Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
-
wolfi
- Medlem
Tänkte kolla hur många det är som lider av "OCD" här när det gäller bilvård
Tvångssyndrom är en psykiatrisk diagnos som kännetecknas av upprepade ritualer eller tankar. Det internationella namnet är Obsessive-Compulsive Disorder (OCD). Obsessioner eller tvångstankar är obehagliga och ofrivilliga tankar som ger upphov till ångest. Kompulsioner eller tvångshandlingar är de tankar eller ritualer som den drabbade använder sig av för att slippa denna ångest. Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon rationell koppling mellan en tvångstanke och den lindrande tvångshandlingen.
Man får sig en tankeställare när man lyssnar på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=tnzz-eF ... e=youtu.be
Tänker samma sak när jag ska polera bort en repa. eller något. haha är jag skadad då eller är de naturligt inom bilvård?
Störande när man går in i en bilaffär och se en repa på en lätt beg bil.
Fast jag hade nog stört mig på den repiga spegeln;) haha
-
Lemerok
- Entusiast

Hehe, visst har man blivit lite "skadad" av att hänga här på forumet och pyssla själv.
Innan dess så räckte Turtles vax och lite trassel för att bilen skulle glänsa så man var nöjd.

På den tiden var repor de som man kunde se från flera meter bort..

-
wolfi
- Medlem
Hehe de e nästan som när jag var i dalarna på en viss bilfirma och så säger jag till försäljaren: den bilen bör ni skicka till rekond för den e ju jätte repig och man såg dom hade kört med roterande maskin på lacken men gjort ett dåligt jobb, min tanke va dom försökt fixa de själva.
då säger han: Den har ju presis kommit där ifrån. haha
ops så sur han vart på mig...haha
samma rekondfirma hade gjort inredningstvätt...fast de e väll kanske inte vilje kunden ska få sin bil dyngsur fick jag reda på nästa bilfirma då jag nästan vart utslängd från den första bilfirman.
-
korvis
- Trogen Medlem

Lemerok skrev:Hehe, visst har man blivit lite "skadad" av att hänga här på forumet och pyssla själv.
Innan dess så räckte Turtles vax och lite trassel för att bilen skulle glänsa så man var nöjd.

På den tiden var repor de som man kunde se från flera meter bort..

Känner igen mig väldigt mycket i det där

-
Manor
- Moderator

...jag måste erkänna att jag nog lider av det

.
mvh Manor
Commander
- Trogen Medlem

Jo men klart det har blivit till en sjukdom. Kan inte låta bli att kika på bilar i solljuset nu när solen dykt upp. Zomma in denna som jag såg förra veckan. Såg blank å fin ut vid första anblick

-
garagehunden KL
- Medlem
Ja, det är ju ren ångest som driver en. Interfolierad av små knappt förnimbara öar av nöjdhet i ett hav av vånda och ängslan över nästa stenskott, nästa repa, eller gudarna förbjude; ojämnhet i plåten.
Kallsvetten dryper om en när man lämnar den på en parkering exponerad inför omvärldens oförstående råhet och brutalitet.
Finns det nån hjälp att få?
Kanhända borde det funderas över att inrättas nån slags krisjourlista, jag menar om nån får ett stenskott eller liknande och behöver nån att prata med om det.
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

Hunden sammanfattar det bra, tycker jag.
Bara en sådan sak som att sätta sig i den nytvättade bilen och åka iväg. Borde vara en glädjens stund, men nejnej. När den där hotfulla vattendroppen dyker upp ur backspegelkåpans inre, hänger på kanten och darrar i fartvinden innan den släpper, plaskar ut på dörrsidan och hinner binda ofattbara mängder vägdamm innan den torkar in som en ful fläck ...
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
-
wolfi
- Medlem
Commander skrev:Jo men klart det har blivit till en sjukdom. Kan inte låta bli att kika på bilar i solljuset nu när solen dykt upp. Zomma in denna som jag såg förra veckan. Såg blank å fin ut vid första anblick

Ja den var ju rep fri *host host*
-
Lemerok
- Entusiast

garagehunden KL skrev:Ja, det är ju ren ångest som driver en. Interfolierad av små knappt förnimbara öar av nöjdhet i ett hav av vånda och ängslan över nästa stenskott, nästa repa, eller gudarna förbjude; ojämnhet i plåten.
Kallsvetten dryper om en när man lämnar den på en parkering exponerad inför omvärldens oförstående råhet och brutalitet.
Finns det nån hjälp att få?
Kanhända borde det funderas över att inrättas nån slags krisjourlista, jag menar om nån får ett stenskott eller liknande och behöver nån att prata med om det.
Norrhyttan skrev:Hunden sammanfattar det bra, tycker jag.
Bara en sådan sak som att sätta sig i den nytvättade bilen och åka iväg. Borde vara en glädjens stund, men nejnej. När den där hotfulla vattendroppen dyker upp ur backspegelkåpans inre, hänger på kanten och darrar i fartvinden innan den släpper, plaskar ut på dörrsidan och hinner binda ofattbara mängder vägdamm innan den torkar in som en ful fläck ...
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Bra och roligt skrivet av er båda, håller med!

Senast redigerad av 1
Lemerok, redigerad totalt 12 gånger.
-
Cogo
- Entusiast

Jag lider inte av det. Nog tycker jag att det är kul att hålla på med bilen, hålla den i bra skick å så men det får inte gå till överdrift. Bilen ska användas och det får inte bli ett hinder i användningen att man alltid ska tänka på allt i förväg och oroa sig i onödan. Om man gör det så kan jag garantera att man inte mår bra i längden. Saker man köper ska användas på ett sätt som är avsedda för, och om det visar sig att nog händer med bilen som det inte är tänkt så får man fixa det sen på ett eller annat sätt.
Mvh magnus
-
Lemerok
- Entusiast

Stämmer Cogo, jag hoppas (och tror) att ingen av oss mår dåligt av det.
Så långt går det inte för mig. Snarare kan man störa sig på sånt här, men inte mer än så.
Det är så mycket inblandat som man inte alls kan påverka eller förhindra, dumt att göra för stor grej av det då.

-
siverby
- Medlem
*räcker upp handen*
Störde mig också på glasrutan i filmen. Men jag försöker ändå leva efter Larry Kosillas motto: "Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla