Bet inte Final Finish kan du kanske testa med nåt grövre. Eller gno i flera omgångar. Trägen vinner!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
De går fint att ta bort. Man får nog ha lite tålamod bara. Samt se till att maskeringen sitter som den ska 
Bet inte Final Finish kan du kanske testa med nåt grövre. Eller gno i flera omgångar. Trägen vinner!
Bet inte Final Finish kan du kanske testa med nåt grövre. Eller gno i flera omgångar. Trägen vinner!
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
peterv
- Medlem
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 02 jun 2009 16:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag testar nog ett par omgångar FF till helgen igen...måste ha lite tålamod 
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.
-
mq_foto
- Medlem
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
När man vill städa bort roser, ska man köra full fart på maskin och ha lite tryck eller bara lugnt? Ja menar med autorange maskin eller biltemas dubbelhuvud.
Hur är thinner dålig mot lacken om det är det?
Jag har träffat en rekonadare idag som har jobbat med eget i 18 år och med rekond i 23 år. Han hatade menzerna produkter eftersom de är fetiga och bryts inte ner lika snabbt som 3M. Han hade många goda råd men mycket stämde inte vad som har sagts här.
Vilka moment har ni när ni ska göra en hel rekond på bil?
Hur är thinner dålig mot lacken om det är det?
Jag har träffat en rekonadare idag som har jobbat med eget i 18 år och med rekond i 23 år. Han hatade menzerna produkter eftersom de är fetiga och bryts inte ner lika snabbt som 3M. Han hade många goda råd men mycket stämde inte vad som har sagts här.
Vilka moment har ni när ni ska göra en hel rekond på bil?
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Kör så att rosorna försvinner bara. Det beror så mycket på lack och annat så det är svårt att säga.
Sen vad som stämmer eller inte är omöjligt att säga. Är lacken intakt, inte polerad mer än nödvändigt och blänker i slutändan har man ju gjort rätt? Allt dessförinnan beror bara på tycke och smak
Vad menar du med moment? Polersteg, interiört och exteriört eller hela kalaset?
Sen vad som stämmer eller inte är omöjligt att säga. Är lacken intakt, inte polerad mer än nödvändigt och blänker i slutändan har man ju gjort rätt? Allt dessförinnan beror bara på tycke och smak
Vad menar du med moment? Polersteg, interiört och exteriört eller hela kalaset?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
mq_foto
- Medlem
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tantrum skrev: Vad menar du med moment? Polersteg, interiört och exteriört eller hela kalaset?
Yes exakt, verkligen hela kalaset. På bästa möjliga sätt för att spara tid och kraft.
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.
-
mq_foto
- Medlem
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hur vet man vilken vax man kan lägga ut med händerna och inte? Jag pratar om vax som är ifrån ex Dode J eller smartwax
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.
-
TommyJ
- Medlem
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 25 okt 2008 18:16
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Utvändigt gör jag på ett ungefär såhär.. beror ju helt på bilen man ska göra.mq_foto skrev: Yes exakt, verkligen hela kalaset. På bästa möjliga sätt för att spara tid och kraft.
Rengör bilen ORDENTLIGT med
1. kallavfettning
2. alkaliskavfettning
3. shamponering
4. lera eller karossvamp
5. Shamponering (kanske inte nödvändigt beror på bilen)
6. Torka bilen noggrant
7. Maskera alla plast och annat du inte vill ha polermedel på (vissa medel skadar inte lister, beror på vad du köper)
8. Vassare Polermedel
9. Torka av polermedlet
10. snällare polermedel
11. Tvätta bilen med alkalisk avfettning å shampo
12. Skyddet
Ovan grova beskrivning är på ett ungefär som jag brukar göra. Allt beror på bilens skick och vilka grejer man har att tillgå.
Senast redigerad av 6 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
-
mq_foto
- Medlem
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Ja men nu menade jag en HEL REKOND på en bild =)
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Snabbt invändigt:
Blås av gummimattor med högtryck
Piska/slå försiktigt ur löst damm ur alla säten
Dammsug alla ytor
Spraya rengöringsmedel på mindre fläckar, behandla med borste och dammsug upp
Spraya rengöringsmedel på alla hårda paneler och torka med mikrofiber
Torka alla glasytor och speglar
Dressa det du känner för
Ordenligt invändigt, med våtdammsugare:
Blås av gummimattor med högtryck
Piska/slå försiktigt ur löst damm ur alla säten
Dammsug alla ytor
Spraya rengöringsmedel halvflödigt på alla textilytor, låt verka, behandla med borste vid behov, dammsug, spraya vatten och dammsug upp. Upprepa vid behov
Fläckborttagning med medel och borste, dammsug
Spraya rengöringsmedel på alla hårda paneler, skrubba med mjuk borste, torka med mikrofiber, spraya rent vatten, torka torrt
Torka alla glasytor och speglar
Dressa gummimattor
Dressa övriga detaljer du känner för
Blås av gummimattor med högtryck
Piska/slå försiktigt ur löst damm ur alla säten
Dammsug alla ytor
Spraya rengöringsmedel på mindre fläckar, behandla med borste och dammsug upp
Spraya rengöringsmedel på alla hårda paneler och torka med mikrofiber
Torka alla glasytor och speglar
Dressa det du känner för
Ordenligt invändigt, med våtdammsugare:
Blås av gummimattor med högtryck
Piska/slå försiktigt ur löst damm ur alla säten
Dammsug alla ytor
Spraya rengöringsmedel halvflödigt på alla textilytor, låt verka, behandla med borste vid behov, dammsug, spraya vatten och dammsug upp. Upprepa vid behov
Fläckborttagning med medel och borste, dammsug
Spraya rengöringsmedel på alla hårda paneler, skrubba med mjuk borste, torka med mikrofiber, spraya rent vatten, torka torrt
Torka alla glasytor och speglar
Dressa gummimattor
Dressa övriga detaljer du känner för
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Marxus
- Medlem
- Inlägg: 399
- Blev medlem: 07 jul 2009 11:53
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tantrum:
Tips på bra rengöringsmedel för interiör?
Tips på bra rengöringsmedel för interiör?
Senast redigerad av 6 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
-
TommyJ
- Medlem
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 25 okt 2008 18:16
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Iofs! Men nån annan får fylla i den invändiga... sen som sagt finns det knappast nåt sätt som funkar på ALLA bilar vilket gör det mycket svårt att skriva det du begär.
Skulle vara kul å läsa den "bibeln" som blir om de mer erfarna ska skriva ner ALLA sin kunskap. Kan de sälja dyrt istället kanske.
Tantrum hann före
Skulle vara kul å läsa den "bibeln" som blir om de mer erfarna ska skriva ner ALLA sin kunskap. Kan de sälja dyrt istället kanske.
Tantrum hann före
Senast redigerad av 6 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

- Inlägg: 946
- Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
- Ort: Sundsvall
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Lahega Interior 40 tycker jag är bra, funkar både till textil och vinyl/plast. Ska göra min bil invändigt snart och har köpt Rug & Upholstery som tydligen också ska vara bra men har som sagt ingen egen erfarenhet av den.Marxus skrev:Tantrum:
Tips på bra rengöringsmedel för interiör?
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- carina
- Moderator

- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag har 2 frågor....
För det första.... har klarlacksläpp på min motorhuv... hur gör jag "bäst" för att stoppa spridningen på det utan att behöva lacka om huven..?
Och sen "hände en grej" när jag polerade av makens bil i söndags...
Går det att byta ut den eller kan man få dit den på ett bra sätt... det ser ju inte klokt ut!!!!


För det första.... har klarlacksläpp på min motorhuv... hur gör jag "bäst" för att stoppa spridningen på det utan att behöva lacka om huven..?
Och sen "hände en grej" när jag polerade av makens bil i söndags...
Går det att byta ut den eller kan man få dit den på ett bra sätt... det ser ju inte klokt ut!!!!


Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag kör med vanlig allrengöring interiört och det funkar bra. Men dedikerade medel är säkert bättre och snabbare, av allas omdömen att döma. Dock kostar ju allrengöring typ 20 kr för 1,5 liter, och då kan man ju köra flera omgångar istället 
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
MAX
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
har inget bra svar på klarlacks frågan.
och listen ser ju inget vidare ut så den kanske man skulle byta om det inte går att rikta till den och kanske fästa den med dubbel-häfftande tejp.
Men jag är lite nyfiken på hur det gick till med listen
max,
och listen ser ju inget vidare ut så den kanske man skulle byta om det inte går att rikta till den och kanske fästa den med dubbel-häfftande tejp.
Men jag är lite nyfiken på hur det gick till med listen
max,
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- carina
- Moderator

- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hmmm...bara för att det är du som frågar MAX....
Den var liiiite lös i kanten.... sen råkade jag komma åt den med maskin..... *pppffflopp* Hoppsan.....
Den var liiiite lös i kanten.... sen råkade jag komma åt den med maskin..... *pppffflopp* Hoppsan.....
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
carina skrev:Hmmm...bara för att det är du som frågar MAX....
Den var liiiite lös i kanten.... sen råkade jag komma åt den med maskin..... *pppffflopp* Hoppsan.....
Hade du inte tejpat Carina?
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
MAX
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
är lätt hänt då det går fort när det hugger fast nånstans.
men har hänt flera och kommer att hända fler gånger så man får se det som att man blivit en erfarenhet
rikare.
mvh max.
men har hänt flera och kommer att hända fler gånger så man får se det som att man blivit en erfarenhet
rikare.
mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- carina
- Moderator

- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Nope......Jiiins skrev:carina skrev:Hmmm...bara för att det är du som frågar MAX....
Den var liiiite lös i kanten.... sen råkade jag komma åt den med maskin..... *pppffflopp* Hoppsan.....
Hade du inte tejpat Carina?
Tänkte inte på det......
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Har bytt dessa lister på båda våra Volvisar...855 94 V70 98 .... inga problem att demontera och montera... men det händer att tätningen för rutan har gjort att en del lister sitter fast lite... Men för mig gick det smärtfritt !! 
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
