Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Köpa bil
-
deciso
- Trogen Medlem

Köpa bil
Går i bilköpar tankar. Har jag snart gjort i ett år nu!!!!
Kan inte bestämma mig för vad jag vill ha. Funderar på Honda Civic årmodell 07-09 ungefär.
Ligger runt 80000 tusen. Fördelar, billig att äga, låg skatt, troligtvis få eller inga reparationer,
låg bränsleförbrukning. Snygg tycker jag, ser modern ut fortfarande. Nackdelar, kanske en aning liten,
har ett högt pris jämfört med nypriset
S60 runt -07 2,5T. Fördelar Snabb=roligare. Snygg o bra komfort. Finns gubbkörda med en ägare, ofta äldre folk som köpte sådana nya. Har sjunkit massor i pris mot ny. Nackdelar, dåligt baksäte, dåligt bagage
V70 -05-07 2,5T Rymlig, rejäl, snabb. Känns dock lite tråkig(hoppas jag inte trampar så många på tårna)
9-3 -08 -09 Har sjunkit massor i pris. Kollar på 1,8T vector kombi. Dock har jag inte så stort förtroende för kvaliten på SAAB när dom får några år på nacken. Men man får mycket bil för pengarna.
Kör inte ens 1000 mil om året så bränsleförbrukningen är inte så viktig
Hjälp mig!!!!!
Kan inte bestämma mig för vad jag vill ha. Funderar på Honda Civic årmodell 07-09 ungefär.
Ligger runt 80000 tusen. Fördelar, billig att äga, låg skatt, troligtvis få eller inga reparationer,
låg bränsleförbrukning. Snygg tycker jag, ser modern ut fortfarande. Nackdelar, kanske en aning liten,
har ett högt pris jämfört med nypriset
S60 runt -07 2,5T. Fördelar Snabb=roligare. Snygg o bra komfort. Finns gubbkörda med en ägare, ofta äldre folk som köpte sådana nya. Har sjunkit massor i pris mot ny. Nackdelar, dåligt baksäte, dåligt bagage
V70 -05-07 2,5T Rymlig, rejäl, snabb. Känns dock lite tråkig(hoppas jag inte trampar så många på tårna)
9-3 -08 -09 Har sjunkit massor i pris. Kollar på 1,8T vector kombi. Dock har jag inte så stort förtroende för kvaliten på SAAB när dom får några år på nacken. Men man får mycket bil för pengarna.
Kör inte ens 1000 mil om året så bränsleförbrukningen är inte så viktig
Hjälp mig!!!!!
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.
-
miken
- Entusiast

Re: Köpa bil
klart du ska ha en v70 
Trevlig att köra och lättskruvad
Men visst den ser lite tråkig ut men den är grymt praktisk
Själv tycker jag att Honda Civic är betydligt mycket fulare än V70 eller S60
Trevlig att köra och lättskruvad
Men visst den ser lite tråkig ut men den är grymt praktisk
Själv tycker jag att Honda Civic är betydligt mycket fulare än V70 eller S60
Senast redigerad av 5 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- progge
- Moderator

V70

Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Manor
- Moderator

Satsa på en Honda Civic för Volvon är ju rejält trist...
Waxdog sålde sin Civic för ett tag sedan. Han kanske kan ha en del tips runt detta märke/modell?
Waxdog sålde sin Civic för ett tag sedan. Han kanske kan ha en del tips runt detta märke/modell?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
innan vi går vidare i valet av bil hur ser ditt liv ut
har du familj ska någon barnvagn med i leken
så här ser jag på valet
V70 en härlig bil och med lite style kan se tuff ut även för dom yngre och har ju ett härligt lastutrymme
honda har aldrig provkört dom utan bara suttit i dom men gillar inte dom nya civic pga den stora vingen som dom klämt in mitt på bakrutan
saab ska jag inte ens säga något om, kan bara säga att jag inte är någon saab fantast.
S60 Helt ok bil men hemskt baksäte om det sitter en framme som är normal lång
Jag kör själv Volkswagen golf dock är jag ensam och har sällan någon större last eller folk med mig
då är det en trevlig bil.
Men detta är ju min syn
har du familj ska någon barnvagn med i leken
så här ser jag på valet
V70 en härlig bil och med lite style kan se tuff ut även för dom yngre och har ju ett härligt lastutrymme
honda har aldrig provkört dom utan bara suttit i dom men gillar inte dom nya civic pga den stora vingen som dom klämt in mitt på bakrutan
saab ska jag inte ens säga något om, kan bara säga att jag inte är någon saab fantast.
S60 Helt ok bil men hemskt baksäte om det sitter en framme som är normal lång
Jag kör själv Volkswagen golf dock är jag ensam och har sällan någon större last eller folk med mig
då är det en trevlig bil.
Men detta är ju min syn
Senast redigerad av 1 Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
deciso
- Trogen Medlem

Ensamstående med tre barn. 14 12 o 8 år. Några mer barn orkar jag inte med så barnvagn
är inte aktuellt.
Gillar BMW också. Eller gillade, hade en 528 som var väldigt dyr att hålla igång. Det var saker som gick sönder hela tiden. Så BMW, nej.
är inte aktuellt.
Gillar BMW också. Eller gillade, hade en 528 som var väldigt dyr att hålla igång. Det var saker som gick sönder hela tiden. Så BMW, nej.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Det låter som en bra tanke där med bmw för om det går sönder sägs det vara väldigt dyrt med delar.
Det lutar starkt åt en V70 skulle jag nog säga
För man vet ju aldrig om barnen ska köras till olika saker sport danser mm
och behöver lasta in mycket och där försvinner ju S60 som du själv skrev
Honda har ju en stark sida i bränslet dock har många av dom nyare honda bilarna väldigt svag motor så inget för den gasglada. Kollade snabbt på nätet och dom flesta ligger mellan 89-140hästar
Men hittar man en fin på 140hästar rör det sig ju hyfsat
Honda har ju en stark sida i bränslet dock har många av dom nyare honda bilarna väldigt svag motor så inget för den gasglada. Kollade snabbt på nätet och dom flesta ligger mellan 89-140hästar
- Funk
- Moderator

Hur kan man tycka S60 är trång, och samtidigt överväga en Civic...
Jag har själv kört S60 länge, och skulle nog inte rekommendera en idag även om jag varit nöjd. Varför inte en Skoda Octavia,för 80k borde man hitta en högspecad eller kanske t.o.m en RS.
/Thomas
Jag har själv kört S60 länge, och skulle nog inte rekommendera en idag även om jag varit nöjd. Varför inte en Skoda Octavia,för 80k borde man hitta en högspecad eller kanske t.o.m en RS.
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Daniel N
- Medlem
När ska den fördomen om BMW egentligen dö ut? Jag kan garantera att reservdelar till BMW INTE är dyrare än till exempelvis V70Logan skrev:Det låter som en bra tanke där med bmw för om det går sönder sägs det vara väldigt dyrt med delar.
Ja jag är BMW nörd
För att bidra lite till tråden så kommer jag snart ha en Mercedes E200 kompressor 05a till salu. Praktisk kombi med gott om plats till både barn och ev packning.
Senast redigerad av 1 Daniel N, redigerad totalt 14 gånger.
- jujimbo
- Entusiast

Om jag hade 80 000 till att köpa bil för så, en tur till Tyskland och titta på audi s4 4,2 03 och nyare eller en porsche cayenne s båda dessa modeller borde kunna hittas för dom pengarna och är roligare bilar än v70 
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
det är svårt och döda rykten antar jag
vet inte var det starta i så fall att bmw är så dyra
men ni vet hur det är har man en gång fått det inmatat i huvudet sitter det lätt där
vet inte var det starta i så fall att bmw är så dyra
men ni vet hur det är har man en gång fått det inmatat i huvudet sitter det lätt där
-
Masten
- Medlem
Jag tycker absolut att TS ska satsa på en Civic! Sportig, god kvalitet och bra mycket roligare än övriga alternativ.
Lustigt förresten att V70 tycks vara själva definitionen av en rymlig bil. Jag tycker V70N är löjligt trång i baksätet och även om bagageutrymmet är hyfsat stort så är midjelinjen så låg att en vanlig matkasse syns utifrån
Lustigt förresten att V70 tycks vara själva definitionen av en rymlig bil. Jag tycker V70N är löjligt trång i baksätet och även om bagageutrymmet är hyfsat stort så är midjelinjen så låg att en vanlig matkasse syns utifrån
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.
- fisher91
- Trogen Medlem

Jag skulle nog gå på en Civic.
v70 känns för ''normal'' för att jag ska tycka om den. Visst det är fina bilar, man åker riktigt bra i dom men när man vrider på ratten brukar jag tycka om att hjulen rör på sig. galet understyrda tycker jag.
v70 känns för ''normal'' för att jag ska tycka om den. Visst det är fina bilar, man åker riktigt bra i dom men när man vrider på ratten brukar jag tycka om att hjulen rör på sig. galet understyrda tycker jag.
Senast redigerad av 1 fisher91, redigerad totalt 14 gånger.
Automatlådor
-
MrMerkel
- Medlem
Själv kör jag subaru outback , trevlig att köra och fungerar alltid den kan jag rekommendera . Köp ingen volvo om du vill ha en körglad bil för tråkigare bil är svårt att hitta bara om du vill komma från a till b är dom ok saab är annars trevliga att köra och rätt pris på .
Senast redigerad av 1 MrMerkel, redigerad totalt 14 gånger.
-
deciso
- Trogen Medlem

Funk. S60 har ju ett bedrövligt baksäte o bagagerummet är ju ett skämt. Så lågt att man knappt får in en träningsväska utan att pressa in den. Jämför det med Civicens halvkombilucka.
BMW har kanske inte dyrare delar än andra bilar med det gick sönder alldeles för mycket grejer på min för att jag ska lockas att köpa en till.
Inte många röster för SAAB än så länge....
Subaru finns också med på lista över tänkbara bilar. Dock är dom inte så vanliga där jag bor så utbudet är begränsat. Var i Åre förra veckan o där rullade det väldigt många Subaru
BMW har kanske inte dyrare delar än andra bilar med det gick sönder alldeles för mycket grejer på min för att jag ska lockas att köpa en till.
Inte många röster för SAAB än så länge....
Subaru finns också med på lista över tänkbara bilar. Dock är dom inte så vanliga där jag bor så utbudet är begränsat. Var i Åre förra veckan o där rullade det väldigt många Subaru
- Manor
- Moderator

- Jensa
- Trogen Medlem

Volvo har ju mkt problem med framvagnen o de byts ju länkarmar o annat stup i kvarten känns de som o även kärvande bromsar bak så det e inga problemfria bilar direkt
känns hondan mer lagom för dej så låna en sådan under några dagar tex en helg så du verklgen kan känna dej för med den hur den skulle kunna passa in i vardagen
Och ja BMW har blivit billigare o ha och audi har blivit dyrare käns de som
Tror det är mest din egna känsla som kan styra för vi alla säger olika då vi tycker olika om alla bilar
Som Manor säger har man snuvat in på ett märke kan de ibland vara svårt att våga testa något annat men ja Subaru kan jag tänka mig fler av då jag har en nu.
SÅ mitt tips ut o bara provkör en massa olika typer o modeler och känn dej för det hade jag gjort i din sits
känns hondan mer lagom för dej så låna en sådan under några dagar tex en helg så du verklgen kan känna dej för med den hur den skulle kunna passa in i vardagen
Och ja BMW har blivit billigare o ha och audi har blivit dyrare käns de som
Tror det är mest din egna känsla som kan styra för vi alla säger olika då vi tycker olika om alla bilar
Som Manor säger har man snuvat in på ett märke kan de ibland vara svårt att våga testa något annat men ja Subaru kan jag tänka mig fler av då jag har en nu.
SÅ mitt tips ut o bara provkör en massa olika typer o modeler och känn dej för det hade jag gjort i din sits
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

S60 har 50mm kortare fotutrymme i baksätet annars är dom lika stora som V70 í baksätet...bagageluckan är förvisso liten, men utrymme inne är ganska stort..ett par stora resväskor och några bagar/småväskor går in (eller +20 lådor öl om man så vill..Funk. S60 har ju ett bedrövligt baksäte o bagagerummet är ju ett skämt. Så lågt att man knappt får in en träningsväska utan att pressa in den. Jämför det med Civicens halvkombilucka.
Volvobilarnas stora problem är inte framvagnarna, även om dom inte är felfria. Där är det skador på AC-systemet som kan kosta flis, och är ganska vanligt förekommande.
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
danne67
- Medlem
Eftersom du kör så lite så titta även på hur ofta de måste ha service. Måste du lämna in den varje år eller räcker det vartannat. Premiumbilar brukar ha mycket högre avgift för en vanlig service än billigare bilar.
Senast redigerad av 1 danne67, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

En gång per år är väl starkt att rekommendera.danne67 skrev:Eftersom du kör så lite så titta även på hur ofta de måste ha service. Måste du lämna in den varje år eller räcker det vartannat. Premiumbilar brukar ha mycket högre avgift för en vanlig service än billigare bilar.
Exempelvis VAG:s "longlife" servicar har visat sig vara förödande för deras bilar
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.