mortil skrev:min å sambons Aygo va vi nog in med 4-5 ggr innan det blev helt rätt efter blivit påbackad i fronten.
1a gången hade dom polerat till fronten å hoppats ja inte skulle se nått.
2a gången fick dom ta bort all plast och ersätta som va trasig innanför fronten
3e gången fick dom lacka om front och motorhuv som skulle va gjort andra gången
4e gången omlack, fel nyans
5e gången omlack fel nyans dåligt lackat.
de finns så jäkla mycke skitfolk i dessa yrken. allt ska gå fort hellre än bra. men nog f%n ska man betala dyra försäkringar för de.
man har ju in nån bil då o då som är omlackad som ägarna vet om att dom är omlackade men inte tänkt på hur jävla illa gjort det är förrens man visar dom. å då blir folk faktist lite upprörda över hur dom blivit "lurade" av företag som försäkringsbolagen rekommenderar.
stå på dig och ge dig inte. som det är sagt tidigare i tråden berätta hur du ser på bilen och bilägande.
nu ska jag inte säga att du har fel, för visst det finns " skitfolk " inom lackeringsyrket, men en sak ska du veta.
Försäkringsbolagen pressar tiderna något enormt, allt ska gå så fort som möjligt, även tillverkarna har börjat på den vägen, snabbtorkande klarlacker,engångsprylar osv... jag jobbar själv som billackerare och det är inte lätt, f-bolagen betalar ut småsummor för ett hantverksyrke. och skulle man råka tappa färgburken så man måste blanda nytt så är i stort sett hela jobbet ett backjobb ( inte riktigt men det går mot det hållet) .. Men på karosserisidan är det lugna puckar, där får dom ta sin tid och et får kosta vad det vill. Men vi Lackerare skall stressa som tusan, det ska gå fort och det får inte kosta någonting... 3 faktorer som inte lirar bra tillsammans..
det jag märkt är att " ju större firma desto slarvigare jobb " ( inget illat menat, skiljer från verkstad till verkstad givetvis ) ... men en stor firma kanske lackar 5-15 objekt om dan, sen snabbt ut och in med nytt..
firman jag jobbar på är vi endast 2 personer, och kanske 1-2 jobb om dagen som färdigställs.. och på en så pass liten ort så är det " alla känner alla " så ev. slarv är man ju självklart försiktig med, När vi har lackat ett objekt så granskar jag jobbet noga och efter det får chefen granska lika noga han... är bilen superfin sen innan och inte en skavank så är det självklarhet att den omlackade delen ska vara perfekt( förvisso gäller ju det alla , MEN ) skulle bilen vara totalt nergrisad av skavanker och skador så kanske 2 dammnoppor(dammkorn) i klarlacken inte är hela världen..
Givetvis får kunden se färdig produkt då den är ihopsatt inne på verkstaden, påpekar han något så ska det naturligtvis åtgärdas. Det gäller även om han hittar någonting utöver ( slitage som vi kan ha orsakat ). vi brukar säga åt kunderna att skulle dom vara missnöjda så ser vi till att åtgärda problemet tills dom är nöjd
" för kunden har ALLTID rätt "
Många lackeringar ( dom lite större ) är inte alla gånger så uppmärksam på bilens övriga skick utan gör sitt jobb och sen åker bilen ut.... tror det finns ett direktiv på hur många " dammkorn " som får befinna sig inom en yta.
Men Självklart om du Grief är missnöjd så ska du åka dit och få bilen åtgärdad tills du är nöjd. backjobb är backjobb. sånt har alla råkat ut för
bara min åsikt, inget illat menat mot dig Mortil då jag anser att du har "mer eller mindre " rätt i din åsikt
Hoppas allt löser sig
/ Jonas