Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Avlägsna oxid före polering?
-
MAX
Avlägsna oxid före polering?
Efter att surfat runt i polish space lite mer än ett år så har det fasnat någonstans i bakhuvudet att en del väljer att avlägsna oxiden på bilarna ,innan dom så att säga börjar polera bort repor och andra defekter,
Är det så som det verkar att man får en mer lättpolerad bil om man exempelvis använder en sk oxid borttagare först .låter ju rimligt då bilen blir renare som man säger, men samtidigt så är ju som jag förstått många poler medel avsedda för både repor och oxid, hur som helst polera som vanligt eller avlägsna oxiden först.max
Är det så som det verkar att man får en mer lättpolerad bil om man exempelvis använder en sk oxid borttagare först .låter ju rimligt då bilen blir renare som man säger, men samtidigt så är ju som jag förstått många poler medel avsedda för både repor och oxid, hur som helst polera som vanligt eller avlägsna oxiden först.max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Avlägsna oxid före polering?
Smartabs buffer 2000 tycker jag du skall testa....MAX skrev:Efter att surfat runt i polish space lite mer än ett år så har det fasnat någonstans i bakhuvudet att en del väljer att avlägsna oxiden på bilarna ,innan dom så att säga börjar polera bort repor och andra defekter,
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
ok då låter det alla fall rimligt att först avlägsna oxiden innan man börjar polera .En följdfråga dåNisse skrev:Smartabs buffer 2000 tycker jag du skall testa....MAX skrev:Efter att surfat runt i polish space lite mer än ett år så har det fasnat någonstans i bakhuvudet att en del väljer att avlägsna oxiden på bilarna ,innan dom så att säga börjar polera bort repor och andra defekter,
kan kaross svampen vara ett allternativ till en buffer.max.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Nej inte på en lack med oxid....då måste du köra ett medel med oxidlösare....
Kaross Svamp eller lera (clay) är mer för att ta bort andra beläggningar typ flygrost mm...
Kaross Svamp eller lera (clay) är mer för att ta bort andra beläggningar typ flygrost mm...
- Tomas88
- Medlem
Är inte så insatt i sånt här, men brukar man få oxid på lacken?
När jag hör oxid tänker jag på elektriska kopplingar med dålig kontakt.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
-
MAX
Tror det kallas oxid alla fall. om det nu heter oxid borttagare max.Tomas88 skrev:Är inte så insatt i sånt här, men brukar man få oxid på lacken?
- Tomas88
- Medlem
Okej. Ja det kanske inte är samma sak.
Men hur ser den här oxiden ut? Vet inte om jag sett det innan.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
-
MAX
Den är matt(grå)går att gnugga bort med fingret allså polera men inte tvätta bort.maxTomas88 skrev:Okej. Ja det kanske inte är samma sak.
-
marcus
- Entusiast

Tänk: röd bil som har blivit rosa/vit = oxid.Tomas88 skrev:Okej. Ja det kanske inte är samma sak.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Är bilen väldigt oxiderad kan det vara ett bra alternativ att köra ett varv med en oxidlösare.MAX skrev:ok då låter det alla fall rimligt att först avlägsna oxiden innan man börjar polera .En följdfråga dåNisse skrev:Smartabs buffer 2000 tycker jag du skall testa....MAX skrev:Efter att surfat runt i polish space lite mer än ett år så har det fasnat någonstans i bakhuvudet att en del väljer att avlägsna oxiden på bilarna ,innan dom så att säga börjar polera bort repor och andra defekter,
kan kaross svampen vara ett allternativ till en buffer.max.
Sitter oxiden djupt och man inte får bort den, och sedan låser in den med en försegling blir arbetet liksom ogjort.
Jag tycker IP lyfter oxid bra. Jag har dock bara (i modern tid) polerat klarlackade bilar som inte är lika utsatta för oxid.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
MAX
Tantrum skrev Är bilen väldigt oxiderad kan det vara ett bra alternativ att köra ett varv med en oxidlösare.
Sitter oxiden djupt och man inte får bort den, och sedan låser in den med en försegling blir arbetet liksom ogjort.
Har inget att till-lägga ang försegling av en oxiderad bil men däremot en fråga har nog nämt det i en annan tråd men inte fått något riktig svar så att säga.
Om man nu polerat upp en oxiderad solid färg(utan klarlack) vad är då vettigast att använda som lackskydd ett skydd som andas eller ett skydd som som inte andas Max.
Har inget att till-lägga ang försegling av en oxiderad bil men däremot en fråga har nog nämt det i en annan tråd men inte fått något riktig svar så att säga.
Om man nu polerat upp en oxiderad solid färg(utan klarlack) vad är då vettigast att använda som lackskydd ett skydd som andas eller ett skydd som som inte andas Max.
- Tantrum
- Administratör

Har aldrig testat, men jag har läst att Proguard är grymt på solida lacker utan klarlack. Finns hos Prorecond.seMAX skrev: Om man nu polerat upp en oxiderad solid färg(utan klarlack) vad är då vettigast att använda som lackskydd ett skydd som andas eller ett skydd som som inte andas Max.
Ett annat alternativ kan vara Lahegas Topseal 34. Har jag heller aldrig provat, bara läst om
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
marcus
- Entusiast

Är det ngn som är intresserad av lite topseal så har jag en del över...
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Topseal är en bra produkt, det innehåller carnauba +polymerer.
Men doftar ingenting. =/
Men doftar ingenting. =/
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
En röd solid lack kräver som oxiderat kräver rätt mycket jobb...skall man ha ett bra resultat så bör man strippa bilen..rails..lister..inför en polering...Men det är bara att ladda med ett antal rondeller (gärna beg tvättade) och köra igång med ett medel med oxidlösare i...Om man inte strippar bilen så kan det bli en del oxid ikvar på trånga ställen...och man får köra manuellt och handgnugga....räkna med att du får byta rondell 5-6 ggr innan du har kört av oxiden...så kör inga nya rondeller !!!
Rött pigment är känsligare för UV-strålning än andra färgpigment. Det röda pigmentet bleks snabbare än andra. Lacken "kritar", och blir matt.. detta gäller främst horisontella ytor. Även blå lacker innehåller rött färgpigment. Eftersom billacker med rött färgpigment är känsligare än andra kräver dessa extra god omvårdnad med polering och vaxning...när Ni tänker efter så har ni nog säkert sett en del volvobilar 200-700-900-800 serien röda solida som sett nästan orange ut...och ett vitt matt lager av oxid...dessa är dom mest tacksamma bilar man kan polera upp ur kundperspektiv..då kunden får en mindre chock när bilen hämtas...(se 855 på bild under)
Lite tråkigt är att lacken lätt återgår till matt läge om man kör starka rengöringsprodukter efter åtgärden...t.ex. petrokemisk avfettning...
Det finns bara en sak att göra när det gäller röda solida lacker...när man har snyggat upp dom så är det att mätta med ett bra vax 4ggr år....en röd solid lack måste skötas bättre !!
En bilägare som skött sin solida röda lack från början håller den fin...men det gäller att skydda det !!
Du har redan ett bra produkt i din arsenal redan Max...trutest 140 QF....
Ett vax som är outstanding när det gäller röda solida lacker är Autoglym Radiant Wax 12....

Rött pigment är känsligare för UV-strålning än andra färgpigment. Det röda pigmentet bleks snabbare än andra. Lacken "kritar", och blir matt.. detta gäller främst horisontella ytor. Även blå lacker innehåller rött färgpigment. Eftersom billacker med rött färgpigment är känsligare än andra kräver dessa extra god omvårdnad med polering och vaxning...när Ni tänker efter så har ni nog säkert sett en del volvobilar 200-700-900-800 serien röda solida som sett nästan orange ut...och ett vitt matt lager av oxid...dessa är dom mest tacksamma bilar man kan polera upp ur kundperspektiv..då kunden får en mindre chock när bilen hämtas...(se 855 på bild under)
Lite tråkigt är att lacken lätt återgår till matt läge om man kör starka rengöringsprodukter efter åtgärden...t.ex. petrokemisk avfettning...
Det finns bara en sak att göra när det gäller röda solida lacker...när man har snyggat upp dom så är det att mätta med ett bra vax 4ggr år....en röd solid lack måste skötas bättre !!
En bilägare som skött sin solida röda lack från början håller den fin...men det gäller att skydda det !!
Du har redan ett bra produkt i din arsenal redan Max...trutest 140 QF....
Ett vax som är outstanding när det gäller röda solida lacker är Autoglym Radiant Wax 12....

-
MAX
Bra då vet man att när det gäller solida lacker speciellt röda med kraftig oxid så krävs det en riktig rengöring av en oxid lösare före polering och att den ska hållas mättad med vax,lackskydd flera gånger om året då den har lätt för att börja oxidera igen speciellt om man kör kall- avfettning .
Max
Max
-
MAX
ok uppfattat bara vax max.Extreme skrev:OBS
du skall inte lackskydda/ el försegla Bilar som har tendens till att bli oxiderade, bara vaxa dessa med jämna
intervaller. som sagt ca 3-4 ggr per år så håller dom mycket bra.
MVH
Extreme
-
TommyJ
- Medlem
Varför inte slänga på en försegling på oxiderande bil?
Kommer det snabbare tillbaka då än om man vaxar den?
Eller är det så att det är onödigt att lägga dyra pengar för försegling när bilen ändå kommer oxidera sönder förseglingen? Vax=billigare
Kommer det snabbare tillbaka då än om man vaxar den?
Eller är det så att det är onödigt att lägga dyra pengar för försegling när bilen ändå kommer oxidera sönder förseglingen? Vax=billigare
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Oxiden har en tendens att krypa tillbaka, även om man har lackskyddat den. Det bästa är att undvika starka avfettningsmedel, såväl alkaliska som petroleumbaserade. Samt att vaxa den ofta.
Vart har du fått uppgifterna om att Topseal innehåller carnauba?Göran skrev:Topseal är en bra produkt, det innehåller carnauba +polymerer.
Men doftar ingenting. =/