Hej. Heter Marcel och är (vanligtvis) en gäst / användare av forumet. För ett tag sedan erbjöd jag min hjälp med tekniken bakom forumet när jag såg att en uppgradering inte gick riktigt som planerat. Det dröjde några månader men jag fick för några dagar sedan frågan om jag kunde hjälpa till lite; typ uppgradera / modernisera.
För att komma dit vi ville konstaterade jag att forumet behövde plockas isär till beståndsdelar. Uppgraderingen till önskad version krävde att samtliga gamla insticksmoduler var tvungna att avlägsnas, annars skulle uppgraderingsprocessen inte ens starta. Det här gäller bl a chatten på förstasidan, donationssystemet och det icke fungerande stödet för Tapatalk. Ja t o m den svenska översättningen och temat/stilen, som utgjorde forumets unika utseende, var tvunget att avlägsnas. Med mera ...
Som läget är nu är att forumets bakomliggande system är uppgraderat till önskad version. Vi har i och med detta nya möjligheter att komma vidare och utveckla forumet. "Kostnaden" är att vi inte kommer att få tillbaka forumet till precis så som det såg ut och fungerade. De gamla insticksmodulerna är helt enkelt inte kompatibla och de flesta av dem finns inte i en uppdaterad, kompatibel version. Det är naturligtvis lite tråkigt att tappa bilvårdsforumets unika touch men fördelarna med ett uppdaterat bakomliggande system vägde tyngre.
- Forumet har uppgraderats med förändrad funktionalitet här och där. Bl a ...
- Avsevärt förbättrat stöd för mobilskärm / padda.
- Stöd för emoji keyboard (alltså inte bara de emojis som forumet erbjuder)
- Förändrat system / utseende för citering av inlägg.
- Uppdaterad version av Googles Captcha - ska förhoppningsvis leda till färre spam bots.
- Mkt bättre stöd för högupplösta skärmar (Hi-DPI, Apples Retina etc).
- Förändringar gällande moderering.
- Förändringar gällande notifiering.
- snark GDPR snark ...
- Mer än 100 buggfixar och säkerhetsuppdateringar.
- Samtliga gamla insticksmoduler, utseende och språkpaket är avlägsnade.
Nu öppnas forumet för diskussioner igen. Välkomna tillbaka. Arbetet med att putsa på detaljer, något som väl en och annan här kan relatera till, fortsätter i bakgrunden (se "att göra" nedan).
Ris och ros, önskemål och buggrapporter tas gärna emot i den här tråden.
Att göra - uppdaterad 2019 08 05 12:06
- Teknisk optimering (S SLEEP). Letar efter ett fel som gör att forumet stannar upp emellanåt. Webbhotellet är inkopplade sedan 31/7. Arbetar med denna ...
- Då och då fryser bilvardsforum till, svarar trögt eller helt enkelt inte mer. Webbhotellet är inkopplade sedan 31/7. Arbetar med denna ...
- Inte glömma Fav ico!
- Utvärdera behov av / installera stöd för Tapatalk. Diskuteras.
- Installera passande stilmall (forumets utseende). Utvärdering påbörjad.
- Logotyp och unik grafik ska på plats. Ej påbörjad.
- Sponsorers grafik och dyl ska på plats. Ej påbörjad.
- Reklam, banners och dyl ska också på plats. Ej påbörjad.
- Ett försök till att rädda gamla bilder. (Gick sönder i och med ett annat arbete under våren 2019.) Undersöks sedan 31/7.
- Bot- och spambekämpande åtgärder. Förundersökning inledd.
- Undersök förslag av Stefan N: Infinite Scroll. (/ pagination, js, html, css?)
- Undersök förslag av Jensa: Öppna länkar i nya fönster / flikar. (ext target blank)
- Listan är inte komplett ...
Förändringar värda att känna till - uppdaterad 2019 08 08 14:30
- Vi har HTTPS, ”Säker hemsida”, ett lås på adressraden, inga fler varningar i webbläsaren om detta. Yay!
- Teknisk optimering 4. Har aktiverat GZIP, optimerat inställningar och stängt av debuggern, i hopp om prestandaökning.
- Teknisk optimering 3. Byte av PHP-generation, i hopp om prestandaökning.
- Teknisk optimering 2. Mer minne har tilldelats sajten, i hopp om prestandaökning.
- Har nu forcerat svenska som språk för samtliga registrerade användare. (Endast c a 1% av användarna hade engelska inställt innan forumet uppgraderades. Ingen tid lades på att ta reda på vilka.) Den som önskar engelska istället går in under sin egen Kontrollpanel > Inställningar > Mitt språk.
- Ny funktion installerad: Extension för visning av systemmeddelanden.
- Ny funktion installerad: Svensk översättning av forumet, dessutom vald som förvalt språk för kommande användare.
- Teknisk optimering 1. Ytterligare städning efter gammalt forum. Viss prestandaökning.
Vänlig hälsning,
MRisberg