Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite frågor om olika polermedel

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
lindell90
Medlem

Lite frågor om olika polermedel

Inlägg av lindell90 » 26 apr 2010 17:39

Hej!

Jag tänkte fylla på förrådet med lite nya polermedel. Har kört med Menzerna Powerfinish och är väldigt nöjd med det då jag tycker det är lottjobbat jämfört med Adams Machinepolish som också är bra men lite jobbigare.

Det jag har funderat på att köpa då är:

Menzerna Powergloss S100. Hur är det att jobba med? Går det att använda det även om man bara har Biltemas cyklokopia? Vet inte om jag egentligen behöver men tycker inte att powerfinish räcker till med vita hårda trissor alltid.

Menzerna Finalfinish Vad för trissor rekommenderas till det här? Lite åsikter om medlet i övrigt uppskattas också.

Något övrigt jag behöver som ni kommer att tänka på? om man jämför 3M mot Menzerna, är 3M så pass mycket bättre att det är värt ca 100:-/flaskan?

Mvh Emil
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Lite frågor om olika polermedel

Inlägg av marcus » 26 apr 2010 19:07

Hej,

Menzerna powergloss fungerar med både oscillerande och roterande maskiner, men jag har kört det väldigt lite tillsammans med en cyclokopia. S100 luktar och dammar mindre än likvärdigt 3M-medel, som är Fast cut+.

Final finish är likvärdig 3M Ultrafina, men det medlet har jag än så länge ingen erfarenhet av. Final finish fungerar lika bra med oscillerande som roterande maskiner, som alla Menzernas medel. Final finish har en väldigt liten "cut" men levererar å andra sidan ett väldigt högt glanstal. Vad man bör tänka på med när man jobbar med Final Finish - samt andra Menzernamedel - är att man inte ska överdosera och jobba medlet ordentligt.

Priset? Allt handlar om vilka kanaler medlet säljs, vissa har fler mellanhänder(som alla vill ha betalt) och sedan får man betala en hel del för märket.

Menzerna och 3M gör dock väldigt bra polermedel och då är det bara tycke och smak som avgör.

Du kommer inte bli besviken vad du än väljer, det lovar jag.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

lindell90
Medlem

Inlägg av lindell90 » 26 apr 2010 19:44

Jag tackar så mycket för väldigt bra svar. Jag är mycket nöjd med Menzerna Powerfinish och därför känns det som ett säkert kort att köra på det. Men å andra sidan så verkar ju 3M också riktigt bra även om jag aldrig använt det förutom deras tejp :)

Vad för trissor rekommenderas till dem olika medlen om jag kör på Powergloss S100, Powerfinish och Finalfinish?

Mvh Emil

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 apr 2010 20:04

Powergloss S100 - blå
Powerfinish - gul
Finalfinish? - gul eller Orange

Men jag skulle nog bytt ut Menzerna Final Finish mot Menzerna Super Finish

BLÅ
En medelhård rondell utmärkt för rubbing

GUL (TÄT)
En medelhård allround rondell, utmärkt för rubbing och polering
(TÄT) = suger ej upp så mycket medel i rondellen.

ORANGE
En mjuk rondell för polering och vaxning
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

lindell90
Medlem

Inlägg av lindell90 » 26 apr 2010 20:11

Nisse skrev:Powergloss S100 - blå
Powerfinish - gul
Finalfinish? - gul eller Orange

Men jag skulle nog bytt ut Menzerna Final Finish mot Menzerna Super Finish

BLÅ
En medelhård rondell utmärkt för rubbing

GUL (TÄT)
En medelhård allround rondell, utmärkt för rubbing och polering
(TÄT) = suger ej upp så mycket medel i rondellen.

ORANGE
En mjuk rondell för polering och vaxning
Okey, det låter bra. Jag läste någonstans att vissa blandade Powerglossen med lite Superfinish och att det då funkade bättre. Jag hittar inte det inlägget igen men gällde det Powergloss S100 eller den "gamla" ?

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 26 apr 2010 21:47

Mina åsikter är att man måste ha vita hårda iallafall till 3401:an för att Powergloss S100 ska bita något på nyare bilar än typ -00

Ibland har jag använt mig av Lila men fastnade ej för detta, Då är det lika att köra propad och Powerfinish / Intensive polish det blir ungefär samma resultat men med mindre jobb

Äldre bilar har jag sällan kört S100 men just med nyare har jag varit tvungen för med allt annat blir det nästan 0 i resultat

Körde av en -04 mörkblå metallic Audi ihelg och fick då som första steg köra lammull & Powergloss S100

Vit hård tog lika mycket men det krävde mer tid och tryck så valde lammullen
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 apr 2010 22:19

Har kört Menzerna Power Gloss S100 med Top Tool och gula 125X25 ...Den kombinationen funkar väldigt bra.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

lindell90
Medlem

Inlägg av lindell90 » 26 apr 2010 22:51

Okey, det blir till att beställa lite medel och några trissor och sen testa lite :)

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 27 apr 2010 01:24

Hur funkar det o köra Powergloss samt Powerfinish med den orangea "coolshine" med roterande?

Tänkte ta och beställa lite trissor nu snart och pröva lite nya så kan passa på att fråga :)
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 27 apr 2010 06:22

tonimakaroni skrev:Hur funkar det o köra Powergloss samt Powerfinish med den orangea "coolshine" med roterande?

Tänkte ta och beställa lite trissor nu snart och pröva lite nya så kan passa på att fråga :)
Det fungerar grymt bra.

Skriv svar