Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Däck från nätet, vågar jag beställa

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Miriana
Ny Medlem

Däck från nätet, vågar jag beställa

Inlägg av Miriana » 08 maj 2015 12:13

Från en sak till en annan! Hur upplever ni att köpa däck online? Jag har på något vis en känsla av att det slutligen kostar en massa och tar en hel jäkla tid före de kommer fram (det är ju ett rätt stort "paket"). Därför har jag inte vågat beställa hihi. Hur har ni andra upplevt beställande? Hur är det med utländska sajter, hur fungerar leveransen där? Jag har varit in och kollat lite på www.dackonline.se/  och där verkar de ha ett bra urval på både fälgar och däck men.. hur är det med leveransen, har ni upplevelser? Jag känner mig så himla korkad men jag är så skeptisk med att beställa grejjer från nätet :shock: 8-)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Re: Däck från nätet, vågar jag beställa

Inlägg av progge » 08 maj 2015 12:30

Miriana skrev:Från en sak till en annan! Hur upplever ni att köpa däck online? Jag har på något vis en känsla av att det slutligen kostar en massa och tar en hel jäkla tid före de kommer fram (det är ju ett rätt stort "paket"). Därför har jag inte vågat beställa hihi. Hur har ni andra upplevt beställande? Hur är det med utländska sajter, hur fungerar leveransen där? Jag har varit in och kollat lite på http://www.dackonline.se/  och där verkar de ha ett bra urval på både fälgar och däck men.. hur är det med leveransen, har ni upplevelser? Jag känner mig så himla korkad men jag är så skeptisk med att beställa grejjer från nätet :shock: 8-)
Tjenare.
http://www.alven-ingvarsson.se/
Här har jag köpt alla däck de senaste 15 åren.
Så här är inget lurt, utan klass 2 däck till bra priser.
Saknas något man vill ha , så tar de hem.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 08 maj 2015 12:58

Jag har köpt däck online 2 gånger

första gången var rena däck via sidan däckonline

Tyvärr blev det strul innan allt kom
dom drog avgiften 2 gånger så jag fick betala för 8 däck istället för 4

Men jag fick tillbaka pengarna i slutet.

Sedan nu nyligen köpte jag på bythjul.com
och dom får jag prisa mera.

Snabbt, trevligt bemötande och välpackad leverans
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 maj 2015 13:00

Jag försöker alltid slå ett slag för den lokala gummigubben.
Många gånger går det att diskutera fram ett attraktivt pris, listpris är det nog ingen som betalar. Flera gånger har jag först sonderat marknaden på nätet (både i Sverige och utomlands) och sedan ändå köpt av lokala handlaren då skillnaden i kronor blivit så liten att tryggheten är värd det.
Även om det aldrig är något gnissel när du ska reklamera hos de etablerade näthandlarna så måste ju ändå hjulen skickas iväg. Har man handlat lokalt åker man tillbaka och tar en kopp kaffe medan de reder ut problemet på plats.

Så, du kan tryggt beställa på nätet - men kolla vad din lokala gummidealer kan erbjuda först.
Vad var det jag sa!

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 08 maj 2015 13:08

Tänk också på att det inte är gratis att montera däcken, räkna med minst 200/däck. Visst kan du spara några hundra per däck, men har du inte tillgång till maskin för att kränga dem blir vinsten inte så stor ändå. Vissa däckverkstäder har avtal med tex däckonline så det blir hyfsat billigt, men annars brukar de vara högst ovilliga att göra det med däck köpta på nätet. Så räkna på totalkostnaden innan är mitt tips.

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 08 maj 2015 13:39

jag har märkt att det blir oftast dyrare att beställa från nätet oftast billigare att få det monterat och klart på en lokal däckfirma

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Jocke_
Medlem

Inlägg av Jocke_ » 08 maj 2015 13:50

Jag beställde 4 nya däck från www.tirendo.se i söndags, fick leverans igår. Det var inga problem, kom med posten ända fram till dörren.
Jag skulle ha en udda storlek som de lokala däckverkstäderna inte hade hemma, annars så kan det vara skönt att handla lokalt.

deje
Medlem

Inlägg av deje » 08 maj 2015 14:00

Har köpt fyra uppsättningar däck o fälg , 2 sommar och 2 vinter , och den "lokala handlar" har inte haft en chans att matcha priset. De flesta firmor skickar fälg och däck monterade och balanserade ,så det är bara att sätta dem på bilen. Enbart däck kanske inte är lika fördelaktigt?

deje
Senast redigerad av 1 deje, redigerad totalt 8 gånger.
deje

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 08 maj 2015 14:14

deje skrev:
miken skrev:jag har märkt att det blir oftast dyrare att beställa från nätet oftast billigare att få det monterat och klart på en lokal däckfirma
Då har du nog inte kollat så noga,eller ? har köpt fyra uppsättningar däck , 2 sommar och 2 vinter , och den "lokala handlar" har inte haft en chans att matcha priset. De flesta firmor skickar fälg och däck monterade och balanserade ,så det är bara att sätta dem på bilen.

deje
köper du färdigmonterat på fälg så är det billigare på nätet men när jag köper endast däck har jag alltid fått bättre pris inklusive montering än vad det skulle kostat att beställa på nätet pluss montering!

Man kan även få bättre pris om man hotar med att beställa från nätet iställle :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 maj 2015 15:23

miken skrev:köper du färdigmonterat på fälg så är det billigare på nätet
Inte nödvändigtvis. Förra året köpte jag två uppsättningar kompletta hjul. Den ena var betydligt billigare lokalt, den andra endast någon hundralapp dyrare lokalt.
Vad var det jag sa!

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 08 maj 2015 16:30

Köpte från däckonline i år. Fick fyra däck varav ett var både fel dimension och modell. Skickade tillbaka och fick veta att det inte fanns fler däck i lager (skräll?!). Sa att jag ville ha pengar tillbaka så jag kunde beställa ett extra däck från annan försäljare. Inget svar alls.
Köpte ett däck från tyred och väntade på pengarna tillbaka från däckonline. 2-3 veckor gick och helt plötsligt fick jag höra att lokala däckgubben fått ett extra däck.. Så nu har jag fått en till retursedel och får se om jag ser röken av dom där pengarna dom är skydlig mig.

Så, kan nog inte rekommendera däckonline iaf..
MEN, leveransen är snabb och det verkar inte som att dom är ovana med returer för det går smärtfritt (sen kanske det inte alltid är en bra egenskap..).

dLinkz
Medlem

Inlägg av dLinkz » 08 maj 2015 17:58

Jag köpte fälg och däck från webwheels.se, där ingick både montering, balansering och frakt i priset. Tyckte det fungerade perfekt!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 08 maj 2015 18:44

Har köpt några gånger från Däckonline. Funkar prima.

De senaste 8 åren köper jag från samma däckfirma här i stan. Det har visat sig att det skiljer inte mycket i pris. Nätpriset är + montering DÅ blir det i alla fall för mig dyrare.
Har så bra kontakt med däckfirman så jag kommer aldrig mer köpa online. Tar en kaffe medans de lägger om däcken och snackar lite.

floydian1
Medlem

Inlägg av floydian1 » 08 maj 2015 19:56

Har köpt däck några gånger både från Däckonline och Bythjul. Funkat kalas alla gånger. Kanske haft tur att jag sluppit reklamationer. Brukar oftast kolla med lokala handlare först, men tyvärr blir deras pris mycket högre även om jag räknar med monteringskostnaden.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 08 maj 2015 20:20

Jag har köpt från tre olika utan problem.

Däckonline - inga problem alls, jag och farsan har köpt två gånger var minst.
http://www.alven-ingvarsson.se/ - bra support, balanseringsvikterna hade lossnat i transporten när jag köpte kompletta vinterhjul.
men det vara bara att lämna in på valfri däckfirma, maila över kvittot så satte de över pengarna direkt.
http://www.molway.com/ - inga problem alls, köpt både fälgar och däck av dem.

Jag har alltid köpt premiumdäck (ex. Nokian och Continentals toppmodeller) och då har de lokala däckfirmorna svårt att matcher priset tycker jag, oftast sparar man rejält på att köpa online då.

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 08 maj 2015 21:14

Jag har handlat från gummihuset.se och mest dackonline.se - utan några problem.
Så våga på bara!
Berga

MrMerkel
Medlem

Inlägg av MrMerkel » 08 maj 2015 21:31

Jag har bara köpt av lokala däckhandlare , sist jag kollade var däcken jag skulle ha ca 75kr billigare per styck på nätet och då köpte jag från dom lokala däckhandlarna .

Kollar alltid priser på nätet så man vet ungefär vad det specifika däcket kostar , så inte den lokala handlarn har ett överpris .

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 maj 2015 22:12

Lemerok skrev:Jag har alltid köpt premiumdäck (ex. Nokian och Continentals toppmodeller) och då har de lokala däckfirmorna svårt att matcher priset tycker jag, oftast sparar man rejält på att köpa online då.
Senast köpte jag Goodyear F1 Asymmetric 2 på VMW-fälgar. Billigare lokalt.

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 maj 2015 22:35

Jag har inte behövt köpa så många uppsättningar däck, men handlade från DäckOnline till Imprezan i dimensionen 225/35/18. Det bar en hel del år sedan och riktiga lågprifildäck i 18" var rejält dyra. Jag vill minnas att det var halva priset mot den lokala handlaren. Snabb och korrekt levererat till dörren, inga problem alls.

Jag gillar egentligen också att köpa lokalt...men vår trista lokala däckfirma försökte lura på mig en äldre variant av vinterdäck en gång...och det har jag fortfarande inte förlåtit dem för. Det var en ren bluff och inget misstag dessutom :(.
mvh Manor

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 08 maj 2015 23:11

När jag ska byta däck på egna bilarna så blir det alltid premiumdäck av bästa sort och då är även min erfarenhet att det oftast skiljer lite för mycket i pris för att motivera köp hos lokala handlaren även om jag egentligen föredragit detta. Våra bilar har dessutom lite större däck än standarddimensionerna och då skiljer det oftast lite extra. Någon hundring hade varit ok men när det skiljer ca 5-600:- per däck så är det inte ekonomiskt försvarbart att handla lokalt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar