Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vulkanaska på bilen?
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Vulkanaska på bilen?
Är ju rätt mycket snack nu om askmolnet från island och att det innehåller både det ena och det andra.
Om det börjar ramla ner från himlen och hamna på bilen, är det som med fågelskit? Bort med det så fort som möjligt eller är det ingen fara?
Nästa fråga. Hur tar man bort det? Spola? Högtryck? Lågtryck?
Eller är det ingen fara alls, bara tvätta bilen som vanligt??
Har inte märkt något ännu, vet inte ens om det kommer ner någon aska, utan kastar bara ur mig mina funderingar kring det.
Om det börjar ramla ner från himlen och hamna på bilen, är det som med fågelskit? Bort med det så fort som möjligt eller är det ingen fara?
Nästa fråga. Hur tar man bort det? Spola? Högtryck? Lågtryck?
Eller är det ingen fara alls, bara tvätta bilen som vanligt??
Har inte märkt något ännu, vet inte ens om det kommer ner någon aska, utan kastar bara ur mig mina funderingar kring det.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- WaxDog
- Sponsor

Re: Vulkanaska på bilen?
Askan innehåller ju små partiklar av sten och glas så en grundlig runda med högtrycken är att rekommendera innan tvättsvampen åker på.
Om det finns andra partiklar eller kemikalier i askan har jag ingen aning om, men det vore intressant att veta om det är någonting om är skadligt för lacken.
Om det finns andra partiklar eller kemikalier i askan har jag ingen aning om, men det vore intressant att veta om det är någonting om är skadligt för lacken.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
Benighted
- Medlem
Som sagt mycket vassa bitar av sten och glas så var noggrann med att få bort allt innan du gnider med nåt. Sen kan det om det regnade ner innehålla svavelsyra (pga svaveldioxiden i gaserna) men tror inte effekten av detta blir så stor... Själv sköljde jag försiktigt av bilen igår med högtryck då det småregnat och hela bilen var brun, om det bara var vägdamm eller en del aska i det vet jag inte men stod inte ut med en så skitig bil 
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani
-
Shareware
- Medlem
Jag är snarare orolig för motorn och luftfilter om det här pågår länge.
Senast redigerad av 4 Shareware, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Hade inte jag ett inlägg här?
Alldeles bestämt så svarade jag Stupid-Flanders i förmiddags.......
Alldeles bestämt så svarade jag Stupid-Flanders i förmiddags.......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Har inte sett något inlägg från dig 
-
Bewsfroe
- Medlem
Jag med! Lacken går ju alltid att få ren med HD-grön å en rejäl högtryckstvätt. Man kanske skulle köra med dubbla luftfilterShareware skrev:Jag är snarare orolig för motorn och luftfilter om det här pågår länge.
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Ännu så länge är det väldigt lite i den svenska luften så jag tror det påverkar marginellt.
Blir det mer så är det bara att byta filter med tätare intervall. För ingen aska lär passera filtret.
Blir det mer så är det bara att byta filter med tätare intervall. För ingen aska lär passera filtret.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
går man och oroar sig för aska från vulkanen i motorn så bör man seriöst köpa bättre kvalite på sina luftfilter.
har dock haft större saker som passerat genom motorn utan att lämna några som helst spår efter sig.. tex. vingar från turbon, och på den tiden man körde sugtrim så ha väl en hel del grus passerat genom motorn på en Opel ascona A då jag körde av filtret när vi va ute o lekte
tror inte det är något och oroa sig för.
har dock haft större saker som passerat genom motorn utan att lämna några som helst spår efter sig.. tex. vingar från turbon, och på den tiden man körde sugtrim så ha väl en hel del grus passerat genom motorn på en Opel ascona A då jag körde av filtret när vi va ute o lekte
tror inte det är något och oroa sig för.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- bustorp
- Trogen Medlem

Skumt, jag svarade bara ett par minuter efter ditt inlägg.Stupid-Flanders skrev:Har inte sett något inlägg från dig
Jag skrev att det var ingenting att oroa sig över ö h t, tvätta som vanligt.
Allt är så fint o lätt att det inte skadar, det skadliga ligger redan på marken/i vattnet.
Det skadar ju inte flygplanen heller.
Det är värre för islänningarna..........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Jiiins
- Entusiast

bustorp skrev:Skumt, jag svarade bara ett par minuter efter ditt inlägg.Stupid-Flanders skrev:Har inte sett något inlägg från dig
Jag skrev att det var ingenting att oroa sig över ö h t, tvätta som vanligt.
Allt är så fint o lätt att det inte skadar, det skadliga ligger redan på marken/i vattnet.
Det skadar ju inte flygplanen heller.
Det är värre för islänningarna..........
Nu vet jag inte om det är det som hänt, men för mej kändes det så oxå i början att en del meddelande bara försvann? Men efter ett tag så kom jag på att det övergick till förhandsgranska fast jag trycker på skicka knappen.......Så nu kollar jag efter noga innan jag trycker på forumindex igen! Men vanligast att detta sker är när man skickar PM! Jag såg inte ditt meddelande heller igår och jag satt framför datorn igår förmiddag
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag har märkt att om någon annan skrivit ett inlägg med man lurat på sitt och trycker på skicka-knappen kommer det upp en liten ruta högst upp där det står "nya inlägga har gjorts under tiden, vill du ändra ditt osv..." eller nån liknande text. Trycker man inte på skicka en gång till då blir det inte publicerat. Kan det vara något sådant som hänt??
- Tantrum
- Administratör

Enligt fel- och moderationsloggarna har inga fel skett och ingen moderator gjort något i tråden. Så i det här fallet är det nog handhavandefel tyvärr.
Såhär skriver britterna om vulkanen:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ht=volcano
Såhär skriver britterna om vulkanen:
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- bustorp
- Trogen Medlem

Tack, Tantrum.
Jag anade, men ville inte erkänna det för mig själv.
Förmodligen är det, som Jiins tidigare sagt, att jag förhandsgranskat men inte tryckt vidare.
Illla, men sant. Gubben börjar bli gammal.............
Jag anade, men ville inte erkänna det för mig själv.
Förmodligen är det, som Jiins tidigare sagt, att jag förhandsgranskat men inte tryckt vidare.
Illla, men sant. Gubben börjar bli gammal.............
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
marcus
- Entusiast

Silica och pumice, som finns i askan, används som slipmedel i polermedel.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- zaphyr
- Medlem
jeg kom i tanke om at om man bestiller varer som skal med airmail, t.x. fra england, så skal man nok forvente noen dager ekstra leveringstid 
Senast redigerad av 4 zaphyr, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Hur grovt/fint är det i jämförelse med varann?marcus skrev:Silica och pumice, som finns i askan, används som slipmedel i polermedel.
Kan det skada lacken när det är så fint/lätt att det kan färdas hundratals mil på flera tusen meters höjd i luften?
Det är nog inte värre/skadligare än att få björkpollen på bilen, det är grövre/tyngre...........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk