Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Yes diskmedel......

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Yes diskmedel......

Inlägg av -z- » 06 nov 2009 17:27

Vad är det som gör att flera inte rekomenderar att använda yes diskmedel till att tvätta sin bil med :?
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av MAX » 06 nov 2009 17:52

Jovisst brukar jag tvätta med yes-diskmedel innan polering som Hasse skriver,
åtminstoende nu på senare tid :P

Tidigare för inte allt så länge sen så tvättade :mrgreen: jag bilen eller bilarna alltid med yes då jag tyckte det blev rent som attan men då allt för rent :evil:

funkar ju även kanon som smörjmedel till karros-svampen och till att rengöra poler-trissor då dom varken tappar spänst eller karborre :P

Har även lyckats få bort redigt med broms-damm (ingrodd)med hjälp av detta medel men iofs så kanske det var en lyck-träff just den gången,

men som sagt inga vetenskapliga belägg för dessa ändamål bara att det funkar :brumm
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av -z- » 06 nov 2009 17:57

Max vad menar du med allt för rent :? det måste väl handla om doseringen eller hur....
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av MAX » 06 nov 2009 18:06

-z- skrev:Max vad menar du med allt för rent :? det måste väl handla om doseringen eller hur....
Menar att det tar bort lackskydd som jag då tidigare lagt men då i form av enklare vaxer.
Men då även hört och hör fortfarande att det är ett utmärk medel just för vanlig bil-tvätt.

Så det kanske är som du påpekar ett utmärkt medel att tvätta bilen med om man dosererar rätt så dela gärna med dig om dina erfarenheter.

max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Göran » 06 nov 2009 18:22

z, läs den här tråden

viewtopic.php?f=18&t=14
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av -z- » 06 nov 2009 18:38

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet alls om yes diskmedel men man har hört så mycket om t.ex att det är någon felaktig tensid eller liknande som skulle vara olämplig till att göra ren billacken med vilket jag dock är skeptisk till själv då jag misstänker att någon eller flera bilvårds medel försäljare försöker att svart måla just yes disk medel för att dom själva inte skulle få sålt sina egna dyrare special tvätt medel , men detta är bara mina EGNA tankar så det hade varit bra om någon satt inne med någon typ av kunskap eller erfarenhet om just yes diskmedel.
Max , vad jag förstår så tycker du dock att yes fungerar alldeles utmärkt som ersättning för t.ex hd-grön.......som sagt att det är ju doseringen som bestämmer.........mina funderingar ;)

Hörde i veckan att Krontec rekomenderar sina kunder att använda yes diskmedel till att tvätta sina bilar med :shock:
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Göran » 06 nov 2009 18:45

Ojoj! Använd absolut inte yes!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av -z- » 06 nov 2009 18:47

Bra beskrivning göran :jeps

Yes skulle inte ersätta schampot utan typ hd-grön eller liknande alkalisk produkt i rätt dosering var min tanke.....
Kanske hade den lacken troligen blivit matt av en för stark blandning av hd-grön också som är framtagen för bilar och liknande. Som sakt är detta mina tankar ;)
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av MAX » 06 nov 2009 19:12

-z- skrev:Max , vad jag förstår så tycker du dock att yes fungerar alldeles utmärkt som ersättning för t.ex hd-grön.......som sagt att det är ju doseringen som bestämmer.........mina funderingar ;)
ok då förstår jag bättre hur du menade :P
samt så sprang någon tidigare och viftade på jobbet med någon dagstidning som hade ett repotage om just en recond firma som rekomenderade sina kunder att lika som du skrev tidigare att tvätta sina bilar med just diskmedel :shock:

så då talade ju alla mina arbets-kamrater om att dom tvättade naturligtvis med diskmedel vilket var bevisat bra :lol: enligt repotaget i tidningen fast iofs så blir som sagt rent :lol:

Fast vi kan nog konstatera att man inte ska tvätta bilen med diskmedel om man nu är rädd om blänket 8-)
men kan nog mycket väl tänka mej att den är ett bra alternativ till hd-grön då den även löser lite petrolium smuts om man nu använder svampen (mina tankar) :P

max.
Senast redigerad av 5 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Jiiins » 06 nov 2009 19:20

Har oxå läst om en rekondfirma som använde Yes, efter poleringen för att få så fettfri yta som möjligt för deras lackskydd. Nu kommer jag inte ihåg vilket lackskydd/firma det gällde? Ska söka runt lite senare ;) Yesdiskmedel kanske vore bra att skumma bilen med innan tvätt?

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Nisse » 07 nov 2009 15:07

Diskmedel som bilschampo ska man inte använda eftersom de ofta är anpassade till att effektivt lösa vegetabilskt och animaliskt fett från porslin. De kan innehålla oneutraliserade ämnen. Och detta gör att diskmedel effektivt löser upp vaxet på din bil eftersom flera vaxer egentligen är en sorts vegetabiliskt fett....

Men visst kan man använda diskmedel för att rengöra lacken efter en polering istället för isopropanol blandade produkter. Men då har ju t.ex HD Grön ett betydligt bättre literpris...

Man kan också ha i tankarna att för varmt vatten även det löser lackskyddet !! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av -z- » 07 nov 2009 15:50

Då borde det fungera alldeles utmärkt till en 2k lackskyddad bil.Dom är ju inte baserade på något vegetabiliskt.
Jag tolkar det som att det är lite överdrivet det här med att man inte skall använda yes som biltvätt medel dock ej som shampo utan skulle kunna ersätta typ hd-grön eller liknande.
När det gäller kostnaden så tror jag att yes hade vunnit där också om man skulle doserat rätt vilket vi inte vet ännu eller hur........... ;) Yes är ju grymt drygt,inte många droppar till 1l vatten för att få en god tvätt effekt men som sagt jag bara spekulerar och antar inget annat ;)

Flera får gärna spekulera vidare.............
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Funk » 07 nov 2009 19:00

Oxalsyra finns nog knappast i diskmedel, i så fall är det inget bra diskmedel eftersom oxalsyra missfärgar aluminiumkastruller redan i små koncentrationer.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av bustorp » 07 nov 2009 21:25

Nisse skrev: Man kan också ha i tankarna att för varmt vatten även det löser lackskyddet !! ;)
Nja, då är det nog nästan förångat vatten i s f.
O då är säkert HT-tvätten också fördärvad, (om det inte är en hetvattentvätt, förstås) de tål sällan mer än 70°C.

Jag menar, det är ju inte så att vaxet rinner av en bil som står ute en het sommardag.
Men en huv kan ju faktiskt bli så varm att man riskerar riktiga brännskador om man bär sig illa åt.

Jäklar vad jag längtar till sommaren nu.........jag tar lätt en lite lagom brännskada bara det blir sommar hela vintern....... :lol:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av -z- » 08 nov 2009 00:10

Bustorp: jag har hört att du använder yes diskmedel flitigt :D











Ville bara få igång dig lite ;)
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Nisse » 08 nov 2009 12:56

bustorp skrev:
Nisse skrev: Nja, då är det nog nästan förångat vatten i s f.
O då är säkert HT-tvätten också fördärvad, (om det inte är en hetvattentvätt, förstås) de tål sällan mer än 70°C.

Jag menar, det är ju inte så att vaxet rinner av en bil som står ute en het sommardag.
Men en huv kan ju faktiskt bli så varm att man riskerar riktiga brännskador om man bär sig illa åt.

Jäklar vad jag längtar till sommaren nu.........jag tar lätt en lite lagom brännskada bara det blir sommar hela vintern....... :lol:
Jag tänkte nu inte på högtryckstvätt utan med slang direkt från beredaren...och då kan det röra sig om 80°C och ibland högre temp....Hetvattentvättar ligger på temperatur Vattentemp. vatten/ånga: 80/140°C.....En kallvattentvätt klarar ingående varmt vatten 50-60°C....och samma temp ut...

Jo men det är en väldigt stor skillnad på en yta som värmes upp av solen...och en yta som appliceras med en varm vätska....Vill man ha ett billigt lackskydd ikvar så skall man tvätta med kallvatten !!!!!!

Men sluta nu Bustorp !! klart vi skall ha snö och kyla i vinter !....finns det något mer avkopplande än att sitta i köksfönstret och kika ut, med en kopp varmt kaffe och några ballerina kex...snön vräker ner och du vet att det snart är dags att gå ut och skotta igen....Vet inte varför...men just vinter och snö är väldigt viktigt för mig.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av Göran » 08 nov 2009 15:26

Vinter är underbart, snöflingor, oboy och pimpelfiske.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

jbl
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 sep 2009 20:24

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av jbl » 09 nov 2009 22:43

Ja snö är härligt. Skönt att vara inne med en härlig brasa när det stormar ute.

Tommy the polish man pratade om att det kunde bildas nå salt kristaller.

Själv har jag använt det innan polering men slutat med det efter Tommys ord.
Senast redigerad av 4 jbl, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Yes diskmedel......

Inlägg av pake » 30 nov 2009 19:38

Angående Yes som bilshampoo.

Det ända som går att göra appliceringssvampen till Carnubavaxet(Collinite 915) ren med är Yes, varken maskintvätt 60 grader, HD grön eller vanligt avfettningsmedel fixar det. Så ingen Yes på mina bilar!

Skriv svar