Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Wurth polermedel samma som menzerna?

Poleringssätt och produktval.
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Wurth polermedel samma som menzerna?

Inlägg av Ante_Bmw » 04 jun 2009 16:09

Fick idag en provflaska på Wurt Nanolack polish (Ultrafin)

Efter att järfört den med FF hemma så funderar jag om dessa 2 kan vara liknande produkter, hittade även en tråd på nätet där en trodde de var Menzerna som tillverade wurth`s medel

Någon som kan kasta lite ljus på saken?

Skall när jag får en testbil ta och testa medlet lite :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Wurth polermedel samma som menzerna?

Inlägg av Nisse » 04 jun 2009 18:24

Båda tysktillverkade....ja det är nog inte omöjligt att det kan vara så....det finns många exempel på att samma medel finns i flaskor från olika tillverkare....men kan ha gjort någon liten förändring... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 jun 2009 18:47

Liiiiiite OT ;) .

http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthp ... 0300-1.pdf
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1062

Undrar vilken som är originalet, jag har Boschen (underbar maskin) iaf :nicka .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 04 jun 2009 23:05

Nisse skrev:Båda tysktillverkade....ja det är nog inte omöjligt att det kan vara så....det finns många exempel på att samma medel finns i flaskor från olika tillverkare....men kan ha gjort någon liten förändring... ;)

Jag har aldrig annars ens sett 2 olika märken som när man jämför både ser ut, känns och luktar exakt samma.... Ska bli kul att testa detta :)

Han hade hört rycktesvägen att man polerar bilar som hobby och sökte då upp mig och gav mig en provflaska :) jag såklart tyckte att jag då behöver testa alla dom olika " för att veta" om det är något jag vill börja med ;) men fick nöja mig med Ultrafina denna gång då han bara hade med den

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 30 jul 2009 02:28

Nu har jag för första gången kört denna Wurth Nanopolish och fakitskt med bra resultat :)
Ska lägga upp bilder men får nog bli till helgen när jag har tid att sammanfatta lite vad jag tyckte,
Bilen jag körde var en BMW 745iA -03

Någon som har ett bra liknande projekt och vill testa ett "nytt" finpolerande medel?
Denna är väl just avsedd till bilar med den nyare typen av klarlack som är hårdare

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 jul 2009 07:53

Menzerna tillverkare inte Würths polermedel. Däremot tillverkar Menzerna åt bland annat Mirka, 4CR mfl.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 08:56

Cross labeling är annars väldigt vanligt.........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 jul 2009 10:34

bustorp skrev:Cross labeling är annars väldigt vanligt.........
Väldigt vanligt.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 30 jul 2009 10:39

Jag har hört att Menzerna är inblandade i Lahegas nya rubbingar. Har iof inge fakta som styrker det.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

MAX

Inlägg av MAX » 30 jul 2009 10:53

Nu har jag för första gången kört denna Wurth Nanopolish och fakitskt med bra resultat :)
Ska lägga upp bilder men får nog bli till helgen när jag har tid att sammanfatta lite vad jag tyckte,
Bilen jag körde var en BMW 745iA -03

Låter ju väldigt positivt Ante.
Kanske lika bra att du eventuellt kontaktar försäljaren och försöker få tag på steget före nano-polishen för ett test nu när det gick bra med fin-polishen kan ju bli en hit tillsammans med 3401.an :P

Ser fram emot sammanfattningen av dina erfarenheter beträffande just det här medlet.
Mvh max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 11:06

marcus skrev:
bustorp skrev:Cross labeling är annars väldigt vanligt.........
Väldigt vanligt.
Ett av de stora svenska märkena tillverkar knappast någonting själva, enligt vad jag läst i annat forum.
Undrar om det inte var du som skrev det, marcus..........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 jul 2009 14:12

Stupid-Flanders skrev:Jag har hört att Menzerna är inblandade i Lahegas nya rubbingar. Har iof inge fakta som styrker det.
Du har ju Lahega på forumet, ställ frågan till dem?

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 30 jul 2009 19:15

Jag tyckte Wurth medlet var mycket mycket lättarbetat, Man fick snabbt resultat och finish.
Med FF tar det mycket längre tid för mig att bryta ner medlet men detta var inte alls lika fett så det gick ganska fort och testade FF på en dörr och Wurth på andra och enda skillnaden jag märkte var tiden det tog för mig att polera dom... Dubbla tiden på dörren med Menxerna

Först tyckte jag det känndes som att medlet gick för torrt men det hjälpte att förfukta trissan lite före man började ( alltså när trissan var helt ny)

Okej då vet jag att det ej är Menxerna som tillverkar medlet, Annars lukten, färgen allt utom konsistensen stämmer överenns

Bild

Bild

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 30 jul 2009 20:12

Bra jobbat Ante samt kul med lite rapportering ang medlets egenskaper.
Gör ju inte saken sämre att det går lite snabbare med jobben för tjänar man nu som i det fallet kanske halva tiden på en dörr så blir det ju en hel del med tid i slutändan kanske inte halva tiden på en hel bil men alla fall :P

Ang det här att den kändes lite torrare än final-finishen så kommer ju frågan om den skräpade ner mer.
eller att det kanske greppade så pass mycket mer att det gjorde att den kändes torrare.

Har du någon eller någon annan en bra sida man kan kolla upp medlet lite så släng gärna ut en adress.
Mvh max.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 30 jul 2009 22:20

Ser riktigt snyggt ut.

Gillar bilden på huven där molnen speglar sig :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 31 jul 2009 02:14

MAX skrev:Bra jobbat Ante samt kul med lite rapportering ang medlets egenskaper.
Gör ju inte saken sämre att det går lite snabbare med jobben för tjänar man nu som i det fallet kanske halva tiden på en dörr så blir det ju en hel del med tid i slutändan kanske inte halva tiden på en hel bil men alla fall :P

Ang det här att den kändes lite torrare än final-finishen så kommer ju frågan om den skräpade ner mer.
eller att det kanske greppade så pass mycket mer att det gjorde att den kändes torrare.

Har du någon eller någon annan en bra sida man kan kolla upp medlet lite så släng gärna ut en adress.
Mvh max.

Nej precis inte halva tiden men snabbare iallafall :)

Nej alltså medlet är inte torrare utan bara mindre "fett"
Alltså det är "rinnigare" i konsistensen än FF annars är dom ganska lika i egenskap , Använde bara 2-3 ärtor medel till varje panel jag körde

Nej jag letade också men var svårt att hitta mer info på nätet om medlet, hittade bara nå sidor från USa om ja minns rätt vars dom pratade om detta medel och även dom var inne på spåret med Menxerna som tillverkare, Men Marcus sa att det ej var så

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 31 jul 2009 10:17

Ante_Bmw skrev:
MAX skrev:Bra jobbat Ante samt kul med lite rapportering ang medlets egenskaper.

Mvh max.

Nej precis inte halva tiden men snabbare iallafall :)

Nej alltså medlet är inte torrare utan bara mindre "fett"
Alltså det är "rinnigare" i konsistensen än FF annars är dom ganska lika i egenskap , Använde bara 2-3 ärtor medel till varje panel jag körde

Nej jag letade också men var svårt att hitta mer info på nätet om medlet, hittade bara nå sidor från USa om ja minns rätt vars dom pratade om detta medel och även dom var inne på spåret med Menxerna som tillverkare, Men Marcus sa att det ej var så

Ante då har jag en fråga tycker du detta Wurth medel har varit det bästa medel du använt till 3401:an Alias " Flexus " ? Men sen skiljer det från bil till bil och så men utifrån alla körningar med Flexus inget wobblande o hoppande osv.?
När det inte är Menzerna som är fader till Wurth då kommer frågan vilket medel är samma som Wurth borde ju finnas en like till minst?

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 31 jul 2009 11:16

Eller så tillverkar Würth sina egna medel...

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 31 jul 2009 11:49

marcus skrev:Eller så tillverkar Würth sina egna medel...

Ja så kan det vara men då till vilken mer om dom nu gör det så var min fundering eller tvärtom.

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 31 jul 2009 13:08

Ja det var inte lätt att hitta några data på wurths polermedel på nätet :evil:
Så jag gjorde som förr i tiden :P och ringe upp en åter-försäljare av deras produkter som lovade att skicka över lite data om medlerna men kanske tar ett par dagar beroende på om jag får det postvägen eller via mail.

Nu glömde jag fråga om till-verkare osv men får hoppas att det kanske framgår av produkbeskrivningarna.
max.

Skriv svar