Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Total nybörjare som vill vårda sin bil.
-
Ajax
- Ny Medlem
Total nybörjare som vill vårda sin bil.
Hej!
Har precis köpt en nyare bil som jag faktiskt hade tänkt sköta om så bra jag kan utan att nörda ner mig för mycket. Men jag undrar litegrann hur jag går till väga för att få ett bra skydd på lacken?
Antar att ordningen är tvätta - polera - vax/lackförsegla? Men hur funkar exempelvis denna produkten från Biltema:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-r ... lack-3603/
Är det ren skit eller är det något man faktiskt kan dra nytta av? Först en bra tvätt, sedan det paketet? Eller rekommenderar ni att jag tvättar, köper en bra polish och nån polermaskin och sedan lackförseglar?
Har precis köpt en nyare bil som jag faktiskt hade tänkt sköta om så bra jag kan utan att nörda ner mig för mycket. Men jag undrar litegrann hur jag går till väga för att få ett bra skydd på lacken?
Antar att ordningen är tvätta - polera - vax/lackförsegla? Men hur funkar exempelvis denna produkten från Biltema:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-r ... lack-3603/
Är det ren skit eller är det något man faktiskt kan dra nytta av? Först en bra tvätt, sedan det paketet? Eller rekommenderar ni att jag tvättar, köper en bra polish och nån polermaskin och sedan lackförseglar?
-
Cogo
- Entusiast

Re: Total nybörjare som vill vårda sin bil.
Hej och välkommen hit.
Jag skulle vilja tipsa dig om att köpa produkter av bra kvalitet då de är bättre, både lättare att använda samt att hållbarheten troligtvis är bättre. Sedan brukar kvalitets produkter vara drygare och därför blir de inte dyrare i det långa loppet.
Beskriv lite mer om vad du vill uppnå? ska du köra för hand eller med maskin? vilken typ av bil är det samt färg?
mvh magnus
Jag skulle vilja tipsa dig om att köpa produkter av bra kvalitet då de är bättre, både lättare att använda samt att hållbarheten troligtvis är bättre. Sedan brukar kvalitets produkter vara drygare och därför blir de inte dyrare i det långa loppet.
Beskriv lite mer om vad du vill uppnå? ska du köra för hand eller med maskin? vilken typ av bil är det samt färg?
mvh magnus
-
Ajax
- Ny Medlem
Hej och tack för ett snabbt svar! 
Jag har en Passat 2011 med pianosvart lack. Jag hade tänkt att lämna in den för lackkonservering (har tittat lite på ceramic pro bland annat), men då jag måste köpa både nya vinterdäck på fälg och en ny barnstol, samt serva bilen senare i vinter, så får det bli till våren. Så jag skulle vilja ha något slags skydd över vintern, gärna ihop med mycket glans
Tänkte eventuellt köpa en poleringsmaskin från Biltema för ett par hundralappar, men om den är skit så får det nog bli för hand 
Jag har en Passat 2011 med pianosvart lack. Jag hade tänkt att lämna in den för lackkonservering (har tittat lite på ceramic pro bland annat), men då jag måste köpa både nya vinterdäck på fälg och en ny barnstol, samt serva bilen senare i vinter, så får det bli till våren. Så jag skulle vilja ha något slags skydd över vintern, gärna ihop med mycket glans
-
Cogo
- Entusiast

ja du. Det finns hur mycket som helst som du kan välja på. Vilken budget har du? Har du någonstans att vara typ varmgarage eller ska du vara i tvätthallen? Är det så att du vill bättra på skyddet under vintern eller ska det lackskyddet som du lägger hålla hela vintern?
Mvh Magnus
Mvh Magnus
- Rasseman
- Medlem
Maskinen från Biltema fungerar alldeles utmärkt
V70 2,5 FT -11 R-Design
V70 2,5 FT -11 R-Design
- Perra83
- Entusiast

Läs på lite här på forumet så inser du snart vad du behöver.
Tror att Clas Ohlsons eller Julas maskin är lite bättre... mindre vibrationer.
Är det lite lurigt med pengar så slå till på lite medel för en ordentlig tvätt och lägg på ett skydd som håller till våren ex. Orchard Autocare Speed Seal och Speed Wax. Dom kan du snabbt lägga på efter tvätt när effekten börjar att avta. Otroligt dryga produkter.
http://shop.bollnasbilvard.se/orchard-autocare
Detta la ja på våra bilar förra helgen. Ger en fin blank och hal yta.
http://www.streetpower-rekond.se/carpro ... &results=3
Sen till våren har du läst och köpt på dig maskiner och polermedel så du klarar dig i flera år. Så mycket som en köpt lackförsegling kostar får du bilvårdsprodukter så du klarar dig i flera år!!!
Tror att Clas Ohlsons eller Julas maskin är lite bättre... mindre vibrationer.
Är det lite lurigt med pengar så slå till på lite medel för en ordentlig tvätt och lägg på ett skydd som håller till våren ex. Orchard Autocare Speed Seal och Speed Wax. Dom kan du snabbt lägga på efter tvätt när effekten börjar att avta. Otroligt dryga produkter.
http://shop.bollnasbilvard.se/orchard-autocare
Detta la ja på våra bilar förra helgen. Ger en fin blank och hal yta.
http://www.streetpower-rekond.se/carpro ... &results=3
Sen till våren har du läst och köpt på dig maskiner och polermedel så du klarar dig i flera år. Så mycket som en köpt lackförsegling kostar får du bilvårdsprodukter så du klarar dig i flera år!!!
- Perra83
- Entusiast

Vart bor du? Någon av oss här på forumet bor kanske nära och kan låna ut en maskin till dig.
-
Ajax
- Ny Medlem
Helst ska ju skyddet hålla hela vintern, men då springer det kanske iväg i pris?
Perra83, den där spray coat såg ju förnäm ut, sprayar man bara på rakt av eller måste den gnidas in med diverse manövrar?
Perra83, den där spray coat såg ju förnäm ut, sprayar man bara på rakt av eller måste den gnidas in med diverse manövrar?
- Perra83
- Entusiast

Reload lägger du på efter tvätt. Bäst är så klart en polerad lack. Spraya på och torka av med MF duk. Sen "polera" upp ytan med en torr och ren MF duk. Tror någon spred ut medlet med en MF svamp. Det tror jag funkar riktigt bra för ett jämnt och fint resultat. El va det MF trasa runt en tvättsvamp. Det var det nog
MF = Microfiber.
MF = Microfiber.
-
Ajax
- Ny Medlem
Låter trevligt. Så tvätt, polish, sen spray coat då? 
- Perra83
- Entusiast

Precis!Ajax skrev:Låter trevligt. Så tvätt, polish, sen spray coat då?
Ska du ändå polera så finns det såklart bättre skydd. Väldigt enkla att lägga och torka av.
-
Ajax
- Ny Medlem
I see! Det känns som en hel djungel det här med bilvård. Det är ju inte direkt tvätta och putsa och sen är det klart känns det som
Vad är exempelvis skillnaden mellan att rekonditionera bilen och att lackkonservera den? Vad är det "bästa" man kan göra hos en firma liksom, för en rimlig peng (5.000 typ)?
edit: Och om jag skulle tvätta, polera och lackskydda bilen, vad rekommenderar du för prylar då, om vi säger billigt men hyfsat.
edit: Och om jag skulle tvätta, polera och lackskydda bilen, vad rekommenderar du för prylar då, om vi säger billigt men hyfsat.
Senast redigerad av 1 Ajax, redigerad totalt 12 gånger.
-
Cogo
- Entusiast

Om du ska köra för hand så slår jag ett slag för två olika kitt.
Ultima Paint Prep Plus och skydda sedan med Ultima Paint Guard Plus. alt. så kör du med Autoglym Super Resin Polish och avslutar med Extra Gloss Protection. Har fått den sistnämnda kombon att hålla en vinter. Då la jag dubbla lager extra gloss protection.
ska du skaffa dig en maskin så kan du även titta på Glare Microfinish ihop med Glare Proffesional Polish.
Vill man endast lägga på skydd direkt efter tvätt så titta på "Holy Trinity" från Orchard.
skriv gärna varmt du bor, du kanske har någon vänlig forummedlem som granne så du kan få testa lite medel.
mvh magnus
Ultima Paint Prep Plus och skydda sedan med Ultima Paint Guard Plus. alt. så kör du med Autoglym Super Resin Polish och avslutar med Extra Gloss Protection. Har fått den sistnämnda kombon att hålla en vinter. Då la jag dubbla lager extra gloss protection.
ska du skaffa dig en maskin så kan du även titta på Glare Microfinish ihop med Glare Proffesional Polish.
Vill man endast lägga på skydd direkt efter tvätt så titta på "Holy Trinity" från Orchard.
skriv gärna varmt du bor, du kanske har någon vänlig forummedlem som granne så du kan få testa lite medel.
mvh magnus
-
Ajax
- Ny Medlem
Jag bor i Ängelholm, men kommer åka upp till Alingsås och fixa med bilen tänkte jag
Min svåger har ett stort fint garage och hur många olika maskiner som helst, så jag lär hitta lite smått och gott där 
-
jonkegtx
- Entusiast

Re: Sv: Total nybörjare som vill vårda sin bil.
Välkommen till forumet!