Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga lackskydd för hand eller med maskin

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
MAX

Lägga lackskydd för hand eller med maskin

Inlägg av MAX » 15 nov 2009 23:06

Börjar upptäcka ett delikat problem när jag lägger lack-skydd vaxpolishar eller vanligt vax och även då när jag petat på enkomponents lackförsegling med min lilla enkel ossilerande makita2,5mmslag(darlingen).

Nämligen att jag upplever det som ytan blir mattare efter att jag kört slutfinishen med roterande maskin blir då lika oavsett om jag spritat eller inte före skyddet.

Lägger jag däremot skyddet för hand och kör av skyddet när det torkat med en svart våfflad trissa och samma maskin så verkar det åtminstoende inte bli mattare.

Fast det här gäller då jag gnuggat på min testhuv samt testbil som har jätte tunna lacker kvar efter xxxxxxxxxxxxxantal expriment men som sagt så verkar det bli bättre om jag då lägger skyddet för hand
någon mer som råkat ut för detta :?:

Har även märkt att det blir mattare yta om jag först polerat upp en yta med roterande och sedan går efter med samma polish och ossilerande maskin samt då även med 3401.an så blir det lite mattare yta.

Mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Re: Lägga lackskydd för hand eller med maskin

Inlägg av nyberg » 16 nov 2009 10:25

glanskydden lägger jag på förhand samt tar av för hand,
vax lägger jag på med maskin och tar av för hand,

fråga mig inte varför det har blivit så, men funkar för mig :)
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 16 nov 2009 10:57

Max, det kan ha med lacken att göra.
Mjuka lacker kan ge den typen av resultat.
Solid utan klarlack likaså.
Är det medel med slipmedel i?
Det är väl inte så att det är FireGlaze som ger dig det resultatet?
I s f är det ett känt problem......i a f hos mig.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Inlägg av MAX » 16 nov 2009 18:55

nyberg skrev:glanskydden lägger jag på förhand samt tar av för hand,
vax lägger jag på med maskin och tar av för hand,

fråga mig inte varför det har blivit så, men funkar för mig :)
Har jobbat lite lika själv ungefär :?
Fast lagt både vax och glans-skydd med maskin och sedan torkat för hand.
fast nu lite senare både lagt och kört av med maskin för att sedan torka efter lite med mf-duken
har funkat ganska bra enligt mig själv :P
bustorp skrev:Max, det kan ha med lacken att göra.
Mjuka lacker kan ge den typen av resultat.
Solid utan klarlack likaså.
Är det medel med slipmedel i?
Det är väl inte så att det är FireGlaze som ger dig det resultatet?
I s f är det ett känt problem......i a f hos mig.
Den här gången kan man säga att fireglasen är oskyldig då det gäller vad jag än lagt på med ossilerande enkelmaskin samt 3401.an och mjuka trissor då både rena polishar ,vaxpolishar,samt vanligt vax men kan nog säga att alla vaxerna jag testat innehåller nog lite slipmedel eller har rengörande egenskaper :?: , och då mycket riktigt solida färger utan klar lack.

Samt då att ytan varit färdig polerad med roterande, men då jag som sagt gått på efteråt med det ossilerande gardet oavsett skydd och då även polish som jag använt före till roterande så blir ytan mattare :evil:

nu gäller ju det här är ju det här mina övnings objekt med som sagt mjuka solida lacker som tur är :P men den dan man står där med en fin bil som ska blänkas till så vill man ju inte att det ska skita sig på lackskyddet som det heter :evil:

Har ju även då på den svarta testhuven haft problem med en fet yta efter avtork av lackskydd förutom när jag la på fireglass som fick ligga ett dygn innan avtork men som sagt så har det inte blivit mattare av just fireglasen så jag tar för givet det är pga av dom ossilerande maskinerna .

så man kanske helt enkelt ska lägga skyddet(utan slipmedel och rengörande egenskaper) för hand eller med maskin om man får tag i rätt skydd för just solida mjukare lacker utan klarlack.
samt nu mina tankar så kanske det är så enkelt att den fettytan som är så märkbar på den svarta superduper höglanspolerade 8-) testhuven märks så väl just på grund av den svarta färgen och helt enkelt försvinner när man tvättar bilen(huven) sedan när det är dags och kanske inget att oroa :? sig för så att säga :P

Oj nu blev det mycket igen :oops:
Men om man säger så här då(snus paus)nu är jag tillbaka igen :P jo alltså att man får den här fettytan oavsett lack och då kanske med dom flesta vaxer,vaxpolischar men bara att det inte syns lika väl på andra kulörer och att då den här fettytan blir är helt naturlig och att det ska vara så, men då inte synas :mrgreen:

Fast jag vet ju inte så gärna synpunker på fettytan, och ang mattheten efter det ossilerande gardet så skyller vi på maskinerna :lol: i det här fallet ;)
mvh max.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 16 nov 2009 22:49

Tror det är denna feta yta jag också irriterat mig på vissa bilar jag lagt vax som skydd på, Den feta ytan syns ej direkt vid avtorkning för mig men dagen efter ser jag den,

Är som att lacken "tryckt ut" överflöd :shock: För efter en vanlig tvätt är detta fenomen borta och bilen blank som en katt***le i månsken ;)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 16 nov 2009 23:23

Hehe :P
Då kanske man slipper uppsöka psykvården :? när det då troligtvis är så enkelt som Ante har gjort när han upptäckt denna förargliga fet-yta efter lagt lackskydd(vax)nämligen att tvätta av bilen som man fått det här fenomenet på :evil:

Nu kan alla fall jag sova gott i natt ;)
och i morgon ska jag släpa ner ett par hinkar i garaget och tvätta min huv med mitt lyxiga sonus shampo och visar sig detta lösa problemet så kommer ju en annan fråga nämligen vad ska man då ha för vax för att slippa detta fenomen om det nu finns något sådant vax :?:

rapportering kommer och tack till Ante :brumm
Mvh max.

MAX

Inlägg av MAX » 20 nov 2009 19:58

Tvättade av huven i förrgår och lack-skyddet den här gången(quick-finish 140)försvann lika snabbt som en av-löning då det polerades in med roterande dan före :mrgreen:

så kanske det funkat bättre om man väntat en vecka eller två :P har nu lagt fireglas igen då det visar sig fungera bra på den här solida test-huven då det inte lämnar någon fet-yta efter avtork och :shock: inte heller mattade ner ytan trots att jag då la det med ossilerande maskin.

Men att det då blir mattare :evil: med samma maskin(och även 3401,an) och skydd innehållande vax och teflon samt då med lite slipmedel.
Då på mina solida testobjekt utan klar-lack samt lite mjuka i lacken.

Fast då om jag fattat rätt så innehåller ju även fireglasen lite slipmedel ,då det har en polerande effekt så vad är det då i skydden som mattar ner ytan när man lägger på skydden vax och (vaxpolisharna)med en ossilerade maskin :?:
samt om man nu ska lägga ett vax så finns det något vax som inte lämnar den här synliga fettytan på en mörkare lack
max,

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 21 nov 2009 01:31

Du menar alltså att den feta utan försvann och inte "lackskyddet" ? ;)

Jag lägger alltid Fireglaze med min 3401 och en mjuk trissa... Inte har jag någonsin upptäckt att det skulle bli mattare, Jag däremot kör bara 1 varv med 1-2:an på maskinen och bara "smetar ut" medlet

MAX

Inlägg av MAX » 21 nov 2009 10:14

Var inte bara den feta ytan som försvann utan hela skyddet :evil:
Kanske jag gjorde fel men tog som sagt ett bilshampo (ej sonus) utan turtels zipo tror jag det heter utblandat i sprayflaska och dushade på huven och använde mig av en mf-duk som svamp som jag torkade lite lätt med innan jag skulle skölja av med vattenkanna gick bra första svepen så att säga men sen tog det stopp :P

Alltså att ytan blev sträv som ett sand-papper :o har nog uppfört sig annorlunda om jag svampat direkt från hinken och använt mig av en vanlig svamp så att säga och hållit fingrarna borta från skyddet ett par dagar ytterliggare :mrgreen:

känns som att vaxerna ,vaxpolisharna i det här fallet med huven inte vill in i lacken utan lägger sig på ytan.Även fast jag då spritat före :P

Och som sagt ger en mattare yta när jag använder ossilerande maskiner både till vanliga polishar och vaxpolishar ,men blankare med roterande maskin,, och just då på dom här (huven och 480.in) solida mjukare lackerna utan klarlack.

Men att det funkar fint med fireglasen som då ej ger en mattare yta med ossilerande samt ger en fettfri yta :P Just på denna svarta test-huv :P

Kan väl påpeka att den här upplevda matt-heten med ossilerande maskiner inte är speciellt matt men att blir blankare med roterande :jeps
Max.

Adde666

Inlägg av Adde666 » 22 nov 2009 17:53

Jag lägger FG först ett varv med maskin ett varv, och sen ett varv med mf applikator.
Senast redigerad av 4 Adde666, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 22 nov 2009 23:00

Jag är envis så jag vill tro att dom bara menar att man ska ha 2 lager för att man finpolerar med medlet första varvet, Därav kör man in det noga första varvet och bara lägger på de andra varvet

MAX

Inlägg av MAX » 23 nov 2009 20:24

Tar tillbaka vad jag skrev om att det funkade fint med fireglassen :evil:
okey såg fint ut när det låg själv på huven och som sagt fett-fritt.
Men kan säga att det ser ut som det gjorde både på corsa-huven och i Bustorps maxglans test på jettan.

Slänger in lite bilder senare på en annan tråd :P
mvh max.

Skriv svar