Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Arjens amatörprojekt
-
Göran
Re: Arjens amatörprojekt, update 27 augusti (Gammal Volvo)
En gammal volvo är 142, 164 o så. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- LineaR
- Trogen Medlem

Göran skrev:En gammal volvo är 142, 164 o så.
EDIT: Snyggt jobbat Arjen
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.
-
popp
- Entusiast

Mycket bra jobbat
Jag polerade min fars röda volvo 740 för ett tag sedan så jag vet hur svårt det är att få bort all oxid ,kommer tyvärr snabbt tillbaka
Men röda bilar är snyggt när dom är blanka.
Jag polerade min fars röda volvo 740 för ett tag sedan så jag vet hur svårt det är att få bort all oxid ,kommer tyvärr snabbt tillbaka
Men röda bilar är snyggt när dom är blanka.
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.
-
popp
- Entusiast

Och volvo 740 är en gammal bilLineaR skrev:Göran skrev:En gammal volvo är 142, 164 o så.740 räknas inte som gammal än då ?
EDIT: Snyggt jobbat Arjen
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Har du provat Buffer2000?fisher91 skrev:stiligt![]()
Det är svårt att få gamla volvos bra har jag märkt, oxiden vill aldrig riktigt helt släppa taget puffar alltid upp någonstans veckan efter.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
- fisher91
- Trogen Medlem

Jag har en gammal 745 ifrån 1988 bilen är 3 år äldre än mig. Då är den gammal 
Grief: en gång, men på en bil som hade yterst lite oxid. Men har hört det är bra.
ska höra med min ÅF och be och en flaska.
Grief: en gång, men på en bil som hade yterst lite oxid. Men har hört det är bra.
ska höra med min ÅF och be och en flaska.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
-
Arjen
- Medlem
Re: Arjens amatörprojekt, update 1 maj (Golf GTI)
Har äntligen påbörjat poleringen av min egna bil, en Golf GTI -06. Arbetade på bilen ca 9 timmar igår och har nu taket, några svarta lister och bakluckan kvar, resten är färdigpolerat och lackskyddat med Menzerna Power Lock.
Började med att testa olika medel och trissor för att hitta en bra kombination. Bilden visar resultatet efter kombon jag till slut valde, PF2400+Blå hexlogic. Fick bort kanske 80% av alla repor, lacken kändes ganska hård och detta var det bästa jag kunde få till vid en enstegspolering.

Första gången jag polerat en bil på en lift. Ganska trevligt att stå upp och jobba med underdelen av dörrarna och så.

Blev inte många fler före/efter-bilder tyvärr. Var en del djupare repor kvar men glansen blev jag nöjd med i alla fall.

Slutresultat

Körde handpolering med Prima Amigo mellan PF2400 och Power Lock. Täckte inte så mycket repor då jag körde för hand, men glansen ökade rätt mycket och ytan blev väldigt hal och ren. Kunde ju kört med maskinen för bättre resultat men tycker om att arbeta med bilen för hand, försöker balansera resultat och arbetsglädje så bra det går.
Detta var även min första polering med Flex 3401. Mycket trevlig att arbeta med, den vibrerar visserligen en del men den känns otroligt välbyggd och stabil. Känns som man kan lägga hela sin kroppstyngd på den och den bara maler på.
Använda medel
Tvätt
Kombi Delta Insektsborttagning
BBV P27 Mikroavfettning
Autobrite MagiFoam
Chemical Guys Citrus Wash & Gloss
Orchard Autocare Iron Cleanse
BBV Medium Fine Clay
Polering
Menzerna PF2400 + Blå Hexlogic
BBV Isopropanol
Prima Amigo + Svart mjuk trissa
Lackskydd
Menzerna Power Lock
Började med att testa olika medel och trissor för att hitta en bra kombination. Bilden visar resultatet efter kombon jag till slut valde, PF2400+Blå hexlogic. Fick bort kanske 80% av alla repor, lacken kändes ganska hård och detta var det bästa jag kunde få till vid en enstegspolering.

Första gången jag polerat en bil på en lift. Ganska trevligt att stå upp och jobba med underdelen av dörrarna och så.

Blev inte många fler före/efter-bilder tyvärr. Var en del djupare repor kvar men glansen blev jag nöjd med i alla fall.

Slutresultat

Körde handpolering med Prima Amigo mellan PF2400 och Power Lock. Täckte inte så mycket repor då jag körde för hand, men glansen ökade rätt mycket och ytan blev väldigt hal och ren. Kunde ju kört med maskinen för bättre resultat men tycker om att arbeta med bilen för hand, försöker balansera resultat och arbetsglädje så bra det går.
Detta var även min första polering med Flex 3401. Mycket trevlig att arbeta med, den vibrerar visserligen en del men den känns otroligt välbyggd och stabil. Känns som man kan lägga hela sin kroppstyngd på den och den bara maler på.
Använda medel
Tvätt
Kombi Delta Insektsborttagning
BBV P27 Mikroavfettning
Autobrite MagiFoam
Chemical Guys Citrus Wash & Gloss
Orchard Autocare Iron Cleanse
BBV Medium Fine Clay
Polering
Menzerna PF2400 + Blå Hexlogic
BBV Isopropanol
Prima Amigo + Svart mjuk trissa
Lackskydd
Menzerna Power Lock
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
Kom dit ca 2200 och åkte hem runt 0700, gillar att köra helnätter 
-
Arjen
- Medlem
Re:
Tack för de fina ordenostkroken skrev:Helt ok resultat med tanke på medlet och hårdhet på lacken. Snyggt jobb och fin bil!
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Funderar på att dippa delar av fronten på bilen för att skydda mot stenskott. Är inte så sugen på att köra chipex eller andra typer av reparationer då det uppstår nya vid så gott som varje tur med bilen (känns det som i alla fall). Frågan är bara vad man ska dippa. Gjorde två väldigt snabba bilder i photoshop och tänkte höra vad ni tycker.
OBS: Är fantastiskt dålig på att använda photoshop så försök att inte titta på hur dåligt det är gjort utan endast på själva designen.

Mattsvart kanske skär sig lite väl mycket med den röda lacken också, andra förslag på färger?
- Lemerok
- Entusiast

Stenskottsfilm? Genomskinlig. Funderar jag på till vintern på nya bilen.
Waxdog säljer 3Ms som ska vara riktigt bra.
Är inte lika säker på att plastidip skyddar lika bra?
Waxdog säljer 3Ms som ska vara riktigt bra.
Är inte lika säker på att plastidip skyddar lika bra?
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
Har sett filmer på bilar som har 4-5 lager av plastidip och det skyddar riktigt bra plus att det kan vara skoj att lägga på något med lite färg om man gör det snyggt.
Sen antar jag att man behöver laga existerande stenskott rätt snyggt för att det ska bli bra med en stenskottsfilm medans det "endast" räcker att få en jämn yta med plastidip. Ska ta en titt på det ändå, tack för tipset.
EDIT: Tror detta kan fungera rätt bra. Lägger plasti dip i 4-5 lager som ett ordentligt skydd som även går att reparera på delar av fronten. Sedan köra 3M skyddsfilm på nedre delen av huven. Känns som det är det snyggaste alternativet.

Sen antar jag att man behöver laga existerande stenskott rätt snyggt för att det ska bli bra med en stenskottsfilm medans det "endast" räcker att få en jämn yta med plastidip. Ska ta en titt på det ändå, tack för tipset.
EDIT: Tror detta kan fungera rätt bra. Lägger plasti dip i 4-5 lager som ett ordentligt skydd som även går att reparera på delar av fronten. Sedan köra 3M skyddsfilm på nedre delen av huven. Känns som det är det snyggaste alternativet.

- Lemerok
- Entusiast

Mm det kan nog bli bra, funderar på något liknande!
Lägg gärna upp massa bilder och info när du fixar till det sen, skulle uppskattas.
Lägg gärna upp massa bilder och info när du fixar till det sen, skulle uppskattas.
- MattisH
- Trogen Medlem

En sån kanske?
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- ostkroken
- Entusiast

En mössa! Sååå fiiiint... 
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
-
peta
- Medlem
Arjens amatörprojekt, update 1 maj (Golf GTI)
Nä, det är en BH.
Senast redigerad av 4 peta, redigerad totalt 14 gång.
-
P993
- Medlem
Jag har ventureshield (3M) laserskurna på hela fronten och hela motorhuven. Personligen tycker jag det är viktigast att skydda plåten (motorhuv/fenders). För går klarlacken där så börjar det rosta. Plastfronten kan man lackera om utan problem med underliggande rost som kryper fram efter omlackering. Sen ska du veta att stenskottsfilmen inte skyddar mot stenskott som kommer rakt på ändå, bara om de studsar i vinkel. Man ser i plastfronten att det blir intryckt, men du slipper problemet med att all klarlack släpper.
Senast redigerad av 4 P993, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

Okej, tack för infon. Känns nog viktigast att i första hand skydda plåten då.P993 skrev:Jag har ventureshield (3M) laserskurna på hela fronten och hela motorhuven. Personligen tycker jag det är viktigast att skydda plåten (motorhuv/fenders). För går klarlacken där så börjar det rosta. Plastfronten kan man lackera om utan problem med underliggande rost som kryper fram efter omlackering. Sen ska du veta att stenskottsfilmen inte skyddar mot stenskott som kommer rakt på ändå, bara om de studsar i vinkel. Man ser i plastfronten att det blir intryckt, men du slipper problemet med att all klarlack släpper.