Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd :)

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
gnodan
Medlem

Inlägg av gnodan » 09 jun 2014 10:43

Lackskydd läggs de på innan vinter eller lägger ni på det varje gång ni polerar. Och i så fall några tips på bra lackskydd samt hättor till de:) Och hur ofta polerar ni samt vaxar era bilar?:)
Senast redigerad av 4 gnodan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Re: Lackskydd :)

Inlägg av Lemerok » 09 jun 2014 10:58

Lägger alltid på lackskydd eller wax efter polering, så att den nypolerade fina ytan får ett skydd också.

Om du ska lägga lackskydd med maskin ska det vara supermjuka svarta trissor, vilket märke spelar mindre roll, de flesta jag provat fungerar fint.

Polering brukar jag göra en gång per år, nu blir det längre till nästa gång på nya bilen dock. :)

Val av lackskydd eller vax är svårt, det finns så mycket att välja på. :nicka

Ett fint vax som ger härlig yta? Men kort hållbarhet.
Ett keramiskt skydd som håller väldigt länge? Men är knepigare att applicera.
Ett enkelt med ganska hållbart skydd?

Försök att välja ett skydd utefter hur du tänker sköta bilen.
När tror du att nästa polering blir exempelvis? Ska skyddet hålla till dess?
Kommer du dra på snabbwax eller liknande vid tvättar?

Wax tycker jag är härliga att jobba med, men då får man räkna med att dra på nytt wax flera gånger på år.

Powerlock, Arctic Seal eller Glare är schyssta lackskydd om man vill längre hållbarhet.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

gnodan
Medlem

Inlägg av gnodan » 09 jun 2014 13:14

Tack för ett superbra svar nästa polering blir förmodligen nästa sommar men blir nog en vaxning till i sommar och sen en innan vintern kanske en under vintern med beroende på väder :) hur läggs lackskydd på annars då? Med MF duk? :)

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 09 jun 2014 14:04

MF duk fungerar, finns även skum- och microfiber-applikatorer just för att lägga vax och lackskydd. Oftast finns set ganska bra instruktioner där du köper produkten. Eller på flaskan. :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

gnodan
Medlem

Inlägg av gnodan » 09 jun 2014 14:13

Okej men en fråga till angående polish vax är de någon som kört med någon utav dessa som kan rekommendera mig :) och vilka hättor är bra att köpa till respektive produkt har kollat många olika ull men även supermjuka svarta. Sen finns de ju en hätta som är röd som de använder till pingens polishvax kanske ska ha den till båda eller?

http://www.pingens.se/p/vax-polish-lack ... t-05l.html

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... ltra-500ml

SirNoah
Ny Medlem

Inlägg av SirNoah » 09 jun 2014 14:25

Polish & Sealant + mediumpad (gul/orange) :jeps Polera sen upp fin glans med mjuka pads (svarta t ex.) eller med mf-duk. Tycker dock att det senare lättare lämnar microrepor. Enklare blir det inte.

Tog effektivt bort tvättrepor på min asiatiska supersvarta lack. :nicka
Senast redigerad av 4 SirNoah, redigerad totalt 14 gång.

gnodan
Medlem

Inlägg av gnodan » 09 jun 2014 16:22

Så asså först med medium pads sen med svarta pad med samma medel?:)

SirNoah
Ny Medlem

Inlägg av SirNoah » 09 jun 2014 20:13

gnodan skrev:Så asså först med medium pads sen med svarta pad med samma medel?:)

Kör med mjuka eller duk efteråt på ytan du polishat bara (kör du med väldigt lite medel och gnuggar på en stund behöver du knappt puts efteråt mer än en avtorkning). Inget nytt medel lär behövas då du nu kommer att ha en lite matt filmyta. Ett tips är polera en panel åt gången 3-4 ärtor medel sen putsa av direkt, kan bli lite tungjobbat om det fått torka för länge :jeps
Senast redigerad av 4 SirNoah, redigerad totalt 14 gång.

gnodan
Medlem

Inlägg av gnodan » 09 jun 2014 20:18

Ja jag har faktiskt kört så nu när jag vaxat med maskin även när jag polera att jag kör typ en yta inte allt för stor sen putsar med MF duk när jag polerat in de :) amen tack för alla svaren blir att testa lite nya produkter nu i sommar :)

Skriv svar