Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Startpaket

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Fenix
Medlem

Startpaket

Inlägg av Fenix » 30 jun 2011 10:22

Ja så lägger man sitt första inlägg på ett bilvårdsforum vilket var helt otänkbart för ett par år sen då Jag inte hade något intresse av detta med bilvård utan endast använde bilen för att ta mig dit Jag skulle och sällan tvättade denna. Men nu på senare tid har man av någon anledning fått upp intresset för detta
(min sambo tror Jag blivit knäpp) :lol:

Inte heller blev man mindre intresserad efter att ha läst nån timme här och sett hur bra en bil kan bli och se ut om man bara sköter den.

Men glad amatör och nybörjare som man är inom detta så vill Jag nu ha hjälp med ett komplett produktsortiment för att underlätta min bilvård då Jag i dagsläget inte har nåt nämnvärt.

Tänkte lägga en beställning från nåt håll och efter olika tips som jag fått med mig på forumet kommit fram till följande produkter som Jag har lust på:

HD Grön (verkar poppis här)
Albrite Cherry Foam
Concept Vista
Tvättvante och svamp av nåt slag
Fälgrent har Jag nåt från Smartab som funkar
Kallavfettning, vilken då?
Detta är då den utvändiga biten, nåt Jag glömt eller som ska bytas ut?

Så till det invändiga (tygklädsel på bilen)
Concept HD Fabric
Denn blir väl till säten och mattor men vad för nåt ska man satsa på i tillägg.

Polering och lackskydd får bli nästa steg men nöjer mig med detta nu i första omgången.
Så hoppas på lite hjälp & tips nu ;)
Senast redigerad av 6 Fenix, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Re: Startpaket

Inlägg av RobertD » 30 jun 2011 10:43

Hej Fenix,

Välkommen till forumet! (Och puts-träsket... :D )

Du kommer säkert att få många bra tips från folk som är långt mer erfarna än jag, och ett annat tips är att söka på forumet. Det finns många "nybörjartrådar" med bra produkttips och liknande.

Jag skulle rekommendera att du kompletterar med något form av lackskydd. Det finns flera som är väldigt enkla, tex Menzerna Power Lock Polymer Sealant eller Ultima Paint Guard Plus. Båda två är väldigt enkla att applicera och ger ett bra skydd. Själv har jag bara testat Menzernan men de som använder Ultiman är väldigt nöjda.

/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 30 jun 2011 15:57

Välkommen Fenix

En bra clay saknar jag i din lista ovan, och polermedel om du har repor som du vill avlägsna. :brumm
Senast redigerad av 6 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Hunter
Medlem

Inlägg av Hunter » 30 jun 2011 16:25

välkommen
eftersom du skrev Polering och lackskydd får bli nästa steg men nöjer mig med detta nu i första omgången. då skippar jag i diverse polermedel utan säger att din lista saknar bara en doftgran :lol: lycka till
Senast redigerad av 6 Hunter, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 30 jun 2011 17:46

Kanske våffelduk och ev en skrapa till att torka bilen. Mikrofiberdukar av olika de slag samt någon bra glasrengöring?
Senast redigerad av 6 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 30 jun 2011 21:23

Ett annat tips från en som var i din situation för drygt ett år sedan är att fundera ett tag, och sedan beställa mycket vid samma tillfälle. Själv var jag lite för ivrig på "atryckarfingret" och så kom jag på saker allt eftersom som jag också kände att jag "behövde"... Och helt plötsligt hade jag betalat en jäkla massa frakt... Istället för att fundera ett varv till och göra en lite ordentligare beställning... :D

Ett annat tips kan vara att titta på de engelska nätbutikerna. Jag gillar Shinerama som har 8 pund i enhetsfrakt, och oftast bra priser jämfört med svenska butiker: http://www.shinearama.co.uk/.

/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
Fenix
Medlem

Inlägg av Fenix » 30 jun 2011 23:49

WaxDog skrev:Välkommen Fenix

En bra clay saknar jag i din lista ovan, och polermedel om du har repor som du vill avlägsna. :brumm
Tack för välkomnandet.

Så ska man ha lera på bilen också nu :ugeek:
Läst lite om det nu och det verkar ju som en god ide så får lägga till det på listan :jeps
Repor finns på bilen ja men tänkte ta det i nästa runda och läsa in mer om detta ämne tills dess.

Finns ju mycket man vill ha men köpte precis en ny dammsugare också som kostade en del och endast är provstartad än sålänge. Denna ska användas i garaget och bil mm då den föregående modellen höll på driva mig till vansinne då den var så dålig. Sämsta grej man kan köpa för 1400 spänn var det!
Är den nya lika dålig så spyr Jag och skickar det till inköpsstället :mrgreen: .
Rednales skrev:Kanske våffelduk och ev en skrapa till att torka bilen. Mikrofiberdukar av olika de slag samt någon bra glasrengöring?
Det hade Jag glömt så våffelduk och microfiberdukar får det bli.
Köpte faktiskt två Vikan produkter nu i eftermiddag och det blev en gummiskrapa och en fälgborste, så hoppas dessa är bra.
RobertD skrev:Ett annat tips från en som var i din situation för drygt ett år sedan är att fundera ett tag, och sedan beställa mycket vid samma tillfälle. Själv var jag lite för ivrig på "atryckarfingret" och så kom jag på saker allt eftersom som jag också kände att jag "behövde"... Och helt plötsligt hade jag betalat en jäkla massa frakt... Istället för att fundera ett varv till och göra en lite ordentligare beställning... :D

Ett annat tips kan vara att titta på de engelska nätbutikerna. Jag gillar Shinerama som har 8 pund i enhetsfrakt, och oftast bra priser jämfört med svenska butiker: http://www.shinearama.co.uk/.

/Robert
Jo, tanken var att få med det mesta så därför bra med tips här på vad man behöver och inte glömmer en massa. Så tack Ni som bidragit med tips hittills
Senast redigerad av 6 Fenix, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 01 jul 2011 02:30

Önskar dej välkommen till vår galna värld där man får ställa alla sortens frågor (helst fler gånger med) och starkt får räkna med att få massa olika svar :D (bra svar givetvis)

Satt i samma sits som dej för lite mer än 2 år sen.... nu e man "torsk" på det här... :lol:

Du har fått massa bra tips och förslag.... tillochmed på en doftgran !!! :jeps

Vad det gäller din sambo som tror du har blivit knäpp, kan du trösta henne med att.... det har du :lol:
Det tyckte min man med i början...tills han såg hur bra det blev... nu säger han inte så mycket :lol:

Detta är en åkomma som inte går över.. :lol:

Vad har du för bil och vilket skick är det på den idag?

Återigen...välkommen!!
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Fenix
Medlem

Inlägg av Fenix » 01 jul 2011 10:44

Tackar

Bilen Jag kör är en Toyota Corolla T-sport -05 :brumm med en massa tvättrepor och nåt stenskott.
Även en lite buckla på dörren som skall dras ut i nästa vecka om allt går planenligt.

Skriv svar