Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Biltema avfettning

Allt utvändigt arbete och produktval.
Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Biltema avfettning

Inlägg av Pada » 20 sep 2009 18:54

Hej!

Köpte mig nyligen en tryckspruta från Biltema för att ha till avfettning till bilen. Det jag undrar är om Biltemas avfettningsmedel är bra? Kan man köpa en flaska med Biltemas avfettning och låta vara i trycksprutan hela tiden? Ska man blanda ut det något med vatten? Hur länge ska det ligga kvar på bilen? Fungerar Biltemas avfettningsmedel bra på fälgar?

Tack för svar/
Patrick
Senast redigerad av 4 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Göran » 20 sep 2009 19:02

Hej och välkommen till forumet, avfettning brukar bestå av fotogen blandat med kemiska ämnen för att tåla vatten. Du kan inte blanda den med vatten. Det skulle sabotera blandningen.

Du kan låta vätskan vara i trycksprutan hela tiden, men släpp gärna trycket i sprutan när du är klar. ;)

Su kan låta den verka i fem minuter på fälgar, det fungerar bra mot fett men inte lika bra mot bromsdamm. Då kan en fälgtvätt bita bättre.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Pada » 20 sep 2009 19:55

Tack för hjälpen Göran, mycket trevligt forum. Hoppas inte mina frågor blir för jobbiga bara, man är ju trots allt relativt nybörjare men vi ska väl hjälpa varandra inte sant :).

Frågan är, Biltema har två avfettningsmedel. Ett som heter kallavfettning , micoravfettning samt ett som heter bioavfettning. Vilket rekommenderar ni att använda (Kommer som jag sa ha den i min tryckspruta hela tiden). Ska det ligga på bilen i cirka 5 minuter innan man blåser av den med högtryck? Angående fälgmedel så har jag redan ett klockrent sådant från Cartec :).

Tack!
Senast redigerad av 4 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Biltema avfettning

Inlägg av carina » 20 sep 2009 19:58

Välkommen Pada....!
Ställ hur många dumma frågor du vill....det gör jag med!!! :D
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Göran

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Göran » 20 sep 2009 20:02

Du får ställa vilken fråga du vill, det är bara kul! ;)
Satsa på kall-avfettning, o nästa gång köper du hd-grön hos en bilvårdsfirma som är miljömärkt. Det är den allra bästa.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Tantrum » 20 sep 2009 20:18

Jag kör med Biltemas kallavfettning ibland och tycker den är bra. Ingen av avfettningarna du nämner ska dock spädas som redan sagts.

Jag hade kört på en ren kallavfettning och en alkalisk avfettning. Microemulsioner och liknande är säkert bra, men behövs inte alltid. Oftast räcker det med en dusch alkalie och avspolning före svampning. Är det mycket tjärprickar och asfalt på lacken krävs dock en kallavfettning, men det är ganska sällan man ska behöva använda det. Jag låter kallavfettningen dra under några minuter innan jag spolar av den. Oftast lägger jag avfettning på lacken, för att sedan ta hand om hjulen och sedan spola av alltihop. Då får den dra i kanske 5-10 minuter.

Trycksprutan är kanon för ändamålet!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Tomas88 » 26 sep 2009 00:51

Pada skrev: Frågan är, Biltema har två avfettningsmedel. Ett som heter kallavfettning , micoravfettning samt ett som heter bioavfettning. Vilket rekommenderar ni att använda
Jag får det till tre i så fall. Hur var det med matten i skolan? ;) ;) Nä nu ska jag inte vara sån.
Faktum är att de tom har fyra olika. De du nämner + en som de kallar superavfettning.

Har själv bara provat deras kallavfettning och microavfettning. Kallavfettningen är både bra och billig så den kommer jag fortsätta köpa. Microavfettningen har jag ganska nyligen köpt så den kan jag inte säga så mycket om. Kanske inte ska jämföras med kallavfettningen eftersom det är olika typer av avfettning. Men det är inte så att jag blir särskilt imponerad i alla fall.
Det dära HD-grön kan man ju knappt läsa en tråd här på bilvårdsforum utan att höra, men inget jag själv provat.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Pada » 02 okt 2009 17:52

Har fått en flaska HD-grön nyligen, tänkte spä ut den för att alltid ha den i trycksprutan.

Hur ska jag spä den för att ha den i trycksprutan? Trycksprutan är på 8 liter.
Senast redigerad av 4 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Stupid-Flanders » 02 okt 2009 22:18

Beror helt på vad du ska göra. Jag brukar blanda så här.

