Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Concept Apollo

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Toxicarea
Ny Medlem

Concept Apollo

Inlägg av Toxicarea » 06 jun 2012 12:05

Halloj.
Har BBV slutat med Apollon?
Kollade shopen innan och kunde inte hitta den.

Anledningen är att min sommarvagn är en solid svart med klarlack.
Kombinationen jag hittat, som funkar är Menzerna FF(micorepor) ihop med Apollon, ger efter mängder av prov mycket bra resultat.
Top Tool med FF och lite högre spinn tar även lite större repor.

Apollon vad jag kunde känna innehöll inga polermedel och blev totalt klibbfri efter avtorkning med mf.
Även fast den fick sitta mer än tills den blev matt i ytan var det lätt att få bort vilket innebär inga microrepor.

Vad finns det för alternativ till Apollon?

Lackskydd, 1k/2k, är inte av vikt pga bilen rullar lite och putsas på vid behov och efter tester med olika 2k ger det inget mervärde för mig.

Bilen i fråga nedan

Bild
Senast redigerad av 1 Toxicarea, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Concept Apollo

Inlägg av Cogo » 06 jun 2012 12:20

har för mig att jag läst någonstans här på forumet att de har slutat tillverka Apollo, men jag kan ha fel. Kanske deras Nano Infinity kan vara något eller nya Super Resin Polish från autoglym, ska tydligen vara lätt att torka av. Den senaste innehåller väl dock lite polermedel.

Grabbarna på Bollnäs bilvård kanske kan mer.

Har du kolla hos waxdog om han har Apollo? han är också återförsäljare av Concepts produkter.
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2012 12:59

Gillar du Concept Apollo så kommer du gilla Concept New Horizon ännu mer...New Horizon är utan tvekan en av Concepts bästa produkter...Cuts, Clean and protect...Passar mycket bra på svarta lacker...Extremt bra oxidlösare...Absolut en av mina favoriter... ;)

Apollon innehåller lite P.T.F.E Teflon...Men jag tror inte den är hållbarare än New Horizon...

I din beställning kommer det ligga en provförpackning Autoglym Super Resin Polish....Om du testar denna så skulle jag tro att detta kommer bli din favorit framöver.... ;)

MEN...Inte omöjligt att vi har någon flaska Apollo i rekonden....Apollon blev aldrig någon riktig säljare... Ring oss så kollar vi detta!! :jeps
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Toxicarea
Ny Medlem

Inlägg av Toxicarea » 06 jun 2012 15:46

Coolt grabbar.

PTFE´n är väl troligen det som gör den såpass lätt att torka bort.
Hållbarhet är mer eller mindre oviktigt pga frekvensen av puts samt begränsande i användandet av bilen.
Tittade lite på New Horizon innan idag.

Ringer och gör en beställning förhoppningsvis redan under morgondagen då, annars dyker det upp en best. direkt från nätet.

Tack och bock för input från er båda, snabba svar :D

Vidare fråga till BBV:
Kol till Cyklo maskin, finns det?
Övriga delar?
Stator?

Mvh Glad puts amatör

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2012 16:25

Toxicarea skrev:Coolt grabbar.

PTFE´n är väl troligen det som gör den såpass lätt att torka bort.
Hållbarhet är mer eller mindre oviktigt pga frekvensen av puts samt begränsande i användandet av bilen.
Tittade lite på New Horizon innan idag.

Ringer och gör en beställning förhoppningsvis redan under morgondagen då, annars dyker det upp en best. direkt från nätet.

Tack och bock för input från er båda, snabba svar :D

Vidare fråga till BBV:
Kol till Cyklo maskin, finns det?
Övriga delar?
Stator?

Mvh Glad puts amatör
Delar till Cyclon får vi kolla upp....Men ring oss och berätta exakt vad du behöver... ;) Statorn skulle jag tänka mig kostar en bra slant...Och är den så sliten så är det väl frågan om det är någon ide att byta...Överväg att köpa en kopia med Steglös varvtalsreglering: 0-3200 rpm.... ;) Cyclon har ju fast Varvtal: 3 200/rpm
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 06 jun 2012 18:09

Stator kostar 800 kr.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Toxicarea
Ny Medlem

Inlägg av Toxicarea » 06 jun 2012 20:43

800 är ju rätt ok peng ändå.

Har en "kopia" sen 10år tillbaka som jag kört med en del, dock kört mer med mina 2 roterande.
Cyklon har jag haft i ett par år men ger ifrån sig ganska mycket gnistor/oljud från statorn när den går så den är väl slut.
Cyklon är mycket trevligare än kopiorna pga sin vikt samt att den vibrerar inte alls på samma vis.

Dock var jag och lånade en Top Tool och det är ju det jag skulle helst vilja ha som dubbeltrissa men priset är inte alls vad jag vill :roll:

Aja vill man ha tag i delar till Cyklon går det mao.

Tack än en gång pojkar :D

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 07 jun 2012 20:00

Toxicarea skrev:800 är ju rätt ok peng ändå.

Har en "kopia" sen 10år tillbaka som jag kört med en del, dock kört mer med mina 2 roterande.
Cyklon har jag haft i ett par år men ger ifrån sig ganska mycket gnistor/oljud från statorn när den går så den är väl slut.
Cyklon är mycket trevligare än kopiorna pga sin vikt samt att den vibrerar inte alls på samma vis.

Dock var jag och lånade en Top Tool och det är ju det jag skulle helst vilja ha som dubbeltrissa men priset är inte alls vad jag vill :roll:

Aja vill man ha tag i delar till Cyklon går det mao.

Tack än en gång pojkar :D
Skicka ett mail till oss så kollar vi upp det där med delarna.... :jeps
Det var helt rent på Concept Apollo.... ;)
MVH Nisse

Bild

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 07 jun 2012 21:06

eftersom du redan polerat bilen med milt polermedel, kanske även Autoglym Extra Gloss protection kan vara ett alternativ...?

Skriv svar