Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Recension trycksprutor från Jula.

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Recension trycksprutor från Jula.

Inlägg av Dennis » 26 maj 2011 14:52

Var förbi Jula idag med mor och passade då på att köpa 2 st trycksprutor av fabrikatet Meec Tools. Båda 2 var på rea.

Lilla sprutan hade kostat 59, kostade nu 39. Stora kostade 99 innan, nu 79. Lika bra att slå till då ju, inte sant? :jeps Låt oss titta lite närmare på vad dom har att erbjuda då.

Köpte en 2 liters och en 5 liters.
Bild
Den stora har en väldigt stort gap till påfyllningen. Praktiskt om man fyller från större volym, även lättare om man fyller direkt från vattenutkastet från husväggen ;)
Bild
Tydlig och tjusig skala. Även en liten monteringsanvisning till vänster ;)
Bild
Bärhandtag, eller om du kanske vill hänga upp han på vägen när den inte används?
Bild
O-ringarna var mjuka och fina :jeps Hoppas dom håller sig så!
Bild
Praktisk finess, går att låsa besprutningen på full gas.
Öppet läge:
Bild
Tryck ihop och skjut inåt. Nu är den låst på full fräs!
Bild
Över till den lilla krabaten då. Känns mera gedigen och mer "Välbyggd" än Biltemas för samma summa.
Bild
Mässingsmunstycke. Lätt att justera strålen med, ger väldigt fin dimma eller en stark och rak stråle ;)
Bild
Lite svårare skala att avläsa!
Bild
Instruktioner på flaskan ;) Ca 50 pump körde jag på full flaska så ytterliggare ett plus jämfört med Biltemas där jag fick pumpa hur många ggr som helst på 1,5 ltr! Här ser man även att när behållaren har nått 2 bar släpper den ut resterat tryck för att inte gå sönder ;)
Bild
Även denna flaska hade fina finessen att kunna stå på full fräs hela tiden
Bild
Tryck ner och skjut in.
Bild
Pumpen känns gedigen och stadig :jeps
Bild

Så nu får vi se hur länge dom håller! Har tänkt att köra HD-grön i dom. So far so good :brumm
Senast redigerad av 1 Dennis, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Re: Recension trycksprutor från Jula.

Inlägg av xion92 » 26 maj 2011 15:44

Den lilla hade vi i skolan för att spruta lacknafta på maskinerna. Inte samma märke, men samma konstruktion förutom tryckutjämningen. Om man lämnade den med tryck i så trycktes vätskan upp i pumpstångens hål. Så ställ den inte utan tillsyn med tryck i.
Senast redigerad av 1 xion92, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 26 maj 2011 15:55

stigge skrev:Dennis, jag ger dej en 5:a i betyg för en riktigt bra och grundlig recension! :best
Tackar för det! Kul att den gillades :best
xion92 skrev:Den lilla hade vi i skolan för att spruta lacknafta på maskinerna. Inte samma märke, men samma konstruktion förutom tryckutjämningen. Om man lämnade den med tryck i så trycktes vätskan upp i pumpstångens hål. Så ställ den inte utan tillsyn med tryck i.
Låter som jag står och kastar skit på Biltema hela tiden nu. Men så är givetvis inte fallet. Dom gör bra saker också! ;)

Men märkte av det med deras lilla gula! Den kunde läcka lite när den ville.. Så nu har jag tagit för vana att lossa själva skruvkorken lite granna. Detta för att få ut trycket som är i och så att det inte kan byggas upp nytt! :jeps

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Inlägg av xion92 » 26 maj 2011 16:03

xion92 skrev:Den lilla hade vi i skolan för att spruta lacknafta på maskinerna. Inte samma märke, men samma konstruktion förutom tryckutjämningen. Om man lämnade den med tryck i så trycktes vätskan upp i pumpstångens hål. Så ställ den inte utan tillsyn med tryck i.
Låter som jag står och kastar skit på Biltema hela tiden nu. Men så är givetvis inte fallet. Dom gör bra saker också! ;)

Men märkte av det med deras lilla gula! Den kunde läcka lite när den ville.. Så nu har jag tagit för vana att lossa själva skruvkorken lite granna. Detta för att få ut trycket som är i och så att det inte kan byggas upp nytt! :jeps
Man ska egentligen aldrig lämna dem med tryck i. Men i det här fallet stod den i 5 minuter och började läcka. MYCKET! Jag tror den sög ut hela flaskan i julas på lunchrasten :shock:
Senast redigerad av 1 xion92, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 26 maj 2011 16:08

xion92 skrev:

Man ska egentligen aldrig lämna dem med tryck i. Men i det här fallet stod den i 5 minuter och började läcka. MYCKET! Jag tror den sög ut hela flaskan i julas på lunchrasten :shock:
Haha läcker(t) :cheers
Får lägga ut en varning..

Lämna aldrig behållaren med tryck i! Massa avfettning på golvet risk!

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 26 maj 2011 23:54

Jag använde tidigare Julas Meec spruta, men gillade den aldrig. Det var den på 2 liter.
Köpte en för OK/Q8 för 69:- och den är jag helnöjd med.
Kör HD-Grön i den.

Jag brukar ha i en skvätt vatten och köra igenom den efter jag använt HD-Grön, sen pumpa upp tryck, hålla uppochner och spruta tills trycket är borta. Skulle tro att man förlänger livstiden på packningarna ganska så bra då.
Senast redigerad av 1 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 27 maj 2011 00:24

Det är blomsprutor.. inga packningar för avfettningar,, men vist.. vill man bättra på avfllasberget... köp på.. heheh..
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

aydeen
Ny Medlem

Inlägg av aydeen » 27 maj 2011 00:50

limban skrev:Det är blomsprutor.. inga packningar för avfettningar,, men vist.. vill man bättra på avfllasberget... köp på.. heheh..
"Kraftiga pumpsprutor. Klarar avfettning och ogräsmedel mm." enligt Jula.se
Senast redigerad av 1 aydeen, redigerad totalt 14 gånger.

Higgins
Ny Medlem

Inlägg av Higgins » 27 maj 2011 00:52

2-literssprutan ser bra mycket finare ut än Biltemas motsvarande. Inhandlade en Biltema-spruta till kallavfettning för ett tag sedan, tyvärr överlevde den inte dagen.
Det står på Julas hemsida att de ska tåla avfettning, men den har man ju hört förut. Kallavfettning brukar ha ihjäl sprutorna rätt fort. Jag köpte en 7-litersmodell på Clas Ohlson med vitonpackningar för 150 spänn som jag har till HD-grön. Prisvärt - om den håller.
Senast redigerad av 1 Higgins, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 27 maj 2011 00:54

okej har dom den dyra VITON tätningen som krävs för att tåla avfettning så är det okej.. men annars är det skitsnack..
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 27 maj 2011 10:14

Jag har den större varianten sen augusti förra året och är jättenöjd med den! Använder den för att lägga på HD Grön, har inte märkt någon försämring av packningar och annat än. KÖP!
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 maj 2011 12:41

Jag har också båda från Jula och har aldrig märkt några som helst problem med dessa, jag har också HD Grön i olika % lösningar och packningarna håller kanon....

Jag köpte för ett tag sedan en rostfri spruta för både tryckluft och med handpump och jag måste säga att jag inte är så imponerad av den alls, slangen är alldeles för kort, (tillverkaren snål på slang?) och den känns rapplig för 2000:-....

Så jag håller med Masten klart prisvärt från Jula.
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 27 maj 2011 19:09

Crille skrev:Jag har också båda från Jula och har aldrig märkt några som helst problem med dessa, jag har också HD Grön i olika % lösningar och packningarna håller kanon....

Jag köpte för ett tag sedan en rostfri spruta för både tryckluft och med handpump och jag måste säga att jag inte är så imponerad av den alls, slangen är alldeles för kort, (tillverkaren snål på slang?) och den känns rapplig för 2000:-....

Så jag håller med Masten klart prisvärt från Jula.

Kan bara instämma mycket pang för pengarna ;) Har ett flertal av Julas sprutor, bara en som lagt av hitills....Det var typ 14/16 månader den höll, med hd-grön. Medans dom andra funkar ännu så dom är ju över två år då :o I dom har jag Lahegas kallavfettning o Trusted 360 fälgmedel. Vänder alltid sprutan upp o ner o sprutar tills det kommer renluft ur dom o sedan släpper trycket. Den sämsta sprutan jag har haft var just en dyr med vitontätning den höll en vinter med kallavfettning i så där rök 400 spänn har jag för mej jag gav :evil: Så nu köper jag dom billigaste o ser dom som förbruknings artiklar........Man får många för dom pengarna :lol:
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 27 maj 2011 19:53

Bra recencion! :)
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 27 maj 2011 23:14

Era egna utlåtanden av erfarenheter låter ju lovande ;) Ska bli spännande och se hur länge dom håller. Håller även med Crille. Köper hellre en billig spruta flera gånger ifall den skulle gå sönder. Istället för att köpa en dyrare variant med samma livslängd. Tror det beror väldigt mycket på vem som står bakom spakarna och håller på med sprutan :nicka
danne5 skrev:Bra recencion! :)
Tack! :jeps

Användarvisningsbild
Gloss
Medlem

Inlägg av Gloss » 01 jun 2011 21:31

Bra inlägg, får vi se hur bra de håller nu då! :jeps
//Gloss.
Senast redigerad av 1 Gloss, redigerad totalt 14 gånger.
"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 16 sep 2011 18:54

Kört båda sprutorna ett tag nu. Funkar fortfarande galant!

HD-Grön är medlet som används :jeps

maxer
Medlem

Inlägg av maxer » 29 mar 2012 22:04

Jag har testet 2 liters varianten med Prick Bort och den höll bara ett par månader innan packningarna tog slut i den, bara att kasta.

Men den kanske funkar bra med andra medel!
Senast redigerad av 1 maxer, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
zwizzen
Medlem

Inlägg av zwizzen » 30 mar 2012 17:52

Härligt! Köpte ett par av biltemas nyaste 1,5l sprutor idag jag. Det är en förbättrad variant mot den gula som kändes riktigt B! Samt packningar av viton gummi! Ska testas :cheers
Senast redigerad av 1 zwizzen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 30 mar 2012 18:29

zwizzen skrev:Härligt! Köpte ett par av biltemas nyaste 1,5l sprutor idag jag. Det är en förbättrad variant mot den gula som kändes riktigt B! Samt packningar av viton gummi! Ska testas :cheers
Ja, det är ju inte så du blir ruinerad direkt om den havererar... Skall slå till på en själv, eller kanske skall köpa ett gäng på samma gång.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar