Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mina erfarenheter av Ultima (och andra prylar) del 2

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Re: Mina erfarenheter av Ultima (och andra prylar) del 2

Inlägg av Pajosv » 17 jun 2014 12:29

limban skrev:Hehe.. den ser underbar ut.. ;)
Man försöker ju att hålla den så blank och fin som möjligt. Handtvättar den var femte, sjätte dag och lägger ett lager UPGP varannan, var tredje vecka...
Senast redigerad av 4 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 18 jun 2014 09:28

Bra tråd(ar). Har inte riktigt läst igenom hela ännu, men en sak som kanske inte alla tänker på, som jag hade problem med när det gällde alla andra produkter jag testat, är att detta lackskydd varken lämnar rester eller har någon egentlig färg. Mina bilar är svarta och blanka och även om jag lagt igen stenskotten med 2-komp lack och sedan våtslipat och polerat, blir det tydligen ändå alltid någon slags skarv, övergång eller inbuktning kvar. Och med traditionella vaxer, även såna utan kritning och polermedel, blir det alltid rester kvar, som syns som små ljusa föroreningar. Men inte med Ultima PGP! :jeps

Ps
När lacken är lika blank som rutorna, på en bil som gått 5000 mil, så är den rätt jäkla blank 8-)
Ds

Bild
Senast redigerad av 4 KenH, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 21 jun 2014 10:27

KenH skrev:Bra tråd(ar). Har inte riktigt läst igenom hela ännu, men en sak som kanske inte alla tänker på, som jag hade problem med när det gällde alla andra produkter jag testat, är att detta lackskydd varken lämnar rester eller har någon egentlig färg. Mina bilar är svarta och blanka och även om jag lagt igen stenskotten med 2-komp lack och sedan våtslipat och polerat, blir det tydligen ändå alltid någon slags skarv, övergång eller inbuktning kvar. Och med traditionella vaxer, även såna utan kritning och polermedel, blir det alltid rester kvar, som syns som små ljusa föroreningar. Men inte med Ultima PGP! :jeps

Ps
När lacken är lika blank som rutorna, på en bil som gått 5000 mil, så är den rätt jäkla blank 8-)
Ds

Bild
Ja, Ultima Paint Guard Plus är riktigt bra. Jag har kanske inte upplevt exakt det du beskriver, men jag tidigare upplevt att lacken ibland blivit "flammig" när jag lagt på vax eller en slags "konsumentlackskydd". Det kan ju givetvis bero på dåligt förarbete från mon sida...

Men med UPGP så har jag aldrig upplevt det. Jag har någon gång överdoserat UPGP på vissa ställen eller lagt på det när det kanske har varit för kallt, och det enda som händer då är att det tar någon minut extra innan UPGP torkar.

Din BMW ser grymt blank ut, har du lagt UPGP på den?

Användarvisningsbild
ultimasverige
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av ultimasverige » 21 jun 2014 19:53

Visst har jag lagt Ultima Paint Guard Plus många gånger, och även andra vaxer och lackskydd. Efter tio minuter torkar jag bort Ultima Paint Guard Plus och så känns inte lacken så hal. Hemligheten är att låta skyddet härda under en timma. Då blir det halt, en yta som av glas och bra hållbarhet.

Ultima är bra, riktigt bra!
Senast redigerad av 4 ultimasverige, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 21 jun 2014 21:18

ultimasverige skrev:Visst har jag lagt Ultima Paint Guard Plus många gånger, och även andra vaxer och lackskydd. Efter tio minuter torkar jag bort Ultima Paint Guard Plus och så känns inte lacken så hal. Hemligheten är att låta skyddet härda under en timma. Då blir det halt, en yta som av glas och bra hållbarhet.

Nu vet jag inte riktigt om du syftar på mitt inlägg ovan eller KenH:s inlägg...

Jag uppfattade det som att KenH var nöjd med UPGP, i ett annat inlägg av honom i en annan tråd så tror jag att han lade åtta lager av UPGP. Och jag tror inte att han torkade av UPGP.

Och jag har blivit fullständigt "Ultima-torsk"... Och torkar heller inte av UPGP...

Eller så missförstod jag dig helt... :D

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 jun 2014 23:07

ultimasverige skrev:Visst har jag lagt Ultima Paint Guard Plus många gånger, och även andra vaxer och lackskydd. Efter tio minuter torkar jag bort Ultima Paint Guard Plus och så känns inte lacken så hal. Hemligheten är att låta skyddet härda under en timma. Då blir det halt, en yta som av glas och bra hållbarhet.

Nä, nu fattar jag ingenting?
Vadå torkar bort UPGP efter 10 minuter? Vad är det som ska torkas bort?

Jag har lagt en hel del lager med UPGP och aldrig eftertorkat...det är ju hela vitsen med UPGP...i annat fall så finns det ju betydligt vassare lackskydd.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 21 jun 2014 23:33

ultimasverige skrev:Visst har jag lagt Ultima Paint Guard Plus många gånger, och även andra vaxer och lackskydd. Efter tio minuter torkar jag bort Ultima Paint Guard Plus och så känns inte lacken så hal. !
okeey? - har jag gjort fel då när jag använt Paint Guard - ?
Har inte torkat bort något.

på BBVs sida:
"Det enda Du behöver göra är att lägga på produkten och det är klart! Ingen efterpolering behövs!"
Senast redigerad av 4 Berga, redigerad totalt 14 gång.
Berga

AudiS6
Medlem

Inlägg av AudiS6 » 21 jun 2014 23:47

Han menar nog just det att man inte ska torka av, torkar man av försvinner skyddet. Lägg på, låt torka = Klart :jeps
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ultimasverige
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av ultimasverige » 21 jun 2014 23:59

Precis. Om du låter det härda i en timme får du ett bra skydd! :brumm

Eftertorka inte. (Det är en ful vana från hanteringen av vaxer).
Senast redigerad av 4 ultimasverige, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 22 jun 2014 09:49

aaah skönt då gjorde jag rätt.
Jag läste fel, att ultimasverige torkar bort efter 10 min.
Paint Guard är väldigt drygt. Jag köpte stora flaskan och den vill inte ta slut. ;)
Nästan så man ängrar sig - lilla flaskan hade räckt.
Hade dock problem med att triggern fastnade efter ett års lagring (med lilla locket på).
Fanns en tråd om detta tidigare. Fick nu rådet att vända flaskan och pumpa ur paint guarden ur triggern innan man ställer den på hyllan igen.
Jag fick dock ny trigger utan kostnad från hunden så nu är allt funkis! :D :D
Berga

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 24 jun 2014 10:50

Pajosv skrev:
KenH skrev:Bra tråd(ar). Har inte riktigt läst igenom hela ännu, men en sak som kanske inte alla tänker på, som jag hade problem med när det gällde alla andra produkter jag testat, är att detta lackskydd varken lämnar rester eller har någon egentlig färg. Mina bilar är svarta och blanka och även om jag lagt igen stenskotten med 2-komp lack och sedan våtslipat och polerat, blir det tydligen ändå alltid någon slags skarv, övergång eller inbuktning kvar. Och med traditionella vaxer, även såna utan kritning och polermedel, blir det alltid rester kvar, som syns som små ljusa föroreningar. Men inte med Ultima PGP! :jeps

Ps
Ds

Bild
Ja, Ultima Paint Guard Plus är riktigt bra. Jag har kanske inte upplevt exakt det du beskriver, men jag tidigare upplevt att lacken ibland blivit "flammig" när jag lagt på vax eller en slags "konsumentlackskydd". Det kan ju givetvis bero på dåligt förarbete från mon sida...

Men med UPGP så har jag aldrig upplevt det. Jag har någon gång överdoserat UPGP på vissa ställen eller lagt på det när det kanske har varit för kallt, och det enda som händer då är att det tar någon minut extra innan UPGP torkar.

Din BMW ser grymt blank ut, har du lagt UPGP på den?
Ja, det är åtta lager UPGP. Som fått torka ca 8-12 timmar mellan varje lager. Så bilen stod inomhus, i eget stängt utrymme under den tiden, för att det inte skulle bli damm och riskera repor när jag la på nästa lager.
Svarta bilar upplever jag som väldigt känsliga för ytskydd som inte är 100% transparenta (alla vaxer jag testat är endera vita, grå eller ljusgula när de torkar), eftersom rester blir kvar i stenskott etc., även om man "lagt igen" dem innan. Så länge jag har svarta bilar, är det ingen tvekan om vad som gäller för min del.
På ljusare bilar, där det kan vara svårt att få en riktig djup glans, har jag kört med Autoglym HD wax. Det är dyrt, kladdigt och riktigt tungt att jobba med, men s*tan vad blankt det blir. Håller ca 3-6 månader, om man sköter det bra.

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 24 jun 2014 11:21

...så här såg det ut med Autoglym HD wax. Grymt blankt, men otroligt jobbigt att polera. Och eventuella stenskott syns tydligt.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 24 jun 2014 13:23

väldigt snygg och hal m5:a :best
Berga

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 24 jun 2014 14:04

Då var frågan (och orosmomentet) om att inte torka och att torka av löst.

Nu har det gått en vecka sedan senaste handtvätten och nästan två veckor sedan bilen fick sig en omgång UPGP. Kanske blir det till kvällen...
Senast redigerad av 5 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 24 jun 2014 14:49

Pajosv skrev:Då var frågan (och orosmomentet) om att inte torka och att torka av.

Nu har det gått en vecka sedan senaste handtvätten och nästan två veckor sedan bilen fick sig en omgång UPGP. Kanske blir det till kvällen...
Så här applicerar du Ultima Paint Guard Plus
viewtopic.php?f=43&t=6437 :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Sv: Re: Mina erfarenheter av Ultima (och andra prylar) del 2

Inlägg av e_king » 24 jun 2014 15:52

Haha. Progge. Jag tror Pajosv vet om det om du tittar i hans och Upp+ historik. :jeps. Ge Progge en titel nu. Han vill ju så gärna. :) :jeps

/Fredrik
progge skrev:
Pajosv skrev:Då var frågan (och orosmomentet) om att inte torka och att torka av.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Re: Sv: Re: Mina erfarenheter av Ultima (och andra prylar) d

Inlägg av Pajosv » 24 jun 2014 16:00

e_king skrev:Haha. Progge. Jag tror Pajosv vet om det om du tittar i hans och Upp+ historik. :jeps. Ge Progge en titel nu. Han vill ju så gärna. :) :jeps

/Fredrik
progge skrev:

Skickat från min D6503 via Tapatalk
progge skrev:

Jo, då...
Jag hade "total-koll" på hur UPGP ska användas...

Dock så tolkade jag ultimasveriges inlägg först som att han/hon trodde att KenH och jag brukade torka av UPGP.

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 14 jul 2014 10:35

Berga skrev:väldigt snygg och hal m5:a :best
Tack! :)

Skriv svar