Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

polermaskin

Poleringssätt och produktval.
p.j.o
Medlem

Re: polermaskin

Inlägg av p.j.o » 31 aug 2009 20:27

bustorp skrev:
p.j.o skrev:bustorp
vad tror du om den jag länkade om i början?
Verktygsbodens? Helt OK som förstamaskin i mina ögon.
Bra pris, lagom stor fästplatta o trissor på köpet.

Jag köpte den båttidningen som MAX länkade till tidigare....där fanns ett test på 17 polermaskiner under tusingen.
Tänkte det skulle vara intressant att se resultaten.
vad kom dom fram till?? :D
Senast redigerad av 4 p.j.o, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 sep 2009 18:11

Riktigt så fort gick det inte...... :D
Jag beställde den via förlaget då det var förra årets tidning......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

p.j.o
Medlem

Inlägg av p.j.o » 01 sep 2009 22:52

jaha ok :oops:

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 02 sep 2009 17:20

Fantastiskt nog så kom tidningen idag. Jag beställde i måndags kväll. Jag hade räknat med 2 veckor.
Jag gör en förkortad version med egen tolkning i st f att scanna in den eftersom jag vill bli lämnad ifred av copyrightfolket 8-)

Sammanfattning av tidningen Praktiskt båtägande´s test av polermaskiner 2008
De hade delat in maskinerna i fem klasser:
Musse Piggmaskiner (monstruöst stor platta med två gigantiska öron applicerade som handtag), samma fast med "normalare" handtag o något mindre platta (duger som vaxpåläggare), samma fast sladdlösa (kallas även strömlösa), dubbeltrissor o vinkelpolermaskiner.
De två sista är ju intressanta för oss. De andra kan jag återge om intresse finnes.

Tre dubbeltrissor fanns med:
Biltemas, Micro´s (artikeln är från i fjol) o Clas Ohlsons.
De framhöll Clas Ohlson´s som bästa-köp p g a att de via hörsägen fått höra att inkråmet höll högre kvalité än de andras. :shock: Konstigt o obevisat argument, tycker jag.
Artikelförfattaren har dock privat en Biltema o han är mer än lagom imponerad av den som i sitt förhållande pris/kvalité överträffar det mesta.......

Klassen vinkelpolermaskiner var sju maskiner inblandade i:
Verktygsbodens Pela (77877), Julas lilla grå Meec (010-016, slut), Einhells lilla gula (kopia på Julas lilla Meec), Biltemas (17-080), Julas stora Meec (010-017), ETC o Ferm (inga uppgifter på ÅF).
Julas lilla grå ansågs vara bästa-köp p g a vikt o pris. Einhells är likadan men var dyrare här.
Pela tror dom ska bli en hit tack vare sin låga vikt o hyfsade pris.
Resten faller lite på sin vikt och/eller pris (299-795:-) samt en, för dem, obekväm strömbrytare.
Det är en säkerhetsbrytare som finns på väldigt många polermaskiner, stor knapp som låses av liten knapp-typen. En vanesak/säkerhetssak som man inte ska hänga upp sig på........

Själv har jag eller har haft samtliga dessa vinkelpolermaskiner utom Ferm o Pela (ännu) o håller med om att den lilla grå är smidig o klart prisvärd o de stora är tunga o klumpiga MEN stabila o har gott om kraft.
ETC:n var bara problem (verkar som ETC betyder problem på något språk) så efter två byten (strömlösa efter ett tag - monteringsfel, lätt att reparera) så fick jag pengarna tillbaka.
Pelan ska jag köpa för att testa bara för skojs skull (lägger den väl på hyllan bland de andra sen).
Fermen köper jag inte för den är tyngst o jag är allergisk mot fler tunga maskiner......hyllan bågnar, liksom.......
Gammalt djungelordspråk

p.j.o
Medlem

Inlägg av p.j.o » 02 sep 2009 20:05

tack så hemskt :D mycket bustorp de var intressant...

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 07 sep 2009 20:46

p.j.o skrev:jag såg den med håller på å mejla med han men jag är skeptisk till de .han kan ju blåsa en big time
Jag skickade just ett mail och tingade en. Han bor visst i närheten. För priset är det ju inte så mycket att deala om, och vad gör man inte för forummedlemmarna ;)

För övrigt tror jag maskinerna kommer från Micro:s konkursutförsäljning. De hade väl rea på hela sortimentet.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 07 sep 2009 20:57

Han var inte sugen på att skicka ens om man köpte flera, sa han.............då.....
Gammalt djungelordspråk

MAX

Inlägg av MAX » 07 sep 2009 21:02

Tantrum skrev:Jag skickade just ett mail och tingade en. Han bor visst i närheten. För 250 pix är det ju inte så mycket att deala om, och vad gör man inte för forummedlemmarna ;)
Bra jobbat Tantrum :jeps
Det kan man kalla för en fin gest och bra forums-anda :best
Mvh max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 sep 2009 05:46

Maskinerna kom mycket riktigt från Micro. Vilken känsla :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 sep 2009 18:48

Här kommer lite bilder på maskinen:

Liten och smidig
Bild

Och lätt! Iofs. är jag omänskligt stark. 2,2 kg på papperet.
Bild

Här är handtaget monterat. Formgjutet som synes och sitter riktigt bra.
Bild

Växelhuset. Rätt litet, vilket ofta är fallet på maskiner som har höga min- och maxvarv.
Bild

Drivaxeln och locket sitter med fyra små skruv med låsbricka.
Bild

Drevet. Hygglig finish på splinesen. Lagom mycket fett också.
Bild
Bild

Själva huset. Drivaxeln ser helt okej ut. Verkar vara smidd av färgskiftningarna att döma?
Bild
Bild
Bild

Specifikationer.
Bild

Digital hastighetskontroll. 1000 till 3000 rpm. Här är också ON/OFF-reglaget. Alltså ingen pistolknapp.
Bild

Smal maskin.
Bild

Här ser man lite bättre hur litet växelhuset är. Inte för att det skulle vara negativt dock.
Bild

Kabel
Bild

Låda med tillbehör. 1st 180mm stödrondell i gummi, 2 x "lammulls"-trissor, 1 skumtrissa och slippapper i olika grovlek. Samt en manual såklart. Denna föreslår förresten, som alla manualer till billiga maskiner, att man ska polera av vax med lammullstrissorna.
Bild

Har torrkört den lite i luften och den är rätt tyst. Den har också varvtalsreglering och mjukstart. Varvtalsregleringen var lite kul faktiskt. På lägsta varv kan man hålla still trissan mellan två fingrar i typ 3 sekunder. Sen far den igång som en jäkla katapult :)
Brassade lite med skumtrissan mot parketten och det är samma sak där. Lägger man lite tryck på maskinen går den ner i varv, som sedan kompenseras med att den skottar på ganska rejält. Inte så att hastigheten ökar så kraftigt, men slacket kompenseras på typ 0,5 sekund. Det kräver lite tillvänjning för mig iaf.

Bra nybörjarmaskin skulle jag definitivt säga. Den sitter ihop bra och det är grymt skönt.

Finns det frågor är det bara att ställa dem!
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 08 sep 2009 19:19

Ok då kommer en fråga :P
Har ju haft min meectools liggandes i skämshörnan hela vintern då jag upplevft den som lite hög-ljudd(grannar :evil: )men plockade som sagt fram den för några månader sen och gillar den mer och mer bort-sett då från ljudet samt gått i tankarna att skaffa en annan liten roterande maskin.

men då kommer min fråga då jag vet att du kör en millvauke roterande som då ska vara samma som aeg roterande.

samt att jag hört från en polerar kollega ;) att 3403 ska visst leva rövare ganska duktigt med hög ljud-nivå.
och att jag själv då provlyssnat på en aeg som jag upplevde gick väldigt tyst jämför med meec-toolsen(einhell)

så hur upplever du ljud-nivån på einhellen jämnfört med din millwauke ;)
mvh max.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 sep 2009 19:26

Milwaukeen viner definitivt mera. Den har ett mer högfrekvent ljud som sticker igenom, men den går lite dovare än Einhellen. Ljudstyrkan är väl hyfsat lika mellan de två maskinerna.

Flex 3403 och Milwaukeen låter rätt lika. Det är vinandet som är det mest framträdande på båda.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 08 sep 2009 19:46

Tackar för det svaret
ang ljudnivån, då kan man kanske säja att för min del att byta maskin för ljudets-skull kanske varken gör till eller från ang ljudet :evil:

Utan den stora förtjänsten i det fallet blir då bättre kvallitet ,men summa kardemumma så klarar man sej bra med einhellen(meectoolsen)som hobby-polerare samt att smidigare maskin finns nog inte att hitta :P
max.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 sep 2009 20:12

Den är exakt som Julas lilla grå som jag har, förutom handtaget som är ett flyttbart sidohandtag på min.
Bättre balans vid sidan än att hålla maskinen ovanpå, tycker jag.
Liten ilsken o stark f-n annars, med mjukstart som heter duga.

Den gule ser trevlig ut.....hade han några kvar?
Köpte du alla, o du store man med namn som äldre kvinnors budoar? ;)

Skulle nästan haft en, bara för att den är gul :o Jag har ingen gul........ :roll:
Undrar vad det kostar att skicka den med buss? 100-150 spänn?
Njaej, då blir ju maskinen genast lite tråkigare o habehovet krympte där............
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 sep 2009 20:29

Detta var den sista så jag köpte bara en :)
Är lite sugen på att testa den. Men det blir först om två veckor tror jag.

Nu har jag en Biltema-blå, en mörkblå, en röd, en grön och en gul. Fattas bara en brun. Och den ska vara riktigt brun. Så brun att det liksom sticker i ögonen.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 17 sep 2009 19:13

Stupid-Flanders skrev:Såg att Swedol säljer en för 499:-

Art.nr: VT9602
POLERMASKIN 1200W, 230V
Med smalt motorhus och högt vridmoment. 1200W, 230V. Varvtal 660 - 3000 r/min. Levereras med kardborrförsedd 125 mm stödplatta och 150 mm polersvamp. Vikt 3.3 kg.
Har idag bestämt mig för att slå till på en sån här som första roterande maskin och funderar på vad jag ska köpa för trissor som bas? Kommer till en början köra Menzerna Intensive Polish (IP) och Menzerna FF (FF), Concept New Horizon och liknande medel.

Har tidigare kört lila till IP och gul medium till FF med cyclo-kopian med bra resultat . Ska man köra samma eller finns det andra/bättre alternativ till roterande?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 18 sep 2009 09:30

Jag hade siktat på en lammullstrissa av bra kvalitet, ett par hårda, ett par medium och ett par mjuka trissor. Samt en stödplatta av hög kvalitet. Skaffar du en på 115/120mm funkar denna till trissor upp till 140mm utan minsta problem.

Personligen gillar jag lila hårda och de aprikosfärgade sprängda trissorna. Jag kör rätt mycket med Biltemas trissor också.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 18 sep 2009 12:55

Inhandlad idag :D så det är väl dags att knåpa ihop en liten triss-beställning då :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 18 sep 2009 14:15

Tantrum skrev:Detta var den sista så jag köpte bara en :)
Skit, jag var för långsam... igen. Vad ska du ha för den? :roll: ;)
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 18 sep 2009 15:41

Tja, vi kan väl säga 500 spänn svart och en back stark, som vanligt? ;)

Jag har inte hunnit testa den ännu. Den kanske är så trevlig att jag behåller den!
...like a boss.

Skriv svar