Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilka däck kör ni med?
-
Göran
Vilka däck kör ni med?
Jag föredrar Continental men har Falken just nu, o de är relativt tysta men sjukt mjuka!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Re: Vilka däck kör ni med?
Själv kör jag med dunlop som sommar däck på toyotan och hankooc eller hur de nu stavas på vinter däcken. På saaben kör jag goodyear eagle f1 på sommar och goodyear ultragrip på vinter. På reserv bilen e de hankooc däck
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Har jobbat som däckare i 15år så detta är jag noga med !
Har kört lite olika Nokian, Michelin, men just nu ligger det Gislaved Nordfrost 5 på båda bilarna...och naturligtvis även LM fälg på vintern...
Har kört lite olika Nokian, Michelin, men just nu ligger det Gislaved Nordfrost 5 på båda bilarna...och naturligtvis även LM fälg på vintern...
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
TommyJ
- Medlem
Mest kört med Bridgestone Potenza fast sista säsongen körde ja med Toyo Proxes- R.
Vet inte va ja ska ha på min nya bil däremot... Få bli lite mer komfortdäck iallafall nu när man börjar bli gammal!
Vet inte va ja ska ha på min nya bil däremot... Få bli lite mer komfortdäck iallafall nu när man börjar bli gammal!
Senast redigerad av 1 TommyJ, redigerad totalt 14 gånger.
- Tantrum
- Administratör

Hähä!TommyJ skrev:Få bli lite mer komfortdäck iallafall nu när man börjar bli gammal!
Hade Toyo Proxes T1-R på min Miata för länge sedan. Förutom att de var lätta var det grymt fäste i dem. Dock ganska kass livslängd.
På Skodan sitter Nokian fram och Hankook bak. Alla dubbfria på lättmetallfälg. På sommarfälgarna sitter det nå jäkla Nankang Korea-puckar. Har alltid varit misstänksam mot billiga däck, men dessa har överraskat positivt faktiskt. Skall nämna att de satt på bilen när jag köpte den.
Skulle dock aldrig köpa nåt liknande som vinterdäck.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Nisse skrev:Har jobbat som däckare i 15år så detta är jag noga med !
ah
jo däck är jag också noga med. när jag beställde Våran toyota så fick Hankook dubbade vinterdäck fast jag bad att få Goodyear Ultragrip till den jag blev rätt förbannad först över att försäljaren hade lovat mig Goodyear och att det sen inte gick att hålla då den dimensionen jag har bara finns från 2 tillverkare (nokian och Hankook) och hankook var den bättre av dom när man läste lite tester. fick dom dock väldigt rabbaterat efter att jag varit ilsken på försäljaren.
orginal fick vi med några Bridgestone eller va de va lågfriktionsdäck på 14" dom byttes snart ut mot 16" lågprofil och Dunlop var bland dom billigare och klarar lätt dom kraven som ställs
mina erfarenheter annars av däck jag kört.
Goodyear Ultragrip 5 Riktigt jävla bra faktist . fy För hundra gubbar va nöjd ja va med dessa. synd att just den modellen slutade tillverkas
Goodyear Eagle F1 (den dyrare modellen finns en eur och en amerika modell tydligen, eur bäst)
Dessa däck har ett sjuhelvetes fäste ända tills det släpper. och då gör dom det mjukt och följsamt inga kast eller liknande. inga skrikdäck, väldigt bra förmåga att klara vattenpölar undvik dock temperaturer under 7 grader. då kan dom bli hala om man inte arbetar upp lite temperatur .
Hankook däck har jag aldrig haft gott att säga om förrens nu senaste omgången jag köpte, dom har väl varit tvungna att rycka upp sig.
kumho rätt tysta och bra ekonomi . men inte jättebra till lek .
Nokian Hakka (tror de va 3 eller 4) riktigt bra bett i början men när man började busköra på skogsvägar så for dubben som skjutna ur en kanon . 3 månader sen fanns det inte många dubb kvar. (då hade jag kört lika hårt som med Goodyear ultragrip 5 och dom ser nya ut
Toyo R888 bra R-slicks med lång livslängd och väldigt bra grepp . man ska upp ungefär en 1000 lapp per däck för att hitta några som är märkbart bättre och få ut lika många varv på . REKOMMENDERAS
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
- Funk
- Moderator

Hankook på båda bilarna sommartid. Semperit dubbade på ena bilen, Pirelli Carving på den andra vintertid.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

NÅn som har erfarenhet av BF Goodrich? Ska köpa nya fälgar och sommardäck och när jag sa att jag inte ville ha det billigaste och inte det bästa/fräckaste föreslog däckfirman just BF. Är tydligen Michelin som tillverkar dem.
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!
- jojje
- Entusiast

Hankook V12 Evo 225/35-18'' har jag kört med både på 850:in/V70:in har funkat riktigt bra, men till våren är det dax för nya då mönstret börjar tryta.
Då blir det nog Hankook K107 S1 Evo 235/40-18'' ist, passar bättre till V70:ins rullomkrets.
Vinterdäck har jag kört med Gislaved nordfrost i flera år, just nu sitter det nordfrost 5:or på som jag är kalasnöjd med
.
Då blir det nog Hankook K107 S1 Evo 235/40-18'' ist, passar bättre till V70:ins rullomkrets.
Vinterdäck har jag kört med Gislaved nordfrost i flera år, just nu sitter det nordfrost 5:or på som jag är kalasnöjd med
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.
-
pake
- Medlem
Däck som jag använder på mina bilar (alufälgar till alla däck):
Porsche 928 GT (1990)
Sommar: Vredestein Ultrac Sessanta (bak 265/35 18 och 225/40 18 fram), är nu nere på slitage markeringen efter 800 mil
, funderar på att prova Hankook Ventus S1 Evo
som fått bra testresultat (R-däck är inget alternativ eftersom jag kör bilen i Classic gruppen i PCS Michelin slalomcup, d.v.s omodifierad och med gatdäck)
Vinterdäck: Behövs inte, avställd.
Audi A4 avant TDI (2007)
Sommar: Michelin HP Premacy (225/45 17)
Vinter: Nokian Hakkapelitta dubbade (205/60 16)
Audi A3 TDI (2003)
Sommar: Bridgestone Potenza RE050A (215/45 17)
Vinter: Pirelli WinterCarving (195/65 15)
Porsche 928 GT (1990)
Sommar: Vredestein Ultrac Sessanta (bak 265/35 18 och 225/40 18 fram), är nu nere på slitage markeringen efter 800 mil
Vinterdäck: Behövs inte, avställd.
Audi A4 avant TDI (2007)
Sommar: Michelin HP Premacy (225/45 17)
Vinter: Nokian Hakkapelitta dubbade (205/60 16)
Audi A3 TDI (2003)
Sommar: Bridgestone Potenza RE050A (215/45 17)
Vinter: Pirelli WinterCarving (195/65 15)
Senast redigerad av 2 pake, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Min kärra:
Sommar: Pirelli Zero Nero 225/45/17
Vinter: Vredstein Arctrac dubb 205/55/16
Sambons släde:
Sommar: Conti Sport 2 205/55/16
Vinter: Pirelli Carving dubb 205/55/16
Sommar: Pirelli Zero Nero 225/45/17
Vinter: Vredstein Arctrac dubb 205/55/16
Sambons släde:
Sommar: Conti Sport 2 205/55/16
Vinter: Pirelli Carving dubb 205/55/16
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
-
nyberg
- Entusiast

oj svårt hålla reda på detta har några bilar,, men är väldigt noga ha bra däck samt nya, speciellt frugans bil ,
hon har nya continental sommar och nya cooper vinter, byter alltid däck när hon får ny bil om dom inte är jätte bra,
har ju 22" fälg liggandes med nankangdäck som jag tror hon får till sommar däck,, gått ca 200mil så är ju nya
testade med dom i sommras den vart grymt fet 
på min ford pickup en uppsättning nya hankook 22" åretrunt
sen köpte jag nya pirelli scorpion med mer gummi till 22" fälgarna,, åretrunt
sen ena skåpbilen nya falken c-däck vinter, sommar vet jag ej men är nog dax byta dom,
andra skåpbilen vet jag ej,, inte jag som köpt däcken men dom var bra så kommer inte byta dom,, dubbat vinter. den ska säljas,
kian har nordfrost 3 vinter, helt ok,, bilen ska säljas så byter inte,, sommar var bra men vet inte märke,
så summa detta år var ett dyrt däckår
hon har nya continental sommar och nya cooper vinter, byter alltid däck när hon får ny bil om dom inte är jätte bra,
har ju 22" fälg liggandes med nankangdäck som jag tror hon får till sommar däck,, gått ca 200mil så är ju nya
på min ford pickup en uppsättning nya hankook 22" åretrunt
sen köpte jag nya pirelli scorpion med mer gummi till 22" fälgarna,, åretrunt
sen ena skåpbilen nya falken c-däck vinter, sommar vet jag ej men är nog dax byta dom,
andra skåpbilen vet jag ej,, inte jag som köpt däcken men dom var bra så kommer inte byta dom,, dubbat vinter. den ska säljas,
kian har nordfrost 3 vinter, helt ok,, bilen ska säljas så byter inte,, sommar var bra men vet inte märke,
så summa detta år var ett dyrt däckår
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- rkoo
- Trogen Medlem

Nu har jag Continental Premium Contact sommardäck och Bridgestone Noranza 2 evo vinterdäck. Tror jag de heter...
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.
-
Executive
- Medlem
255/45 20" Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Funkar mycket bra! På den andra bilen (235/40 18") sitter det Pirelli Pzero Rosso, riktigt bra däck, eller "suddgummin" som jag kallar dom. 500-600 mil innan det är dags för byte.
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.
-
Masten
- Medlem
På C5:an kör jag med Michelin Primacy HP i 215/55 16" sommartid, nu på vintern rullar den på dubbade Nokian Hakkapeliitta 7. Är extremt nöjd med båda uppsättningarna, framförallt vinterdäcken som dels har fantastiskt bra grepp och dessutom rullar väldigt lätt - körde på 0,59 l/mil till jobbet en morgon nyligen (3,5 mil, 90% landsväg), oerhört bra för 1,6 ton franskt stål med bensinmotor!
Z3:an rullar på Continental Premium Contact 2 i 225/55 16", och XM:en på Goodyear Hydragrip i 195/65 15" sommartid och dubbade Michelin X-Ice North i samma dimension vintertid.
Z3:an rullar på Continental Premium Contact 2 i 225/55 16", och XM:en på Goodyear Hydragrip i 195/65 15" sommartid och dubbade Michelin X-Ice North i samma dimension vintertid.
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.
-
jaxpo
- Medlem
Sitter Pirelli sommardäck fabriksmonterade på bilen. Dags och byta då både besiktning och service anmärkte på "slitna däck". Jag ska ha 205/55 16.. Ska man behöva sätta sig och leta genom nätet efter däcktester eller har någon på forumet trevliga förslag på nya däck? Gärna kvalite´ men samtidigt ekonomi i åtanke vad gäller inköp och bensinförbrukning
//Johan
//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.
- WaxDog
- Sponsor

Det brukar vara erbjudande på vissa märken framåt våren så jag skulle helt enkelt kolla ett par gummimojar vad dom kan erbjuda och slå till på det som ger mest bang for the bucks.
Generellt sett är dom större märkena både dyrast och bäst. Gillar själv Pirelli men dom tar slut rätt fort. Sedan finns det såklart en hel uppsjö däck från varje märke också. Vad har du för bil förresten? Hur kör du, lugnt på motorväg eller kurviga småvägar och gillar att trycka på lite?
Generellt sett är dom större märkena både dyrast och bäst. Gillar själv Pirelli men dom tar slut rätt fort. Sedan finns det såklart en hel uppsjö däck från varje märke också. Vad har du för bil förresten? Hur kör du, lugnt på motorväg eller kurviga småvägar och gillar att trycka på lite?
- WaxDog
- Sponsor

Gjorde en sökning där jag själv handlar ostar
Molway verkar generellt ha bra priser så det kan vara en måttstock.
Kanske dessa?
Continental Premium Contact 2 VR
205/55 x 16 895:-
http://www.molway.com/shop_index.asp?ka ... mmard%E4ck
Molway verkar generellt ha bra priser så det kan vara en måttstock.
Kanske dessa?
Continental Premium Contact 2 VR
205/55 x 16 895:-
http://www.molway.com/shop_index.asp?ka ... mmard%E4ck
-
jaxpo
- Medlem
Rattar en Volvo v50 med 170 hk, håller mig hyfsat inom hastighetsramarna, men självklart gött att trycka på när det behövs. mest motorväg/stadskörning, inte lika mycket småvägar. Det verkar billigt att beställa på nätet har jag sett, kikade lite på däckonline här nyss..WaxDog skrev:Det brukar vara erbjudande på vissa märken framåt våren så jag skulle helt enkelt kolla ett par gummimojar vad dom kan erbjuda och slå till på det som ger mest bang for the bucks.
//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.
- WaxDog
- Sponsor

Däckonline är billiga ja, och dom har ju verkstäder knutna till sig så du får däcken levererade där du vill ha dom pålagda sedan.
Måste själv ha nya sommardäck så det är väl dags att kolla på det snart.
Tänk på tillverkningsveckan bara så du inte får gamla däck.
Måste själv ha nya sommardäck så det är väl dags att kolla på det snart.
Tänk på tillverkningsveckan bara så du inte får gamla däck.