Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Aluminium? Alkalisk rengöring och polering?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Aluminium? Alkalisk rengöring och polering?

Inlägg av RobertD » 21 mar 2011 11:13

Jag har aluminiumlister längst ner på dörrarna på min bil. Normalt är ju aluminium kanske mest förekommande i takbågar eller detaljer, men här är det som sagt hela vägen nertill på dörrarna. Med andra ord ett ganska utsatt ställe när det kommer till rengöringsmedel.

Här kan man se hur det ser ur:
Bild

Dessa har blivit ganska flammiga och oxiderade med tiden. Och jag har nu två frågor:

1. Vilket är ett bra medel för att putsa bort oxid, men inte "polera" aluminiumet? Dessa lista ska inte vara högblanka, utan matta... Jag har kört Autoglym Metal Polish och det fungerar bra för att få upp lite glans på ändrören på avgasröret, men tar inte så mycket oxid.

2. Hur skadligt är det med "normal" blandning av HD-grön? (Typ 1:20-1:50 - jag brukar blanda på en höft). Jag gissar att ett alkaliskt medel, oavsett koncentration, inte är så bra för aluminium. Men allt är ju en avvägning.

/Robert
Senast redigerad av 7 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Bosa
Medlem

Re: Aluminium? Alkalisk rengöring och polering?

Inlägg av Bosa » 21 mar 2011 11:33

Är lite i samma båt fast med en släpvagnskåpa som ser allt utom bra ut, vet inte hur uppskattat det vore med en högblank kåpa bland övriga trafikanter så just polering känns långt borta. Har inte testat med HD-Grön men fälgrengöring med citronsyra tog inte bort oxideringarna utan lämnade en väldigt matt och ful yta. Verkar inte vara det lättaste att hitta info om hur man behandlar obehandlad aluminium.
Senast redigerad av 6 Bosa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 21 mar 2011 11:41

HD-grön är ju alkalisk, så vad jag förstår så ska man väl helst inte få det på aluminium alls? Eller är det tvärtom, att det rengör bra?

Det går ju iaf inte att undvika att det rinner ner över dörrlisterna...

/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Inlägg av xion92 » 21 mar 2011 11:43

Har inte provat, men det här ser väl bra ut. ;)
Lyfta oxid på kemisk väg har jag ingen aning om det funkar, lämnar det åt någon annan

Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 21 mar 2011 11:50

Känns som att det blir väldigt blankt om man går på med roterande och en "polish"? Eller så är det kanske den enda lösningen?

Helst vill jag ju behålla det matta utseendet...

/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 21 mar 2011 12:19

Sökte runt lite och hittade lite medel för båtvård från bland annat Hempel. Kanske kan vara nånting, finns pre-cleaner, yacht cleaner och en alu guard.

http://www.hempel.se/Internet/inesec.ns ... e%20SE.pdf

Seasea saluför Hempel, hittas under Båtvård / Hempel Båtvård.

http://www.seasea.se

Skriv svar