Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Optipad specialrondell för Cyclo och Top Tool

Poleringssätt och produktval.
marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Optipad specialrondell för Cyclo och Top Tool

Inlägg av marcus » 14 mar 2009 18:51

2 000 bilar per år, det är grymt mkt måste jag säga och ni har aldrig fått säkringen att lösa ut med trissor om 7"? Om jag använder mig av Meguiars vanliga 6.5" och kör hårt på en bil så löser värmesäkringen ut efter ett tag, det gäller även Milwaukeen och det är nog mer än jag som kan gå i god för det. Bustorp hade problem med vanliga 150 mm trissor vill jag minnas? Jag vill nu inte racka ned på Aeg:n, jag har själv en och jag älskar den, men nu använder jag i stort sett endast trissor som är mellan 10-15 cm, och då har jag oftast inte några problem.

Vi får heller inte glömma att AEG själva skriver att man inte skall använda pads som är större än 15 cm, med andra ord - jag är inte helt ute och cyklar ;)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 14 mar 2009 18:53

marcus skrev:2 000 bilar per år, det är grymt mkt måste jag säga och ni har aldrig fått säkringen att lösa ut med trissor om 7"? Om jag använder mig av Meguiars vanliga 6.5" och kör hårt på en bil så löser värmesäkringen ut efter ett tag, det gäller även Milwaukeen och det är nog mer än jag som kan gå i god för det. Bustorp hade problem med vanliga 150 mm trissor vill jag minnas? Jag vill nu inte racka ned på Aeg:n, jag har själv en och jag älskar den, men nu använder jag i stort sett endast trissor som är mellan 10-15 cm, och då har jag oftast inte några problem.

Vi får heller inte glömma att AEG själva skriver att man inte skall använda pads som är större än 15 cm, med andra ord - jag är inte helt ute och cyklar ;)
Det står samma sak på min Milwaukee. Sen är det väl iofs svårt att kontrollera om den rekommendationen efterlevts i händelse av reklamation.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 18:54

Nisse skrev:Skall man få en rättvis bedömning skall man nog köra med samma maskineri....t.ex Flex 3401VRG samma person som håller i maskinen...samma medel men då olika rondeller för att få ett rättvist utslag....om man nu skall jämföra just olika rondeller....

Kan variera enormt mellan användare (handhavande) med olika tekniker och fram för allt varvtal osv.....bara där ligger en stor skillnad i resultatet... ;)

Personligen är jag skeptisk mot snabba tester för att jämföra bilvårdsprodukter....typ.. du tar dina grejer och jag tar mina och sedan ser vi vilken som få blankast resultat....

Skall man testa just rondeller så skall förutsättningarna vara lika för båda typen... ;)
Vad är fel med snabba tester menar du? Resultatet talar ju sitt tydliga språk... Och med 105an så har du dessutom ett ÄRLIGT resultat! Och vi hade kunnat köra hela bilen... Eller vi kan köra hur många bilar som helst så finns det ändå inte en möjlighet att få samma resultat med toptoolen och optipad som med "ulla" och 105an.. =) Och det var inte BARA i blankhet som vi gjorde bättre resultat, även plockade repor osv.. =)

Mvh Larry!
Senast redigerad av 4 Bilvårdsgrossisten, redigerad totalt 14 gång.

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 19:03

marcus skrev:2 000 bilar per år, det är grymt mkt måste jag säga och ni har aldrig fått säkringen att lösa ut med trissor om 7"? Om jag använder mig av Meguiars vanliga 6.5" och kör hårt på en bil så löser värmesäkringen ut efter ett tag, det gäller även Milwaukeen och det är nog mer än jag som kan gå i god för det. Bustorp hade problem med vanliga 150 mm trissor vill jag minnas? Jag vill nu inte racka ned på Aeg:n, jag har själv en och jag älskar den, men nu använder jag i stort sett endast trissor som är mellan 10-15 cm, och då har jag oftast inte några problem.

Vi har inte knäckt någon maskin, däremot så har motorskyddet slagit till nån gång om man kört RIKTIGT hårt på en riktigt stygg bil. Men det har då varit om man haft plastkåpan på UTAN att man tagit upp hål för luftintagen. Har det varit fritt fram för luften i för er i era exempel? Jag ska inte svära att det ALDRIG hänt en endaste gång för de övriga rekondarna hos mig men det är inget som jag varken sett eller fått upplysning om efter att vi tog upp för luftintagen. Detta är en ofta förbisedd detalj som tyvärr många säljare inte upplyser kunden om att göra!

Sammanfattningsvis så är det PÅ SIN HÖJD vid ytterst få extremfall som det slår till ett motorskydd för oss MEN då är kanalerna som sagt upptagna i plasten och inte att förglömma så får killarna då köra med en MKT mer arbetsmiljövänlig maskin.

Intressant å höra om du har tagit hål på din plastkåpa? För som sagt så är det absolut inget problem vi har med maskiner som slår ifrån trots vi kör med stora stygga ulla! =) Å cyklar tror jag väl inte att du är ute å gör mitt i vintern! =) Mvh!!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2009 19:15

Bilvårdsgrossisten skrev:
Nisse skrev:Skall man få en rättvis bedömning skall man nog köra med samma maskineri....t.ex Flex 3401VRG samma person som håller i maskinen...samma medel men då olika rondeller för att få ett rättvist utslag....om man nu skall jämföra just olika rondeller....

Kan variera enormt mellan användare (handhavande) med olika tekniker och fram för allt varvtal osv.....bara där ligger en stor skillnad i resultatet... ;)

Personligen är jag skeptisk mot snabba tester för att jämföra bilvårdsprodukter....typ.. du tar dina grejer och jag tar mina och sedan ser vi vilken som få blankast resultat....

Skall man testa just rondeller så skall förutsättningarna vara lika för båda typen... ;)
Nej där håller jag inte med. Rättvisa är väl att dom kör med det dom brukar och vi kör med det vi rekomenderar istället?? Jag kan väl inte ställa mig och köra mina medel med en mindre effektiv maskin samt med sämre trissor för att det ska bli "rättvist"? :D Resultat är väl det mest rättvisa man kan uppnå? Jag kan ju inte som sagt byta ner mig i maskin och trissa då jag har ett bättre alternativ. Och vår ulltrissa är ju uppbyggd just FÖR 105an för att ge bästa effekt. Så en trissa kan ju höra ihop med ett medel! Men visst skulle vi kunna köra med vårt medel på deras toptool å optipadarna för att se hur det blir. Låt oss leka med tanken ATT deras medel då skulle ta bättre .. *S* Vad skulle vi uppnå med det? Jo vi skulle konstatera att det finns två sämre sätt å ett bra sätt! =) Du kommer ju bort från själva poängen vilket bilvård går ut på, att få till bästa möjliga resultat på kortast tid.

Förutsättningen är ju en lack, sen är bästa lösningen det som ger bäst resultat på kortast tid som sagt! Så iochmed att det var på samma bil och därmed samma lack vi körde på så är min absoluta uppfattning om att vi hade exakt samma förutsättningar. Men vi valde olika kombinationer utav produkter och maskiner.

Logiken i ditt resonemang är ju som att man inte kan jämföra en bubbla och en Ferrari i prestanda om man inte lyfter in bubblamotorn i Ferrarin och vice versa! *skratt* =)

Vår uppgift som leverantör är att kunna visa bättre alternativ än de som används om möjligt.

Mvh Larry!

Om trissorna och medlen är så bra så borde dom även funka bra till Top Tool och andra maskiner :D ...Bilvård handlar naturligtvis i ekonomi när det är i större skala...men det handlar även om bra resultat....bra resultat tar dit ! om det så är bilvård eller andra service arbeten...Vi har testat extremt med olika medel...men skall man ha kvalité så tar det tid... ;)

Just att överbevisa en kund att man har bättre grejer att erbjuda är en sak....att jämföra oilka bilvårdsprodukter är ett annat....vilken rondell är bäst...rondell a eller rondell b....jag tror det är som allt annat när det gäller bilvårdsprodukter...det ligger i betraktarens ögon och känsla vad som är bra och dåligt...Det gäller också som säljare fundera på vad kunden verkligen behöver...och inte bara sälja på och se kronorna rulla in... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 14 mar 2009 19:30

Jiiins skrev:
Bilvårdsgrossisten skrev:En rolig händelse angående optipad var att en utav säljarna var på ett besök hos ett företag som uteslutande körde med optipad och framhöll deras överlägsenhet. Dom hade vid tillfället en V70 inne för rekond och då körde vi en tredjedel av huven för att visa ett alternativ och dom blev förvånade över att där vi körde blev det ju ÄNNU bättre. Dom var ändå tveksamma till att göra nåt inköp då eftersom dom redan hade så pass mycket på lager som dom ville använda upp först.

Dagen efter ringde dom upp och frågade hur dom skulle göra för att nu syntes det hur väl som helst vart vi hade kört. DOm lyckades inte få upp samma finish med sina produkter. Eller som dom uttryckte det, citat: Det GÅR ju inte hur fasen vi än gör, hur länge å hårt vi än kör"! =) Det givna svaret på deras undran var ju förstås att lägga ett par tusen på nya produkter som dom då tjänar in på nån vecka!

En lite rolig händelse bara!

Mvh Larry!

Hej Larry!

Körde ni oxå toptool.... till era produkter?

Mvh.Jiiins
Hej Jiins!

Nej vi kör med enkelmaskin, för att få bästa resultat, lyster osv. Finns dom som kör våra produkter med toptoolen oxå men jag rekomenderar att man kör med en enkelmaskin typ AEG maskinen och sedan med antingen ulltrissan från Meguiars eller nån av dom absolut mest hållbara trissorna från oss. Dom som heter 2,o är laminerade och förstärkta och har en hållbarhet som får en att skina som en sol åt minnena från tiden med "vanliga" skumtrissor.. =)

Kör du som proffs eller som entusiast själv? Och vad brukar du använda?

Mvh Larry!

Det jag tänkte på var just om det var samma maskin val!
Känns spontant som att maskinvalet plus eran lilla elaka "ulla" är viktigare än erat medel som ni använde.

Vad jag brukar använda ja....3m o menzerna, maskin Toptool letar dock efter en beg.roterande Festo eller Flex

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 19:59

Det jag tänkte på var just om det var samma maskin val!
Känns spontant som att maskinvalet plus eran lilla elaka "ulla" är viktigare än erat medel som ni använde.

Vad jag brukar använda ja....3m o menzerna, maskin Toptool letar dock efter en beg.roterande Festo eller Flex

/Jiiins[/quote]

Hej igen Jiins! Ja ullan överträffar optipad om man vill ha riktigt bra resultat. Men medlet går inte att jämföra med Amaze tuff på långa vägar! 105 Ultracut compund är framtagen tillsammans med ullan så dom i kombination är det som gör mirakel!

Mvh Larry!

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 20:00

Nisse skrev:

Nej där håller jag inte med. Rättvisa är väl att dom kör med det dom brukar och vi kör med det vi rekomenderar istället?? Jag kan väl inte ställa mig och köra mina medel med en mindre effektiv maskin samt med sämre trissor för att det ska bli "rättvist"? :D Resultat är väl det mest rättvisa man kan uppnå? Jag kan ju inte som sagt byta ner mig i maskin och trissa då jag har ett bättre alternativ. Och vår ulltrissa är ju uppbyggd just FÖR 105an för att ge bästa effekt. Så en trissa kan ju höra ihop med ett medel! Men visst skulle vi kunna köra med vårt medel på deras toptool å optipadarna för att se hur det blir. Låt oss leka med tanken ATT deras medel då skulle ta bättre .. *S* Vad skulle vi uppnå med det? Jo vi skulle konstatera att det finns två sämre sätt å ett bra sätt! =) Du kommer ju bort från själva poängen vilket bilvård går ut på, att få till bästa möjliga resultat på kortast tid.

Förutsättningen är ju en lack, sen är bästa lösningen det som ger bäst resultat på kortast tid som sagt! Så iochmed att det var på samma bil och därmed samma lack vi körde på så är min absoluta uppfattning om att vi hade exakt samma förutsättningar. Men vi valde olika kombinationer utav produkter och maskiner.

Logiken i ditt resonemang är ju som att man inte kan jämföra en bubbla och en Ferrari i prestanda om man inte lyfter in bubblamotorn i Ferrarin och vice versa! *skratt* =)

Vår uppgift som leverantör är att kunna visa bättre alternativ än de som används om möjligt.

Mvh Larry!

Om trissorna och medlen är så bra så borde dom även funka bra till Top Tool och andra maskiner :D ...Bilvård handlar naturligtvis i ekonomi när det är i större skala...men det handlar även om bra resultat....bra resultat tar dit ! om det så är bilvård eller andra service arbeten...Vi har testat extremt med olika medel...men skall man ha kvalité så tar det tid... ;)

Just att överbevisa en kund att man har bättre grejer att erbjuda är en sak....att jämföra oilka bilvårdsprodukter är ett annat....vilken rondell är bäst...rondell a eller rondell b....jag tror det är som allt annat när det gäller bilvårdsprodukter...det ligger i betraktarens ögon och känsla vad som är bra och dåligt...Det gäller också som säljare fundera på vad kunden verkligen behöver...och inte bara sälja på och se kronorna rulla in... ;)
Du hoppade över att svara på mina påståenden och synpunkter märker jag! =) Jag har INTE sagt att trissorna och medlen inte funkar bra med Top tool och andra maskiner MEN en 7" trissa funkar väl knappast bra på en top tool? ;) Medlet kan som sagt fungera även på sämre trissor men det kan jag inte komma på någon anledning till att ens pröva! ;) Och i det fallet vi pratade om nu så var det ju st BRA RESULTAT vi fick till men inte dom. Man kan aldrig komma ifrån att de produkter vi använde (maskiner,trissor och medel) gav ett resultat som dom inte ens kunde uppnå med de produkter som dom använde!

Och vad är skillnaden på citat: "Just att överbevisa en kund att man har bättre grejer att erbjuda är en sak....att jämföra oilka bilvårdsprodukter är ett annat". Det är väl just så man jämför och så man kan visa att man har bättre grejor isåfall?

Och jag om någon påtalar ju ständigt att det är definationsfrågor om vad en kund ska ha, beroende på önskemål. Och jag vet inte vad du menar med "inte bara sälja på och se kronorna rulla in?

Jag brukar erbjuda mina kunder full returrätt. Det omkullkastar det du insinuerar fullständigt. =)

Mvh Larry!

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 20:18

Ante_Bmw skrev:
Bilvårdsgrossisten skrev:Dom körde bla Amaze Tuff och sen testade dom som sagt allt dom hade att tillgå! Dom körde med toptoolmaskin. Finns det nån här som testat Meguiars vita ulltrissa? Jag har inte hittat nån "ulla" som kan mäta sig med den. Smartabs svarta, gula osv är inte på långa vägar jämförbara. Och sen just Amazen döljer ju i alldeles för stor utsträckning.

Mvh Larry!

Ganska dyr trissa du pratar om? enligt er egna shop kostar den 625:- om det är denna Double Side Cutting Pad 200mm
Hej Ante!Ja den kostar 625 kr INKL moms men den uträttar som sagt underverk. Kanske inget för den vanlige hobbypularen men för en rekondare med krav på kvalitet och effektiva jobb så ÄR den oslagbar. Och dom håller för flera hundra bilar ska vi komma ihåg oxå så slår du ut den per bil så är den inte längre dyr heller! =)

Mvh Larry!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2009 20:25

Nej Jag menar rent allmänt...vi försäljning ! gäller alla som säljer bilvårdsprodukter....

Självklart utgår man ju på att sälja något som kunden säkert behöver...och kommer ha nytta av... ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar