Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av fyra vaxer

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Test av fyra vaxer

Inlägg av Funk » 25 maj 2009 21:16

Enrgade skrev:Visserligen en mycket affärsmässig försök - men jag har ett par frågor om uppförande av rättegången?

Har använt samma mängd vax? Samma mängd tvål? Samma möjligheter för avloppsvatten, i den meningen att den nedre 2 x vax antagligen mer vatten på grund av lakvatten från den högre ställning - kan se att toppen är pärlor. Finns det en "tvättas" samma summa på varje. Kan vara att experimentet utfördes på vertikal yta, så att alla har samma dränering.

Det är ingen hemlighet att jag smartwax män - och tycker det är fantastiskt med ett forum som detta, vilket vi inte rätt i Danmark

Hoppas att denna text är vettigt, eftersom jag har använt några google översättning
Ungefär samma mängd vax är använt, utom ultima som är mycket drygare. Vilket iofs inte borde spela någon större roll eftersom allt fått torka och sedan polerats av för hand...det som inte sitter kvar gör ingen nytta. Ytan har varit förberedd med samma medel och metoder så förutsättningarna till bindning till ytan har varit samma.

Dräneringen = avrinningen är lite subjektiv, men de som ligger nederst har fått en smula mer tid på sig att torka. Dock skall man tänka på att smartwax inte behövde ta hand om avrinning från ytan över sig eftersom den ligger under Ultima som suger kvar sitt vatten på grund av pärlningen..
Resten av texten är lite svår att förstå, skriv gärna på engelska som Tantrum nämner..

Summan är att så här längt så gör alla faktiskt bra ifrån sig, ingen produkt är direkt dålig..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 maj 2009 21:21

Enrgade skrev:Ok, så prøver jeg på dansk!

Funk det er bestemt et godt forsøg

Har et par opklarende spørgsmål til afvikling af forsøget? Har der været anvendt sammen mængde vax? Samme mængde shampoo? Samme muligheder for vandafløb – da det virker som om de nederste har fået vandafløb fra de øverste(de øverste perler stadig) grundet vinklen på hjelmen. Er der blevet vasket samme mængde på de enkelte områder?
Det var lättare att förstå..

Har svarat på det mesta redan, men ja allt är tvättat på samma sätt med samma koncentration av alaklie och schampo och på samma gång..
Överdelen på hjelmen (huven) är faktiskt lite kraftigare vinklad så det borde rinna lättare just där, men det är precis tvärtom.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 maj 2009 21:30

Jag kanske skall påpeka att senaste bilden är tagen ganska snart efter sköljning, och alla behandlade ytor utom Ultima (och även FireGlaze) var i stort sett torra efter ett par minuter, något som inte sker på en obehandlad elller "slut" yta.. så det är fortfarande liv i alla produkterna.

/Thomas

Göran

Inlägg av Göran » 25 maj 2009 21:49

Varmt välkommen Enrgade!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 maj 2009 20:04

Så var det dags igen för lite bilder. Nu är det tvättat 21 gånger , varav 5 med svamp och schampo och en automattvätt... och innan någon suckar så är kvalitet på den tvätten så bra att det är få som får uppleva något liknande. 100% av alla bilar som rullar igenom är ordentligt avspolade innan och det går kanske 15 nästan nya bilar en hektisk dag...

Här har det gått några minuter efter avspolning
Bild

Som ni kan se så är det inte mycket pärlning kvar, Platinum har fått sämre avrinning totalt sett än Autoglym som fortfarande har bra avrinning. Lägg märke till den skarpa kanten som är den obehandlade ytan, den riktigt suger kvar vatten..

Bild

Här är det svårare att se, men Ultima börjar tappa rejält i pärlning, men har ganska bra avrinning.
Överraskningen i nuläget är Smartwax som visserligen inte pärlar, men har riktigt bra avrinning.

Jämför gärna med framskärmarna som har enbart FireGlaze, det pärlar helt klart mest.
Denna gång användes Autosmart glansschampo och alla ytorna var lätta att tvätta, fast det borde det väl vara med tanke på hur ofta det tvättats de senaste veckorna. Även om vi haft skitväder de senaste dagarna så har det mest varit damm och salt från havet som hamnat på bilen.... För att inte tala om på rutorna hemma, det är nackdelen att bo på solkusten i väster .. ;)

/Thomas

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 29 maj 2009 21:15

Vilken skillnad mot för några tvättar sen!
Och jag trodde Fireglaze brukade sluta pärla ganska fort? Har hela bilen tvättats på samma sätt som huven?
Vilken yta föredrar du själv?
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 maj 2009 22:48

rkoo skrev:Vilken skillnad mot för några tvättar sen!
Och jag trodde Fireglaze brukade sluta pärla ganska fort? Har hela bilen tvättats på samma sätt som huven?
Vilken yta föredrar du själv?
Även jag trodde att FG skulle tappa stinget fortare..

Hela fronten är tvättad på exakt samma sätt, dock har jag vid användning av enbart kem + högtryck ibland bara lagt kem på fronten och spolat av hela bilen med högtrycken, finns liksom ingen ide att slita på övrigt lackskydd i onödan.

Vad jag föredrar själv... svårt vara entydigt på... Pärlning är snyggt när det t.ex regnat, men ger fläckar. Gillar man det så vinner faktiskt kombinationen FG toppat med Ultima, det pärlar något helt sanslöst.
Fast jag ser egentligen helst att vatten åker av i sjok. Personligen så skall jag testa ett "lyxvax" så snart jag hittar det jag tänkt med betydligt billigare frakt än £22 från England. Och då menar jag att jag skall toppa FG med det. För min personliga favorit är fortfarande FG, det passar mitt arbetssätt och håller bra samt blänker snyggt. På andrabilen så har FG nu suttit sedan augusti-september förra året och det håller fortfarande bra klass..

/Thomas

PS: Om någon har ett bra tips på var man kan få tag på DoDo Juice Light eller liknande till vettigt pris så PM:a gärna..

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 maj 2009 22:52

Jag skall väll tillägga än en gång att vid regn eller dagg så pärlar alla fortfarande all ytor ganska bra, så "slut" är ingen av ytorna...

/Thomas

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 29 maj 2009 23:11

Skippa Dodo och köp Collinite 915 el 476 istället, jag har en burk 476 över.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 maj 2009 07:42

marcus skrev:Skippa Dodo och köp Collinite 915 el 476 istället, jag har en burk 476 över.
Tack för din input. Jag har övervägt dessa också, men hoppar över 476 pga att det lär innehålla en hel del syntetiska vaxer. Denna gång tänkte jag gå "oldschool" och köra så ren carnauba som möjligt och bortse från längre hållbarhet. 915 sägs ju vara mer "naturligt" så den finns med på listan fortfarande..

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 04 jun 2009 21:00

En bild på hur det ser ut på morgonen efter regn... nu är det tvättat totalt 23 gånger (jag börjar tackla av..)..och det är ett par dagar sedan..

Bild

Det pärlar fortfarande rejält efter regn, konstigt att det är sådan skillnad när man tvättar...

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2009 11:05

Det här med lackskyddstester är svårt....kollar man på pärlingseffekten så kan man bli väldigt lurad....bästa pärlingseffekt behöver inte vara bästa skydd....just när det gäller konsumentprodukter så ligger dessa väldigt nära i hållbarhet...sommartid utan starkt rengörande medel så bör ett bra skydd vara med ca 3mån...vintertid med mycket starka medel reduceras till dagar....

Men visst det finns vissa skydd som sticker ut lite och håller bättre...t.ex. Trutest QF med teflon och Fireglaze...Men samtidigt är det synd att dom som verkligen vill ha ett bra och lite mer långvarigt skydd inte vågar sig på att lägga ett 2komp skydd...följer man bara manualen så är detta extremt enkelt och inte speciellt dyrt...Många här på forumet vet att det är väldigt enkelt att lägga ett 2komp skydd...Men genom erfarenhet med kundkontakter dagligen så vet jag att många drar sig för detta (läs rädda)...och jag tror att detta ofta kommer från bilvårdsbranshen själv...då vissa där vill framhäva att dom mer avancerade lackskydden är inget gemene man klarar upp hemma...utan dessa är bara för professionella användare... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 06 jun 2009 13:02

Nisse skrev:Det här med lackskyddstester är svårt....kollar man på pärlingseffekten så kan man bli väldigt lurad....bästa pärlingseffekt behöver inte vara bästa skydd....just när det gäller konsumentprodukter så ligger dessa väldigt nära i hållbarhet...sommartid utan starkt rengörande medel så bör ett bra skydd vara med ca 3mån...vintertid med mycket starka medel reduceras till dagar....

Men visst det finns vissa skydd som sticker ut lite och håller bättre...t.ex. Trutest QF med teflon och Fireglaze...Men samtidigt är det synd att dom som verkligen vill ha ett bra och lite mer långvarigt skydd inte vågar sig på att lägga ett 2komp skydd...följer man bara manualen så är detta extremt enkelt och inte speciellt dyrt...Många här på forumet vet att det är väldigt enkelt att lägga ett 2komp skydd...Men genom erfarenhet med kundkontakter dagligen så vet jag att många drar sig för detta (läs rädda)...och jag tror att detta ofta kommer från bilvårdsbranshen själv...då vissa där vill framhäva att dom mer avancerade lackskydden är inget gemene man klarar upp hemma...utan dessa är bara för professionella användare... ;)

Håller med dej Nisse tror oxå många är rädda för det och det är även bilhandlare som skrämmer upp vanligt folk att passa dej för lackskydd waxa bilen istället har sett bilar som varit röda och lackskyddats och då blev bilen nästan rosa.......så sa min bilhandlare när jag sa att jag beställt en lackkonservering men jag gjorde det ändå så det kommer nog från flera håll. Själv är jag bara lite reserverad mot att " Våga " prova PPS- Lackskydd pga. att det kan etsa rutorna om jag fattat det rätt.

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2009 13:32

Inga problem alls...bara att ha en frottéhanduk på axeln och torka om det skulle rinna ner...och det händer inte på några sekunder...utan om det rinner ner medans man väntar dom 30min på första stegetoch det som rinner får torka in...då etsar det !...f.ö. finns det dom som kör över hela glasrutorna med steg 1....då är risken borta... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 06 jun 2009 16:18

Nisse skrev:Inga problem alls...bara att ha en frottéhanduk på axeln och torka om det skulle rinna ner...och det händer inte på några sekunder...utan om det rinner ner medans man väntar dom 30min på första stegetoch det som rinner får torka in...då etsar det !...f.ö. finns det dom som kör över hela glasrutorna med steg 1....då är risken borta... ;)
Va :shock: men då borde det väl etsa rutorna!!??........Eller menar du att det inte är farligt för rutorna alls?

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2009 17:04

Jag menar att en del lägger 1a steget även helt på glasytorna, då slipper man problem med synbara etsningar....etsningar som kan bli av 1steget PPS märker man enbart om det rinner rakt ner på enstaka ställen..."det blir linjer"
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 06 jun 2009 19:16

Nisse skrev:Jag menar att en del lägger 1a steget även helt på glasytorna, då slipper man problem med synbara etsningar....etsningar som kan bli av 1steget PPS märker man enbart om det rinner rakt ner på enstaka ställen..."det blir linjer"
Slutfråga :D ......Vilka av dom två sätten gör du Nisse :?:

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2009 20:36

Frottéhanduk på axeln.... :cheers
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 06 jun 2009 20:40

Nisse skrev:Frottéhanduk på axeln.... :cheers

:jeps .......och :cheers på dej me´´ och alla andra :brumm polerare

Provar nog på min andra bil första gången har ju en sats liggande som följde med TT:en :jeps

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 06 jun 2009 21:19

Jag har aldrig fått en tillstymmelse till etsning när jag har lagt pps. De varnar bara för att det kan etsa.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar