Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskydd
-
Gixxer Uffe
- Medlem
Lackskydd
Undrar en sak angående lackskydd,jag la på ett vax och lackskydd för 1½ år sedan ,räcker det med att lägga på ett nytt lackskydd på bilen heller måste man lägga på ett vax först?
Uffe
Uffe
Senast redigerad av 4 Gixxer Uffe, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: Lackskydd
Om du lägger vax före ett syntetiskt lackskydd så fäster troligtvis lackskyddet sämre än om du lägger det på en ordentligt polerad och rengjord yta.
Om man vill ha dubbla lager så skulle jag lägga lackskyddet först och vaxet någon dag efter det.
Om man vill ha dubbla lager så skulle jag lägga lackskyddet först och vaxet någon dag efter det.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Bästa resultat blir och du först använder en polish...och sedan lägger ett lackskydd...Många kör t.ex. Autoglym Super Resin och efter detta lägger man ett lager Autoglym Extra Gloss Protection...En kombination som är väldigt gillad av dom som kör för hand...lättjobbat och väldigt bra resultat...Gixxer Uffe skrev:Undrar en sak angående lackskydd,jag la på ett vax och lackskydd för 1½ år sedan ,räcker det med att lägga på ett nytt lackskydd på bilen heller måste man lägga på ett vax först?
Uffe
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Aha kan man då köra lika med exempelvis quickfinish 140 som mild polish och då toppa med bluevax160 för att få lite extra swung i blänketNisse skrev:Bästa resultat blir och du först använder en polish...och sedan lägger ett lackskydd...Många kör t.ex. Autoglym Super Resin och efter detta lägger man ett lager Autoglym Extra Gloss Protection...En kombination som är väldigt gillad av dom som kör för hand...lättjobbat och väldigt bra resultat...
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja visst kan man de !!MAX skrev:Aha kan man då köra lika med exempelvis quickfinish 140 som mild polish och då toppa med bluevax160 för att få lite extra swung i blänketNisse skrev:Bästa resultat blir och du först använder en polish...och sedan lägger ett lackskydd...Många kör t.ex. Autoglym Super Resin och efter detta lägger man ett lager Autoglym Extra Gloss Protection...En kombination som är väldigt gillad av dom som kör för hand...lättjobbat och väldigt bra resultat...trots att då quickfinishen redan innehåller vax men då inte i samma mängd som 160.n.
mvh max.
-
marcus
- Entusiast

Jag tycker dock att 140 är bättre än 160 
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

På vilket sätt är den bättre? På alla sätt? Mäktigt i så fall 
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Trutest Quick finish 140 innehåller högkvalitativt PTFE-vax vilket ger lång hållbarhet och mycket fin glans....enligt leverantören....Men själv är jag inte så där jättesäker på att detta lackskydd är så väldigt mycket hållbarare...Har själv säkert kört på det på 100 talet fordon...marcus skrev:Jag tycker dock att 140 är bättre än 160
Vintern 08/09 körde vi specialerbjudande tvätt/lackskydd 695kr vi körde över med Top tool....Och då blev det Trutest Quick finish 140...vi hade 3-4 bilar varje dag...
- Jiiins
- Entusiast

Nisse skrev:Trutest Quick finish 140 innehåller högkvalitativt PTFE-vax vilket ger lång hållbarhet och mycket fin glans....enligt leverantören....Men själv är jag inte så där jättesäker på att detta lackskydd är så väldigt mycket hållbarare...Har själv säkert kört på det på 100 talet fordon...marcus skrev:Jag tycker dock att 140 är bättre än 160![]()
Vintern 08/09 körde vi specialerbjudande tvätt/lackskydd 695kr vi körde över med Top tool....Och då blev det Trutest Quick finish 140...vi hade 3-4 bilar varje dag...
Hur lång hållbarhet tror du det är på den då? (För dom flesta)
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Det där är väldigt svårt att säga något om....Men är teflonet verkligen verksamt så skulle jag tänka mig 5-6mån sommartid.... 
- Funk
- Moderator

Den är IMO ganska bra, kan väl gissa minimum 3-4 månader.
Några av oss på forumet lade den på en 850 för ganska exakt 4 månader sedan och den är fortfarande mycket bra både i glans och avrinning. Bilen tvättas ungefär varannan vecka och går iofs inte så mycket men den är nästan som nyvaxad fortfarande.
/Thomas
Några av oss på forumet lade den på en 850 för ganska exakt 4 månader sedan och den är fortfarande mycket bra både i glans och avrinning. Bilen tvättas ungefär varannan vecka och går iofs inte så mycket men den är nästan som nyvaxad fortfarande.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Låter bra !!Funk skrev:Den är IMO ganska bra, kan väl gissa minimum 3-4 månader.
/Thomas
Faktiskt sällan man har möjlighet att följa dessa lackskydd själv....Denna typ av skydd beställs av dom som har begränsat med pengar...och dom tvättar också sina fordon själva....medans dyrare behandlingar beställs av dom som har lyckats bättre ekonomiskt här i livet...och dessa fordon får vi ju in för tvätt...för dessa människor anser att dom har viktigare saker att göra än att ödsla sin dyrbara tid med att tvätta bilen....så dessa följer vi upp bättre...
Tycker Ni att jag ibland låter som jag inte gillar folk som har ett fett bankkonto ?
Näää då....bara man har gjort sig förtjänt av pengarna så är det ingen fara !!