Jag är inte professionell bilvårdare, men en ganska kompetent hobbyist i alla fall
Har åtminstone gjort i ordning fyra bilar, från dåligt till bra skick och från ganska bra till bättre/blankare än nyskick.
En röd, en vit och två svarta bilar (en med blå/lila metallic ovanpå och en solid svart).
Båda de svarta bilarna var i ett rätt hyfsat skick innan. Den solid svarta något repig och lite oxiderad dock. Den med metallic hade en s.k. reptålig klarlack, som fick mig att skaffa bättre utrustning, produkter och kunskap än som krävts tidigare. Den senaste bilen jag gjort är den med solid svart lack.
Oavsett skick, om bilen inte är helt ny, så finns ju stenskott, lite "road rash" och annat, som de olika polermedlen fastnar kvar i och eftersom de är ljusa i färgen, syns det ganska mycket på en svart bil. Min "finbil" som hade metallic lack, gick jag all-in på och körde lagning av alla defekter med en 0,5 mm pensel och originalfärg, våtslip (P2000 och P3000), grön, gul och blå 3M med respektive trissa och duk. Det tog fyra veckor att göra detta på fritiden och resultatet var grymt bra. Den blev betydligt blankare än grannens helt nya Volvo. Dock fastnade det ändå lite rester i mina lagningar och i vissa förhållanden kunde man se det, vilket var irriterande.
Den senaste bilen, som är solid svart och har lite fler mil på mätaren och är en bruksbil, har jag bara lagat stenskotten med original "lackstift" (varför det nu kallas det, när det inte är stift) och sedan polerat bort ev. överskott, tvättrepor, repor från lastning, dörruppslag, oxid, etc.
Dock tycker jag det blir för mycket ljusa rester i de defekter som finns kvar i lacken, efter lagning och polering och undrar hur tusan man undviker detta? Jag har kollat med lupp i en grop från ett stenskott, nu närmare två år efter jag polerade bilen och det sitter fortfarande ljusa rester kvar precis omkring insidan av kanten på stenskotten. Efter 10 år har man ju säkert ett 30-40 tal större och mindre stenskott, så det förstör helhetsintrycket av en annars repfri och mycket blank lack.
Hur gör proffsen på en svart bil?
När jag polerade min första bil, också med 3M, men någon äldre produktserie, minns jag att de hade en produkt för mörk lack, som var mörkgrå i färgen och som farsan köpte till sin bil. Jag misstänker dock att de partiklar som utgör själva slipmedlet ändå är ljusa i färgen och på sikt blir resultatet det samma som med de ljusa medlen och därför finns inte längre specifika produkter för mörk lack, vad jag vet.
Sprit tyckte jag inte löste något problem med detta, då slipmedlet är någon keram (antar jag), som har en ljus färg och inte är löslig i sprit.
Nästa bil får bli en grå/silver, även om jag tycker svarta bilar är snyggast...
PS
Som lackskydd använder jag Ultima Paint Guard Plus, som inte lämnar några färgade rester, till skillnad mot de flesta vax.
DS