Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken motorolja kör Ni på ?

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Vilken motorolja kör Ni på ?

Inlägg av Funk » 22 jun 2009 18:35

viktigast smörjegenskaperna vid hårt arbete mm på billiga och dyrare oljor
Tja, ett viskositetsindex på 173 på Biltemas (5W-40) olja mot 167 på Castrol Longtec (0W-30) eller 186 för Mobil1 New Life (0W-30) är ju inte så väsensskilt... det enda som skiljer en del mellan dessa är flampunkt där Mobil har högst...och så priset.

För er som är lite intresserade, kolla "farbor Bo berättar om oljor" en tredjedel ned på sidan jag länkar till, skönt att slippa behöva skriva det själv...
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTOROLJA.HTM

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 22 jun 2009 19:19

Helt klart intressant, men man får oxå tänka på vad en kändis får säga, och inte, i öppna forum. Läser man igenom lite är det rätt klart vilken fabrikat som rekomenderas ganska ofta.

Där det påstås att motorer skurit omgående med en Biltema olja är ju löjligt, i långaloppet kanske, men knappast så som det beskrivs där.
Det är åldringsegenskaperna som är intressant, en ny billigare olja klarar säkert uppsatta gränsvärden, men hur är den efter 500-1000 mil, det är det som är det intressanta.
Senast redigerad av 1 l wikberg, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Inlägg av Göran » 22 jun 2009 19:26

jag är helnöjd med AGROL, ;)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 22 jun 2009 21:18

I Wikberg. Du får gärna TRO att det är stor skillnad på Biltemas olja med samma spec som tex Mobil.
Men kom inte och säg bergsäkert att det ÄR så utan att ha några belägg för detta.
Att du har tittat i en motor som delvis gått på Biltemas olja bevisar ju ingenting.

Återigen. Hur skulle det vara möjligt för Biltema att få sälja sin olja om den inte uppfyller specifikationerna de anger?

Göran: Hur går det med shell snubben?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Inlägg av Göran » 22 jun 2009 21:57

Jag bjuder in honom nu , =)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 jun 2009 22:15

Göran skrev:jag är helnöjd med AGROL, ;)
Agrol oljan har lite dåligt rykte från svunnen tid....När en annan var ung så hade en motor skurit så kom alltid frågan "har du kört på Agrol ?" :lol: :lol: :lol: :lol:

Idag har Agrol fina oljor.... Agrols spectra skall ju vara en höjdare !!
Saxat: från annat forum....
Agrols olja spectra är EXACT samma olja som statoil har i mobil 1, det är agrol som gör den och tappar upp spectra till statiol.
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 jun 2009 22:26

l wikberg skrev:Helt klart intressant, men man får oxå tänka på vad en kändis får säga, och inte, i öppna forum. Läser man igenom lite är det rätt klart vilken fabrikat som rekomenderas ganska ofta.

Där det påstås att motorer skurit omgående med en Biltema olja är ju löjligt, i långaloppet kanske, men knappast så som det beskrivs där.
Det är åldringsegenskaperna som är intressant, en ny billigare olja klarar säkert uppsatta gränsvärden, men hur är den efter 500-1000 mil, det är det som är det intressanta.
Farbror Bo är alltså en annan person än Bosse Bildoktorn efter vad jag förstått, kanske är kändis han med..

API klassningen reglerar även oljans långtidsegenskaper i drift, så tillvida att det bl.a specas hur oljan tar hand om syror, sot, klarar värme o.s.v. Med andra ord hållbarheten...och klarar två oljor samma spec så är dom i alla viktiga avseenden likvärdiga. Det förekommer givetvis att oljorna överträffar specen, men gör dom det med bred marginal så klassas dom oftast upp då det är mera lönsamt. Det finns dock exempel på att en högspecad märkesolja som säljs under lågprisnamn inte märkts med korrekt klassning utan "märkts ned" för att inte konkurrera..

Intressant är iofs åldringegenskaper, och då med avseende på motorfabrikanternas tilltro till oljan.. I stort sett alla biltillverkare specar en max gräns på 12 månader eftersom tiden också är en faktor i det hela.

Intressant i sammanhanget är också oil sludge problemet som faktiskt började visa sig på nyare motorer som enbart servats med föreskriven olja på rätt intervaller. Man kan därför dra slutsatsen att med är motorspecen ihop med för optimistiska bytesintervaller som gett problem, inte oljekvaliteten i sig.

En sak är i alla fall 100% säker, ingen motor har dött av att få frisk olja med täta intervaller så personligen är det byten var 6:e månad oavsett vad oljan heter.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 22 jun 2009 22:29

Hehe, här har vi en Thomas88 som tänt till på oljor :P

Ja med 25 år i branschen, med en omsättning på 20-30 bilar i veckan bland har jag sett rätt mkt.

Du stirrar dig blind på gränsvärden, priser, och baserar dina omdömen på vad kompisar i din ålder tycker och vad som sägs i andra forum. Komigen när du är 40-45 och kört samma bil i 5 år eller 10000mil fullmatad med Biltemagrejjer.
Då först kan jag seriöst ta en liknande diskution med dig.

Jag ser verkligheten varje dag, 8 timmar om dagen och jag skulle aldrig gå ut med mina åsikter om jag inte hade torrt på fötterna.
Alltså än en gång: du får det du betalar för, grejjer som säkert funkar helt ok, men med en betydligt kortare livslängd. Du säger ju själv att du byter olja och filter på varje 500 mil, gör du det för att det är roligt eller av ngn annan anledning?.
Hursomhells avslutar jag diskutionen här, det tenderar att dra iväg inabsurdum och det var väl inte meningen från början.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 jun 2009 22:38

Ja med 25 år i branschen, med en omsättning på 20-30 bilar i veckan bland har jag sett rätt mkt.

Du stirrar dig blind på gränsvärden, priser, och baserar dina omdömen på vad kompisar i din ålder tycker och vad som sägs i andra forum. Komigen när du är 40-45 och kört samma bil i 5 år eller 10000mil fullmatad med Biltemagrejjer.
Jahadu , jag blir 45 i höst och har jobbat i branschen sedan -83 så lite har jag väl snappat upp...Och har just nu en bil som gått i alla fall de senaste 7000 milen på Biltemaolja och varit i min ägo sedan -03.. Resten av deras grejor kan vi diskutera en annan gång, någon annan stans.

/Thomas

Your call....

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 22 jun 2009 22:40

l wikberg skrev:Hehe, här har vi en som tänt till på oljor :P

Jag ser verkligheten varje dag, 8 timmar om dagen och jag skulle aldrig gå ut med mina åsikter om jag inte hade torrt på fötterna.
Alltså än en gång: du får det du betalar för, grejjer som säkert funkar helt ok, men med en betydligt kortare livslängd. Du säger ju själv att du byter olja och filter på varje 500 mil, gör du det för att det är roligt eller av ngn annan anledning?.
Hursomhells avslutar jag diskutionen här, det tenderar att dra iväg inabsurdum och det var väl inte meningen från början.
håller med lite där faktist . har kört rally/race bilar i 12 års tid . alltid kört race olja i dom. sett vänner köra billiga oljor i sina bilar som dom brukat på samma sätt. min olja har alltid varit fin när jag bytt medans deras varit lite knepig i koncistens och luktat illa . (samma bytesintervaller)

MEN detta är då min åsikt. vågar inte satsa en motor för 30 000 på att köra olja den inte är specad för men andra får gärna göra det.

kan tillägga att i våran gamla isuzu kör jag biltemas billigaste olja och byter ofta. det är vår slit o släng bil . går väldigt sällan.

till bruksbilar tror jag biltemas olja funkar bra sålänge man sköter service.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 jun 2009 22:44

MEN detta är då min åsikt. vågar inte satsa en motor för 30 000 på att köra olja den inte är specad för men andra får gärna göra det.
Självklart skall oljan möta eller överträffa specen, men om den gör det så.. Det är liksom där diskussionen hamnar när man pratar olja, att Biltema och en del andra inte möter specen som dom påstår.

/Thomas

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 22 jun 2009 23:30

l wikberg skrev:Hehe, här har vi en Thomas88 som tänt till på oljor :P

Var kan du läsa att jag byter olja var 500de mil?
Hur vet du vad jag baserar mina omdömen på?

Om det nu skulle vara så att någon märkesolja skulle ha bättre spec än de anger så betyder det ju ändå inte att Biltemas olja är dålig. Den oljan jag använder är dessutom bättre än det som krävs för min motor. Alltså det är inte så att jag ligger precis på gränsen.
Du säger att jag stirrar mig blind på gränsvärden.... Säg vad man annars skall jämföra med.
Du får inte vad du betalar för.
Sen är det konstigt att du inte vill svara på frågan jag nu ställer för tredje gången.
Hur skulle Biltema kunna sälja olja om den inte uppfyllde de specifikationerna de sätter ut. Detta lär ju ha uppdagats ganska fort.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 jun 2009 00:22

Såg att man måste avlägga referenser för att vara med.... :D

Nisse 48år har jobbat med bilar sedan jag var 16år...

Näää skämt åt sido !
jag tror så här,,,,Jag tror just biltemas olja lider lite av just att det står just biltema på förpackningen....skulle man byta ut etiketten mot Castrol EDGE så tror jag denna produkt plötsligt skulle bli betydligt bättre !!

MEN !! alla specifikationer man hittar på dunkarna säger inte allt !!
Det kan ju vara så också att dom dyrare oljorna har tillsatser som inte finns i dom billigare t.ex. ;)

Dom motorer som rivs många ggr och man ser att dessa har mycket slaggprodukter som förmodligen har orsakat havererier, beror skulle jag vilja påstå på att bilägaren har slarvat med olje och filterbyten...och då får det vara Mobil..Valvoline...Biltema...Castrol...

Jag är också helt övertygad om att ju hårdare belastning på motorena...ju mer krävs det av kvalitén och uppbyggnaden av oljefilmen....motorsport kräver speciella oljor....

Kollar man på nätet så finns det spaltmeter av oljediskutioner som oftast handlar om påståenden....t.ex. att en motors kammar och vippor slets ner inom några dagar för att bilägaren bytte till helsyntetolja...och den tidigare ägaren kört på en mineralbaserad olja...och slutsatsen blev att just helsyntetoljan har rengörande tillsatser som gjorde att den löste upp slagg som täppte till oljekanalerna....Men alla moderna oljor idag har just dessa renande tillsatser ..mineral, delsyntet, helsyntet....

Oljebyten på 2000-3000mil och mycket kortkörningar vintertid...då tigger man om ett motorhaveri om man skall ha bilen länge !!.....byter man på 500mil olja/filter och använder kvalitéts filter så kommer man slippa dyra motorrenoveringar...och man får bort problemet vintertid..att man då verkligen får byte av oljan som har varit utsatt för kallslam oändliga ggr vid kortkörningar...för kör man bara 2-3 mil/dag vintertid så har man vatten i oljan hela tiden....det krävs en lång körning för detta vatten skall dunstna bort....dra ut stickan någon gång vid minus 20 grader och kolla så får Ni se hur den ser ut....full i kallslam...verstäderna får in massor av bilar vintertid där ägarna har tror att topp packningen har gått och att vatten/glykol har kommit ner till oljan....Men kör man en rejäl runda på ett tiotal mil så är detta borta...Men summan blir att det är mycket viktigare än vad man tror att sköta sina oljebyten i tid...jag kör runt 500 mil med båda bilarna sedan byter jag olja/filter... ;)

Om jag köpte en ny bil och jag visste att jag skulle byta igen efter 3år...ja då spelar det ingen teater för mig hur jag gör....Då kan verkstade väl få byte på 3000mil och hälla i 5W30 Helsyntet Longlife... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 23 jun 2009 00:50

Det går att vrida detta lite som man vill.........
Man får vad man betalar för, sägs det..........o det stämmer nog in på Biltemas oljor.
De har i a f den ärligaste prisbilden.
De ligger klart vettigt i pris, medan märkesoljorna har rena bedrägeripriserna.

Köper man 1 enlitersflaska märkesolja i dag, så betalar man lika mycket för den som om man skulle köpa ca. 3,5 liter i lösvikt av samma sort. Bra förtjänst på förpackningen, antar jag.
Men Biltemas förpackning borde kostat ungefär lika mycket att tillverka o frakta runt, eller hur?
Eller är det DEN som håller nere priset? :shock:

Biltemas oljor verkar, i mina ögon, vara de mest prisvärda...........men märkesoljornas förpackningar har man f-n inte råd att kasta.......
Till märkesoljornas försvar så får jag hålla med Nisse - additiven utöver klassningarna kostar en del, men få har egentligen en aning om huruvida de dragit nytta av dem eller om det kunde gått utan.

Vi har en bil på jobbet (VW Pickup turbodiesel -01) som tidigare MÅSTE köras på olja som kostar 360:- litern för att motorgarantin skulle gälla. Visserligen var bytesintervallerna 6000 (SEX tusen) mil så kostnaden var ju låg/mil, men ingen f-n vågar väl köra så mycket med en olja i en ny bil.
Det var visserligen några år sedan, nu är visst den garantiklausulen borttagen.

Enligt EU-regler så är det väl så (rätta mig om jag har fel) att det är klassningen som sätter gränserna för hur motorgarantierna ska gälla eller ej.
Förr var det väl så att biltillverkaren kunde sätta vissa oljefabrikat tillsammans med klassningen som tvingande för att motorgarantin skulle gälla.
Idag är det enbart klassningen som gäller, vilket innebär att även Biltemas oljor kan slås i nya bilar o garantin tvingas gälla OM oljan är rätt klassad.

Även det här med vad som är "originalreservdelar" är väl riktigt förändrat mot innan.
Är det inte så att ex.vis Biltemas vattenpumpar kan räknas som en godkänd "originalreservdel", de behöver inte ha originalstämpeln, eller säljas i originalförpackningar, längre.

Oj, det blev en avvikelse från ämnet........sorry, det hade inte ett dugg med olja att göra.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 jun 2009 01:33

Vilken av dessa oljor skulle Ni köpa ?? ;)
Går det 5 liter i motorn så skiljer det 65kr totalt i pris...vid ett oljebyte mellan dessa 2 alt...

Bild
Millers oil XFS 5w50-5 lit Helsyntetisk motorolja
XFS 5W50, Helsyntetisk Motorolja. XFS 5W50 Helsyntet basolja med det senaste inom additivteknologin för maximal prestanda. Utvecklad för tävlingsbruk. Användningsområde Används till person - och lätta lastbilar med bensin eller dieselmotor där en helsyntet föreskrivs. Smörjer Alla bensin och dieselmotorer. Motorer med dubbla kamaxlar. Fler- ventilsmotorer. Turbomotorer. Kat- motorer.
Egenskaper Förhindrar slambildning. Extremt goda åretrunt egenskaper. Lättare kallstarter. Hög viskositet sommartid. Hög oljefilmstyrka. Låg oljeförbrukning. Godkänd eller överträffar specifikationer / krav från API SL ACEA A3-98 ACEA B3-98 BMW Porsche Ford Zetec 5w30 + 5w40 Ford RS Cosworth 5w50 Merc. Benz 229.1 Volkswagen 500,00 / 505,00 Rover Group RES 22.OL.G4/PD2 DATA Densitet @ 15 ºC 0.856 Viskositet 5w50 Flyttemp. -48 ºC
Pris:92kr/lit

Bild
Biltema Helsyntetisk motorolja 5W–50
Helsyntetisk motorolja med stort arbetstemperaturområde. Har hög viskositet för att ge bästa möjliga smörjning vid mycket höga temperaturer när motorn får arbeta extra tungt, t.ex. vid rally och husvagnskörning. Har också bra lågtemperaturegenskaper, som vid kallstart medför att oljan lätt pumpas runt och smörjer alla motordelar. Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt med höga temperaturer. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre. Kan blandas med andra motoroljor. Lägsta flyttemp.: -45 °C. Möter följande specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3.
Pris:79kr/lit
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 23 jun 2009 08:11

Helt klart Millers när det inte skiljer mer!
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 23 jun 2009 09:03

Självklart Biltemas olja, den är ju billigare och funkar säkert i min Daf.

Ja Biltemas olja uppfyller specifikationerna, just de, men hur är den efter 500-1000 mil, vilka specar uppfyller den då ?

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 23 jun 2009 09:29

Stämmer det att API-klassningen bara speglar egenskaperna på den nya oljan och inte hur den beter sig över tid? Eller gäller det alla universella klassningar?
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 jun 2009 09:31

Självklart Biltemas olja, den är ju billigare och funkar säkert i min Daf.

Ja Biltemas olja uppfyller specifikationerna, just de, men hur är den efter 500-1000 mil, vilka specar uppfyller den då ?
I testerna för standardisering ingår bl.a tålighet för viskositetsförändringar.. Och dessutom så är motortillverkarnas egna märkesspecifika standarder satta med hänsyn till livslängd.
I vissa fall med sludge i longlifeoljor kan man bara konstatera att det vid det tillfället inte räckte.

Skall vi försöka att hålla diskussionen på en saklig nivå...

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 jun 2009 09:44

Vilken av dessa oljor skulle Ni köpa ??
Går det 5 liter i motorn så skiljer det 65kr totalt i pris...vid ett oljebyte mellan dessa 2 alt...
Jag får det iofs till ca.150:-/per oljebyte då Biltemas kostar 62,25 vid köp av 4 liter..
Men vi är ändå så långt från de 175:- - 225:- som märkesoljor ofta kostar att det inte är någon fråga om liv eller död... klassificeringen är samma så det borde vara egalt vilken du använder.
Dock skulle jag gärna titta närmare på en del andra uppgifter i specarna såsom viskositetsindex och förmåga att klara syror. Dom fyller samma spec men kan ändå skilja sig åt inom ramen för dessa.

/Thomas

Skriv svar