Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

VW GT projektet med Nano 2K

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

VW GT projektet med Nano 2K

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 13:33

En kompis ville ha sin GT polerad och glansförseglad eftersom det var bara vanlig vax på den från bil affären...

Började med att tvätta av bilen ordentligt med Tar Remow och innanför alla dörrar/dörrstolpar..
Blåste av allt med 70gradigt varmvatten och 170bars tryck...

Lät bilen torka sedan var det på igen med 10% HD Grön över hela bilen samt så fick sig fälgarna en omgång med oxalsyra för dom var en hel del gula och trista....
Spolade av allt med 170bars tryck och kallvatten...

Efter allt detta så vart det flytande sämskinn påsprutat över allt och innanför dörrar m.m..

Nu började det roliga..

Maskering sedan fick jag gå loss på bilen med Buffer2000 och lila trissor och vissa ställen fick det bli med ullrondell...
buffer2000.jpg
buffer2000.jpg (41.92 KiB) Visad 6113 gånger
Sedan efter det var klart och avtorkat och så jag vart nöjd då gick jag på men en omgång
Platinum Vax med gula trissor sedan fick det torka och sedan en sväng över hela karossen med svarta mjuka trissor för högglans.

Och nu var det äntligen dags för sista momentet i det hela, Nano 2K burken åkte fram och polerades in med mjuka svarta trissor med top toolen sedan fick det härda tills i morse och då vart det att jag gick en sväng över karossen igen med svarta våfflade trissor..

Och detta vart slutresultatet på denna bil..
Nano.JPG
Nano.JPG (46.58 KiB) Visad 6112 gånger
Nano 2.JPG
Nano 2.JPG (49.27 KiB) Visad 6113 gånger
Kompisen var även denna gång nöjd med resultatet, gjorde hans förra bil men för 2 veckor sedan som han sålde och köpte denna GT...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

peterv
Medlem

Re: VW GT projektet med Nano 2K

Inlägg av peterv » 27 jul 2009 13:45

Skitbra, ser riktigt blankt och fint ut :best
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 13:51

peterv skrev:Skitbra, ser riktigt blankt och fint ut :best

Tackar och bockar, den ser helt okej ut, fick inte upp mera glans hur mycke jag en försökte :lol:

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 27 jul 2009 15:38

Mycket snyggt, rött är bara så tacksamt........

Vitsen med varmvatten är att man ska kunna SÄNKA vattentrycket o slippa trycka in en massa vatten I lister, I tätningar, I karossgenomföringar, runt vindrutstätningsmassan, I dörrar m.m. o ändå uppnå ett rent resultat.
Fukt som trycks in i tätningar med så högt tryck har inte en chans att ta sig ut igen.
Det kan störa larmsensorer, airbagsensorer o annan elektronik o det kan vara helt omöjligt att hitta felet.

Allt detta visste du ju såklart redan annars hade du ju inte gjort som du gör, eller hur....... ;)
Men jag blir ändå så nyfiken att jag måste fråga:
Varför 170 bars tryck o 70° varmt vatten?
Varför 170 bars tryck o kallt vatten?
Det måste finnas en anledning som jag, som oldboysrepresentant, totalt missat :evil: :evil: inom rekondutvecklingen.......o jag måste bara få veta.......... :nicka :nicka
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 16:01

bustorp skrev:Mycket snyggt, rött är bara så tacksamt........

Vitsen med varmvatten är att man ska kunna SÄNKA vattentrycket o slippa trycka in en massa vatten I lister, I tätningar, I karossgenomföringar, runt vindrutstätningsmassan, I dörrar m.m. o ändå uppnå ett rent resultat.
Fukt som trycks in i tätningar med så högt tryck har inte en chans att ta sig ut igen.
Det kan störa larmsensorer, airbagsensorer o annan elektronik o det kan vara helt omöjligt att hitta felet.

Allt detta visste du ju såklart redan annars hade du ju inte gjort som du gör, eller hur....... ;)
Men jag blir ändå så nyfiken att jag måste fråga:
Varför 170 bars tryck o 70° varmt vatten?
Varför 170 bars tryck o kallt vatten?
Det måste finnas en anledning som jag, som oldboysrepresentant, totalt missat :evil: :evil: inom rekondutvecklingen.......o jag måste bara få veta.......... :nicka :nicka
Tackar och bockar. :cheers

170Bars tryck är bara för man är alldeles för lat för att öppna chassit och sänka trycket, därav blir det 170bars tryck..Blir du ren i kallvatten när du duschar? ;) ;)

Vatten/fukt kan störa hur mycke som helst, men du vet det gäller att använda skallen och INTE trycka strålen direkt mot gummitätningar där kontakter/elkablar finns :nicka Har aldrig fått till det så någon bil slutat fungera i elektroniken..

