Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Mitt garage
- LineaR
- Trogen Medlem

Re: Mitt garage
Ser bra ut än så länge
..tråkigt med mögel.
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Re: Mitt garage nu v ill jag ha lite hjälp och så...
Nu behöver jag bolla lite ideer med er härinne (för ni är ju så grymma ) 
Garaget är klart för målning och inredning nu och då dyker frågan BELYSNING upp...
Min tanke var att ha 2 armaturer i taket
3 armaturer på ena väggen
2 på andra då det sitter en dörr där nu, samt nån form av belysning över ev. arbetsbänk.
Måtten på garaget är 7x4 meter och är 2.70 högt ner till 2.50
Väggar ska vara vita och golvet blir förmodligen i nån grå färg.
Vad är bäst att köpa?
Ge mej matnyttiga förslag till vad som är bra med styrkor
kallt ljus, mjukt ljus
styrka m.m
Vill ju få detta så bra det går nu när jag ha chansen
Garaget är klart för målning och inredning nu och då dyker frågan BELYSNING upp...
Min tanke var att ha 2 armaturer i taket
3 armaturer på ena väggen
2 på andra då det sitter en dörr där nu, samt nån form av belysning över ev. arbetsbänk.
Måtten på garaget är 7x4 meter och är 2.70 högt ner till 2.50
Väggar ska vara vita och golvet blir förmodligen i nån grå färg.
Vad är bäst att köpa?
Ge mej matnyttiga förslag till vad som är bra med styrkor
kallt ljus, mjukt ljus
styrka m.m
Vill ju få detta så bra det går nu när jag ha chansen
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Progge..... nu efter vintern då värmen kommer tillbaka SKA vi ha en träff här!!!!progge skrev:Blir nästa träff i ditt garage Carina?
- progge
- Moderator

Gött.
Jag längtar till våren.
Jag längtar till våren.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- MattisH
- Trogen Medlem

Hur tänker du sätta dom tre på väggen? Sitter dom vinklat uppe vid taket kan 2 st i taket räcka. Sitter dom längre ner (bilputsarlampor) tycker jag att det borde bli för lite ljus uppifrån.
I mitt förra garage hade 5 st armaturer i taket (9x3 meter) de tre första satt på bredden och de två närmast porten satt på längden. Ska se om jag hittar bild..
De på längden:

Tyvärr har jag ingen bild på dom som satt på bredden, men de satt med jämna mellanrum fram mot galvelväggen i garaget.
Det var tillräckligt med ljus uppifrån när man gjorde vid bilen, men det blev en del skuggor på sidorna. Ju mer lampor desto bättre, det viktiga är att man kan tända dom olika bara...
I mitt förra garage hade 5 st armaturer i taket (9x3 meter) de tre första satt på bredden och de två närmast porten satt på längden. Ska se om jag hittar bild..
De på längden:

Tyvärr har jag ingen bild på dom som satt på bredden, men de satt med jämna mellanrum fram mot galvelväggen i garaget.
Det var tillräckligt med ljus uppifrån när man gjorde vid bilen, men det blev en del skuggor på sidorna. Ju mer lampor desto bättre, det viktiga är att man kan tända dom olika bara...
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Tanken var att dom i taket ska sitta på tvären och dom på väggarna ska stå upp och dom ska gå på seperata brytare.MattisH skrev:Hur tänker du sätta dom tre på väggen? Sitter dom vinklat uppe vid taket kan 2 st i taket räcka. Sitter dom längre ner (bilputsarlampor) tycker jag att det borde bli för lite ljus uppifrån.
De på längden:
VIll ju ha belysning på sidorna vid polering -)
- MattisH
- Trogen Medlem

Precis, jag kommer sätta armaturer på väggarna i mitt nya garage. Det var inget vidare ljuse att polera i i det gamla garaget.
Satt och funderade på att ha väggarna vid bilplatsen helt fria och sätta någon typ av skena, så man kan skjuta armaturerna upp och ner längs väggen.. Vad tror du om någon sådan lösning?
Satt och funderade på att ha väggarna vid bilplatsen helt fria och sätta någon typ av skena, så man kan skjuta armaturerna upp och ner längs väggen.. Vad tror du om någon sådan lösning?
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Hmmmm.... kan funka. men då måste du ju ha fri kabel också.MattisH skrev:Precis, jag kommer sätta armaturer på väggarna i mitt nya garage. Det var inget vidare ljuse att polera i i det gamla garaget.
Mina blir "väggfasta" men iden var inte dum!!
Har inte riktigt hela planerigen klar med hur hyllor och så ska vara, men så mycket fri väggyta som möjligt..
Har varit iväg idag och införskaffat kontakter... tittade lite på ett par oljefyllda element med... och en värmare samt golvfärg,verktygstavlor men blev så förvirrad så jag köpte mej en 200 grams chokladkaka och en cola och åkte hem
- Swingminx
- Trogen Medlem

Mitt garage
Haha!
Senast redigerad av 4 Swingminx, redigerad totalt 14 gång.
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
Gunvald
- Medlem
Jag satte mina lysrörsarmaturer i 45 graders vinkel i mötet mellan tak och vägg. Finns fästen för det men jag gjorde en "trumma". Jag satt 6st på 7-8m och sen har jag två lösa med 10m förlängningssladd på som man kan ha på sidorna. Fördelen är att man kan ta bort dom så inget sticker ut. För övrigt är det j gott med choklad 
Senast redigerad av 4 Gunvald, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Ang. kabel kan man ha en spiralkabeln för anslutning av skjutbara armaturer..
Så länge du bifogar bilder på färdig belysning så.
Ang. valet av armaturer så försök hitta en hyfsat högt ip-klassad med reflektor. Blir sjukt mkt bättre ljus så fort man får dit en reflektor..
Så länge du bifogar bilder på färdig belysning så.
Ang. valet av armaturer så försök hitta en hyfsat högt ip-klassad med reflektor. Blir sjukt mkt bättre ljus så fort man får dit en reflektor..
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Crille
- Entusiast

Ska inte Carina tvätta i garaget eller ha fuktigt så behöver hon inte tänka så mycke på IP klassningen.. Normala lampor av IP 21 som är droppskyddat duger gott i ett garage som är uppvärmt. Men vill man kosta på så tar man armaturer med högre IP klass som är kapslade och har reflektorer.. 840 rör är kallvita och det är vad man har i garage och som man ser bra med vid polering.
Ska du ha effektiva lysrörsarmaturer så köp dom som har HF don = elektronisk driftdon, drar mindre ström än vanliga T8 rör samt så tänds T5 rören betydligt mycket snabbare än gamla T8 rören med glimtändare.
Ett bra hjälpmedel för att beräkna hur mycket lux du får är DIALux beräkningsprogram, i det kan du laborera med olika armaturer, storlek på lokal, färg på golv,vägg m.m, hämtas här:
http://www.dial.de/DIAL/en/dialux-inter ... enska.html
http://www.malmbergs.com/frmDynamicPage ... x?pageId=8
Detta som jag skriver är en rekommendation eftersom jag jobbar med el hela dagarna, dvs är installationselektriker till yrket.
Ska du ha effektiva lysrörsarmaturer så köp dom som har HF don = elektronisk driftdon, drar mindre ström än vanliga T8 rör samt så tänds T5 rören betydligt mycket snabbare än gamla T8 rören med glimtändare.
Ett bra hjälpmedel för att beräkna hur mycket lux du får är DIALux beräkningsprogram, i det kan du laborera med olika armaturer, storlek på lokal, färg på golv,vägg m.m, hämtas här:
http://www.dial.de/DIAL/en/dialux-inter ... enska.html
http://www.malmbergs.com/frmDynamicPage ... x?pageId=8
Detta som jag skriver är en rekommendation eftersom jag jobbar med el hela dagarna, dvs är installationselektriker till yrket.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Tack grabbar!!!
Det underlättar massor när man ska ut på lamp jakt.
Jag återkommer efter helgen med lite mer bilder:)
Det underlättar massor när man ska ut på lamp jakt.
Jag återkommer efter helgen med lite mer bilder:)
- fisher91
- Trogen Medlem

Om du letar efter golvfärg rekommenderar jag Biltemas 2-komp golvfärg.
Reflekterar ljus jätte bra lite vitgrå till färgen.
Jag har målat hela verkstaden med den färgen, håller jätte bra mot Oljor och starka avfettnings medel.
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... ent-36197/
Jag har målat hela verkstaden med den färgen, håller jätte bra mot Oljor och starka avfettnings medel.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Den färgen ser ju riktigt fin ut..fisher91 skrev:Om du letar efter golvfärg rekommenderar jag Biltemas 2-komp golvfärg.
är den riktigt fullgod som 2 komp?
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Det ska den vara.. Har en kompis som kört med den och den är riktig fin. En annan kompis körde med kvalitetsfärg som yrkesmålare la som inte alls har samma yta.
Tips på armatur som fungerar bra, tycker jag!
http://www.jula.se/d-markt-lysrorsarmat ... p65-424058
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
okej.. fint att vetaMattisH skrev:Det ska den vara.. Har en kompis som kört med den och den är riktig fin. En annan kompis körde med kvalitetsfärg som yrkesmålare la som inte alls har samma yta.
// Anders
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Köpte färg idag på flugger.fisher91 skrev:Om du letar efter golvfärg rekommenderar jag Biltemas 2-komp golvfärg.
Kollade på Biltemas färg i veckan, men hade fått köpa vet inte hur mycket då den endast räckte till strax över 10 kvm / burk. Då det nu är nygjutet betongolv kommer det ju att suga en del kan jag tänka mej så...
Nu blev det 2k färg för industrigolv... visst det kostade lite mer, men den ska tåla en jäkla massa.
Färg blev en mellangrå så det blir kanon!
Vita väggar, grått golv, gråa verktygstavlor och kontaktet och uttag med mörkgråa lock
Julas lysarmaturer har jag sneglat på och jag tror det blir ett par såna
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
jula har riktigt billiga lysarmaturer..carina skrev:Köpte färg idag på flugger.fisher91 skrev:Om du letar efter golvfärg rekommenderar jag Biltemas 2-komp golvfärg.
Kollade på Biltemas färg i veckan, men hade fått köpa vet inte hur mycket då den endast räckte till strax över 10 kvm / burk. Då det nu är nygjutet betongolv kommer det ju att suga en del kan jag tänka mej så...
Nu blev det 2k färg för industrigolv... visst det kostade lite mer, men den ska tåla en jäkla massa.
Färg blev en mellangrå så det blir kanon!
Vita väggar, grått golv, gråa verktygstavlor och kontaktet och uttag med mörkgråa lock
Julas lysarmaturer har jag sneglat på och jag tror det blir ett par såna
- Cullis
- Medlem
Ser ju ut att bli grymt!!!
Jag hade kört som krille sa. T5 rör och allt över IP44 känns overkill. Bättre att lägga pengarna på ett par extra istället
. Och vill man ha tvärvitt finns 860 temp på lysrören aka "daylight".
Som folk sagt innan. En träff hos dig till våren känns given!!

Jag hade kört som krille sa. T5 rör och allt över IP44 känns overkill. Bättre att lägga pengarna på ett par extra istället
Som folk sagt innan. En träff hos dig till våren känns given!!
Senast redigerad av 4 Cullis, redigerad totalt 14 gång.