Före polering: 1:20
Innan tvätt, ganska skitig bil: 1:40
Innan tvätt, lite skitig, dammig bil: 1:60
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Biltema avfettning

Inlägg av rekaren » 02 okt 2009 22:25

Stupid-Flanders skrev:Beror helt på vad du ska göra. Jag brukar blanda så här.

Före polering: 1:20
Innan tvätt, ganska skitig bil: 1:40
Innan tvätt, lite skitig, dammig bil: 1:60
Och i % -tal blir det ???
Orkar inte o kan inte .........
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Funk » 03 okt 2009 08:58

1:20 = 5%
1:40 = 2,5%
1:60 = 1,6%

Fast jag tycker nog att om man är nere på 1:60 så behöver man inte lägga det alls, då räcker schampot alldeles utmärkt.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MAX

Re: Biltema avfettning

Inlägg av MAX » 03 okt 2009 09:38

När vi ändå är inne på det här med avfettningar,
så har jag en liten fråga då speciellt med tanke på sommar smuts.

Behöver man avfetta överhuvudtaget på sommaren då som sagt shampot tar det mesta bortsett från asfalt och andra petrolium föroreningar.
ok kanske för att lösa så mycket smuts som möjligt innan svampningen och naturligts-vis före en polering.

Men om man nu bara ska tvätta bilen som vanligt så verkar ju Tantrums sätt att lägga på en shampo lösning som smutslösare skonsamast då med tanke på lack-skyddet eller som sagt en mycket mild blandning av Hd-grön och sen låta shampot göra jobbet som det heter :P

för att som sagt skona skyddet så mycket som möjligt om man nu inte har ett värsting skydd som tål just skarpare avfettningar.
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Funk » 03 okt 2009 19:14

Kallavfettning eller tjärlösare behöver man knappast lägga på sommaren om man inte kört genom ett vägbygge eller så..
Alkalier (HD-grön elle liknande) är dock bra på växtsav, kåda, insekter mm. så dem kan vara bra då och då. Men det behövs inte så ofta vid normalt körande IMHO.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MAX

Re: Biltema avfettning

Inlägg av MAX » 03 okt 2009 21:51

låter vettigt som funk skriver just då för sommar halvåret.
har faktigst konstigt nog bara haft insekts-rester på bilen en gång nu i sommar och det var när jag besökte sista garage träffen hos mortil :jeps

och dom kom då till på bilen under hem-resan så det har jag ju grubblat lite på och enda förklaringen som jag kan tänka mig var att jag alldrig brukar köra bil efter mörkrets in-brott i vanliga fall så insekterna drog sig mot strålkastar lysena eller att jag körde lite fortare än vanligt så insekterna inte hann undan :?

så om jag fattat rätt endast avfettning kall eller akallisk när det verklingen behövs för att skona lack-skyddet så länge det är möjligt och låta shampot göra jobbet :P
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Executive » 03 okt 2009 23:39

Jag kör HD-grön på bilen vid varje tvätt. Så minst en gång i veckan. Häller inte upp det med mått så jag vet inte exakt vad det blir för blandning, men runt 1:30 gissar jag på.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Biltema avfettning

Inlägg av MAX » 03 okt 2009 23:49

Executive skrev:Jag kör HD-grön på bilen vid varje tvätt. Så minst en gång i veckan. Häller inte upp det med mått så jag vet inte exakt vad det blir för blandning, men runt 1:30 gissar jag på.
känns det tufft mot lack- skyddet eller kanske att det inte tar så hårt som man tror, fast helt klart så måste det minimera risken för tvätt-repor så kanske skonsammare att lägga skydd lite oftare vilket inte är helt fel :P
max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Executive » 04 okt 2009 14:19

Jag kan säga att glansen och avrinningen är GRYM fortfarande. Den är Ditec-behandlad i grunden (för ett år sedan).
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Biltema avfettning

Inlägg av marcus » 04 okt 2009 15:45

Executive skrev:Jag kan säga att glansen och avrinningen är GRYM fortfarande. Den är Ditec-behandlad i grunden (för ett år sedan).
Och du har aldrig använt dig av t.ex. Ultima på bilen efter ditec-behandlingen?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Executive » 04 okt 2009 23:12

marcus skrev:Och du har aldrig använt dig av t.ex. Ultima på bilen efter ditec-behandlingen?

Jo, på både bilen och fälgarna! :)
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Adde666

Re: Biltema avfettning

Inlägg av Adde666 » 06 okt 2009 11:41

Får bli en dunk kallavfettning från biltema när jag ska dit i veckan.

Hur funkar hd grön/terra på salt vs. kallavfettning?
Senast redigerad av 4 Adde666, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar