Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
En tråd om eran förstabil.
- Jensa
- Trogen Medlem

Re: En tråd om eran förstabil.
helt rätt det var bara den vanliga 2,0 OHC eller Pinto som den också kallas
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.
- jujimbo
- Entusiast

ok så du "busade" till den lite då? 
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.
- Jensa
- Trogen Medlem

Hihi
Var ju tvungen och göra ngt skoj me motorn när man hade gjort vid allt annat på bilen me ny lack o allt. Tror det hann me 2-3 olika stereobyggen i den innan den såldes och typ 2 av byggene var innan jag hade körkort hehe
Men ja den var den var ju skojig o leka me när man väl fick sitt körkort men hade den typ bara ett år efter man hade kortet sen blev det min T-bird o sen var man fast o nu vill inte gå ifrån en V8
Var ju tvungen och göra ngt skoj me motorn när man hade gjort vid allt annat på bilen me ny lack o allt. Tror det hann me 2-3 olika stereobyggen i den innan den såldes och typ 2 av byggene var innan jag hade körkort hehe
Men ja den var den var ju skojig o leka me när man väl fick sitt körkort men hade den typ bara ett år efter man hade kortet sen blev det min T-bird o sen var man fast o nu vill inte gå ifrån en V8
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.
-
Masten
- Medlem
Jag sålde idag min första bil, en Citroën XM -92, till en bilskrot i Hässleholm. Jag hade haft den i nästan sex år så det tog emot rätt mycket att se den fara iväg på skrotens flakbil
Får glädjas åt alla minnen med den, bilsemester till Danmark med några kompisar, fylletaxi några lördagkvällar under studieåren (8 pers i bilen är rekordet!) och de där nöjesturerna man tog sena sommarkvällar bara för att det är så förbannat kul att köra bil! Ha det så bra på andra sidan, älskade XM!
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.
- Fiskepojken
- Trogen Medlem

Min första bil var en Volvo Amazon med en borrad B18 till 2,2l dubbla strombergare och 2" avgassystem.Sen kom en 242 årsmodell kommer inte ihåg efter det en 244 och sedan en 245 sen ett bilmärkesbyte till en Honda Jazz med plats för max tre..storhandel då var det fullt i bilen sedan en opel kadett kombi senare blev man ägare av Audi Avant 5cyl.Man har även åkt amerikanskt 1st chevrolet transport sedan åter till volvo v70 2.4t 03 och nu åker man en 08 v70 2.4d (solidsvart)och är nöjd med det.
Senast redigerad av 1 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gånger.
Min andra hobby är http://grillegrill.blogspot.com/
-
KristoferS
- Medlem
Min första bil var en 318iS. Hade den i knappt ett dygn innan jag fick min första böter. Och efter två år fick den åka till skroten då jag råkat plantera den i ett träd
Hur var det nu igen? Först får man körkort och sen lär man sig köra?!
Hur var det nu igen? Först får man körkort och sen lär man sig köra?!
Senast redigerad av 1 KristoferS, redigerad totalt 14 gånger.
- Jiiins
- Entusiast

Min första bil var en vit Saab 99 årsm 84. Tog körkort 88
Hade den i ett halvår ca. sen blev det En Opel kadett GT -89 vit den var ca.3 mån gammal när jag blev vid den. Hade den i ett år, sen bar det iväg till Kungälv och hämtade en helt ny Opel kadett GSI 16v -89
Den hade då stått hos handlaren i ett år så den blev billig
Träffade frugan sen dess har vi haft två bilar hela tiden tvugna, hon hade en kadett -88. Nu punktar jag upp bara resten
Mazda 323 -95
Volvo 850 -94 (Sämsta bilen hitills av alla) Började efter 1800 mil
Volvo 855 -96 (Lika dålig den....aldrig mer Volvo
)
Ford Focus -03
Huyndai santa fe´ -05
Kia carnival -07
Och dom vi har nu
Toyota corolla diesel -08
Honda crv -10
Hade den i ett halvår ca. sen blev det En Opel kadett GT -89 vit den var ca.3 mån gammal när jag blev vid den. Hade den i ett år, sen bar det iväg till Kungälv och hämtade en helt ny Opel kadett GSI 16v -89
Mazda 323 -95
Volvo 850 -94 (Sämsta bilen hitills av alla) Började efter 1800 mil
Volvo 855 -96 (Lika dålig den....aldrig mer Volvo
Ford Focus -03
Huyndai santa fe´ -05
Kia carnival -07
Och dom vi har nu
Toyota corolla diesel -08
Honda crv -10
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Min första bil var en Ford Granada -76 med den ovanliga 3.0l V6an. Den var grodgrön metallic och jag var den enda arton åringen som kunde ta med 15 pers i bilen
Det var faktiskt en riktigt skön bil helt rostfri och fin som tusan. Fick byta motor en gång och automatlåda en gång hehe. Sen har jag haft:
BMW 320 -75 (köpte den för 1800 och sålde den för 1200
)
Ford Sierra 2.0 doch -90 köpte den efter muck 94 det var också en riktigt trevlig bil i kanonskick
BMW 320 -86 rolig bil men ventilsätena sjönk
Seat Ibiza 1.8 90hk -95 köpte den spritt ny och körde den 24000 mil med en miljon småfel men den gick alltid
Opel Astra 1.6 enjoy (frugans) -98 Sämsta sunkiga bil jag åkt, snitt priset vid verkstads besök vart alltid 9000 kr vad man än skulle göra, precis allt pajade på den så aldrig mer!!!
Exempel! tändkasett opel astra 9000spänn vs tändkasett till SAAB 2500 spänn!! (har aldrig behövt byta på SAABen dock)
SAAB 9-5 Linear 2.0t -04 Bästa bilen hitills 11000 mil och noll fel
Skoda Fabia 1.6 102hk -01 Våran(frugans) lillbil för tillfället. Utrustad med konstant lysande motorlampa.
SAAB 9-5 Vector 2.0t Biopower Min nuvarande skönhet
Hoppas att den sköter sej som förra 9-5an 
BMW 320 -75 (köpte den för 1800 och sålde den för 1200
Ford Sierra 2.0 doch -90 köpte den efter muck 94 det var också en riktigt trevlig bil i kanonskick
BMW 320 -86 rolig bil men ventilsätena sjönk
Seat Ibiza 1.8 90hk -95 köpte den spritt ny och körde den 24000 mil med en miljon småfel men den gick alltid
Opel Astra 1.6 enjoy (frugans) -98 Sämsta sunkiga bil jag åkt, snitt priset vid verkstads besök vart alltid 9000 kr vad man än skulle göra, precis allt pajade på den så aldrig mer!!!
SAAB 9-5 Linear 2.0t -04 Bästa bilen hitills 11000 mil och noll fel
Skoda Fabia 1.6 102hk -01 Våran(frugans) lillbil för tillfället. Utrustad med konstant lysande motorlampa.
SAAB 9-5 Vector 2.0t Biopower Min nuvarande skönhet
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
AudiS6
- Medlem
Min första bil var och är S6an, En -97a med 2.2l turbofemma.. 
Senast redigerad av 1 AudiS6, redigerad totalt 14 gånger.
-
Pistonhead
- Medlem
En vw Passat av samma årsmod som mig (-88) vad den första bilen jag ägde med körkort, köpte den samma kväll som ja fick lappen. Är nog den sämsta bil någonsin haft.

Mitsubishi Galant Glsi -88 (Första någonsin)
Volvo Duett A-traktor -65?
Ford Sierra Clx -90
Ford Sierra Clx -91
Ford Sierra -86
Volvo 245 Turbo -85
Volvo 360 Gl -87
Saab 9000 2,0T -98
Opel Kadett B -72
Och snart kommer det nog en till volvo i mina ägor
och saaben avyttras.

Mitsubishi Galant Glsi -88 (Första någonsin)
Volvo Duett A-traktor -65?
Ford Sierra Clx -90
Ford Sierra Clx -91
Ford Sierra -86
Volvo 245 Turbo -85
Volvo 360 Gl -87
Saab 9000 2,0T -98
Opel Kadett B -72
Och snart kommer det nog en till volvo i mina ägor
Senast redigerad av 1 Pistonhead, redigerad totalt 14 gånger.
Det är inte storleken som räknas.. Det är meter per sekund
Tack till
Tompa för mappningen
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice.
Janne på Autoexperten Gävle
Tack till
Tompa för mappningen
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice.
Janne på Autoexperten Gävle
- JesperNilsson
- Trogen Medlem

Min första bil
En Toyota Corolla 1,6 97:a
Rullar numer i Afrika nånstans..

En Toyota Corolla 1,6 97:a
Rullar numer i Afrika nånstans..

Senast redigerad av 1 JesperNilsson, redigerad totalt 14 gånger.
-
Bosa
- Medlem
Väldigt vad många bilar ni haft, hur gamla är ni egentligen?
Min första bil ärvdes -93 när far min gick bort, var en Volvo 745 GLE -87 med dryga 12000 mil på mätaren. En helt vanlig sugis utan kat som det letade sig ner en Enem-kam och ett Ferrita-system på.
När den rullat 36000 mil så köptes en Volvo 945SE -96 på runt 6000 mil som fick sig ett litet chip och annat avgas.
Monterade även Volvos egna kjolpaket vilket såg lite bättre ut än min kusins Plast och Son-kit som han hade till sin 240. Tror de tillverkat det kitet med att limma ihop ett gäng surfingbrädor.
945:an blev dock inte långvarig, har för mig att den endast gått runt 12-13000 mil när den såldes och en Volvo V40 2.0T -99 med 1785 mil på mätaren införskaffades. Vid 3000 mil så gjordes ett besök hos SCT och den blev genast lte roligare. V40:n byttes bort när den rullat 24500 mil och nuvarande V70N 2,4 med 140 vilda kusar köptes, hade gått 1685 mil när den hämtades och har idag rullat 17000 mil.
Är i färd med att eventuellt byta bil nu och det är då en V50 D2 eller D3 Classic Momentum som jag är sugen på, blir i så fall min första bil som jag köper helt ny.
Min första bil ärvdes -93 när far min gick bort, var en Volvo 745 GLE -87 med dryga 12000 mil på mätaren. En helt vanlig sugis utan kat som det letade sig ner en Enem-kam och ett Ferrita-system på.
När den rullat 36000 mil så köptes en Volvo 945SE -96 på runt 6000 mil som fick sig ett litet chip och annat avgas.
Monterade även Volvos egna kjolpaket vilket såg lite bättre ut än min kusins Plast och Son-kit som han hade till sin 240. Tror de tillverkat det kitet med att limma ihop ett gäng surfingbrädor.
945:an blev dock inte långvarig, har för mig att den endast gått runt 12-13000 mil när den såldes och en Volvo V40 2.0T -99 med 1785 mil på mätaren införskaffades. Vid 3000 mil så gjordes ett besök hos SCT och den blev genast lte roligare. V40:n byttes bort när den rullat 24500 mil och nuvarande V70N 2,4 med 140 vilda kusar köptes, hade gått 1685 mil när den hämtades och har idag rullat 17000 mil.
Är i färd med att eventuellt byta bil nu och det är då en V50 D2 eller D3 Classic Momentum som jag är sugen på, blir i så fall min första bil som jag köper helt ny.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

Till dags datum har det blivit:
- Opel Rekord (skrotbil som framfördes på en åker samt isen på vintern)
- Volvo Duett (skrotbil som framfördes på en åker samt isen på vintern)
- Volvo PV (skrotbil som framfördes på en åker samt isen på vintern)
...då var jag klart underårig
.
- VW Bubbla 1300 -66 som byggdes om enligt konstens alla regler med ALLT inkl. en ny trimmad 1835cc motor från Trimco dom var den värsta VW-trimmaren under den tiden
.
- Volvo Amazon -64 som köptes för 1500:-
- BMW 2002 -73...nylackad och tuff som fick en ny 2.2 liters Motor Nord motor som gick rejält bra och spöade Saab Turbo, Volvo GLT och BMW 323i vid rödljusen.
- Peugeot 205 GTi -85 (köptes ny)
- BMW 528i -85 med extra ALLT...
- Ford Scorpio 2.9i -89 (köptes ny och fungerade bra...men var seeeeg)
- Ford Scorpio Ghia 2.9i -96 (köptes ny och är den sämsta bil jag haft...aldrig mer Ford efter den
).
- Honda Civic -88 under en kort period då jag väntade på...
- Subaru Impreza GT 2.0 Turbo kombi -99 (köptes ny och är den absolut bästa bil jag haft...aldrig sönder och gick som ett skållat troll med en otrolig väghållning)
- Subaru Outback 3.6R -2011 (köptes ny och är den bil jag använder idagsläget...kanonskön och går riktigt hyfsat bra med 260hk i en sex cylindrig boxermotor på 3.6 liter).
- Opel Rekord (skrotbil som framfördes på en åker samt isen på vintern)
- Volvo Duett (skrotbil som framfördes på en åker samt isen på vintern)
- Volvo PV (skrotbil som framfördes på en åker samt isen på vintern)
...då var jag klart underårig
- VW Bubbla 1300 -66 som byggdes om enligt konstens alla regler med ALLT inkl. en ny trimmad 1835cc motor från Trimco dom var den värsta VW-trimmaren under den tiden
- Volvo Amazon -64 som köptes för 1500:-
- BMW 2002 -73...nylackad och tuff som fick en ny 2.2 liters Motor Nord motor som gick rejält bra och spöade Saab Turbo, Volvo GLT och BMW 323i vid rödljusen.
- Peugeot 205 GTi -85 (köptes ny)
- BMW 528i -85 med extra ALLT...
- Ford Scorpio 2.9i -89 (köptes ny och fungerade bra...men var seeeeg)
- Ford Scorpio Ghia 2.9i -96 (köptes ny och är den sämsta bil jag haft...aldrig mer Ford efter den
- Honda Civic -88 under en kort period då jag väntade på...
- Subaru Impreza GT 2.0 Turbo kombi -99 (köptes ny och är den absolut bästa bil jag haft...aldrig sönder och gick som ett skållat troll med en otrolig väghållning)
- Subaru Outback 3.6R -2011 (köptes ny och är den bil jag använder idagsläget...kanonskön och går riktigt hyfsat bra med 260hk i en sex cylindrig boxermotor på 3.6 liter).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Funk
- Moderator

MIn första bil var en turkos Volvo 142 automat. Efter ett tag så var det manuell låda , duktigt trimmad maskin från KG och banracingfjädrar som var det som skiljde den från mängden. Det är fortfarande ett av de trevligast motorljuden man kan tänka sig, en duktigt vass B20 med dubbla 45:or..
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- jujimbo
- Entusiast

B20 med 45ór och vassare kam låter så gött....
- jujimbo
- Entusiast

Hade själv en 142 73á med k-kam, lätt portad topp lättat svänghjul och dubbla su, raggar stuk på den höjd bak sänk fram, jalusi och porscheröd.
-
Frippe
- Ny Medlem
inledde med en Opel Calibra -91 16v.
Köpte den vid 17års ålder, säljaren sa att den var i bra skick osv...
ett par kvadrat meter plåt, mycket om och men gick han igenom besiktningen. drygt ett halv år senare så såldes den, utan en tår i ögat. så mycket strul, ush vad less man va på den.
Efter det införskaffades en Volvo 850 GLT -95.
Är nog bästa bilen jag haft trots 30+ på mätaren, gick i ur och skur.
Den fick leva med mig i närmare 1 1/2 år, mycke fylle körningar, långresor med mera.
Kan ibland blicka tillbaka och sakna denna bil, helt underbar trots bränsleförbrukningen
Lagom våren 2010 hittade jag en BMW 540 E39 -99 manuell hos kronofogden.
Det var något som saknades hos 850'n, jag ville ha mer effekt.
Efter lite budgivning osv så blev den min. Körde hem med ett stort leende på läpparna och en gnutta nervös.
(satt sommardäck på samt var snöstorm ute....)
Efter mycket pill, rekond och rengöring, service och oljebyten så var han i det skicket jag ville ha den.
Våren 2011 uppgraderades bilen med Coilovers runt om samt lite annat godis.
Helt underbar bil att dra ut med en sommarkväll och bara nöta landsväg.
Bottenvrid, manuell låda, bra komfort. Aaaaaah har gjort många långresor och korta busiga med den
Bmwn är idag min bruksbil samt "lekbil".
Där emellan har man haft 2 Volvo 740's samt en VW vento. Aldrig mer 740 efter de, ush bara strul men Venton gick som en klocka.
Börjar bli sugen på nytt, en Opel Corsa OPC, BMW 1 serie...mmm får se vad framtiden bjuder på
Köpte den vid 17års ålder, säljaren sa att den var i bra skick osv...
ett par kvadrat meter plåt, mycket om och men gick han igenom besiktningen. drygt ett halv år senare så såldes den, utan en tår i ögat. så mycket strul, ush vad less man va på den.
Efter det införskaffades en Volvo 850 GLT -95.
Är nog bästa bilen jag haft trots 30+ på mätaren, gick i ur och skur.
Den fick leva med mig i närmare 1 1/2 år, mycke fylle körningar, långresor med mera.
Kan ibland blicka tillbaka och sakna denna bil, helt underbar trots bränsleförbrukningen
Lagom våren 2010 hittade jag en BMW 540 E39 -99 manuell hos kronofogden.
Det var något som saknades hos 850'n, jag ville ha mer effekt.
Efter lite budgivning osv så blev den min. Körde hem med ett stort leende på läpparna och en gnutta nervös.
(satt sommardäck på samt var snöstorm ute....)
Efter mycket pill, rekond och rengöring, service och oljebyten så var han i det skicket jag ville ha den.
Våren 2011 uppgraderades bilen med Coilovers runt om samt lite annat godis.
Helt underbar bil att dra ut med en sommarkväll och bara nöta landsväg.
Bottenvrid, manuell låda, bra komfort. Aaaaaah har gjort många långresor och korta busiga med den
Bmwn är idag min bruksbil samt "lekbil".
Där emellan har man haft 2 Volvo 740's samt en VW vento. Aldrig mer 740 efter de, ush bara strul men Venton gick som en klocka.
Börjar bli sugen på nytt, en Opel Corsa OPC, BMW 1 serie...mmm får se vad framtiden bjuder på
Senast redigerad av 1 Frippe, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Oj nu är vi långt tillbaka i tiden....då man faktiskt fick plats med 4 extraljus på en volvo....Funk skrev:MIn första bil var en turkos Volvo 142 automat. Efter ett tag så var det manuell låda , duktigt trimmad maskin från KG och banracingfjädrar som var det som skiljde den från mängden. Det är fortfarande ett av de trevligast motorljuden man kan tänka sig, en duktigt vass B20 med dubbla 45:or..
/Thomas
Skulle man ha 100W H3 ja då fick man ta fram avbitaren och klippa bort en flärp på lampan för att den skulle passa i hållaren....Comfort Racing kunde man köpa styling ifrån....KG finns ännu idag...Marshall extraljus hade en stor del av marknaden....bakrutejalusi och gula varselljus var populärt...JP fälgar från Tunaverken...
Comfort Racing var ett av de ledande företagen inom bilsport och gav ut flera fullmatade kataloger varje år. Butikerna låg i Stockholm, Malmö, Göteborg och Gislaved.
Nostalgitripp >> http://www.comfortracing.se
Ja det var en bra tid.....
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Comfortracing kommer jag allt ihåg, köpte bl.a regelbundet stift av dem då dom alltid hade "NGK racingstift" till Volvo på lager.
Jag fick lite skit för att jag körde med KG:s grejor, här i Göteborg var det på den tiden Elleman som var hustrimmaren. Men vi kunde t.o.m köpta Volvos egna grejor rakt över disk hos R-sport som hade en egen butik här på Hisingen.
/Thomas
Jag fick lite skit för att jag körde med KG:s grejor, här i Göteborg var det på den tiden Elleman som var hustrimmaren. Men vi kunde t.o.m köpta Volvos egna grejor rakt över disk hos R-sport som hade en egen butik här på Hisingen.
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Rednales
- Kemiexpert

Jag är inne på blott min tredje bil trots 36 års ålder. Första bilen var en blå/grön metallic Mitsubishi Lancer-90, riktigt läcker kamelontfärg. Gick som en klocka, bara service samt bromsskivor fram som var skeva när jag köpte den. Körde den ca. 10k mil.
Nästa bil en röd SAAB 9000 CSE-96, har fortfarande kvar den, avställd sedan två år. Drog igång den i veckan, med startkablar. Gick igång på ett halvt varv. Många småfel på denna.
Nuvarande brukisen en SAAB 9-5 BioPower 2.0 SC automat, Hirsch Optimerad. Har rullan 9500 i dagens läge.
Nästa bil en röd SAAB 9000 CSE-96, har fortfarande kvar den, avställd sedan två år. Drog igång den i veckan, med startkablar. Gick igång på ett halvt varv. Många småfel på denna.
Nuvarande brukisen en SAAB 9-5 BioPower 2.0 SC automat, Hirsch Optimerad. Har rullan 9500 i dagens läge.