Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Någon som upplevt samma med Flex 3401 VRG??

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Någon som upplevt samma med Flex 3401 VRG??

Inlägg av Nisse » 13 apr 2012 18:18

Jiiins skrev:Kan vara så Nisse? Att det är handhavandefel ;)

Men är det bättre kvalitet på biltemas mussemaskin kanske?......Då jag har gjort samma handhavandefel även på den?

Den går if lika bra som när den var ny :D
Dom billiga Cyclo kopiorna är det svårt att göra något handhavandefel med när dessa används...Lika så Top Tool, Pro Tool, Cyclo original...Alla dessa dubbel oscillerande maskiner funkar väldigt bra för sitt ändamål... ;)
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 13 apr 2012 18:33

Nisse skrev:
Jiiins skrev:Kan vara så Nisse? Att det är handhavandefel ;)

Men är det bättre kvalitet på biltemas mussemaskin kanske?......Då jag har gjort samma handhavandefel även på den?

Den går if lika bra som när den var ny :D
Dom billiga Cyclo kopiorna är det svårt att göra något handhavandefel med när dessa används...Lika så Top Tool, Pro Tool, Cyclo original...Alla dessa dubbel oscillerande maskiner funkar väldigt bra för sitt ändamål... ;)
Okej!

Så dom kan man lägga lite tryck på då?

Medans roterande o 3401:an så får man vara försiktig med att ösa på i varv o tryck ;)
Senast redigerad av 5 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

richardt
Ny Medlem

Inlägg av richardt » 16 apr 2012 13:04

Jag vet inte om ni har tagit upp det tidigare i tråden men jag, skriver det ialla fall. Läste otroligt mycket om detta problem på autogeeks forum och enligt många så är problemet att centrum skruven vibrerar upp och gör att kuggarna hamnar i obalans till varandra på så sätt tror dom att de går sönder. Och att man skall helst varje gång man börjar använda sin, skall tighta till centrum skruven.

Ett annat tips är att använda lite tunnflytande olja (tex för tryckluftsverktyg) som man applicerar på filtringen.

Man kan väl tycka att en sådan dyr polermaskin inte skall ha dessa problem men men.

Här är länken
Forumet http://www.autogeekonline.net/forum/fle ... lem-6.html

Länk hur applicera oljan http://www.youtube.com/watch?v=dxT1DJPZ ... r_embedded
Senast redigerad av 5 richardt, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 apr 2012 17:57

Okej!

Så dom kan man lägga lite tryck på då?

Medans roterande o 3401:an så får man vara försiktig med att ösa på i varv o tryck

Frågan är vad "tryck" är...På en polermaskin räcker det att vila vänster (om du är högerhänt) hand för att stödja maskinen....Om man räknar polermaskinens vikt och vänster arm vilande på maskinen så är man uppe i fullt tillräckligt tryck...Ta fram en våg och mät upp skall Ni se... :o

Vad får man för fördelar om man trycker på mer än detta? :o
MVH Nisse

Bild

richardt
Ny Medlem

Inlägg av richardt » 18 apr 2012 09:53

En uppmaning till alla som köper Flex 3401 är att känna på centrum skruven. I mitt fall så var skruven lös. Det är säkert många som känner på skruven i alla fall, men för dom som inte tänker på detta och bara river upp maskinen från paketet och börjar polera så är det en god ide att kolla. Jag kunde lossa min med fingrarna vilket nog hade skadat kuggarna om jag kört tillräckligt länge och på hög hastighet, så hade säkert skruven vibrerat upp och säkerligen lett till överkuggning och kuggar som slås sönder.
Är det någon som vet om den nya dämpade skivan är monterad från fabrik eller om det är en efter montering som görs hos säljaren?

Jag tog även av filt ringen och la den i olja (ptfe tål höga temperaturer) och lät den gotta sig i ett par minuter. Torkade av överfödet och satte in den. Nu får vi se om min håller.
Senast redigerad av 6 richardt, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 18 apr 2012 10:11

Nu har jag inte nämnda maskin själv, men en idé är väl att köra lite loctite/gänglåsning på centrumskruven.
Senast redigerad av 5 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 apr 2012 17:20

Lite uppdatering på ärendet med min maskin..

Snackade med verkstaden idag som har min maskin och dom berättade följande..

1. Lagret som är dubbelvulkat (så fettet ska ligga kvar i lagret) har haft för lite fett i sig vid tillverkningen och det har gjort att axeln har gått trögare och gjort så att centrumskruven blivit så otroligt varm så den smälte karborren på polerplattan, detta fenomen har dom aldrig varit med om sa dom på verkstaden.

2. Kuggkransen som ligger i huset som gör att plattan följer med var sliten till 1000 och det trodde dom var för just lagret hade haft för lite fett i sig vid tillverkningen. Även detta har dom aldrig sett på verkstaden.

3. Nya delar är beställda och dom ska byta ut innehållet i polerhuvudet och sedan göra en fullständig service på maskinen så den kommer gå bättre än vad den gjorde när jag köpte den ny.

Så det var inget handhavande fel vid användning av maskinen precis som jag sagt hela tiden, utan en defekt maskin från första dag.

Skulle tydligen få min nyservade/fixade maskin tillbaka innan slutet på nästa vecka :)
Senast redigerad av 5 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 apr 2012 17:34

Snart släpps en sats till 3401 VRG som gör att man kan ha mindre polertrissor på maskinen och även större än orginalplattan klarar...

Klart värt 50UKP för satsen om man vill kunna köra mindre pads..

Lite info om produkten:

http://www.lakecountrymfg.com/products/ ... ate-system

Och här kan man köpa konverteringskittet nästa vecka!.
http://www.waxattack.co.uk/?wpsc-produc ... ate-system
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 20 apr 2012 18:09

Lake Country är ju vi återförsäljare av...

Blir att kolla upp LC-3401 Backing Plate System....Det såg väldigt intressant ut.... :jeps
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 apr 2012 18:11

Nisse skrev:Lake Country är ju vi återförsäljare av...

Blir att kolla upp LC-3401 Backing Plate System....Det såg väldigt intressant ut.... :jeps
Det tycker jag ni ska göra :) jag tänker köpa från den UK baserade säljaren under nästa vecka för hans pris är helt ok tycker jag..

Ps: Nisse får jag bonus nu för jag tipsar er om saker ni inte hade en aning om??? *jävlas*

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 20 apr 2012 20:02

Denna produkt utan mellan distansen har flex i sitt sortiment..fick jag reda på i Spanien när vi var där på maskinmässa :) trodde inte dom hade tagit fram en mindre platta 8-)
Senast redigerad av 5 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 20 apr 2012 20:05

Crille skrev:Lite uppdatering på ärendet med min maskin..

1. Lagret som är dubbelvulkat (så fettet ska ligga kvar i lagret) har haft för lite fett i sig vid tillverkningen och det har gjort att axeln har gått trögare och gjort så att centrumskruven blivit så otroligt varm så den smälte karborren på polerplattan, detta fenomen har dom aldrig varit med om sa dom på verkstaden.

2. Kuggkransen som ligger i huset som gör att plattan följer med var sliten till 1000 och det trodde dom var för just lagret hade haft för lite fett i sig vid tillverkningen. Även detta har dom aldrig sett på verkstaden.

3. Nya delar är beställda och dom ska byta ut innehållet i polerhuvudet och sedan göra en fullständig service på maskinen så den kommer gå bättre än vad den gjorde när jag köpte den ny.

Så det var inget handhavande fel vid användning av maskinen precis som jag sagt hela tiden, utan en defekt maskin från första dag.

Skulle tydligen få min nyservade/fixade maskin tillbaka innan slutet på nästa vecka :)
Crille säg som det är nu!!
Att du behövde fett till dörrarna på bilen som gnisslade och öppnade maskinen och snodde lite fett där ifrån.. :lol: (retas)..
Senast redigerad av 5 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 apr 2012 20:07

limban skrev:Denna produkt utan mellan distansen har flex i sitt sortiment..fick jag reda på i Spanien när vi var där på maskinmässa :) trodde inte dom hade tagit fram en mindre platta 8-)
Okej det var som f** men nu är det ju inte flex som tillverkat denna produkt utan Lake Country, och säkert till ett betydligt mycke bättre pris än vad flex skulle ha tagit för ett sådant här kit..

Kommer säljas i UK för 50UK£ = runt 540:- och då komplett med 2 olika storlekar, klart prisvärt när man ser va flex tar för enbart 1 dämpad platta.

Nåväl jag kommer köpa från UK och sedan testa :)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 apr 2012 20:08

limban skrev:
Crille skrev:Lite uppdatering på ärendet med min maskin..

Crille säg som det är nu!!
Att du behövde fett till dörrarna på bilen som gnisslade och öppnade maskinen och snodde lite fett där ifrån.. :lol: (retas)..
Hehe visst var det så min BMW är så gammal så det behöver smörjas lite ;)

richardt
Ny Medlem

Inlägg av richardt » 21 apr 2012 17:17

Crille skrev:Snart släpps en sats till 3401 VRG som gör att man kan ha mindre polertrissor på maskinen och även större än orginalplattan klarar...

Lite info om produkten:

Man kanske skulle gått ihop ett par stycken och köpt adapter plattan och delat på frakten. Själv bor jag i Gbg så är det någon i närområdet som skulle vilja dela på frakten.
Senast redigerad av 5 richardt, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 21 apr 2012 17:28

richardt skrev:
Crille skrev:Snart släpps en sats till 3401 VRG som gör att man kan ha mindre polertrissor på maskinen och även större än orginalplattan klarar...

Lite info om produkten:

Man kanske skulle gått ihop ett par stycken och köpt adapter plattan och delat på frakten. Själv bor jag i Gbg så är det någon i närområdet som skulle vilja dela på frakten.
Går säkert att få till ett gruppköp genom Simon så det blir billigare!! Om det är flera som är intresserade PM:a mig så ska vi se om Simon gör ett bättre pris...
Vet att han stödjer gruppköp och brukar lämna rabatter..

Har skickat iväg ett mail till Simon nu och frågat om Gruppköp från honom..Återkommer med svar i frågan.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 30 apr 2012 20:42

Maskinen har nu landat hos mig efter helrenovering..

Verkstaden böt alla lager och gick igenom hela maskinen så nu låter den normalt och fungerar kanon. Sicken tur att det gick på garanti och man slapp betala för reparationen själv för det skulle säkert kostat en smärre förmögenhet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 apr 2012 21:01

Crille skrev:Maskinen har nu landat hos mig efter helrenovering..

Verkstaden böt alla lager och gick igenom hela maskinen så nu låter den normalt och fungerar kanon. Sicken tur att det gick på garanti och man slapp betala för reparationen själv för det skulle säkert kostat en smärre förmögenhet..
Va bra!....Hoppas det rullar på framöver... :jeps
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 maj 2012 08:32

Nisse skrev:
Crille skrev:Maskinen har nu landat hos mig efter helrenovering..

Va bra!....Hoppas det rullar på framöver... :jeps
Det hoppas jag också :)

Raecer
Medlem

Inlägg av Raecer » 28 sep 2012 21:04

Lyfter denna tråd då jag fått samma problem.

Kört 2 bilar (enbart ett steg per bil) med flexen och såg nu att kardborren smällt i mitten!!

Maskinen är köpt från bbv.

Totalrenovering med nya lager som gäller?
Senast redigerad av 5 Raecer, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar