Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
bigguns småjobb
-
McGoogle
- Medlem
Sv: bigguns småjobb
Blir ju klockrent! Att lite slit lönar sig:D
Skickat från min HTC Wildfire S A510e via Tapatalk
Skickat från min HTC Wildfire S A510e via Tapatalk
Senast redigerad av 4 McGoogle, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Re: bigguns småjobb
2 stegspolering med Scholl S17 (Makitan) Megs 205 (R guruns oscillerande)
Skydd: Sealant QP
/Fredrik
Senast redigerad av 5 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
popp
- Entusiast

Snyggt jobbat
Blev blankt och snyggt
Blev blankt och snyggt
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Bra jobb.
Visst är det så mycket trevligare att jobba med metalliclacker.
Visst är det så mycket trevligare att jobba med metalliclacker.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Hej o hå i polerträsket
Dags för något nytt, i produktväg alltså, inte bil tyvärr.
Den gamla ljusblå Picasson får stå som testobjekt igen.
Vad är nytt då, jo, den polerades i ett steg med den relativt nya Sonax Perfekt Finish (SPF) med roterande Makita och Sonax orange trissor.
Blev helt värdelösa 50/50 bilder men här är en + en på en halvseriös maskning.

Rättså tacksamt medel att köra måste jag säga. Blev inga hologram vad jag kunde se med 6W ledlampan, annars ser man det mesta med den. Den plockade väl inte SÅÅ våldsamt med repor trots ett provocerad körning. Men tillräckligt för för de flesta skulle jag tro. Dessutom lämnade den inte en massa fetolja efter sig.
Sen kördes en ny, för mig, glaspolish. CarPro Ceriglass.
Körde den på fram och bakruta med reseldelsguruns enkeloscillerande och mediumtrissa.
Den gjorde jobbet likväl som Gtechniq G4 och Autosmarts glaspolish som jag använt innan.
Sedan applicerades Aquapel på fram och bakruta.

Så lackskydd då, Sealent QP (Sverigevaxet hårdvax) i vanlig ordning. Sen ett mycket intressant skydd som utlovar lång hållbarhet, tadaaa
Polishangel Viking Shield. QP duellerar mot Viking Shield i vinter.
Båda skydden fick samma underbehandling efter polermomentet.
KjelloCompani Isopropnaol blandat50/50 med destillerat vatten och sedan Carpros Eraser. Efter denna behandling borde lacken var fri från det mesta som ska hindra skydden från att fästa optimalt.
Båda skydden lades i 2 lager enligt leverantörens instruktioner.
Viking lades på halva huven, vänster framskärm och förardörr. QP på övriga ytor.
Testade idag avrinningen 1 vecka efter applicering och kan säga att avrinningen är likvärdig. Vilket är ett mycket gott betyg för Viking Shield, initialt
Återkommer med film.
Håll till godo med denna på Sealant QP så länge
http://www.youtube.com/watch?v=-edKTcY8h4o
Vill också skicka ett stort tack till Streepowerrekond för ultrasnabb leverans och produktprover.
Dags för något nytt, i produktväg alltså, inte bil tyvärr.
Den gamla ljusblå Picasson får stå som testobjekt igen.
Vad är nytt då, jo, den polerades i ett steg med den relativt nya Sonax Perfekt Finish (SPF) med roterande Makita och Sonax orange trissor.
Blev helt värdelösa 50/50 bilder men här är en + en på en halvseriös maskning.
Rättså tacksamt medel att köra måste jag säga. Blev inga hologram vad jag kunde se med 6W ledlampan, annars ser man det mesta med den. Den plockade väl inte SÅÅ våldsamt med repor trots ett provocerad körning. Men tillräckligt för för de flesta skulle jag tro. Dessutom lämnade den inte en massa fetolja efter sig.
Sen kördes en ny, för mig, glaspolish. CarPro Ceriglass.
Körde den på fram och bakruta med reseldelsguruns enkeloscillerande och mediumtrissa.
Den gjorde jobbet likväl som Gtechniq G4 och Autosmarts glaspolish som jag använt innan.
Sedan applicerades Aquapel på fram och bakruta.
Så lackskydd då, Sealent QP (Sverigevaxet hårdvax) i vanlig ordning. Sen ett mycket intressant skydd som utlovar lång hållbarhet, tadaaa
Båda skydden fick samma underbehandling efter polermomentet.
KjelloCompani Isopropnaol blandat50/50 med destillerat vatten och sedan Carpros Eraser. Efter denna behandling borde lacken var fri från det mesta som ska hindra skydden från att fästa optimalt.
Båda skydden lades i 2 lager enligt leverantörens instruktioner.
Viking lades på halva huven, vänster framskärm och förardörr. QP på övriga ytor.
Testade idag avrinningen 1 vecka efter applicering och kan säga att avrinningen är likvärdig. Vilket är ett mycket gott betyg för Viking Shield, initialt
Återkommer med film.
Håll till godo med denna på Sealant QP så länge
http://www.youtube.com/watch?v=-edKTcY8h4o
Vill också skicka ett stort tack till Streepowerrekond för ultrasnabb leverans och produktprover.
-
bigguns
- Entusiast

Hej i polerträsket!
Dags igen för en bil som aldrig sett en polermaskin

Huven var omlackad, men lackeraren hade struntat i klarlacken, så den hade rejält med oxid, så en gammal goding åkte fram.

Huv fick sedan Sonax Perfekt finish med roterade och Megs M205med DA maskin.
Övriga bilen
Några 50/50 efter steg 1 polering med Scholl S03, lila hård 135 mm med roterande Makita.
Lacken var stenhård, nådde inga godkända resultat med Varken Scholl S17, Menzerna F400, eller Sonax PF.
B-stolpe

Vänster förardörr , före:

Efter:

Bakskärm:

Efter S03 kördes Megs M205 med DA maskin och Nordic blå trissa. Såg dock inga hologram efter S03 med 6w ledlampan men S03 kräver städning om det ska bli riktigt blankt
Skydd:

Har inte funnit anledning att byta lackskyd än. På hela bilen användes också den nya PrePolish från Scandistore innan 2 lager av Sealern.

Sen var det en massa övrigt jobb med glas och inredning, med det är en annan historia.
Totaltid 20 tim inkl tvätt, avfettning, karossvamp, totalsanering inredning och glaspolering+glasmedlel.
/Fredrik
Dags igen för en bil som aldrig sett en polermaskin
Huven var omlackad, men lackeraren hade struntat i klarlacken, så den hade rejält med oxid, så en gammal goding åkte fram.
Huv fick sedan Sonax Perfekt finish med roterade och Megs M205med DA maskin.
Övriga bilen
Några 50/50 efter steg 1 polering med Scholl S03, lila hård 135 mm med roterande Makita.
Lacken var stenhård, nådde inga godkända resultat med Varken Scholl S17, Menzerna F400, eller Sonax PF.
B-stolpe
Vänster förardörr , före:
Efter:
Bakskärm:
Efter S03 kördes Megs M205 med DA maskin och Nordic blå trissa. Såg dock inga hologram efter S03 med 6w ledlampan men S03 kräver städning om det ska bli riktigt blankt
Skydd:
Har inte funnit anledning att byta lackskyd än. På hela bilen användes också den nya PrePolish från Scandistore innan 2 lager av Sealern.
Sen var det en massa övrigt jobb med glas och inredning, med det är en annan historia.
Totaltid 20 tim inkl tvätt, avfettning, karossvamp, totalsanering inredning och glaspolering+glasmedlel.
/Fredrik
-
Cogo
- Entusiast

- Manor
- Moderator

Snyggt jobbat...20 timmars jobb kan kännas drygt, men blir resultatet så här bra så kan du vara stolt
.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
bigguns
- Entusiast

Tack grabbar
Nu orkar jag med nästa projekt tack vare er.
mvh
mvh
- BTG
- Trogen Medlem

Kanon jobb
... gött å få slita lite eller hur 
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Ibland såBTG skrev:Kanon jobb... gött å få slita lite eller hur
- Perra83
- Entusiast

Jätte snyggt!
S70 tycker ja blir mer sällsynta ute på vägarna.
20h är mycket fast de va ändå extra allt på den.
20h är mycket fast de va ändå extra allt på den.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
popp
- Entusiast

Mycket bra jobbat.
Och min gamle far har också en Volvo S70 och jag märkte också att den har stenhård lack.!
Fick inte heller bort alla repor på hans bil men det blev iallafall lite bättre.
Och min gamle far har också en Volvo S70 och jag märkte också att den har stenhård lack.!
Fick inte heller bort alla repor på hans bil men det blev iallafall lite bättre.