nyberg skrev:glanskydden lägger jag på förhand samt tar av för hand,
vax lägger jag på med maskin och tar av för hand,
fråga mig inte varför det har blivit så, men funkar för mig

Har jobbat lite lika själv ungefär
Fast lagt både vax och glans-skydd med maskin och sedan torkat för hand.
fast nu lite senare både lagt och kört av med maskin för att sedan torka efter lite med mf-duken
har funkat ganska bra enligt mig själv

bustorp skrev:Max, det kan ha med lacken att göra.
Mjuka lacker kan ge den typen av resultat.
Solid utan klarlack likaså.
Är det medel med slipmedel i?
Det är väl inte så att det är FireGlaze som ger dig det resultatet?
I s f är det ett känt problem......i a f hos mig.
Den här gången kan man säga att fireglasen är oskyldig då det gäller vad jag än lagt på med ossilerande enkelmaskin samt 3401.an och mjuka trissor då både rena polishar ,vaxpolishar,samt vanligt vax men kan nog säga att alla vaxerna jag testat innehåller nog lite slipmedel eller har rengörande egenskaper

, och då mycket riktigt solida färger utan klar lack.
Samt då att ytan varit färdig polerad med roterande, men då jag som sagt gått på efteråt med det ossilerande gardet oavsett skydd och då även polish som jag använt före till roterande så blir ytan mattare
nu gäller ju det här är ju det här mina övnings objekt med som sagt mjuka solida lacker som tur är

men den dan man står där med en fin bil som ska blänkas till så vill man ju inte att det ska skita sig på lackskyddet som det heter
Har ju även då på den svarta testhuven haft problem med en fet yta efter avtork av lackskydd förutom när jag la på fireglass som fick ligga ett dygn innan avtork men som sagt så har det inte blivit mattare av just fireglasen så jag tar för givet det är pga av dom ossilerande maskinerna .
så man kanske helt enkelt ska lägga skyddet(utan slipmedel och rengörande egenskaper) för hand eller med maskin om man får tag i rätt skydd för just solida mjukare lacker utan klarlack.
samt nu mina tankar så kanske det är så enkelt att den fettytan som är så märkbar på den svarta superduper höglanspolerade

testhuven märks så väl just på grund av den svarta färgen och helt enkelt försvinner när man tvättar bilen(huven) sedan när det är dags och kanske inget att oroa

sig för så att säga
Oj nu blev det mycket igen
Men om man säger så här då(snus paus)nu är jag tillbaka igen

jo alltså att man får den här fettytan oavsett lack och då kanske med dom flesta vaxer,vaxpolischar men bara att det inte syns lika väl på andra kulörer och att då den här fettytan blir är helt naturlig och att det ska vara så, men då inte synas
Fast jag vet ju inte så gärna synpunker på fettytan, och ang mattheten efter det ossilerande gardet så skyller vi på maskinerna

i det här fallet
mvh max.