperatur.
Okej, för ja har en Nibe frånluftsvärmepump som fixar värme, vatten och ventilation och där stannar kompressorn men ja vet att på nyare så varierar frekvensen och det måste vara att kompressorn kan öka och minska sin effekt?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 nov 2014 06:01

Jag bytte från Panasonic till Mitsubishi i huset.
Otrolig skillnad, men då hade Panasonicen också ett antal år på nacken, så de har säkerligen blivit bättre också.
Anledningen till valet var rekommendationer från en säljare som levererar massor av värmepumpar och sålde många olika märken. Att priset var riktigt bra gjorde inte saken sämre :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Swingminx » 08 nov 2014 10:07

Bananen skrev:Jag satte själv in en on/off-pump köpt för många år sedan (Appliance för 3500 kr) i mitt förråd förra året.
Har monterat ett motstånd parallellt med innerdelens temperaturgivare som lurar pumpen att tro det är högre temperatur = "10-graderspump". :jeps
Ställer in 17 grader och pumpen håller ca 10 grader, har fungerat över förväntan! :nicka
Min pump i garage har en lägsta temperatur på 16 grader. Så om jag fattat dig rätt så kan jag alltså sänka graderna då? Eller hur funkar det :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 08 nov 2014 13:09

Swingminx skrev: Min pump i garage har en lägsta temperatur på 16 grader. Så om jag fattat dig rätt så kan jag alltså sänka graderna då? Eller hur funkar det :)

Nej du kan inte sänka på pumpen men inställt värde ger en lägre temperatur mot utan motståndet.

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Swingminx » 08 nov 2014 13:43

Ah precis så jag menade :)
16+ är det lägsta men det blir ju dyrt som Sillmjölkar under vintertid. Vart/hur monterar jag ett sånt motstånd ? :p

// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 08 nov 2014 14:13

Swingminx skrev:
Bananen skrev:Jag satte själv in en on/off-pump köpt för många år sedan (Appliance för 3500 kr) i mitt förråd förra året.
Min pump i garage har en lägsta temperatur på 16 grader. Så om jag fattat dig rätt så kan jag alltså sänka graderna då? Eller hur funkar det :)

"Modden" bör fungera på de flesta pumpar.
Det man gör är att "lura" pumpen att tro den håller inställd temperatur på 17 grader när verkliga tempen är ca 10 grader.

Avfrostningen kan kanske "balla" ur om det vill sig illa men det märker man om utedelen isar igen.
Tempgivaren sitter innanför panelen/skyddet på innerdelen, följ kabeln till kretskortet och tryck in motståndet i kontakten (korta eventuellt av "benen" på motståndet) och sätt försiktigt tillbaka kontakten.
Ett 33 eller 47 Kohms kan fungera beroende på uppmätt värde av innerdelens givare?

Ställer du in 16 grader med motståndet monterat bör pumpen hålla ca 10 grader beroende på monterat motstånd.
Kan va så att du får ställa den på exempelvis 21 grader för att hålla ca 10 grader.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 08 nov 2014 16:46

Då sitter motståndet parallellt över kontakten va? Har för mig att det totala motståndet blir mindre? I serie blir motståndet (resistansen) högre?

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 08 nov 2014 19:21

Perra83 skrev:Då sitter motståndet parallellt över kontakten va? Har för mig att det totala motståndet blir mindre? I serie blir motståndet (resistansen) högre?
Stämmer! :jeps
Googlade det för att kolla, är själv inte så kunnig men internet hjälper. :oops:
/ Hälsningar Thomas

Skriv svar