Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tomgång

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Dr.Rabies
Ny Medlem

Tomgång

Inlägg av Dr.Rabies » 13 jul 2010 23:26

Tänkte inte först att detta verkar vara ett forum med inriktning på själva vården av bilen, därav även forumnamnet, men eftersom detta är en övrigt tråd och frågan i sig är bilrelaterad, så tar jag en chansning och ställer den ändå.

Jag har en Hyundai Sonata från 95 som har en vääääldigt låg tomgång. Varje gång man startar behöver man ge extra gas en stund innan man kan köra i väg.

Kör man i väg lite för tidigt så stannar motorn och man får starta om.

Nu tänkte jag se om någon motorkunnig vet vad man kan göra åt detta, har hört att man eventuellt kan ställa in värden med hjälp av kunnig folk med datorer och samtidigt också hört att den är för gammal för att ändra tomgång på. Men ja, eftersom att jag själv inte är bilkunnig vet jag ju inte vad som gäller.

Har ni några teoerier, behöver ni någon information som kan hjälpa er som vet mer?

Misstänker att det finns någon här inne i alla fall som är lite kunnig under huven också.

/Johan
Senast redigerad av 4 Dr.Rabies, redigerad totalt 14 gång.

svempus
Medlem

Re: Tomgång

Inlägg av svempus » 14 jul 2010 00:12

kan vara tomgångs motorn som inte funkar som den ska om den har en sån. kan ochså vara nån vakuumslang som läcker går att pröva me startgas bara att spraya startgas på alla slangar typ ökar varvet så läcker slangen du sprayar på dock se upp me att spraya på varma ytor kan slå eld.. när var senaste servicen fixad? kan vara så lätt att det är ett riktigt skitigt luftfilter. äre när bilen är kall eller varm eller både och?
Senast redigerad av 4 svempus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 jul 2010 08:12

Jag tror mer på avsaknad av tillskott gällande bränsle vid kall motor.....Hyundai är inte mitt bord...jag förutsätter att service är gjord gällande luftfilter/bränslefilter osv.

På vissa insprutningsmotorer finns det en tillskottsventil....t.ex. en 4 cyl motor har en 5e spridare som ger tillskott vid kall motor....och en tillsatsluftslid....men jag skulle tro att Hyundai har betydligt modernare teknik...

Tomgångsmotorn brukar ge varierande tomgång (oregelbunden)

Finns det någon Hyundai klubb på nätet med forum, så brukar dessa medlemmar kunna dessa fordon väldigt väl....och det brukar dyka upp någon som har haft samma problem och avhjälpt det, och vill dela med sig av detta....

Trevligt med en till Bollnäsbo på forumet :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 14 jul 2010 08:21

kolla med dator först,
blir den bra när den är varm ?
dålig kallstartsventil ?

har du läkage i vacuum slangar spruta lite start gas runt slangarna går den upp i varv runt en slang har du läkage där.

Skriv svar