Kanske denna oldboysrepresentant skulle testa 2000talets under med varmvatten i tvätten och tordas våga lite *retas* och inte köra på gamla premisser hela livet. :cheers

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 jul 2009 16:10

Jag tycker personligen inte att varmvatten behövs om man kör med bra kem och har lite tid på sig.. och ja, man blir ren med en kalldusch, det är bara en aning obehagligt.. ;)

En fråga bara, kör du med Buffer som fint polermedel på alla lacksorter ? Numera verkar ju iofs inte Smartab ha något som polerar utan att tillföra vax (sedan man tagit bort TakeOff), men är den lika bra på ren finpolering på klarlack som andra polermedel ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 16:29

Funk skrev:Jag tycker personligen inte att varmvatten behövs om man kör med bra kem och har lite tid på sig.. och ja, man blir ren med en kalldusch, det är bara en aning obehagligt.. ;)

En fråga bara, kör du med Buffer som fint polermedel på alla lacksorter ? Numera verkar ju iofs inte Smartab ha något som polerar utan att tillföra vax (sedan man tagit bort TakeOff), men är den lika bra på ren finpolering på klarlack som andra polermedel ?

/Thomas
Du ser alla tycker olika :nicka Jag kör alltid varmvatten första tvättsvängen sedan återgår jag till kallvatten, det är fördelen om man har en riktig högtryckstvätt med båda valen på, jag gillar att använda grejjerna man köpt. Vet av egen erfarenhet att varmvattenstvätt är kanon på skitiga lastbilar/fordon är uppväxt i en åkarfamilj och har tvättat 24meters lastbilar +släp + trailers ett par gånger i mina dagar ;)
både testat kall/varm och lovar dig det varma biter mycket bättre. Och vi använder uteslutande HD Grön 200liters fat och har så gjort hur länge som helst, spädningen beror på värmen ute "Sommar/vinter" och nerskitningsgraden på fordonet.

Buffern kör jag på mörka lacker, har faktiskt enbart haft det på röda och svarta bilar hittills men ska även testa på på andra färger för att se vad som händer... (Både solida och bilar med klarlack).

Jag har 2 flaskor TakeOff som används om jag inte får bort alla små repor, jag brukar oftast testa mig fram vilket som funkar bäst på just den bilen/fordonet.

Har ju som sagt bara kört ett par bilar med Buffer2000 så jag är ingen proffs på det men jag tycker det biter bra och tar bort repor kanon på både solida lacker och klarlacker.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 jul 2009 16:48

OK, tack för svaret... jag gillar faktiskt TakeOff, ett av de bättre torra medlen jag testat. Jag kommer att vara ledsen när den tar slut...

Klart man skall använda maskinparken, jag tycker dock inte den är till större hjälp till normalskitiga personbilar, inte sommartid i alla fall.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 16:52

Funk skrev:OK, tack för svaret... jag gillar faktiskt TakeOff, ett av de bättre torra medlen jag testat. Jag kommer att vara ledsen när den tar slut...

Klart man skall använda maskinparken, jag tycker dock inte den är till större hjälp till normalskitiga personbilar, inte sommartid i alla fall.

/Thomas
Hmmm säker på att TakeOff inte bara får ett nytt namn? Nu är jag himla osäker måste faktiskt fråga min säljare om det kommer utgå totalt eller om det kommer upp i ny skepnad med nytt namn..Återkommer när jag har ett svar om detta.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 27 jul 2009 17:27

Snyggt jobbat! :jeps

Jag har själv gjort en Mini Cooper (ny bil, uttagen för 2 veckor sedan, svart met.) idag. Ultima Paint Prep Plus och sedan Ultima Paint Guard Plus. Tyvärr glömde jag kameran hemma, så det blev inga bilder. Men jäklar va blank och fin den blev! :cheers
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 17:39

Executive skrev:Snyggt jobbat! :jeps

Jag har själv gjort en Mini Cooper (ny bil, uttagen för 2 veckor sedan, svart met.) idag. Ultima Paint Prep Plus och sedan Ultima Paint Guard Plus. Tyvärr glömde jag kameran hemma, så det blev inga bilder. Men jäklar va blank och fin den blev! :cheers

Najs :jeps Du kan väl komma ihåg kameran och ta bild så jag får se, Svart färg är himla svår att få toppen tycker jag så det skulle va kul att se hur bilen blev med Ultiman..Se så upp med kort nu :nicka

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 27 jul 2009 17:44

Det är en kompis bil. Får väl se om man kan knäppa nån bild på den! :)

Ska ta en bild på S80in jag kör (svart met. den med). Har lagt på Ultima PGP på den också. Ovanpå Ditec-behandlingen. :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 27 jul 2009 20:57

Snyggt, men lägg helst in bilderna med hjälp av forumbilder.se :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 27 jul 2009 21:07

Snyggt Crille :D Det var glans som heter duga ;)

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 27 jul 2009 21:21

Crille skrev: Kanske denna oldboysrepresentant skulle testa 2000talets under med varmvatten i tvätten och tordas våga lite *retas* och inte köra på gamla premisser hela livet. :cheers
Håna inte en gammal man.... :lol: :lol:
Jag körde varmvatten 50° i högtryckstvätten innan du började rekonda bilar, tror jag..........1989.
De flesta tvättar tål inte mer än 50°(har en Alto o 2 Kärcher - alla tål max 50°)............hoppas att din gör det....... ;)
Senast redigerad av 5 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 27 jul 2009 21:45

Jag har en kompis som körde högtryck så det hette duga för 2-3 år sedan på sin MB.
Sedan dess har den indikerat att det är fel på en sidoairbag o det går inte att nollställa.
Enligt MB så är det fukt som gått in via ena dörren o ligger o skapar skumma spänningsfel som indikerar airbagfel i boxen. Det började direkt efter en tvätt.
Det går inte att få bort så de plockade lampan, men de får sätta dit den inför varje besiktning.
B t w han tvättade med högtryckstvätten 170 bar (kallvatten) på sitt jobb - ett åkeri där han kör lastbil ;) ;)

En annan polare har en van där tjuvlarmet drog igång när han tvättat med högtryck - nåt som grannen hans blev ganska trött på......det är en glaskrossensor i dörren som inte tål fukt som kryper ner via skraplisten.
Om han spolar av bilen med vattenslangen så händer ingenting - bara högtrycken.........

Jag tycker i o f s att det är ganska kul..........men tvättar aldrig med högtryck för fullt hemma, jag har ställt ner till runt 100 bar o drygt 50°vatten (när det behövs, annars kallt). Det räcker gott o väl........finns ingen anledning för mig att överdriva.
Högre tryck - finare droppar - lättare för att tränga in - tut i larmet - inte kul........ ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 28 jul 2009 09:48

Jiiins skrev:Snyggt Crille :D Det var glans som heter duga ;)

/Jiiins :jeps
Tackar Jiiins :jeps

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 28 jul 2009 12:11

bustorp skrev:
Crille skrev: Kanske denna oldboysrepresentant skulle testa 2000talets under med varmvatten i tvätten och tordas våga lite *retas* och inte köra på gamla premisser hela livet. :cheers
Håna inte en gammal man.... :lol: :lol:
Jag körde varmvatten 50° i högtryckstvätten innan du började rekonda bilar, tror jag..........1989.
De flesta tvättar tål inte mer än 50°(har en Alto o 2 Kärcher - alla tål max 50°)............hoppas att din gör det....... ;)
Haha då tvättade du med högtryckstvätt med varmvatten långt före mig. Klarar maskinen bara av 50° vatten är det väl ingen proffsmaskin som man använder i ett företag.. Den som står i min fars garage klarar av 140° (Ånga) och har givetvis egen dieselvärmare för vattnet, men det ska tydligen va en tillsats för 140grader, men slangpaketet som följde med maskinen klarar av 100°, jag har tvättat av en sving till mc:n med dom graderna när jag tog bort pulverlacken så jag fick ren aluminium som skulle poleras.

Kolla på länken så ser du vad mellanklassen av Kärchers hetvattentvättar klarar av..

http://www.karcher.se/se/Produkter/Prof ... lassen.htm

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 28 jul 2009 14:20

Jo, men jag har inget företag o har heller inga tvättar i mellanklass.
Jag har köpt vad jag behöver till min hobby o jag behöver bara 50° o drygt 100 bar.
Varmvattenberedaren i garaget är bara ställd på 70° så.......
Det kan inte bli renare än rent....... ;)
Jag har 100, 110 o 130 barsmaskiner. Köpta när det varit bra priser dessutom för jag är snål också.
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar