Edit, här satt som på min gamla 87:a Passat med dålig generator.

Du har inte riktigt helt rätt i det du skriver förutom just färgtemperaturen att kommer man upp mot ca 4300-6000k så upplever man det som solljus och det mänskliga ögat är utvecklat just för solsken, sen brukar det vara rätt inviduellt vilken temp man gillar av just dessa. Kollar man bara på pappret så ger 4300k mer ljus (lumen) är 6000k dock.Pistonhead skrev:mja njaaa, skarpare, absolut! Mer? nej! 110W är alltid 110W.. 2*55W =110W right? 3*55W =165W eller hur? så per definiton lyser mina 3 55W mer än 2 st 55W. men sen lyser de förmodligen bättre eftersom det är en annan ljustemperatur. En vanlig xenon lampa lyser ju med temperaturen 4300 kelvin, en vanlig halogenlampa har ja ingen aning om men runt 2700k kanske? vilket ju ger ett gulare diffusare sken. sen handlar de ju om reflektorns utformning med mera. men jag ska nog faktiskt åka och köra en sats xenon på Biltema idag för att testa i hel lyset på min 940OM dom lyser starkare än mina extraljus så lovar jag att jag ska ge mig och vika hädan
![]()
PS: 4300K är den optimala temperaturen på ett lyse förresten.
Edit: slarvfel.
Jag har 3x SIM med 55W xenon i samma stad om du vill jämföraPistonhead skrev:då ber jag om ursäkt, kan gå så när man blir lärd av gamla stofiler till lärare. Tusen tack för den lärdomen Tonihur som haver så ska jag ändå köpa lysen och testa på 940in
blir ja nöjd med resultatet så åker de på två ex ljus till i fronten och xenon i alla
lite suddig men den vänstra av dom två stora skyltarna står ca 1,3 km bort och det är med två lampor på 6000k och en på 4300k så allt får man ljus så det räcker och blir över bara av 35 watt. nu tycker jag att 55watts xenon har blivit svagt men min generator i bilen pallar inte med mer än 5*55watts nu..