Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hologram kan vi snacka här om
-
rekaren
- Medlem
Hologram kan vi snacka här om
Funderar på hologram som vi alla kan råka ut för ibland, speciellt svarta solida bilar, eller?
Är det någon som har eller testat en 3M Sungun för att kolla av lacken?
Fungerar denna lampan så är det kanske värt att investera i en sådan.
För vem vill lämna ut en bil full med hologram.....
Är det någon som har eller testat en 3M Sungun för att kolla av lacken?
Fungerar denna lampan så är det kanske värt att investera i en sådan.
För vem vill lämna ut en bil full med hologram.....
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Re: Hologram kan vi snacka här om
Köp en stark LED-ficklampa och lägg resten av pengarna på bra polermedel
http://www.dealextreme.com har massor med bra och billiga LED-ficklampor.
http://www.dealextreme.com har massor med bra och billiga LED-ficklampor.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
rekaren
- Medlem
Pengar finns det i min firma
så det är inget bekymmer
Vill ha något som fungerar garanterat, köper inte budgetsaker varken när det gäller maskiner polermedel osv...
Men visst funkar en led lampa på samma sätt så kan jag köpa en sådan, men frågan är fortfarande om sun gunen är bra eller inte.
Någon som vet eller testat dennna och jämnfört med t.ex led lampa??
Vill ha något som fungerar garanterat, köper inte budgetsaker varken när det gäller maskiner polermedel osv...
Men visst funkar en led lampa på samma sätt så kan jag köpa en sådan, men frågan är fortfarande om sun gunen är bra eller inte.
Någon som vet eller testat dennna och jämnfört med t.ex led lampa??
-
nyberg
- Entusiast

länka till sungun gärna,
sen en fråga om hologram, om man har polerat en bil spritat den ordentligt,
kör ut den och man ser inget hologram/polerrosor, allt är frid fröjd sen sätter man på vax, kör bilen 2mån,
och sen börjar man se polerosor hur funkar det ??
eller är det från tvättarna man gjort imellan denna tid ?
kör ut den och man ser inget hologram/polerrosor, allt är frid fröjd sen sätter man på vax, kör bilen 2mån,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Jiiins
- Entusiast

nyberg skrev:länka till sungun gärna,
Min känsla säger mej att det borde vara tvättarna som gjort dom!?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
nyberg
- Entusiast

tycker jag med, men på huven ser det fasiken ut som efter poler maskinen,
men är ju spritat och ordentligt kollat,
sen var den itne waxart utan lagt 2k lackskydd om det gör nån skillnad, och sista medlet som användes var superfinish (visst är det finaste av dom )
sen spritades, sen la lackskyddet..
har bilder på det, nån som har nån bra förklaring.
men är ju spritat och ordentligt kollat,
sen var den itne waxart utan lagt 2k lackskydd om det gör nån skillnad, och sista medlet som användes var superfinish (visst är det finaste av dom )
sen spritades, sen la lackskyddet..
har bilder på det, nån som har nån bra förklaring.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
-
rekaren
- Medlem
Bilder japp de vill vi se
-
Ante_Bmw
- Trogen Medlem

nyberg
Där har du ett perfekt tillfälle att köra med 3401:an istället som sista steg, Gula eller orange pads med Final finish, Full gas.
Där har du ett perfekt tillfälle att köra med 3401:an istället som sista steg, Gula eller orange pads med Final finish, Full gas.
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
idag när jag tvättade bilen (våran bruksbil) blev jag rent förbannad. har inte haft hologram på hur många bilar som helst . och nu på min . så har jag tydligen missat ena bakdörren . hur jäkla mupp är inte de ? blir lite störd på mig själv faktist. men men . blir väl så när ens bättre hälft säger till en o skynda .. SKYYYNDA.. suck.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
MAX
polerade en italienimporterad volvo förra våren som var omlackad helt utom tak. och vete fsjuttsiken var det var för skumt med den men allt jag testade(menzernas gamla medel) samt med både roterande och 3401.an så var inte bilen mer än ett stort hologram
mettalicklack o klarlack så det borde ju gått bra tycker man då den dessutom var mellangrön men icke sa nicke,
så jag gav upp och sa till ägaren att nu slänger jag på lite lackskydd så får vi se vad det blir av det hela.sagt o gjort körde på quickfinish 140 på taket(ej omlackat) med 3401.an och la fireglas på resten av bilen med lilla darlingen(makita exenterslip 2,5mm slag.
och hur gick det då
kan säga att det funkade hur fint som helst just då men senare när jag kollat bilen efter att ägaren tvättat den några gånger såg den hemsk ut
sen träffade jag ägaren en halvår senare i vintras och frågade vad han gjort med bilen då den såg helt nypolerad ut alltså helt perfeckt
Gjort o gjort sa han jag har bara vaxat den med turtels nano vax
mvh max.
mettalicklack o klarlack så det borde ju gått bra tycker man då den dessutom var mellangrön men icke sa nicke,
så jag gav upp och sa till ägaren att nu slänger jag på lite lackskydd så får vi se vad det blir av det hela.sagt o gjort körde på quickfinish 140 på taket(ej omlackat) med 3401.an och la fireglas på resten av bilen med lilla darlingen(makita exenterslip 2,5mm slag.
och hur gick det då
kan säga att det funkade hur fint som helst just då men senare när jag kollat bilen efter att ägaren tvättat den några gånger såg den hemsk ut
sen träffade jag ägaren en halvår senare i vintras och frågade vad han gjort med bilen då den såg helt nypolerad ut alltså helt perfeckt
Gjort o gjort sa han jag har bara vaxat den med turtels nano vax
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Skall man hålla på med polering professionellt så måste man använda t.ex. en Top Tool och alltid köra med denna som sista steg med någon kombinationsmedel eller en slutfinishprodukt...I vår verksamhet håller vi inte på med att belysa lacker...Vi går den säkra vägen...Vi måste veta att lacken är perfekt när kunden hämtar sitt fordon...Vi tar nästan dagligen emot supportsamtal från både privata och faktiskt bilrekonder som har problem med just hologram och polerrosor....och vårt råd är alltid att köra avslut med en oscillerande maskin och en bra hologramsläckare...t.ex. A-Clean Partners...Trutest Top Line Polish 150..som är lite top off the line...när det gäller just detta....
Vi har aldrig fått en reklamation gällande polerrosor eller hologram på mörka lacker under alla år...
En polerad mörk lack skall vara fin även i stark sidosol...och även efter ett antal tvättar som kunden gör...
Vågar nog påstå att jag är en av dom som polerar flest bilar i månaden på detta forum...och jag skulle ALDRIG släppa iväg ett fordon som bara är körd med en roterande maskin...
Och jag är helt medveten om att det finns dom som påstår att det går utmärkt att köra bara roterande...så den debatten kan vi hoppa..men så jobbar inte vi....utan vi avslutar ALLA våra polerjobb med Top Tool...
Vi har aldrig fått en reklamation gällande polerrosor eller hologram på mörka lacker under alla år...
En polerad mörk lack skall vara fin även i stark sidosol...och även efter ett antal tvättar som kunden gör...
Vågar nog påstå att jag är en av dom som polerar flest bilar i månaden på detta forum...och jag skulle ALDRIG släppa iväg ett fordon som bara är körd med en roterande maskin...
Och jag är helt medveten om att det finns dom som påstår att det går utmärkt att köra bara roterande...så den debatten kan vi hoppa..men så jobbar inte vi....utan vi avslutar ALLA våra polerjobb med Top Tool...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Nisse, jag är medveten om att det är mig du menarNisse skrev:Skall man hålla på med polering professionellt så måste man använda t.ex. en Top Tool och alltid köra med denna som sista steg med någon kombinationsmedel eller en slutfinishprodukt
------
Men har man lite dålig belysning, ont om tid eller är ovan så är en oscillerande polermaskin att föredra - helt klart.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Tror dom flesta bilrekonder har en Top tool idag....dels som avslutning efter polering för att säkerställa just detta med defekter efter polering med roterande maskiner...Och många kör Top tool t.ex. med Menzerna Power Gloss S100 när det körs bilhandlarbilar för snabba resultat....och denna maskin får gå även som lackskyddspålägg....1K och steg 2 PPS och Top Coat Sealer....
Men det finns faktiskt rätt många som kör dom billiga dubbeltrissorna, köper ett 10tal maskiner och byter när lagren börjar skrika....
Vi kör Flex 3403 med både skumm och lammull....Flex 602 väldigt sällan....Flex 3401 med optipad är väldigt bra på lackdefekter...Men det är väl Flex 3403 och Top toolen som användes flitigast....
Men hur kunde du veta att det var dig jag hade i åtanke Marcus !!
Men det finns faktiskt rätt många som kör dom billiga dubbeltrissorna, köper ett 10tal maskiner och byter när lagren börjar skrika....
Vi kör Flex 3403 med både skumm och lammull....Flex 602 väldigt sällan....Flex 3401 med optipad är väldigt bra på lackdefekter...Men det är väl Flex 3403 och Top toolen som användes flitigast....
Men hur kunde du veta att det var dig jag hade i åtanke Marcus !!
-
MAX
Efter att läst Nisses o Marcus inlägg så så håller jag nog i det här fallet på marcus :jepsdå det i mitt fall då innan skydd kördes både med roterande maskin och 3401.an vilket i det fallet inte gav vinst åt någon maskin
oavsett hur dom fungerar samt att då 3401.an skall anses som idiotsäker beträffande hollogram eller vad man väljer att kalla det för 
men kan säga att vill man ha en maskin som tar allt(man väljer själv) och dessutom är idiotsäker(funkar alltid)fast man får laborera lite med trissor o medel så ska man ha en roterande maskin
Samt att jag tror att dom flesta som håller till på dessa polerforum vill lära sig polera på riktigt och då duger det inte med varken topptolar eller 3401.or
Fast ska man driva det i vinst syffte(eget företag) så kanske en rusk-maskin är att föredra då en vanlig kund är nöjdare med att det blir lite blankare
mvh max.
men kan säga att vill man ha en maskin som tar allt(man väljer själv) och dessutom är idiotsäker(funkar alltid)fast man får laborera lite med trissor o medel så ska man ha en roterande maskin
Samt att jag tror att dom flesta som håller till på dessa polerforum vill lära sig polera på riktigt och då duger det inte med varken topptolar eller 3401.or
Fast ska man driva det i vinst syffte(eget företag) så kanske en rusk-maskin är att föredra då en vanlig kund är nöjdare med att det blir lite blankare
mvh max.
- bustorp
- Trogen Medlem

Ficklampan är ett komplement om man har lite taskigt med ljus i garaget med t ex en massa ljusstjälande prylar längs väggarna eller ett i övrigt trångt garage, fel rör eller felaktiga placeringar på sina armaturer.
Vid optimala ljusförhållanden klarar man sig så bra utan.........men hur många har det så?
Ljusa, rena väggar, massor med kallvitt ljus från olika vinklar är få förunnat.
Det finns en "ljusplatta" att köpa - något större än ett A4-ark, som är fullt belamrad med dioder.
Skulle uppskatta att där är minst 750-800 stycken.
Passar nog ganska perfekt till den som inte är nöjd med ficklampan.
Jag kan tyvärr inte hitta någon länk till den då de kallas något som jag har glömt.
Lite svårt att googla då.....
Själv håller jag nog med Nisse - det är klart safe med oscillerande mot hologram.
Men att det måste vara en TopTool är bara snack.........
Vid optimala ljusförhållanden klarar man sig så bra utan.........men hur många har det så?
Det finns en "ljusplatta" att köpa - något större än ett A4-ark, som är fullt belamrad med dioder.
Jag kan tyvärr inte hitta någon länk till den då de kallas något som jag har glömt.
Lite svårt att googla då.....
Själv håller jag nog med Nisse - det är klart safe med oscillerande mot hologram.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
MAX
Precis om man sammanfattar hollogramproblemet så är ju för det första ljuset a o o som man säger sen en roterande som gör jobbet fullt utbustorp skrev:Ficklampan är ett komplement om man har lite taskigt med ljus i garaget med t ex en massa ljusstjälande prylar längs väggarna eller ett i övrigt trångt garage, fel rör eller felaktiga placeringar på sina armaturer.
Lite svårt att googla då.....![]()
och skulle det skita sig så duger det bra med en cycklokopia(biltema) eller en exentereroterande maskin som man dessutom kan ha till allt annat dvs från våtslip till torrslip och lackskydd samt även lite finare polish.
Men det hänger ju som sagt mycket på allt från hur ren bilen är till temperatur,luftfuktighet.osv osv och medel då listan på fel förhållanden kan göras hur lång som helst man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar bäst i den miljön man polerar i men som Nisse har nämt i nån tråd så är hjälpljuset viktigare än övrig belysning tom så man kan polera i totalt mörker bara man ser vad man behöver se nämligen där trissan befinner sig
mvh max,
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Finns några saker att tillägga här....
Inget ersätter det naturliga ljuset utomhus, fast en strålkastare/diodlampa kan vara ett hjälpmedel för den som anser sig behöva detta...
Nej man behöver nödvändigtvis inte ha en Top tool...som jag nämnde tidigare så går det även med en billig maskin typ Lahega Autorange...
Inget ersätter det naturliga ljuset utomhus, fast en strålkastare/diodlampa kan vara ett hjälpmedel för den som anser sig behöva detta...
Nej man behöver nödvändigtvis inte ha en Top tool...som jag nämnde tidigare så går det även med en billig maskin typ Lahega Autorange...
-
-z-
- Medlem
- Kontakt:
bustorp skrev:Ficklampan är ett komplement om man har lite taskigt med ljus i garaget med t ex en massa ljusstjälande prylar längs väggarna eller ett i övrigt trångt garage, fel rör eller felaktiga placeringar på sina armaturer.
Lite svårt att googla då.....![]()
Jag har aldrig sett hologram med kallvitt ljus(58w) i mitt garage utan endast kunnat avslöja vanliga tvättrepor samt reper, men enligt mig så är 500w halogenen bäst för att jaga hologram.
Angående oscillerande maskinen kan jag hålla med Nisse och Bustorp.Jag avslutar alltid safe
Enligt mig är TT en effektiv maskin som jag dock tycker är tung jobbad men skulle inte vilja vara utan den men till lackskydd samt vax använder jag endast Cyclon eller den billiga maskinen från Clase olsson som är extremt pris värd och mycket lätta att använda.
Precis som du skriver Bustorp så klarar man sig utan TT(vill understryka att jag använder själv TT)
http://www.z-bilrecond.se
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Kul med din ärliga åsikt gällande TopToolen. Ägare till dessa brukar aldrig erkänna att det ö h t finns nackdelar med denna maskin.-z- skrev: Jag har aldrig sett hologram med kallvitt ljus(58w) i mitt garage utan endast kunnat avslöja vanliga tvättrepor samt reper, men enligt mig så är 500w halogenen bäst för att jaga hologram.
Angående oscillerande maskinen kan jag hålla med Nisse och Bustorp.Jag avslutar alltid safe![]()
Enligt mig är TT en effektiv maskin som jag dock tycker är tung jobbad men skulle inte vilja vara utan den men till lackskydd samt vax använder jag endast Cyclon eller den billiga maskinen från Clase olsson som är extremt pris värd och mycket lätta att använda.![]()
Precis som du skriver Bustorp så klarar man sig utan TT(vill understryka att jag använder själv TT)
http://www.z-bilrecond.se
Halogen visar ett resultat, dagsljus ute ger ett annat, LED-ljus ger ett tredje.
Det hänger antagligen på var man drar gränsen för hur resultatet ska bli.
Är det en utställningsbil så står den i en viss typ av belysning (mycket halogen) med lite annorlunda vinklar.
Är det en vanlig bil så är det uteljus (utan sol) som man ska rätta sig efter.
Solljus avslöjar en del annat, men det ljuset stannar aldrig länge på samma plats så det blir svårt att täcka upp alla vinklar där.
Saluhallar kan ge ett annat ljus m.m.m.m.
Det känns en aning överkurs att försöka få ett resultat som klarar alla typer av granskning i alla ljus, anser jag.
Jag strävar nog efter att få dagsljus-resultatet. Då funkar det bra med vanliga, kallvita rör i armaturerna, ex.vis de som Biltema säljer för 25-30:-/st.
Att experimentera med specialrör (typ för operationssalar, laboratorium o annat) kan man ju leka med, men det är ju fullständigt meningslöst o ger inget tillbaka.
När återskapas detta ljus IRL? När dissekerar vi våra bilar såpass?
Never........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Max skrek !
men som Nisse har nämt i nån tråd så är hjälpljuset viktigare än övrig belysning tom så man kan polera i totalt mörker bara man ser vad man behöver se nämligen där trissan befinner sig
Nu börjar ja bli lite orolig....vart har jag skrivit detta??
Total bra belysning med rätt kulör på rören är viktigt när man jobbar med polering.....vi hade lysrör830 tidigare ben bytte för ett par år sedan till lysrör840...vi har armaturer både i tak och på sidor...men eftersom vi alltid kör sista steg med en maskin som är skapad för att ta bort polerrosor och hologram, så är övrig hjälpbelysning onödig....Top toolen ja...mer fördelar än nackdelar....en top tool för en bilrekondare är som ett samurajsvärd för en samuraj....Det är bara Top Care i Catrineholm som kan smida till Top toolen....Biltema, Classes, Bruksbo...allt detta är bara träkäppar....jag säger bara 侍...sedan några saké...sedan svisch fram med Top toolen och sedan anfall objektet....
men som Nisse har nämt i nån tråd så är hjälpljuset viktigare än övrig belysning tom så man kan polera i totalt mörker bara man ser vad man behöver se nämligen där trissan befinner sig
Nu börjar ja bli lite orolig....vart har jag skrivit detta??
Total bra belysning med rätt kulör på rören är viktigt när man jobbar med polering.....vi hade lysrör830 tidigare ben bytte för ett par år sedan till lysrör840...vi har armaturer både i tak och på sidor...men eftersom vi alltid kör sista steg med en maskin som är skapad för att ta bort polerrosor och hologram, så är övrig hjälpbelysning onödig....Top toolen ja...mer fördelar än nackdelar....en top tool för en bilrekondare är som ett samurajsvärd för en samuraj....Det är bara Top Care i Catrineholm som kan smida till Top toolen....Biltema, Classes, Bruksbo...allt detta är bara träkäppar....jag säger bara 侍...sedan några saké...sedan svisch fram med Top toolen och sedan anfall objektet....