Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV:s egna polermedel

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: BBV:s egna polermedel

Inlägg av limban » 02 sep 2012 00:17

Cogo skrev:Tar High Gloss några repor med Musse maskin och skum trissor, eller förhöjer den då endast glansen?
den förhöjer bara glansen..
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

matte.s
Medlem

Inlägg av matte.s » 02 sep 2012 08:28

limban skrev:
Cogo skrev:Är det någon här som har svar på avverkningen är på medlen? Speciellt Medium och High Gloss? Finns det någon liknelse bland de andra medlen i avverkning?

Mvh Magnus
medium gloss... tar lagomt med repor och lämnar en högblank yta..
och High gloss..gör den otroligt djupa glansen.. :jeps
Ger den ett högre glanstal än Menzerna SF? Eller är tanken att man ska kunna köra den efter SF?

Mvh Mattias
Senast redigerad av 1 matte.s, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 02 sep 2012 10:08

matte.s skrev:
limban skrev:
Cogo skrev:Är det någon här som har svar på avverkningen är på medlen? Speciellt Medium och High Gloss? Finns det någon liknelse bland de andra medlen i avverkning?

Mvh Magnus
medium gloss... tar lagomt med repor och lämnar en högblank yta..
och High gloss..gör den otroligt djupa glansen.. :jeps
Ger den ett högre glanstal än Menzerna SF? Eller är tanken att man ska kunna köra den efter SF?

Mvh Mattias
Nej det vill jag inte påstå..men den ger minst lika hög glans som SF.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 02 sep 2012 10:15

limban skrev:
Hur menar du nu då limban? Minst lika hög glans som SF, alltså lika eller bättre!?
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 02 sep 2012 10:47

Rednales skrev:
limban skrev:
Hur menar du nu då limban? Minst lika hög glans som SF, alltså lika eller bättre!?
ja just så menar jag :cheers
MVH Anders Lindbäck

Bild

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 02 sep 2012 14:58

Fast dom kommer inte i närheten av vad Menzerna och Lahegas polermedel åstadkommer i dagsläget tycker jag. Många som har klagat på att dom inte går att köra med roterande utan att lämna fula sliprepor, men du kanske har några tips på hur man ska lyckas? :)
Dock hoppas man ju att det ska lösas i nästa leverans med mera smörjning som jag har förstått det.[/quote]

Jag har kört in mej på dem och tar bort hologram/polerrosor efter de tunga avverkningsstegen. Tips? Testa att byta polertrissa.....byt ut de gamla favoriterna. :P Man får lära om det man är inkörd på. De är mycket bättre än Lahegas medel att jobba med på hårda lacker men som vanligt finns det inga genvägar. Tar gärna emot synpunkter både i tråd och i PM om så önskas. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Veteran, redigerad totalt 14 gånger.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 02 sep 2012 15:01

Tantrum skrev:
Veteran skrev:Roligt att ni tycker om polermedlena. De är framtagna i samarbete med ett företag med 120 års erfarenhet plus av polermedel. Det de inte kan i ämnet finns inte, har sedan det första inledande samtalet då de inte tillverkade till bilsidan fått lära om grunderna i polering och kemi. Diskuterade hur vi kunde få detta att funka. De svarade på frågan att "jo, det kan vi nog ordna" och sedan kom "....och så tar vi bort miljöfarliga ämnen du inte behöver längre"...! Bara att lyfta på hatten. Det känns stort att ha fått vara med och ta fram dem i egenskap av att tillverkaren lyssnar på dej och sedan producerar det du vill ha.

Det är flera produkter i pipeline men det befintliga sortimentet sparkar redan häck. Kombinera dessa medel med att hålla ögonen öppna på vad Flex släpper på marknaden framöver i maskinväg.....För den som undrar skall de tvättas av, inte spritas. Emulgatorn i polermedlen är vattenlöslig. Och en andra tvätt visar brutalt ärligt ditt resultat så det är ingalunda en nackdel. För alla kräsna proffs och semiproffs-have fun!
Välkommen tillbaka Veteran! :)

Vad använder man för sorts emulgeringsmedel i polermedel? Har funderat på det just i samband med spritning osv. Kör med både IPA och "inspektionsspray" lite blandat och tycker båda lämnar rester ibland. Det kanske beror på typen av emulgeringsmedel alltså?
Ja, byt ut det mot alkalisk avfettning typ Lahega 648 eller 700 eller HD Grön. Vad det är för emulgator kan jag inte svara på men säkert ta reda på.

(För nördar kan nämnas att avfettningen måste innehålla katjontensider för att fungera då dessa lyfter smuts från hårda ytor. Nonjon tensid ingår alltid oavsett katjon eller anjon men anjon tensider hjälper inte för att tvätta av polermedlet. ;) )

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 02 sep 2012 15:11

bigguns skrev:
Veteran skrev:Roligt att ni tycker om polermedlena. De är framtagna i samarbete med ett företag med 120 års erfarenhet plus av polermedel. Det de inte kan i ämnet finns inte, har sedan det första inledande samtalet då de inte tillverkade till bilsidan fått lära om grunderna i polering och kemi. Diskuterade hur vi kunde få detta att funka. De svarade på frågan att "jo, det kan vi nog ordna" och sedan kom "....och så tar vi bort miljöfarliga ämnen du inte behöver längre"...! Bara att lyfta på hatten. Det känns stort att ha fått vara med och ta fram dem i egenskap av att tillverkaren lyssnar på dej och sedan producerar det du vill ha.

Det är flera produkter i pipeline men det befintliga sortimentet sparkar redan häck. Kombinera dessa medel med att hålla ögonen öppna på vad Flex släpper på marknaden framöver i maskinväg.....För den som undrar skall de tvättas av, inte spritas. Emulgatorn i polermedlen är vattenlöslig. Och en andra tvätt visar brutalt ärligt ditt resultat så det är ingalunda en nackdel. För alla kräsna proffs och semiproffs-have fun!

Hej!

Tvättas av, hur? bara vatten?
Du nämner en "andra" tvätt för att visa det ärliga resultatet? förklara.....

mvh
Gärna det. Oavsett polerteknik försöker de flesta som vill ha bra resultat att rengöra lacken efter polerstegen. Detta eftersom lackens porer (som ser ut som en bergskedja i mikroskop) blir fyllda med polermedel istället för med bra vax/skydd. Att bara torka av lacken med microfibertrasa gör tyvärr inte rent i porerna. En gammal teknik har varit att torka med Isopropylaklohol (IPA) och vatten. Fönsterputs har varit en annan variant. Men tvätt med alkalisk avfettning för att få av polermedlet är det bästa sett till kemin i polermedel. Sånt här har jag kollat sedan jag fick förmånen att testköra polermedlen åt fabrikören.

Om en tvätt med alkalisk avfettning gör renare än att torka med microfiber så syns eventuella defekter också bättre efter polering. Dessa syns inte alltid om man inte tvättar bilen.......förrän senare när kunden tvättat bilen själv ett antal gånger. Och en hel del av de bilar jag jobbar med behöver en andra tvätt för att bli riktigt rena i lacken, trots att jag lerar varje bil jag jobbar på. Varje gång.

Själva tvätten går ut på att spraya på alkalisk avfettning (vilken sort står längre ner här) på bilen och noggrannt svampa bort polermedlet från lack, rutor mm. Sedan spolar du med högtryck plus utvändigt, i alla skarvar, inuti dörrar mm. Torka upp bilen och kör vax/skydd. Vidhäftning blir bättre och det går åt mindre mängd slutprodukt. Mycket nöje!

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 02 sep 2012 16:24

Veteran:

Tack för svar, men allt det där var redan självklart för mig.

"Du nämner en "andra" tvätt i texten", Bara funderade hur du menade.

Jag tvättar bra med alkalie EN gång, tills vattnet lägger sig som en spegel på lacken, allstå INTE pärlar sig längre. DÅ är det rent.

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 02 sep 2012 18:55

bigguns skrev:Veteran:

Tack för svar, men allt det där var redan självklart för mig.

"Du nämner en "andra" tvätt i texten", Bara funderade hur du menade.

Jag tvättar bra med alkalie EN gång, tills vattnet lägger sig som en spegel på lacken, allstå INTE pärlar sig längre. DÅ är det rent.

mvh
Är den alkalitvätten första tvätten eller andra tvätten?

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 02 sep 2012 19:05

Vi säger så här, det är sista tvätten innan lackskydd, ok :jeps
Är vi på samma bana då?

mvh

Skriv svar