Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Idag.....
-
henkek
- Trogen Medlem

Re: Idag.....
Hehe. De kan stämma. Sj har jag dåligt psyke
- Commander
- Trogen Medlem

Idag blrjade jag på nya jobbet. Från skjorta och slips till "bakom kulisserna kläder"

Trevlig personal och kände mig väldigt välkommen. Verkar vara ett härligt gäng som jobbar på bilfirman.
Ingen polering idag men en tvätt av denna bil för 6xx k var inte fy skam

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Trevlig personal och kände mig väldigt välkommen. Verkar vara ett härligt gäng som jobbar på bilfirman.
Ingen polering idag men en tvätt av denna bil för 6xx k var inte fy skam

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
- Berga
- Medlem
..eller snarare igår packade min högtryck ihop. Ett dovt knackande någon halvminut och sen ger den inget tryck. Inget fel på vattenförsörjningen.
Känns som jag inte haft den så länge, en Kärcher K5. Min förra var jag ovarsam med och den frös en vinter så denna har jag varit extremt noga med att förvara i plusgrader.
Mer än tre år är det nog sen jag köpte den, så garantier och sånt kan man väl glömma.
Googlade och min modell började säljas 2011. Frågan är om det lönar sig att reparera...
Känns som jag inte haft den så länge, en Kärcher K5. Min förra var jag ovarsam med och den frös en vinter så denna har jag varit extremt noga med att förvara i plusgrader.
Mer än tre år är det nog sen jag köpte den, så garantier och sånt kan man väl glömma.
Googlade och min modell började säljas 2011. Frågan är om det lönar sig att reparera...
Berga
- Manor
- Moderator

Nu kollade jag inte vad en ny kostar, men GnagetAnders lämnade in sin Kärcher på reparation och det blev inte svindlande dyrt. Allt beror ju dock på vad det är...Berga skrev:..eller snarare igår packade min högtryck ihop. Ett dovt knackande någon halvminut och sen ger den inget tryck. Inget fel på vattenförsörjningen.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Berga
- Medlem
ok tack för info ,ska höra med Kärcher då.
Kungens kurva har visst ett "Kärcher-center". Tror en ny K5 hamnar på runt 3tkr.
Kungens kurva har visst ett "Kärcher-center". Tror en ny K5 hamnar på runt 3tkr.
Berga
- Manor
- Moderator

I annat fall finns det en firma i Bromma trakten...Berga skrev:ok tack för info ,ska höra med Kärcher då.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- eye69
- Medlem
...eller snarare igår höll jag på att gnugga på Ådin med min gamla Carwise med 75mm fästplatta och S3 Gold. Körde stolparna och taklinjen på utsidan railsen. Blir klar med vänster sida och börjar bak på höger sida.
Funderar på att jag måste beställa bättre och hårdare små trissor då jag mest har RG's billiga rätt så mjuka våfflor. Sliter ut trissan och ska byta den. Då märker jag att kardborren har smält så fästplattan är toast...
Står och svär en stund och hämtar sen Schollmaskinen och börjar på taket istället. Sen när jag kommer hem så funderar jag på om det här var ett tecken på att jag ska unna mig en LHR75E. Lyxfällan nästa, för en stund senare hade jag beställt. [emoji3]
Funderar på att jag måste beställa bättre och hårdare små trissor då jag mest har RG's billiga rätt så mjuka våfflor. Sliter ut trissan och ska byta den. Då märker jag att kardborren har smält så fästplattan är toast...
Står och svär en stund och hämtar sen Schollmaskinen och börjar på taket istället. Sen när jag kommer hem så funderar jag på om det här var ett tecken på att jag ska unna mig en LHR75E. Lyxfällan nästa, för en stund senare hade jag beställt. [emoji3]
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03
- Perra83
- Entusiast

Rupes LHR75E MINI är helt rätt. Lyxfällan är bara för amatörer.
-
kimpon
- Medlem
har jag beställt en foam lance efter ha tvekat länge.
Så nu tror väl grannarna att man blivigt helt sjuk.
Så nu tror väl grannarna att man blivigt helt sjuk.
Den som har mest när han dör vinner.
- Perra83
- Entusiast

Ja använder foamlancen vid varje tvätt. Snabbare påläggning av förtvätt finns väl inte.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Jag använder också lansen flitigt. Till och med när jag tvättar mattor. Inomhusmattor, alltså.
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Idag.....
...har de första gipsskivorna kommit upp på den första väggen i det som ska bli mitt framtida garage.
I höstas var det bara en sprucken betongplatta och glesa plankväggar, som tjänade till hälften som uppställningsplats för bilar och vagnar, till hälften som hästarnas lösdrift.
Vi schaktade av matjorden i hästhagen, grusade upp en stor plan och en vägstump, dränerade runt logen, grävde in vatten och avlopp, lyfte hela gaveln (15 meter hög) och riktade den, bilade bort ett par gjutna betongramper, armerade, göt 10-12 centimeter golv uppe på den gamla plattan, grusade upp en bädd och ställde ett gammalt 12,5-meters isolerat skåp från ett långtradarsläp som höförråd och ny lösdrift.
Sedan stod det still tills för ett par veckor sedan, då kom drygt sex ton byggmaterial som gips, reglar, isolering, fönster och lite plock. Medan väggar och tak riktades upp, reglades och isolerades (25 cm i väggarna, 35 cm i taket) och fyra fönster monterades byggde en smed en 2,8x3 meters slagport i stål.
Den tvåpelarlyft jag haft stående i åtta år i väntan på garage såldes i veckan. Jag har tänkt om och köper en flyttbar enpelarlyft istället.
Nu är gipsningen en bit på vägen, och till semestern väntar spackling, slipning, målning, golvslipning, golvmålning, eldragning, armaturer, varmvattenberedare, VVS-jobb, porten ska kläs med panel, fönstren ska få foder utvändigt, en värmeluftpump ska upp, invändig trapp ska byggas, grusplanen ska bli dubbelt så stor, bänkar, skåp, hyllor, larm ... allt som hör till ett garage. Eller, åtminstone så mycket vi hinner.
Det är långt kvar, men man anar ljuset!

Första spadtaget.

Gjutning. Gick åt två betongbilar.

Hästkräkens nya lösdrift lyfts på plats.

Så såg väggarna ut. En betongsockel upp till en knapp meters höjd, sedan bonnsågade plank på timmerstomme. Logen är byggd 1935 med virke ur egen skog. 550 kvadratmeter per våning, två våningar, 15 meter hög.

Köpte en rullställning. Smidigt när det är 3,2 meter i tak.

Porten på plats och alla fönster monterade. Porten ska kläs med panel och bli svart.

Som det såg ut nu i kväll. I bortre väggen var det en glugg på 2,6x2,8 meter tidigare, till höger om fönstret.

Och från andra hörnet. Garaget är drygt 14 meter. Mot bortre väggen blir det en över fem meter lång arbetsbänk med överskåp.

"Hejdå macken, vi ses i morgon!"
I höstas var det bara en sprucken betongplatta och glesa plankväggar, som tjänade till hälften som uppställningsplats för bilar och vagnar, till hälften som hästarnas lösdrift.
Vi schaktade av matjorden i hästhagen, grusade upp en stor plan och en vägstump, dränerade runt logen, grävde in vatten och avlopp, lyfte hela gaveln (15 meter hög) och riktade den, bilade bort ett par gjutna betongramper, armerade, göt 10-12 centimeter golv uppe på den gamla plattan, grusade upp en bädd och ställde ett gammalt 12,5-meters isolerat skåp från ett långtradarsläp som höförråd och ny lösdrift.
Sedan stod det still tills för ett par veckor sedan, då kom drygt sex ton byggmaterial som gips, reglar, isolering, fönster och lite plock. Medan väggar och tak riktades upp, reglades och isolerades (25 cm i väggarna, 35 cm i taket) och fyra fönster monterades byggde en smed en 2,8x3 meters slagport i stål.
Den tvåpelarlyft jag haft stående i åtta år i väntan på garage såldes i veckan. Jag har tänkt om och köper en flyttbar enpelarlyft istället.
Nu är gipsningen en bit på vägen, och till semestern väntar spackling, slipning, målning, golvslipning, golvmålning, eldragning, armaturer, varmvattenberedare, VVS-jobb, porten ska kläs med panel, fönstren ska få foder utvändigt, en värmeluftpump ska upp, invändig trapp ska byggas, grusplanen ska bli dubbelt så stor, bänkar, skåp, hyllor, larm ... allt som hör till ett garage. Eller, åtminstone så mycket vi hinner.
Det är långt kvar, men man anar ljuset!

Första spadtaget.

Gjutning. Gick åt två betongbilar.

Hästkräkens nya lösdrift lyfts på plats.

Så såg väggarna ut. En betongsockel upp till en knapp meters höjd, sedan bonnsågade plank på timmerstomme. Logen är byggd 1935 med virke ur egen skog. 550 kvadratmeter per våning, två våningar, 15 meter hög.

Köpte en rullställning. Smidigt när det är 3,2 meter i tak.

Porten på plats och alla fönster monterade. Porten ska kläs med panel och bli svart.

Som det såg ut nu i kväll. I bortre väggen var det en glugg på 2,6x2,8 meter tidigare, till höger om fönstret.

Och från andra hörnet. Garaget är drygt 14 meter. Mot bortre väggen blir det en över fem meter lång arbetsbänk med överskåp.

"Hejdå macken, vi ses i morgon!"
Vad var det jag sa!
- Manor
- Moderator

Vilket drömgarage
.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Ja, tids nog. När det är klart är nästa projekt ett cirka 50 kvadrat stort garage för motorcyklar och fyrhjulingar på andra sidan den vägg som är gipsad på bilderna. Där är gamla ladugården idag, med fräscht betonggolv och murade väggar. Totalt 120 kvadrat som ska delas av med en vägg, bakom hojgaraget blir ett snickeri.Manor skrev:Vilket drömgarage.
Och efter det ska vagnslidret få en uppfräschning. Idag ryms där sex bilar och lite annan bråte men det är jäkligt dammigt. Nytt golv, två fjärrstyrda portar och en mellanvägg ska göra en del av lokalen till ett finfint kallgarage för tre bilar.
Jag har att göra några år...
Vad var det jag sa!
-
henkek
- Trogen Medlem

Jäkligt schysst kommer det o bli
ska bli kul o se fortättningen på bygget
-
mikkiz
- Medlem
-
Pascona
- Medlem
...är man trött efter en hård fredags-dag/kväll/natt på summerburst + efterfest sen ett 30-årskalas dagen efter....tröööööött...zzzz....
- Perra83
- Entusiast

Det kan man lugnt sägaManor skrev:Vilket drömgarage.
Ja beundrar dom som kan snickra och grejja. Tänkte på en grej. Elen, vill du inte ha den infälld?
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Nä, jag pratade med svågern som är elektriker och vi enades om att lägga all el utvändigt eftersom det blir lättare att ändra och lägga till när man handlar nya maskiner och möblerar om. Det är ju en verkstad så praktiskt går före elegant.
Vad var det jag sa!
- korvis
- Trogen Medlem

Låter väldigt kloktNorrhyttan skrev:Nä, jag pratade med svågern som är elektriker och vi enades om att lägga all el utvändigt eftersom det blir lättare att ändra och lägga till när man handlar nya maskiner och möblerar om. Det är ju en verkstad så praktiskt går före elegant.