Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Skaffa nya fälgar
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
- Ort: Västerås
Re: Skaffa nya fälgar
Har du en bild utifrån oxå?
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Yup, nytagna nyss:
Behöver man skämmas på ett bilvårdsforum eller?
Behöver man skämmas på ett bilvårdsforum eller?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
- Ort: Västerås
Re: Skaffa nya fälgar
Golf 6
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Otroligt
Men stort tack.
Bjuder på en öl om vi ses.
Men stort tack.
Bjuder på en öl om vi ses.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
- Ort: Västerås
Re: Skaffa nya fälgar
Hehe nemas problemas
- progge
- Moderator
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Re: Skaffa nya fälgar
Golf V har ett stort fack uppe på instrumentbrädan
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Yes, och jag saknar helt klart ett sånt fack. Vilken dag, vilken överraskning.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
- progge
- Moderator
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Re: Skaffa nya fälgar
Svårt med sista/första års bilar.MRisberg skrev:Yes, och jag saknar helt klart ett sånt fack. Vilken dag, vilken överraskning.
Golf V 2004-2008 Vissa modeller 1,6 gick länge för det var en bil som sålde.
Frun har en 2005 och fick ditt problem då jag skulle byta torkat blad. där hänger det på månader 2005.06 så byter man fäste.
Men en man på Oljedmagasinet i Göteborg löste det med att skicka båda till ett pris då jag köper mina oljor av honom.
En bra kille.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Jag fick höra av säljaren som jag köpte bilen av, och såg papper på det - som jag tyvärr inte hittar nu, att bilen köptes (2009) precis under skiftet mot Golf VI (2008/2009). Den här bilen skulle däremot vara just en Golf V, varför han hade fått ett bra pris på den - eftersom Golf VI just hade börjat säljas. Den storyn håller ju inte nu när jag fått reda på att det är en Golf VI vi pratar om ändå. Begriper inte riktigt men är naturligtvis glad som F idag.
Har berättat för tjejen och hon log väl lite. Sånt är inte så viktigt för henne men hon har börjat intressera sig lite för våra nya fälgar iaf och det är kul. Vi åker tillsammans och tittar på fälgar på tisdag.
Fråga: Vi har tittat på två fälgar från Nitro Wheels som ser hyfsade ut. Hittar ingen hemsida för dem däremot. Någon som vet om det är en OEM-tillverkare bara eller? Förstår inte riktigt ...
Har berättat för tjejen och hon log väl lite. Sånt är inte så viktigt för henne men hon har börjat intressera sig lite för våra nya fälgar iaf och det är kul. Vi åker tillsammans och tittar på fälgar på tisdag.
Fråga: Vi har tittat på två fälgar från Nitro Wheels som ser hyfsade ut. Hittar ingen hemsida för dem däremot. Någon som vet om det är en OEM-tillverkare bara eller? Förstår inte riktigt ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Fråga gällande den skitiga bilen här ovan:
Skulle åkt och tvätta idag .. men det blev lite för sent. Dessutom blev bilen blöt eftersom det regnade på hemvägen.
Jag har länge tänkt att jag skulle gå på med kallavfettning på torr lack till att börja med. Den ser typ brun ut nästan överallt - så jag inbillar mig att jag behöver det. Tror ni det är bättre att jag kör på med alkalisk avfettning först (skumma ut) för att sen spola av bilen och låta den torka över natten; för att dagen efter kunna se var och om jag behöver kallavfettning?
Skulle åkt och tvätta idag .. men det blev lite för sent. Dessutom blev bilen blöt eftersom det regnade på hemvägen.
Jag har länge tänkt att jag skulle gå på med kallavfettning på torr lack till att börja med. Den ser typ brun ut nästan överallt - så jag inbillar mig att jag behöver det. Tror ni det är bättre att jag kör på med alkalisk avfettning först (skumma ut) för att sen spola av bilen och låta den torka över natten; för att dagen efter kunna se var och om jag behöver kallavfettning?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
- Ort: Västerås
Re: Skaffa nya fälgar
På våren brukar jag göra en ordentlig tvätt efter vintern med kallavf/tjärlösare, flygrostborttagare och alkalisk avfettning....
Har du ett skydd/vax du e rädd om så sliter ju kallavfettning så klart.
Jag skulle nog köra kallavf underdel dörrar och front/rumpa på bilen å alkaliskt på resten.
Har du ett skydd/vax du e rädd om så sliter ju kallavfettning så klart.
Jag skulle nog köra kallavf underdel dörrar och front/rumpa på bilen å alkaliskt på resten.
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Ska köra både kall- och alkalisk avfettning men funderar lite på om jag ska köra alkalisk över hela bilen först, spola av och låta torka .. innan jag går på med kall och sen tvättar med svamp. Tänkte att jag inte kommer åt lacken / asfaltsfläckar / etc med kallavfettning för allt skit som ligger ovan på just nu. Ha ha Hur som helst, får se i morgon när jag kör till GDS.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Jag har 195 / 65 R15. När jag sökt på nya däck, eller frågat om detta i butik, får jag ofta dessa rekommendationer vad gäller profilen:
205 / 55 R16
215 / 45 R17
215 / 40 R18
215 / 35 R19
225 / 30 R20
Men OM jag kliver upp på 17" (t ex) så undrar jag .. Är det någon nackdel med att kliva upp på t ex 225 / 50 R 17?
225 istället för rekommenderade 215: Blir väl mer bensinförbrukning vad jag förstått. Inte hittat hur stor skillnad däremot. Lär väl bli kortare bromssträcka också? (Kanske bättre kurvtagning också, men jag kör inte sportigt.)
50 istället för rekommenderade 45. Blir väl lite mjukare gång plus att det är inom 5% rullomkrets.
Nåt annat som en eftermarknadfälgsdebutant kanske inte tänker på?
195/65R15 vs 225/45R17.
195/65R15 vs 225/50R17.
205 / 55 R16
215 / 45 R17
215 / 40 R18
215 / 35 R19
225 / 30 R20
Men OM jag kliver upp på 17" (t ex) så undrar jag .. Är det någon nackdel med att kliva upp på t ex 225 / 50 R 17?
225 istället för rekommenderade 215: Blir väl mer bensinförbrukning vad jag förstått. Inte hittat hur stor skillnad däremot. Lär väl bli kortare bromssträcka också? (Kanske bättre kurvtagning också, men jag kör inte sportigt.)
50 istället för rekommenderade 45. Blir väl lite mjukare gång plus att det är inom 5% rullomkrets.
Nåt annat som en eftermarknadfälgsdebutant kanske inte tänker på?
195/65R15 vs 225/45R17.
195/65R15 vs 225/50R17.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
-
- Medlem
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
- Ort: Täby
Re: Skaffa nya fälgar
Det ska få plats tex, kolla hur mycket utrymme du har till fjäderben och annat.
Polestar2
- progge
- Moderator
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Re: Skaffa nya fälgar
Du glömmer ET måttet.
ET-mått= Fälgens inpressningsdjup,
Dvs hur mycket fälgen kommer att bredda inåt/ utåt. Lägre ET-mått gör att fälgarna breddar mer utåt.
ET 47 på Golf som standard
ET-mått= Fälgens inpressningsdjup,
Dvs hur mycket fälgen kommer att bredda inåt/ utåt. Lägre ET-mått gör att fälgarna breddar mer utåt.
ET 47 på Golf som standard
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Har inte glömt ET men jag kanske inte har förstått hur jag behöver förhålla mig till det.
Det här är vad jag får fram om min Golf VI:
Bultcirkel (PCD): 5-112
Bult/Mutter dim: 14x1,50B
Inpressning (ET): 47
Axeldiameter (CB): 57,1
Och så några rekommendationer från butik och hemsidor:
195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17, 225/40R18, 235/35R19, 235/30R20
Är det läge att inte riktigt lita på rekommendationerna ovan (från en populär fälghemsida) och mäta saker på egen hand / prata med en expert?
Det här är vad jag får fram om min Golf VI:
Bultcirkel (PCD): 5-112
Bult/Mutter dim: 14x1,50B
Inpressning (ET): 47
Axeldiameter (CB): 57,1
Och så några rekommendationer från butik och hemsidor:
195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17, 225/40R18, 235/35R19, 235/30R20
Är det läge att inte riktigt lita på rekommendationerna ovan (från en populär fälghemsida) och mäta saker på egen hand / prata med en expert?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Har bestämt mig för att bli riktigt bra på att hålla fälgar rena. Lite lagom så där till att jag ska skaffa nya fälgar till Golfen. Om det är något som avslöjar hur en bil hålls efter så är det ju fälgarna, tycker jag iaf. Och i mitt fall är jag trött på när mina fälgar många gånger blir så smutsiga att de i princip inte går att få rena utan att de plockas av först.
Så, brorsan skulle slänga fyra Saab-fälgar i vintras. Tänkte att jag tar dem och testar diverse kem och rutiner på dem så hinner jag bli duktig på allt ifrån djuprengöring till skydd och underhåll innan jag har mina nya på plats.
Har redan testat diverse kem och kan lugnt konstatera att LÅNGT ifrån allt biter på fälgar och hjul. Nu menar jag inte att dra alla produkter inom varje kategori över en kam, men: Jag har testat två olika alkaliska avfettningsmedel, en slags kallavfettning, två sorters schampon, två sorters specifika fälgrengöringsmedel - den ena med blödarfunktion. Jag har även testat diverse redskap som pensel, fälgborste, diverse svampar, diskborste. Ändå ser det ut så här:
Smutsen vill inte riktigt lossna. Det sitter antingen stenhårt på baksidan eller flyter mest omkring som en fet sörja på framsidan. Inget jag lägger på får det här sista att rinna av.
Återstår väl bara att testa lera ... OM ni misstänker att det är det som fattas. Men knappast i groparna runt navet väl? Ta gärna en titt på bilden och tipsa om ni har en stund över. Lyssnar med stort öra. Jag ska inte reparera några repor men tycker att även dem borde synas mindre om jag bara hittar ett kem som hjälper mig lösa upp smutsen som markera dem så tydligt.
