Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tre frågor om Volvo PV och cellulosalack

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Tre frågor om Volvo PV och cellulosalack

Inlägg av Pajosv » 23 jul 2014 22:28

Hej!

I ett annat forum (ej bilrelaterat) så diskuteras en viss Volvo PV:s minst sagt spännande historia och vart den kan ha tagit vägen. Jag drog mig till minnes då att jag och en kompis som barn eller yngre tonåringar "hittade" en slaktad PV i en skog nära ett villaområde. När vi diskuterade PV:n häromdagen så hade vi lite olika minnesbilder av bilen.

Jag letade upp PV:n ikväll efter mycket möda och stort besvär.

PV:n (av 1956 års modell) som avhandlas i det andra forumet ska ha varit midnattsblå, dvs nästan svart av de få bilder som finns att döma. "Min" PV var ljust blågrå.

Bild

Bild

Jag googlade lite om cellulosalack och på någon sida så nämnde någon att den sista PV:n med cellulosalack var PV 444H av 1955 års modell. Man har ju hört att röda bilar, men även blå, har en tendens att oxidera och blekna och nästan till slut bli vita. Och jag antar att röda och blå cellulosalacker är än känsligare.

Jag behöver få reda på PV:ns chassinummer för att jämföra med den andra PV:n. Denna PV skulle kunna vara den "eftersökta" PV:n. Därför bröt jag loss skylten med denna info från torpedväggen. Någon verkar ha försökt att dölja infon på skylten genom att rispa skylten med en kniv. Detta gör PV:n än mer "misstänkt"...

Bild

Mina frågor är:

1. Kan avgöra med bildernas hjälp om denna PV har cellulosalack?
2. Kan denna PV från början varit midnattsblå men med tiden blekts till denna betydligt ljusare färg.
3. Vilket medel bör jag använda för att rengöra skylten med chassinummer och färgkod så varsamt som möjligt men så att det ändå blir läsbart?

Det var närmare 30 år sedan vi hittade PV:n, och den står kvar på samma plats än idag. Och den har med största sannolikhet stått där åtminstone sedan sent 1960-tal

(P.S. Om någon är sugen på en Volvo PV med endast lite "småfix" kvar kan skicka ett PM till mig.) :lol:
Senast redigerad av 5 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Tre frågor om Volvo PV och cellulosalack

Inlägg av limban » 23 jul 2014 22:41

fått PM på polermedel som fixar allt.. :lol:
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Re: Tre frågor om Volvo PV och cellulosalack

Inlägg av Pajosv » 24 jul 2014 12:40

limban skrev:fått PM på polermedel som fixar allt.. :lol:
Jag tackar. Dock har inget PM anlänt ännu...

Tar medlet bort beläggning såsom mossa, trädsav ärgning?
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Skriv svar