Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Volkswagen eller Skoda

Skriv svar
peterv
Medlem

Volkswagen eller Skoda

Inlägg av peterv » 21 jan 2010 12:34

Tjenare gott folk,

Sitter och funderar inför framtiden på att kanske köpa en ny andra bil, behöver definitivt en kombi med mycket utrymme, bra bensin förbrukning och god kvalitet (kommer nog att behålla bilen så länge den rullar :lol: ).

Tanken är en Volkswagen Golf Variant TDI 105 BlueMotion eller Skoda Octavia Greenline TDI CR...undrar vad människors intryck är på bilarna/märkena/kvalitén dvs folk som har haft dessa bilmärken genom åren och hur de upplever dem positivt/negativt.

Jag har haft fördelen att köra Toyota de sista 10 åren i USA där de är billigare att köpa, samtidigt som bensinen där kostade runt 4-5 kronor litern som dyrast! Diggar Toyota starkt, mycket bra bil men nu behöver jag ett nytt bra andra alternativ...

Feedback uppskattas! :D
Senast redigerad av 2 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Volkswagen eller Skoda

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 jan 2010 12:59

Jag har haft en Golf Variant (2001 Bensin 2,0)

Hade lite strul med en motorlampa som tändes lite nu och då, slutade med byte av Lambdasond och Luftmassemätare. I övrigt mycket nöjd med bilen, bra lastutrymme för att vara en "liten" kombi. Skön att köra och helt ok plats i baksätet.
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 21 jan 2010 15:10

Vi är inne på andra Skoda Fabian i familjen nu, frugan kör nu den senaste versionen med myggmotorn 1.2 med 70hk... Jag måste säga att jag generellt är imponerad av vad man får för pengarna. Både i form av kvalitet men även i form av utrustning och utrymme.

Fabiorna har varit i stort sett felfria under hela tiden, ett givarfel i slitagevarnarna till bromsbeläggen är det enda felet hittills.

Jag har tyvärr inte kört Octavia på ett bra tag, men den nya Superben skulle jag gärna köpa.
Jag är av den uppfattningen att Skoda är 90% av VW/Audi men till 60% av priset på de allra flesta områdena. Kort sagt, vettiga bilar till rimliga priser även om man inte köper samma status..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av _norrland_ » 21 jan 2010 18:41

Av dom två du väljer mellan hade jag valt octavian då jag tycker dom är finare att köra + att dom upplevs lite rymligare. Kvalitetskänslan i största allmänhet är det ingen skillnad på enligt mig.

Funk : Ja Superben är ruggigt fin :)
Senast redigerad av 1 _norrland_, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 25 jan 2010 13:16

Tackar för feedback...när man läser lite på nätet om olika bilar så är det klart att man hittar några historier där något gått fel och kunden inte varit nöjd med hur han/hon blivit behandlad av företaget....men det verkar i vart fall som både Skoda och Volkswagen är bra bilar...Skodan är ju i stort sett en VW till ett bättre pris...

Men som sagt jag har nog ett år till innan det blir inköp, ingen panik känner man då man är ute i god tid...skall ut och provköra båda bilarna så fort jag får tid :D
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Tamig
Ny Medlem

Inlägg av Tamig » 25 mar 2010 12:09

Skoda imo, håller bra.
Senast redigerad av 1 Tamig, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 25 mar 2010 16:17

Bilköpet är tillsvidare framskjutet pga diverse orsaker men jag har provkört en Skoda Octavia och var imponerad/överraskad :D
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
JesperNilsson
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av JesperNilsson » 25 mar 2010 16:52

Jag skulle välja Skoda alla gånger :) helst en RS Kombi ;)
Senast redigerad av 1 JesperNilsson, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 25 mar 2010 17:05

Om inte annat är väl Octavian mer rymlig än golfen, sen så skadar det inte att dom nyare Skoda bilar håller väldigt hög klass invändigt också! Servicekostnaderna lär vara likvärdiga om du jämför golfen och octavian. Min röst faller på Octavia för dina behov iaf ;)
Senast redigerad av 1 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gånger.

Benighted
Medlem

Inlägg av Benighted » 25 mar 2010 18:31

Skoda Octavia är en grymt trevlig bil, tror inte du blir missnöjd med den, har kört diverse golfar, och dom känns bara små och trista jämfört med min Octavia. Kommer sannolikt behålla den tills den går till skroten, såpass nöjd är jag med den :) Enda som stör mig är att min är silvermetallic så man inte får den där tårframkallande blänkan man kan få på en svart bil. Men blir att köpa nån rolig gammal sportigare bil att renovera upp och lackera om :)
Senast redigerad av 1 Benighted, redigerad totalt 14 gånger.
/Jani

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 25 mar 2010 18:59

Jag tycker inte om Skodas standardstolar, de är inte bra som nya o ganska kass som begagnade.
Sen undrar jag om inte klädsel o dämpning i dörrar o s v är klenare för Skodan känns mer "rå" i kupén.
Det kan ju klart vara inbillning men VW känns aningen mer ombonad.
Nu har jag inte suttit i de nyaste Skodorna, men jag hoppas att de blivit bättre.
F ö är det inget att klaga på......

Som kuriosa kan jag berätta att för många år sedan när Skoda skulle slå på stort (början på 70-talet) så låg det Barumdäck på alla nya 110:or.
De var väl också tjeckiska så det var väl ganska naturligt.
Det som var lite kul var att ÅF fick köpa lösa däck att sälja vidare till kund o ÅF betalade 19:-/st för dessa.
NITTON SPÄNN STYCK!
FEM FÖR EN HUNDRING!!!
Det märktes direkt att de var tillverkade av tjeckiskt ålskinn ;) för bilen for över hela vägbanan.......

Jag lyckades faktiskt få ett framhjulslyft på en grön 110R coupé en gång..........jo det är sant.
Jag provkörde efter service o det blåste motvind i byar så pass att bilen inte gick att styra under några sekunder.
Det upplevdes som något störande,kan jag säga......vi är få i världen som har stegrat en Skoda 8-)
Som väl var så mötte jag ingen......undrar hur man skulle reagerat om man möter en wheelie-Skoda på vägen?
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 mar 2010 19:55

Dom billigare är en aning bullrigare än motsvarande VW , men inte mycket... idag sitter det oftast Bridgestonedäck från fabrik.

Skoda 110R... inget man vill förknippas med idag från fabrikens håll antar jag :D

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Inlägg av Göran » 07 aug 2010 21:42

Bridgestone och Continental finns till polon original!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

saarr
Medlem

Inlägg av saarr » 07 aug 2010 23:18

Kvaliteten är oftast bättre på en skoda idag än wolksvagen, men det är väl en ständig tävlan imellan dom ;) Hur bra dom är ihopskruvade och då har lillebror varit bättre på sistone som jag har fattat det som :)

Skriv svar