Så, brorsan skulle slänga fyra Saab-fälgar i vintras. Tänkte att jag tar dem och testar diverse kem och rutiner på dem så hinner jag bli duktig på allt ifrån djuprengöring till skydd och underhåll innan jag har mina nya på plats.
Har redan testat diverse kem och kan lugnt konstatera att LÅNGT ifrån allt biter på fälgar och hjul. Nu menar jag inte att dra alla produkter inom varje kategori över en kam, men: Jag har testat två olika alkaliska avfettningsmedel, en slags kallavfettning, två sorters schampon, två sorters specifika fälgrengöringsmedel - den ena med blödarfunktion. Jag har även testat diverse redskap som pensel, fälgborste, diverse svampar, diskborste. Ändå ser det ut så här:
Smutsen vill inte riktigt lossna. Det sitter antingen stenhårt på baksidan eller flyter mest omkring som en fet sörja på framsidan. Inget jag lägger på får det här sista att rinna av.
Återstår väl bara att testa lera ... OM ni misstänker att det är det som fattas. Men knappast i groparna runt navet väl? Ta gärna en titt på bilden och tipsa om ni har en stund över. Lyssnar med stort öra. Jag ska inte reparera några repor men tycker att även dem borde synas mindre om jag bara hittar ett kem som hjälper mig lösa upp smutsen som markera dem så tydligt.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
- progge
- Moderator
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Re: Skaffa nya fälgar
I viken ordning använder du medlen?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5630
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Skaffa nya fälgar
Egna fälgar som jag haft från nya brukar gå att få rena, men man ger sig på äldre fälgar så får man kämpa på rejält .MRisberg skrev:Har bestämt mig för att bli riktigt bra på att hålla fälgar rena. Lite lagom så där till att jag ska skaffa nya fälgar till Golfen. Om det är något som avslöjar hur en bil hålls efter så är det ju fälgarna, tycker jag iaf. Och i mitt fall är jag trött på när mina fälgar många gånger blir så smutsiga att de i princip inte går att få rena utan att de plockas av först.
Så, brorsan skulle slänga fyra Saab-fälgar i vintras. Tänkte att jag tar dem och testar diverse kem och rutiner på dem så hinner jag bli duktig på allt ifrån djuprengöring till skydd och underhåll innan jag har mina nya på plats.
Har redan testat diverse kem och kan lugnt konstatera att LÅNGT ifrån allt biter på fälgar och hjul. Nu menar jag inte att dra alla produkter inom varje kategori över en kam, men: Jag har testat två olika alkaliska avfettningsmedel, en slags kallavfettning, två sorters schampon, två sorters specifika fälgrengöringsmedel - den ena med blödarfunktion. Jag har även testat diverse redskap som pensel, fälgborste, diverse svampar, diskborste. Ändå ser det ut så här:
Smutsen vill inte riktigt lossna. Det sitter antingen stenhårt på baksidan eller flyter mest omkring som en fet sörja på framsidan. Inget jag lägger på får det här sista att rinna av.[/i]
Återstår väl bara att testa lera ... OM ni misstänker att det är det som fattas. Men knappast i groparna runt navet väl? Ta gärna en titt på bilden och tipsa om ni har en stund över. Lyssnar med stort öra. Jag ska inte reparera några repor men tycker att även dem borde synas mindre om jag bara hittar ett kem som hjälper mig lösa upp smutsen som markera dem så tydligt.
Den gamla Volvon jag kör nu hade 21 år gamla Volvo turbofälgar som nog aldrig varit rengjorda på insidan. Jag kämpade på med alla medel som jag hade, och ett av de bättre hette ValetPRO Dragon's Breath...även om fälgarna fortfarande inte var gnistrande rena. Jag avslutade med lera och därefter ett lite grövre polermedel...och avslutade med en behandling med Glare Professional Finish som brukar fungera hyggligt på fälgar även om det säkert finns än bättre medel (som jag dock inte hade hemma). Resultatet blev ändå inte lika bra som de fälgar man hållit efter varje år, men ändå ganska ok .
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- MRisberg
- Medlem
- Inlägg: 467
- Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
- Ort: Täby, Sthlm
- Kontakt:
Re: Skaffa nya fälgar
Jag har mestadels testat medlen var för sig.progge skrev:I viken ordning använder du medlen?
Kallavfettning har lagts på torrt.
Något alkaliskt har testats att läggas på kallavfettning för att se om kombinationen skulle hjälpa till. Men det var inget vidare. Det blev en mörk trögflytande sörja som inte riktigt ville släppa.
Har nu även testat HD Degreaser, för första gången. Om än problemet inte löste sig helt så får jag säga att det vid en första erfarenhet av produkten visade sig vara ett rätt duktigt kem. Löste definitivt upp mer skit än Biltemas kallavfettning. Grymt sugen på att komma igång med det på bilen (när jag väl behöver).
Alla kem har testats att även penslas för lite friktion med.
Fattar inte riktigt. Kan det vara så att det ligger i lager, i skikt, så att det bara behövs att vara på igen och igen med avspolning emellan?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart