Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Produktkombination

Diskutera bilvårdsprodukter här
Göran

Re: Produktkombination

Inlägg av Göran » 08 jun 2009 20:44

Bustorp, gå in på bilvårdsforums bilvårdsskola,
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=18&t=239
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jun 2009 21:01

Där står också att lika löser lika:
"I dagens forskning om bilrekonditionering och billack så beskrivs smuts som organisk smuts,
icke organisk smuts och petroliumsmuts. Det är den enda smutsen som existerar inom domänen bilvård. Om du kan lista ut vilken sorts smuts du har på din bil så kan du också lätt ta bort den. Allt efter den kemiska principen "lika löser lika"."

Eller har jag missat något? Jag tyckte jag läste igenom ordentligt......
Vad är det som inte löser lika?
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 08 jun 2009 21:04

bustorp skrev:Där står också att lika löser lika:
"I dagens forskning om bilrekonditionering och billack så beskrivs smuts som organisk smuts,
icke organisk smuts och petroliumsmuts. Det är den enda smutsen som existerar inom domänen bilvård. Om du kan lista ut vilken sorts smuts du har på din bil så kan du också lätt ta bort den. Allt efter den kemiska principen "lika löser lika"."

Eller har jag missat något? Jag tyckte jag läste igenom ordentligt......
Vad är det som inte löser lika?
Precis, lika löser lika. Men en del smuts får man ta med vatten är andemeningen.
:jeps
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jun 2009 21:13

Nu är jag med dig........
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 jun 2009 21:42

Jodå, i grunden stämmer det att lika löser lika, men inte till 100% i praktiken. Vattenbaserad (eller vattenburen) färg är ett sådant exempel. Efter torkning och/eller härdning så löses den inte upp av vatten. Och i många fall inte ens av ett andra lager exakt likadan färg. Vattenburen lack är iofs en slamkrypare efter som den även innehåller "vanliga" lösningsmedel som följer med vattnet vid torkningen. Den löses då möjligen av "vanliga" lösningsmedel efter den torkat. Det är inte helt orimligt att en del av våra medel fungerar liknande.

Att alkalier fungerar för att lösa animalisk och vegetabilisk fett är väl snarare på grund av att dom är frätande, en sur produkt i andra änden av Ph-skalan kan väl också lösa fett? Eller har det möjligen att göra med att vissa tensider enbart fungerar (eller i alla fall bättre) i basiska lösningar. Det är väl inte det basiska Ph värdet i sig som ger funktionen ?
Någon som läst kemi mer nyligen än jag som kan svara på detta ?

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 09 jun 2009 13:15

Den frågan ska du nog ställa till wazid på Stacken.
Han har koll på kemin.........jag kan bara till husbehov.
Bara det blir rent.......
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar