Jag behöver nya dubbdäck denna säsong och har sett att Molway.com har bra pris på Nokian Hakkapeliitta 8 dubbdäck just nu. Bäst att avvakta? Eller kommer det bli dyrare när säsongen drar igång?
Tar gärna emot tips och åsikter.

Okej, detta pris verkar rätt bra, gissningsvis blir det inte billigare sen, men man vet ju aldrig.Funk skrev:Jag funderade i samma banor förra året, men väldigt få leverantörer har något lager av vinterdäck att rea ut så det blev inget. Bästa priset då var alldeles i början av säsongen..
/Thomas

Hakka är alltid bra, och hållbara.Lemerok skrev: Okej, detta pris verkar rätt bra, gissningsvis blir det inte billigare sen, men man vet ju aldrig.
Dock finns det inga tester alls av Hakka 8 som jag hittat, det ska ju vara en vidareutveckling av Hakka 7 som anses riktigt bra, så det borde vara ett bra däck.
Får fundera lite på det.
Me like =)Grief skrev:Hakka är alltid bra, och hållbara.Lemerok skrev: Okej, detta pris verkar rätt bra, gissningsvis blir det inte billigare sen, men man vet ju aldrig.
Dock finns det inga tester alls av Hakka 8 som jag hittat, det ska ju vara en vidareutveckling av Hakka 7 som anses riktigt bra, så det borde vara ett bra däck.
Får fundera lite på det.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016

Håller med här.Funk.
väldigt få leverantörer har något lager av vinterdäck

Köpte från däckonline förra året, fick dom levererade till jobbet och åkte upp och skiftade dom på däckverkstad. 400:- tog dom för skifte och balansering. Inte farligt. Så över tusen spänn känns dyrt.garagehunden KL skrev:Måste också ha. Men lönar det sig att skicka efter däck? Köper ni på fälg då eller skiftar själva för det kostar mycket att få däck monterade om man inte köper dem på plats, tusen spänn eller mer,i alla fall där jag håller till och hos de jag anlitar...
Det var verkligen billigt.Valkyr skrev:Köpte från däckonline förra året, fick dom levererade till jobbet och åkte upp och skiftade dom på däckverkstad. 400:- tog dom för skifte och balansering. Inte farligt. Så över tusen spänn känns dyrt.garagehunden KL skrev:Måste också ha. Men lönar det sig att skicka efter däck? Köper ni på fälg då eller skiftar själva för det kostar mycket att få däck monterade om man inte köper dem på plats, tusen spänn eller mer,i alla fall där jag håller till och hos de jag anlitar...
På sätt och vis förstår jag dessa firmor. Att det är svårt att konkurera med nätbutikerna men det är ändå fult med så dyra monteringskostnader för att jämna ut priserna..garagehunden KL skrev: Det var verkligen billigt.
Det finns också däckverkstäder som har samarbete med nätbutiker och de är antagligen billigare.
Där jag hörde mig för var mer som det sågs som störande konkurrens och de menade då att det blev lika billigt att köpa på verkstan eftersom montering/skiftning på fälg då ingick.
Ja, och känslan var att man nog inte var så där väldigt välkommen med efterskickade däck heller. Men, det är väl olika på ställen.index skrev:På sätt och vis förstår jag dessa firmor. Att det är svårt att konkurera med nätbutikerna men det är ändå fult med så dyra monteringskostnader för att jämna ut priserna..garagehunden KL skrev: Det var verkligen billigt.
Det finns också däckverkstäder som har samarbete med nätbutiker och de är antagligen billigare.
Där jag hörde mig för var mer som det sågs som störande konkurrens och de menade då att det blev lika billigt att köpa på verkstan eftersom montering/skiftning på fälg då ingick.
Och "ingår i priset"? Inget är gratis. Någonstans ligger den kostnaden.
En sån där firma skulle ALDRIG få sälja däck till mig.
Allt över 150kr /hjul är dyrt, över 200 är hutlöst.
.
Ja, det kändes överkomligt, hade räknat med 800-1000:-. Nu var det ju inte i april utan i juni, så trycket på verkstan var kanske inte så högt. Kanske spelar in.garagehunden KL skrev:Det var verkligen billigt.Valkyr skrev:Köpte från däckonline förra året, fick dom levererade till jobbet och åkte upp och skiftade dom på däckverkstad. 400:- tog dom för skifte och balansering. Inte farligt. Så över tusen spänn känns dyrt.garagehunden KL skrev:Måste också ha. Men lönar det sig att skicka efter däck? Köper ni på fälg då eller skiftar själva för det kostar mycket att få däck monterade om man inte köper dem på plats, tusen spänn eller mer,i alla fall där jag håller till och hos de jag anlitar...

Blir 50 mil i veckan för mig att pendla till jobbet, senaste vintrarna har väglaget vart riktigt illa till och från.index skrev:
Lemerok: Varför dubbat här nere? Isfritt 99% av vintern och snöfritt på vägarna 90%
Och mycket tystare med dubbfritt :p
Kört dubbfritt i 10 år utan problem.
Kör nokians dubbfria nu.
Håll koll på de lokala firmorna med. Flera på jobbet köpte vinterdäck jättebilligt på bildemo före semestern.

index skrev:Enda gången jag tycker dubbat utmärker sig är på ren is och det är det ju sällan.